Advies bij aanschaf Mac Mini (2014)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49
Beste Tweakers,

Alvorens ik dit topic gestart ben, heb ik eerst het forum doorzocht naar een antwoord. Een doorslaggevend antwoord kon ik echter niet vinden, vandaar dit topic. Mocht ik over een antwoord heen gekeken hebben of dit topic verkeerd staan, dan hoor ik dat graag :).

Het werk/doel
- Designwerk
- Code
- Internetten

Hierbij is het voor mij belangrijk dat ik diverse grafische bewerkingsprogramma's tegelijkertijd open kan hebben, mail open, een mediaplayer, flink wat tabs in de browser, skype en wat andere kleine programma's/processen (color picker, timetracker etc.).

De huidige situatie
In de huidige situatie werk ik op Macbook Pro uit 2009 (2,53ghz, 4gb ram, 256mb). Welke de laatste tijd erg traag begint te worden. Dit heeft te maken met een defect ramslot maar uiteraard ook met de ouderdom van het apparaat. Deze traagheid maakt de macbook soms onwerkbaar.

De gewilde situatie
Ik wil een Mac mini aanschaffen waarmee ik bovenstaande werkzaamheden uit kan voeren zonder problemen. Deze wordt in de toekomst gekoppeld aan twee 27" schermen, dit moet hij daarom zonder problemen aankunnen. Daarnaast wil ik niet dat je de Mac mini bij de minste of geringste inspanning hoort blazen.

Ik had de volgende Mac-mini op het oog:
  • 2,6-GHz dual-core Intel Core i5
  • 16 GB geheugen
  • Harde schijf van 1 TB
  • Intel Iris grafische processor
  • OS X Yosemite
  • Prijs: 919 euro (door upgrade van 8gb naar 16gb)
De upgrade naar 16gb heb ik gedaan vanwege de toekomst, daar de mac mini een jaar of 3 tot 5 mee zal moeten gaan.

De vraag
Is dit een goede keuze of raden jullie eerder een ander model of andere hardware aan? Mijn budget is max 1000 euro en ik wil uiteraard zoveel mogelijk bang for my buck. Een mac mini waar ik zo lang mogelijk plezier van heb. :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:11
barktus schreef op maandag 03 november 2014 @ 18:54:
Beste Tweakers,

Alvorens ik dit topic gestart ben, heb ik eerst het forum doorzocht naar een antwoord. Een doorslaggevend antwoord kon ik echter niet vinden, vandaar dit topic. Mocht ik over een antwoord heen gekeken hebben of dit topic verkeerd staan, dan hoor ik dat graag :).

Het werk/doel
- Designwerk
- Code
- Internetten

Hierbij is het voor mij belangrijk dat ik diverse grafische bewerkingsprogramma's tegelijkertijd open kan hebben, mail open, een mediaplayer, flink wat tabs in de browser, skype en wat andere kleine programma's/processen (color picker, timetracker etc.).

De huidige situatie
In de huidige situatie werk ik op Macbook Pro uit 2009 (2,53ghz, 4gb ram, 256mb). Welke de laatste tijd erg traag begint te worden. Dit heeft te maken met een defect ramslot maar uiteraard ook met de ouderdom van het apparaat. Deze traagheid maakt de macbook soms onwerkbaar.

De gewilde situatie
Ik wil een Mac mini aanschaffen waarmee ik bovenstaande werkzaamheden uit kan voeren zonder problemen. Deze wordt in de toekomst gekoppeld aan twee 27" schermen, dit moet hij daarom zonder problemen aankunnen. Daarnaast wil ik niet dat je de Mac mini bij de minste of geringste inspanning hoort blazen.

• 16 GB geheugen
  • Harde schijf van 1 TB
  • OS X Yosemite
De upgrade naar 16gb heb ik gedaan vanwege de toekomst, daar de mac mini een jaar of 3 tot 5 mee zal moeten gaan.

De vraag
Is dit een goede keuze of raden jullie eerder een ander model of andere hardware aan? Mijn budget is max 1000 euro en ik wil uiteraard zoveel mogelijk bang for my buck. Een mac mini waar ik zo lang mogelijk plezier van heb. :)
Ga op zijn minst voor de Fusion Drive variant, of een variant met enkel SSD.
Je kunt er zoveel RAM instoppen als je wilt, een dikke processor nemen maar juist de SSD gaat in gebruikerservaring het verschil maken.

