XFX R9290X OC DUAL fan crashes met zwart scherm.

Pagina: 1
Acties:

• Benjamin_C
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-06-2025
Hallo

Tijdens het gamen gebeurd het dat na ongeveer 30 a 40 min mijn scherm opeens zwart wordt en het geluid blijft in de achtergrond afspelen. Wanneer ik de computer dan reset met de reset knop blijft dit probleem zich voordoen en de grafische kaart wil dan geen output geven.

Blijf ik de power knop echter ingedrukt houden zodat heel het systeem uit valt en ik nadien terug opstart is er wel terug beeld. Mijn eerste ingeving was een temperatuur probleem en na wat rond gekeken te hebben op verschillende fora bleek dit veel voor te komen bij deze kaart.
Ik las ook dat dit eventueel een probleem zou kunnen zijn met mijn RAM geheugen.

Deze componenten zitten in mijn systeem :

- Intel core i5 4690 boxed
- 8 GB Crusial 1600-8 BX Tactica
- XFX R9290X OC Dual fan
- MSI H97 gaming 3
- Coolermaster G650M 650W

Volgende testen heb ik al gedaan :

- Memtest gedownload en 10 uur laten draaien hier kwamen geen fouten uit.
- Tijdens het gamen GPU Z in de achtergrond laten loggen tot het moment dat het scherm zwart wordt en dan de temperaturen bekijken in de logfile.

Link naar logfile GPU Z

Hier is te zien dat de GPU rond de 70 graden wordt wat geen problemen moet opleveren denk ik maar wat wel opvalt is het grote temperatuur verschil tussen VRM1 en VRM2.

Nu is mijn vraag of jullie wat tips kunnen geven over wat ik eventueel nog kan testen om na te gaan of het probleem bij mijn grafische kaart ligt of bij andere componenten in mijn systeem.

Alvast bedankt

Groeten

Benjamin_C

Kan een moderator deze topic verplaatsen naar video kaarten en beeldschermen ? Had niet door dat ik bij processors, moederborden & geheugen zat :)

[ Voor 41% gewijzigd door Benjamin_C op 03-11-2014 21:34 . Reden: post bij verkeerde forum ]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:17
Het lijkt er op dat je het bekende Black Screen of Death probleem hebt.
Dit komt voor bij R9 290(X) kaarten met Eplida geheugen. Ik heb zelf ook al een aantal kaarten getest die dit probleem hadden.

Het komt ook niet in alle tests voor. Furmark kan via prima draaien maar belast het geheugen ook bijna niet. En daar gaat het juist fout.

1: Hoe lang heb je de kaart al?
2: Hoe lang heb je de problemen al?
3: Kijk eens bij GPU-Z wat voor een geheugen je hebt en welke bios er op staat.
4: Is de kaart ooit voor Mining gebruikt?

In sommige gevallen kan een fabrikant een nieuwe bios geven die de problemen oplost. En soms moet de kaart terug en vervangen worden voor een nieuwe.

Wat je kan doen om de kans op problemen wat te verminderen. Core - GPU wat underclocken. En Vsync gebruiken zodat de kaart niet naar 100% load gaat als het niet hoeft.
Als het dan langer goed gaat dan voorheen weet je eigenlijk ook al dat het dit probleem is en dat je hem dan beter kan gaan aanmelden bij XFX. Wellicht wordt hij dan omgeruild.

Edit:
Als XFX net als bij het refferenced PCB de 2e VRM groep aan de voorkant van de kaart heeft zitten zou het heel goed kunnen dat die temperaturen zo verschillend zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 04-11-2014 12:45 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Benjamin_C
Hey

Eerst en vooral bedankt voor je antwoordt ;-)
Om te antwoorden op jouw vragen :

1: Hoe lang heb je de kaart al? >> Ongeveer 6 maanden.

2: Hoe lang heb je de problemen al? >> Ik kan mij herinneren dat dit probleem zich de eerste keer voordeed ongeveer een maand na aankoop bij het spelen van BF4. Ik dacht toen dat BF4 de schuldige was, maar nu begint het zich elke speelsessie voor te doen.

3: Kijk eens bij GPU-Z wat voor een geheugen je hebt en welke bios er op staat. >>
De BIOS versie : 015.041.000.001.003745 (113-HAWAII_XT_C671_XFX_1)
Type geheugen : Elpida

4: Is de kaart ooit voor Mining gebruikt? >> De kaart is niet voor mining gebruikt.

Ik heb volgende zaken ondertussen is uitgeprobeerd :

- Drivers verwijderd en terug geïnstalleerd
- De fans van de kaart handmatig op 90 a 100 % gezet om te testen of dit iets veranderde.

Toen ik na de herinstallatie van de drivers terug begon te gamen als test was ik in het totaal 2 uur aan het spelen zonder crash.
Nu kan dit ook geluk zijn want ik had de fans al is op 100% gezet voor ik mijn probleem hier poste en toen had ik ook een zwart scherm na 1.5 uur spelen.

Als ik dan de temperaturen bekeek in de log file verschilden deze praktisch niet met de logfiles die ik had genomen als er zich geen crash voordeed. GPU = 70 - 72 graden, VRM1 80 a 90 graden en VRM 2 rond de 60 graden.

