Toon posts:

Gevolgen van VCore instellingen??

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat heeft het voor gevolgen (zowel voordelen als nadelig) als de VCore van je proc. verlaagt of verhoogt.

Ik heb namelijk mijn VCore van mijn TB 1200 verlaagt van de standaard waarde (als het goed is 1,85V) naar 1,6V (wordt onder Windows aangegeven als 1,65V).

Ik weet alleen dat dit veel scheelt in de warmte maar zitten er ook andere gevolgen aan vast en wat is eventueel slimmer om te doen.

Alvast bedankt!

• Starbolt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11
Wat ik ervan weet:
Men verhoogd vaak de Vcore om de stabiliteit bij hoge Mhz te krijgen; dus als je overclocked en je gaat steeds iets hoger en dan de Vcore verhogen.
Verlagen is voor temperatuursdaling. Mijn tb1200 heb ik op 1.79 in de bios ingesteld.
Volgens mij is het verlagen van de vcore minder risicovol dan het verhogen ervan. Verhoog of verlaag de vcore altijd in kleine stapjes.
Er zijn vast wel een paar tweakers die me hier kunnen aanvullen...

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 00:02

scorpionv

This space for rent

Pas ook een beetje op met verlagen, je krijgt crashes als je te ver gaat, en die kunnen ook vanalles beschadigen. En verhogen, tsja, koop een goeie koeler die voert de warmte wel af ;) Zonder goede koeler niet aan beginnen.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

Het schijnt dat een te hoge Vcore je cache kan beschadigen.

Of dit waar is weet ik niet.

Verwijderd

Verhogen van je vcore maakt de proc wat warmer, bij mij scheelt het 3 C als ik hem van 1.75 naar 1.85 verhoog. Overklokken vraag meestal een iets hogere vcore. Behalve de temp. verhoging kan het geen kwaad, mits je niet boven de 1.85 gaat zitten.

Verwijderd

Standaard draait een TB1200 dacht ik op 1.75 Volt

Maar als je een lager Vcore wilt proberen, moet je eigenlijk de CPU controleren op reken fouten. Dat kun je doen met Prime95.
http://www.mersenne.org/freesoft.htm

Aan de andere kant, als het lukt, betekent het ook dat de CPU makkelijk over te klokken is.

Als DieHard Overklokker zou je dan natuurlijk een zwaardere koeler zoeken en voor de Megaherzen gaan... :)

Greetz,
Hooi. :Y)

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 12:00 schreef BoZ het volgende:
Verhogen van je vcore maakt de proc wat warmer, bij mij scheelt het 3 C als ik hem van 1.75 naar 1.85 verhoog. Overklokken vraag meestal een iets hogere vcore. Behalve de temp. verhoging kan het geen kwaad, mits je niet boven de 1.85 gaat zitten.
klopt ook niet helemaal

voorbeeld:

je tweakt net zoalang tot je systeem instabiel wordt (elke keer crashen etc.)
Vervolgens doe je in stapjes van 0,5 V je vcore omhoog tot ie stabiel is. Vervolgens ga je weer met de kloksnelheid spelen, wordt ie instabiel, weer met de V-core tweaken. Het enigste waar je voor op 'moet passen met een hoge v-core is de temperatuur, die mag stressed niet boven de 60 komen. Die van mij loopt nou op een V-core van 2 Volt, en niet schadelijk (temp 54degr. stressed)

dus kan geen kwaad.

success

Verwijderd

Bijna goed,
maar wacht niet of het systeem instabiel wordt, test het met Prime95.

Rekenfouten kunnen het systeem na een minuut, of na een dag instabiel maken. Daar kun je geen peil op trekken.

:)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:29
En de levensduur van de proc gaat achteruit bij een hogere vcore..
Maar het zal niet zo'n vaart lopen.. Je proc zal eerder verouderd zijn dan dat hij door een te hoge vcore gesloopt wordt :)

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 12:39 schreef Twynn het volgende:
En de levensduur van de proc gaat achteruit bij een hogere vcore..
Maar het zal niet zo'n vaart lopen.. Je proc zal eerder verouderd zijn dan dat hij door een te hoge vcore gesloopt wordt :)
Een TB1400 krijgt ook van de fabriek een veel hogere Vcore dan een TB800

(1.65 tegen 1.80 dacht ik)
Boeit dus ook niet echt eigenlijk.

• X-Mogwai
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07-2025
TB1200 op 1.70 ?

Mijne loopt (standaard) op 1.85 (1200c op 266 bus)

• lawaai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-08 20:42

lawaai

www.oldskoolnl.nl

Op woensdag 13 juni 2001 18:18 schreef X-Mogwai het volgende:
TB1200 op 1.70 ?

Mijne loopt (standaard) op 1.85 (1200c op 266 bus)
Heb zelf ook TB 1200 en vroeg me af of hij niet kan draaien op 1,775 ?? die van wel namelijk.. :)

Verder hebben mensen het over een vcore van 2.0 !!
Ik wil wel hoger maar kan dat niet 1,85 = max
mijn temp. bij 1400 mhz is niet zo hoog 52 graden!
Maar ik heb zo'n gevoel dat als ik die vcore omhoog kan gooien dat ik de boel ook stabiel op 1400 kan draaien (nu niet namelijk) is dat mogelijk? ps misschien iemand anders nog tips mbt tot stabiel krijgen andere voltage instellingen of Bios instellingen?

Ciao

Verwijderd

sorry dat ik dit topic weer omhoog werk maar dubbelposten is ook weer wat 0-)
vraagje over die Vcore - als ik mijn pro serieus wil gana overlcocken moet ik algauw in de 1.700 volt gaan zitten maar dat kan alleen als ik me volts ignore
hij schommeld namelijk nogal sterk tussen de 1.675 en 1.725
iemand enig idee hoe ik dit oplos...:?

ff gauw mijn specs:
Genuine Intel PIV 2.4 fsb 533
Asus P4t533 mobo
A-merk PC1066 ram (512)
water koelingssysteem van Koolance

mijn external heb ik nu opgevoerd naar 155 (moet makkelijk kunnen) maar met dat vcore probleem erbij ben ik er niet helemaal zeker van...
Pagina: 1