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 03-11-2014 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:56

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

SquareOne schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:02:
[...]

Ga op zijn minst voor de Fusion Drive variant, of een variant met enkel SSD.
Je kunt er zoveel RAM instoppen als je wilt, een dikke processor nemen maar juist de SSD gaat in gebruikerservaring het verschil maken.
Je kan anders ook de hdd zelf vervangen voor een ssd, is wel een stuk goedkoper dan de apple oplossing.
omdat je slechts maar een enkele schijf in de mini kwijt kan, kan je ook een SSHD overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 21:22
Let wel even op, ik geloof dat je bij het 2014 model de hdd niet zomaar meer kan vervangen. Iets met garantie, ga is even zoeken voor je.

Edit:

Hier is wel iets te vinden, niet heel duidelijk.

[ Voor 42% gewijzigd door Electromonkey op 04-11-2014 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:56

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Electromonkey schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:57:
Let wel even op, ik geloof dat je bij het 2014 model de hdd niet zomaar meer kan vervangen. Iets met garantie, ga is even zoeken voor je.

Edit:

Hier is wel iets te vinden, niet heel duidelijk.
Ik geloof ook niet dat apple het wel goed vond dat je bij de Mac mini 2011/2012 de schijf ging veranderen.
Het enige wat wel mocht volgens de handleiding was het ram vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghandi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 09:08
16Gb ram is heel erg fijn; SSD maakt de gebruikservaring super, maar 256Gb SSD is toch wel prettig als minimum. Zelf gebruik ik mijn mac-mini (2012) voor domotica en cameraserver, dus headless. Als werkomgeving heb ik - uiteindelijk - gekozen voor een macbook pro en gebruik deze meestal met een extern scherm. Het is wel iets duurder, maar zeker de moeite waard om voor door te sparen, omdat de computer makkelijk mee te nemen is.

Mijn ervaring is dat 8Gb echt het minimale is, wat je wilt hebben in een computer en dat als je SSD ervaren hebt, je echt nooit meer terug wil.

[ Voor 14% gewijzigd door Ghandi op 04-11-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 14:50
barktus schreef op maandag 03 november 2014 @ 18:54:
Het werk/doel
- Designwerk
- Code
- Internetten

• 16 GB geheugen
  • Harde schijf van 1 TB
  • OS X Yosemite
Je hebt net dezelfde configuratie als mijn Mac Mini 2014 en is voor jou gevraagde eisen prima geschikt ;)
Hier KLIK lees je alvast mijn bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 21:22
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:23:
[...]

Ik geloof ook niet dat apple het wel goed vond dat je bij de Mac mini 2011/2012 de schijf ging veranderen.
Het enige wat wel mocht volgens de handleiding was het ram vervangen.
Oh is dat zo? Wist ik niet :D .
Ze hebben mij superdrive ooit nog is vervangen zonder moeilijk te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liptonicee
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:13
Ik kan je aanraden om de 16gb te laten schieten en het extra geld juist aan een SSD uitgeven. Ik heb zelf ook 16gb in mijn macbook gestopt, achteraf gezien had ik liever een grotere capaciteit SSD gehad i.c.m. 8gb ram geheugen. Als ik druk bezig ben en een zo'n 10 programma's tegelijk draai, kom ik zelden boven 6gb aan verbruikte ram geheugen. Een SSD aan de andere kant geeft je een enorme performance boost t.o.v. een HDD, maar zit erg snel vol.

Edit: tenzij je echter vaak virtuele machines gaat draaien op de mac mini, dan is 16gb wel prettig om te hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door liptonicee op 04-11-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
Ghandi schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:38:
16Gb ram is heel erg fijn; SSD maakt de gebruikservaring super, maar 256Gb SSD is toch wel prettig als minimum. Zelf gebruik ik mijn mac-mini (2012) voor domotica en cameraserver, dus headless. Als werkomgeving heb ik - uiteindelijk - gekozen voor een macbook pro en gebruik deze meestal met een extern scherm. Het is wel iets duurder, maar zeker de moeite waard om voor door te sparen, omdat de computer makkelijk mee te nemen is.