Dus ik begin meer en meer je redenatie te volgen dat er een probleem is met het geheugen van de kaart.
Kan een probleem met het geheugen de situatie opleveren dat bij het gebruiken van de reset knop het scherm zwart blijft en ik de computer helemaal moet uitschakelen ?

Ik denk dat ik de kaart onder garantie ga terugbrengen wat het meest logische is.

Groeten

Benjamin_C

• Astennu
Inderdaad een Elpida kaartje. Opzich wel een vrij nieuwe bios maar ik weet niet of deze al de laatste versie van de Elpida fix er in heeft zitten. Er staat wel DEBUG bij:
GPU Device Id: 0x1002 0x67B0
113-HAWAII_XT_C671_XFX_2-W8
C67101 Hawaii XT A0 GDDR5 4GB 64Mx32 300e/150m
(C) 1988-2010, Advanced Micro Devices, Inc.
ATOMBIOSBK-AMD VER015.041.000.001.003746
290XEDB1.W8
PowerTune Limit: -50 to 50
CCC Overdrive Limits
GPU Clock: 1500.00 MHz
Memory Clock: 1700.00 MHz
Clock State 0
Core Clk: 300.00 MHz
Memory Clk: 150.00 MHz
Flags: Boot
Clock State 1
Core Clk: 1050.00 MHz
Memory Clk: 1250.00 MHz
Flags: Optimal Perf
Memory Support
4096 MB, GDDR5, Autodetect
4096 MB, GDDR5, Hynix H5GQ2H24AFR
4096 MB, GDDR5, Elpida EDW2032BBBG_DEBUG2
Wat je even kan proberen is de memory clocks wat verlagen en eventueel de GPU clocks ook naar bv 900-1000. Dat kan schelen.

Maar het beste is denk ik om even contact op te nemen met de winkel. Dat is sneller dan via XFX.

Ik heb wel eens via C3D een bios gekregen die bij 6 van de 8 kaarten die ik getest heb het probleem oploste. Maar de vraag is of XFX die dingen ook heeft. HIS had deze bv niet.

De temperatuur is het probleem volgens mij ook niet. Het heeft volgens mij meer te maken met de Memmory controller en het geheugen en dan wellicht de timmings daar tussen.

Bij mij ging hij met heaven 4.0 vrij snel plat. Op die manier kun je de winkel ook makkelijk iets laten draaien dat het probleem zichtbaar wordt. Want sommige games zoals League of Legends hebben er misschien helemaal geen last van omdat de load niet zwaar genoeg is.

Mech warrior online doet het bij mij ook altijd goed. Maar heaven werkte ook en is mooi makkelijk omdat het een tech demo is.

Dat het scherm na een reset zwart blijft klopt. De kaart is gewoon goed gecrashed. De enige manier om dit te resetten is de stroom er even van af hebben zodat hij zichzelf opnieuw kan initialiseren.

Het is een hardnekkig probleem.
Ik heb hier nu ook een XFX refferenced kaart met Elpida. Die was helemaal goed. Nog uitgebreid getest voordat de Accelero hybrid er op ging. En nu heeft hij toch black screen problemen gekregen. Nu maar hopen dat er nog garantie te krijgen is. Officieel is die bij XFX na het verwijderen van de cooler weg.

Ik heb ook een XFX met Hynix geheugen. En die doet het al bijna een jaar perfect. Tot nu toe nog geen Hynix kaarten gezien met dit probleem. (kwam in het begin wel voor maar dat was een fout in de drivers)

Voor het goed opnieuw installeren van de drivers raad ik trouwens altijd aan om DDU (Display Driver Uninstaller) te gebruiken. Die haalt echt alles weg. De standaard uninstall van AMD en nVidia laten toch settings achter.

Bij een te hoge OC van R9 290(X) kaarten kun je dan ook blackscreens houden na het opstarten van je PC. Reinstall van de drivers werkt dan niet. Je moet dan echt DDU draaien.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Benjamin_C
Hey

Heb nu al 2 dagen kunnen spelen zonder crash door Vsync aan te zetten. Maar ga de kaart toch terug naar de winkel brengen. Ik pik deze topic weer op als de kaart vervangen is.

• Astennu
Dat is mooi om te horen. De load is met Vsync aan aanzienlijk lager. Hij hoeft dan niet de hele tijd 100% load te draaien.

Maar ik zou inderdaad maar even contact opnemen met de winkel over dit probleem.
Het is wel handig als je een situatie kunt beschrijven die zij makkelijk kunnen reproduceren. Je zou heaven 4.0 eens kunnen proberen. Die gebruikte ik altijd om black screen tests mee te doen werkte best goed. Als dat bij jou ook goed werkt kun je dat door geven aan de winkel dat ze daar mee kunnen testen.

• Benjamin_C
Hey

Met een wachttijd van een zevental weken eindelijk een update van de situatie.
Het geheugen op de kaart bleek inderdaad deffect te zijn en ik krijg alles terug betaald. ;-)

Bedankt voor de hulp.

Groeten

Benjamin
Pagina: 1