Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krb33
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-05 12:45
Hallo,

Ik heb hier en overal op het internet al rondgezocht maar heb nog steeds geen oplossing.
De PS3 start wel gewoon op en ik kan alles in het systeem doen, maar zodra ik een app of game start wordt het beeld zwart.

Ik heb alle opties in de safe modus al geprobeerd:

1.Standaardinstellingen herstellen
2. Bestandssysteem herstellen
3. Databestand reconstrueren
4. PS3-systeem herstellen
5. Systeemupdate

Daarnaast heb ik verschillende aansluitingen geprobeerd HDMI, Scart, S-video.
Dit om handshake problemen uit te sluiten. Helaas bood ook dit geen soelaas.

Net heb ik de schijf via mijn mac FAT32 geformatteerd. (geen schijf problemen gevonden)
Ook dit werkt niet.

Heeft iemand misschien nog een idee wat ik zou kunnen doen?

Bedankt alvast!

R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33

Nemesizz

Untouchable

Heb ook maar even wat voor je rond gezocht, maar heb ook even wat vraagjes/opmerkingen;

- welk model PS3 heb je (slim, super slim, phat)?
- is het begonnen na het installeren van de nieuwste firmware of al eerder?
- gebeurt het bij disc-games of hardeschijf (gedownload), of allebei?

Waarom ik die punten vraag:
Het zwarte scherm tijdens het starten van een game of applicatie kan namelijk meerdere oorzaken hebben (zoals gewoonlijk met vervelende problemen :P ).
Blijkbaar is de nieuwste firmware op bepaalde modellen ook buggy (veroorzaakt dus de blackscreen bij het starten van een game).
Maar ook kan een defecte bluray drive zorgen voor een zwart scherm, zelfs als je games alleen van de hardeschijf start. Dit heeft te maken hoe de copyprotection/DRM werkt van de PS3. Zonder een bluray drive start ie geen games (het gaat om een chip op de drive, dat de laser bijvoorbeeld kapot is maakt niet uit, tenzij dat dusdanig erg is dat de hele drive van regel is natuurlijk).

Paar mogelijke dingen (zul je misschien al geprobeerd hebben) die je kan proberen:
- upscaling uitzetten onder game opties
- internetverbinding verbreken van je PS3 (zowel bekabeld als WiFi)
- disc ejecten als het scherm zwart is (werkt uiteraard alleen als er een disc in zit).

(mits je geen garantie meer hebt en het aandruft kun je het volgende nog proberen)
- kabels van de bluray drive checken (zijn van die verschrikkelijke lint-kabels, kan zijn dat er eentje los is geraakt)
- printplaat onderop de drive checken of die niet beschadigd is (chipje verbrand ofzo, al is dat niet altijd te zien aan de buitenkant).
Net heb ik de schijf via mijn mac FAT32 geformatteerd. (geen schijf problemen gevonden)
Ook dit werkt niet.
Klopt, omdat een PS3 geen FAT32 gebruikt :P
PS3 (en 4) gebruiken een eigen filesystem wat niet door een PC word herkend of geformateerd kan worden. Als je een FAT of NTFS schijf in een PS3 hangt formateerd die em vervolgens gewoon weer naar z'n eigen formaat. FAT32 is alleen bruikbaar voor externe schijven en/of USB sticks aansluiten op de PS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krb33
Bedankt voor je duidelijke uitleg!
Ik heb net even naar de kabel van de blu-ray gechecked. Die leek wel los te zitten!
Ik speel alleen games vanaf de HD dus had ik had hier nog niet naar gekeken.

Nu wil ik dat testen maar ik heb de HDD gisteren geformateerd via mijn mac. (FAT32)
Deze heb ik nu terug gestopt en probeer via USB de PS3 software te installeren.
Maar dit werkt niet. Hij wil de USB niet lezen. (usb sticky FAT32 map PS3/UPDATE/PS3UPDAT.PUP)

Is er een andere manier om dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10 18:07
Hoe heet de usb stick? Deze moet je met een naam formateren ook. Dit was echt een pain in the ass want op de Playstation website staat dat niet maar dat vond ik elders en werkte voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krb33
MisterEagle schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:55:
Hoe heet de usb stick? Deze moet je met een naam formateren ook. Dit was echt een pain in the ass want op de Playstation website staat dat niet maar dat vond ik elders en werkte voor mij.
Vreemd. Ik kan hier niks over terugvinden? Alleen over een folder PS3 en UPDATE.
Mijn USB heeft nu een standaard naam. 'UNTITLED'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10 18:07
Noem je USB ook eens PS3 en probeer het dan nog is. (en als dat niet werkt probeer m dan is UPDATE te noemen)

ik zoek even de bron die ik had gebruikt, maar zit op mn werk dus kan niet overal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Heb ik in elk geval nog nooit hoeven doen (zowel PS3 als PS4 niet), heb gewoon altijd een naamloos volume gehad.