Mijn ervaring is dat 8Gb echt het minimale is, wat je wilt hebben in een computer en dat als je SSD ervaren hebt, je echt nooit meer terug wil.
Ik heb nu een Macbook Pro en heb er ook aan zitten te denken om door te sparen. Echter zal ik de komende jaren hoogstwaarschijnlijk vanuit thuis werken of op een kantoor. Hierdoor ben ik niet heel erg gebonden aan de mobiliteit van een Macbook Pro. Een voor die sporadische paar keer dat het nodig is, voldoet de huidige Macbook Pro nog prima (die krijgt dan een clean install).
Moris schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 12:01:
[...]

Je hebt net dezelfde configuratie als mijn Mac Mini 2014 en is voor jou gevraagde eisen prima geschikt ;)
Hier KLIK lees je alvast mijn bevindingen.
Thanks, die post was ik inderdaad al wel tegen gekomen. Heb jij exact dezelfde eisen of heb je er wel een SSD in laten zetten?
liptonicee schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 12:09:
Ik kan je aanraden om de 16gb te laten schieten en het extra geld juist aan een SSD uitgeven. Ik heb zelf ook 16gb in mijn macbook gestopt, achteraf gezien had ik liever een grotere capaciteit SSD gehad i.c.m. 8gb ram geheugen. Als ik druk bezig ben en een zo'n 10 programma's tegelijk draai, kom ik zelden boven 6gb aan verbruikte ram geheugen. Een SSD aan de andere kant geeft je een enorme performance boost t.o.v. een HDD, maar zit erg snel vol.

Edit: tenzij je echter vaak virtuele machines gaat draaien op de mac mini, dan is 16gb wel prettig om te hebben.
Hier zit mijn struikelblok. Je geeft aan dat je nu zelden boven de 6gb komt. Maar ik wil de Mac-mini 3 tot 5 jaar goed kunnen gebruiken. Blijft dit verbruik zo? Ik heb een vermoeden van niet en daardoor bang niet genoeg te hebben aan 8gb. Maar juist daarom vraag ik het ook hier :)

Wat betreft de SSD die zou ik er graag inhebben. Waar ik eerst de grote van de opslag belangrijk vond, merk ik toch dat ik meer en meer materiaal in de cloud plaats. Hierdoor is een grote harde schijf fijn, maar niet direct noodzakelijk. Ik kan immers altijd nog een externe schijf aan de Mac-mini hangen. :P

Zowel de SSD als de 16gb in de Mac-mini stoppen wordt lastig, wellicht dat de aankoop even uitstellen hier bij helpt maar toch :). Voor het bedrag waar je dan op uit kom, heb je weer bijna een Macbook Pro Retina waardoor, dat ook weer aantrekkelijk lijkt.

Lastig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 14:50
barktus schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 12:42:
Thanks, die post was ik inderdaad al wel tegen gekomen. Heb jij exact dezelfde eisen of heb je er wel een SSD in laten zetten?
Dit is mijn configuratie.

- 2,8-GHz dual-Core Intel Core i5 (Turbo Boost tot 3,3 GHz)
- 16 GB 1600-MHz LPDDR3 SDRAM
- 256 GB PCIe-flashopslag
- Intel Iris grafische processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liptonicee
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:13
...
Hier zit mijn struikelblok. Je geeft aan dat je nu zelden boven de 6gb komt. Maar ik wil de Mac-mini 3 tot 5 jaar goed kunnen gebruiken. Blijft dit verbruik zo? Ik heb een vermoeden van niet en daardoor bang niet genoeg te hebben aan 8gb. Maar juist daarom vraag ik het ook hier :)
...
Zoals ik al aangaf: dat is alleen als ik (te) veel applicaties open heb, bij normaal gebruik: Safari + MS Office + Evernote en iTunes, zit ik meestal rond de 15% van 16gb - dus rond 2,5gb; Ik denk dat 8gb de komende 4 jaar wel voldoende zal zijn. OSX is zelf erg goed in het managen van het ram geheugen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 21:07
Wanneer je een Mac koopt, kan je nooit vanuit gaan dat hij het 4 jaar of meer volhoudt. Dat doen ze waarschijnlijk wel, maar je weet dat je geen updates kan doen. Daarnaast heb je ook maar 1 jaar garantie. Buiten de 1 jaar, moet je bij een kapotte onderdeel zoveel betalen, dat je waarschijnlijk weer voor een nieuwe computer gaat.

Als ik een computer uit zoek, zoek ik die uit met de gedachte dat ik over 4 jaar weer waarschijnlijk een nieuwe moet halen. Dus hij moet NU bij de tijd zijn, maar hoeft echt niet de beste onderdelen te hebben.
Elke update aan het normale systeem, is een enorme prijsverhoging.

Ik raad altijd een SSD aan. Blijkbaar heb je nog nooit met een SSD gewerkt, want niemand wilt meer een HDD. Dat is de enige update wat echt merkbaar is.
8GB is meer dan genoeg. Volgens mij werkt de Mac geheugen iets anders. Wanneer je 8GB hebt op 60% proces, heb je waarschijnlijk ook 50% op 16GB. Dus als je zeker niet de 100% haalt met 8GB, heeft de 16GB niet heel veel voordeel.
Zoiets dacht ik ooit eens gelezen te hebben op een of andere forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
kx22, dat is niet helemaal waar.

Mijn early 2007, ja je leest het goed, early 2007 MacBook Pro 15'' doet het nog perfect met Yosemite, lekker snel.
Gewoon 4GB DDR2 geheugen er in gedaan en een 250GB SSD maakt het een heerlijke machine.
7 jaar later alleen de batterij vervangen en goed schoon gehouden, nooit iets mee gehad, ook niet het GPU probleem (8600M GT)

Buiten dat, koop de Mac Mini, neem lekker de versie met een Core i7 en 8GB (beter nog om 16 te nemen) werkgeheugen, laat er een gewone schijf in, als je dat niet voldoende vind, neem dan een SSD er bij, die zijn gemakkelijk te installeren, even een guide volgen van iFixit en je bent binnen 45 minuten klaar, even een OS er op en gaan met die banaan (appel is wat toepasselijker eigenlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiferrari
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:27
kx22 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:29:
Wanneer je een Mac koopt, kan je nooit vanuit gaan dat hij het 4 jaar of meer volhoudt. Dat doen ze waarschijnlijk wel, maar je weet dat je geen updates kan doen. Daarnaast heb je ook maar 1 jaar garantie. Buiten de 1 jaar, moet je bij een kapotte onderdeel zoveel betalen, dat je waarschijnlijk weer voor een nieuwe computer gaat.

Als ik een computer uit zoek, zoek ik die uit met de gedachte dat ik over 4 jaar weer waarschijnlijk een nieuwe moet halen. Dus hij moet NU bij de tijd zijn, maar hoeft echt niet de beste onderdelen te hebben.
Elke update aan het normale systeem, is een enorme prijsverhoging.

Ik raad altijd een SSD aan. Blijkbaar heb je nog nooit met een SSD gewerkt, want niemand wilt meer een HDD. Dat is de enige update wat echt merkbaar is.
8GB is meer dan genoeg. Volgens mij werkt de Mac geheugen iets anders. Wanneer je 8GB hebt op 60% proces, heb je waarschijnlijk ook 50% op 16GB. Dus als je zeker niet de 100% haalt met 8GB, heeft de 16GB niet heel veel voordeel.
Zoiets dacht ik ooit eens gelezen te hebben op een of andere forum.
Sorry hoor maar hier klopt niks van je hebt "gewoon" 2 jaar garantie (eigenlijk verwachte levensduur van het product) als je een apple product bij apple zelf koopt. Zo had ik een kapot sleep/powerknopje van mijn iPhone 5. Deze werd na 1,5 jaar gewoon omgeruild voor een refurbished exemplaar. Je hebt alleen 1 jaar fabrieksgarantie als je een Apple product bij een andere bedrijf dan Apple zelf koopt. Je krijgt zelfs 3 jaar garantie als je bij Mycom, A-mac enz een Apple product koopt.

Bron: http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
Mijn keuze is gevallen op de configuratie die ik eerder aangaf, namelijk:
  • 16 GB geheugen
  • Harde schijf van 1 TB
  • OS X Yosemite
De upgrade naar een SSD is interessant, maar voor mij nog niet direct noodzakelijk. Na het aflopen van de garantie zet ik er zelf een SSD in. Nu nog op zoek naar een goed en betaalbaar 27" IPS scherm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
Is die intel iris processor wel krachtig genoeg voor het grafische werk dat de topic starter wil gaan doen?
Voor code, mail en wat andere browsing functies prima maar als je zwaar grafisch geweld nodig hebt... Kun je misschien beter voor een mac pro gaan als je budget dat toelaat....

...

Pagina: 1