Wat me wel opviel bij de PS4 in elk geval, is dat er een verschil zit tussen software update, en initialisatie software. Software update is vaak 1e hit op google, maar die werkt niet op een kaal systeem.

De latere PS3's hadden een soortgelijk systeem, waarbij de firmware in z'n geheel op de HDD staat. Deze moet dan ook eerst andere software hebben (initialisatie software) want de gewone update werkt dan niet.
Oudere Phat's (60GB in elk geval) had de software nog op een stukje flashgeheugen intern staan, de latere modellen niet meer.

Moet zeggen dat ik zo geen aparte PS3 initialisatie software kan vinden. Je kan ook proberen om een iets oudere firmware versie te downloaden op stick. Kan me herinneren dat bepaalde versies niet willen installeren op een kaal systeem (moest je eerst een oudere variant installeren, en dan in het XMB de laatste patch downloaden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krb33
Ik heb de PS3 slim versie. Dat verhaal van de software zou een hoop verklaren.
Het wil me echt niet lukken om die software op de USB te installeren.

Ik zit nu dus een beetje vast. Ik kan ook nergens de software vinden.
Heeft iemand misschien een link of tip?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Hoe groot is je USB stick? (bepaalde hele grote sticks kunnen soms problemen geven met bepaalde apparaten).
Staan er ook andere dingen op de stick? (savegames of iets dergelijks, die staan ook in de map PS3 en kan ook problemen geven)
Heb je eventueel een andere USB om te proberen? (eentje die op de update na helemaal leeg is)

Krijg je ook een bepaalde foutmelding of iets dergelijks? of word de stick in z'n geheel niet gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krb33
Ik gebruik een 2G USB waar alleen deze update opstaat. (in de juiste mappen)
Gisteren heb ik het ook geprobeerd, maar ook geen succes met deze.

Ik krijg de volgende foutmelding: (in het kort)

'no applicable update data was found'

Ik zal het nog eens met andere USB's proberen. Maar ik geef het weinig kans.
Wel heb ik een HDD dock waarmee ik eventueel software rechtstreeks op de HDD kan zetten?

Zou dit kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Een dock gaat niet werken, de HDD moet intern in de PS3 zijn aangesloten om er data op te zetten.
Zo gauw de HDD buiten de PS3 is geweest (en er data op word gezet) word deze weer geformateerd zo gauw je de schijf terug plaatst.

Had je al oudere firmware versies geprobeerd?
no applicable update data was found
Dat ene zinnetje maakt zoeken naar oplossingen een stuk makkelijker ;)

Het komt vaker voor, en ook weer (helaas) door verschillende redenen.
Soms ligt het aan de USB stick (sommige mensen proberen met een stuk of 3 verschillende sticks en plots werkt het), soms aan de hardeschijf (bepaalde schijven groter dan 320GB kunnen soms wat problemen geven).

Ook zag ik nog iets van een Mac user die ook zo'n probleem had.
Zijn oplossing was de update te downloaden naar de USB stick (ipv op z'n Mac in de downloads map).
Geen idee of dat echt werkt, maar alle ideeën helpen denk ik maar.

Ook opstarten in safe-mode, controller activeren (via USB kabel), wachten totdat het systeem vraagt om de update file en dan pas de USB stick aansluiten (niet eerder).

Zijn dus misschien een paar dingetjes die je nog (weer) kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krb33
Ga ik even proberen.
Alleen kan ik geen links vinden naar oudere software pakketen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Hier staan zo'n beetje alle firmwares nog wel: http://www.eurasia.nu/wiki/index.php/Ps3OsRels

Wel opletten dat je niet té oude pakt en opletten dat je geen custom pakt (die gebruikt werd voor jailbreak, staat opzich wel bij in de beschrijving of het een officiele of niet is) en uiteraard de EU link.
Op de Sony site zelf worden ze inderdaad meteen vervangen door de nieuwste, wat in sommige gevallen niet altijd even handig is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krb33
Deze had ik al gevonden inderdaad.
Alleen werken de links niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik merk het...

Ben nu eigenlijk ook wel een beetje door m'n ideeën heen ;( .
Zou verwachten dat een van die rituelen toch zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krb33
Ja ik snap het ook niet. Ik schat mezelf nou niet bepaald in als leek.
Heb wel deze gevonden. http://kickass.to/ps3-firmware-ofw-cfw-t9405792.html
Even kijken of ik daar iets mee kan.

R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krb33
Net nog even zitten rotzooien met een ander HDD.
Via safe mode wat dingen geprobeerd. Daar kreeg ik deze foutmelding: 8001002B
Daarna nog een keer met de originele HDD geprobeerd. Zelfde foutmelding.

Ziet er niet veelbelovend uit. :'-(
Pagina: 1