Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Boekenplankspeakers gezocht voor Pioneer VSX 424K

Pagina: 1
Acties:

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 13:23
Ik zoek een?
Set boekenplankspeakers voor een 2.0 opstelling (in eerste instantie).

Wat is je budget?
200-300 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil graag naar muziek luisteren en zo nu en dan een film kijken. De muziek die ik luister is voornamelijk dancemuziek in brede zin, wat volgens mij "makkelijke" muziek is voor een speaker. Wat voor mij van belang is dat er een goede bassweergave in zit en dat het mid en hoog zuiver en helder wordt gespeeld. Ik ben verder geen audiofiel die wil horen met hoeveel newton de strijkstok op de 34e viool in de vijfde symfonie van <insert componist> wordt gedrukt :) De speakers worden aangesloten op een Pioneer VSX 424-K receiver. Deze is i.v.m. budgetredenen aangeschafd :)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf 3 mogelijke kandidaten gevonden, voornamelijk op prijs en woofergrootte/frequentiebereik:
Wharfedale Diamond 10.2
Wharfedale Diamond 122
Monitor Audio Bronze BX2

Welke vragen heb je hier nog over?
Zit ik met deze shortlist op de goede weg? Zijn er speakers die afvallen van deze shortlist of er juist op horen te staan? Ik wil graag wel gaan luisteren, maar een voorselectie maken kan geen kwaad volgens mij. Ik snap dat zuilen over het algemeen een beter laag hebben, maar ik vind deze zo lomp staan. Ook is de "WAF" van zuilen afwezig.

[ Voor 8% gewijzigd door NoepZor op 03-11-2014 13:43 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bedenk jezelf even WAAROM je boekenplankspeakers wilt. Een bookshelve op een zuil neemt nog steeds evenveel ruimte in als een vloerstaander natuurlijk ;)
Als je echt laag voor films wilt ontkom je niet aan een subwoofer. Dat zijn ook geen kleine kastjes ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• NoepZor
Toch oogt het iets beschaafder. Een sub kun je laag uit het zicht plaatsen. Een sub kan er altijd nog een keer bij.

Verwijderd

NoepZor schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 07:09:
Toch oogt het iets beschaafder. Een sub kun je laag uit het zicht plaatsen. Een sub kan er altijd nog een keer bij.
Grappig dat je boekenplank speakers + stands beschaafder vind ogen. :9 Ik vind dat gek genoeg juist andersom of je moet wel hele chique stands hebben. In de meeste gevallen vind ik de stands lelijke ondingen. Nee geef mij dan maar gewoon vloerstaanders. Of ben je van plan de speakers op je TV meubel / kast te zetten?

Ik heb overigens wel even voor je gezocht maar alle speakers die mij te binnen schoten vallen ongeveer 100 euro buiten je budget helaas.

• NoepZor
Mijn vriendin wil absoluut geen grote zuilen. Dus daarom is een paar goede bookshelfs met eventueel nog een sub erbij een redelijk compromis. In het ergste geval kan ik ze idd op het meubel zetten of nog wat lager. Niet de meest audiofiele opstelling uiteraard. Ik had op internet al een diy tutorial gevonden voor ikea tafelpoot speaker stands, zag er niet onaardig uit.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-11 12:39
Ik heb nog een set Q Acoustics 2020i te koop (kleur grafiet). Veel betere speakers krijg je niet voor je geld. PM bij interesse; mogen weg voor niet teveel geld!

• The Eagle

The Eagle

^^ Daar hebben we V&A voor ;)

@TS: Wat jij moet doen is je vriendin meenemen voor een luistersessie. kan ze met eigen ogen zien en horen hoe e.e.a. klinkt en staat. Zo heb ik ook 4 flinke zuilen in huis voor mekaar gekregen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• NoepZor
Het probleem is dat het haar geen moer interesseert :x maar dat is een beetje een andere discussie :)
Mocht geen van de speakers mij bekoren dan kan ik altijd nog lobby'en.

Ik wil binnenkort even bij een zaak langs om in ieder geval even de wharfedale 10.2's en de Dali Zensor 3 te bekijken/luisteren. Die laatste kwam ik ook nog tegen op internet en ziet er ook wel gunstig uit.

Wat misschien ook nog een optie is, is tweedehands. Alleen heb ik geen idee wat goede speakers zijn om veilig tweedehands aan te schaffen.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-11 12:39
@ The Eagle: klopt V&A, excuus!

Welke zuilen heb je zelf staan?

• afca020
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-08 15:28

afca020

X X X

Een maat van mij heeft er de reeds genoemde BX2's aanhangen (slechts fronts). Indien je slechts 2.0 wilt zou ik naar eigen ervaring voor de Monitor's gaan, waarmee je vooral op het laag en middenlaag een vooruitgang boekt t.o.v. de Diamonds. Ben zelf overigens geen groot aanhanger van de Wharfedale serie in die prijscategorie, dan zou ik zelf eerder voor bijvoorbeeld Dali (iets duurder) of Boston gaan (heb zelf 4x A25 aan dezelfde Pioneer hangen).

Echter blijft wel; ieder zijn smaak, ga vooral luisteren!

• The Eagle

The Eagle

Speakers 2e hands aanschaffen is niet zo moeilijk. Beetje reviews lezen, evt eigen versterker meenemen, vooral wel je eigen muziek meenemen, en met name je gehoor gebruiken :)

Wat overigens nog steeds een aanrader is, is om een dagje Rotterdam te doen bij bij Correct aan te wippen. Ik ken eigenlijk geen winkel die groter is en waar je zoveel verschillende merken en types kunt beluisteren :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-11 22:06

FeaR

In GoT we trust

NoepZor schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:38:
Ik wil binnenkort even bij een zaak langs om in ieder geval even de wharfedale 10.2's en de Dali Zensor 3 te bekijken/luisteren. Die laatste kwam ik ook nog tegen op internet en ziet er ook wel gunstig uit.
Ik wil de winkel niet meteen negatief af doen, maar lees ook even dit topic door. Laatste pagina's zijn recent. En als je dan toch op HT Forum zit kan je wel meteen De Markt eens bekijken, staat soms leuk spul in.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 05-11-2014 21:05 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• NoepZor
Ik heb de winkel puur op merkenaanbod uitgezocht. Daarnaast zit in Enschede nog w&w audio en acoustique. Verder is er in Twente weinig te vinden op het gebied van hifi. Correct is 2 uur rijden vanaf hier, zelfde geldt voor stassen en hificorner.

• NoepZor
afca020 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 19:52:
Een maat van mij heeft er de reeds genoemde BX2's aanhangen (slechts fronts). Indien je slechts 2.0 wilt zou ik naar eigen ervaring voor de Monitor's gaan, waarmee je vooral op het laag en middenlaag een vooruitgang boekt t.o.v. de Diamonds. Ben zelf overigens geen groot aanhanger van de Wharfedale serie in die prijscategorie, dan zou ik zelf eerder voor bijvoorbeeld Dali (iets duurder) of Boston gaan (heb zelf 4x A25 aan dezelfde Pioneer hangen).

Echter blijft wel; ieder zijn smaak, ga vooral luisteren!
De Wharfedales heb ik laten varen inmiddels. Ik ga deze week de BX2 beluisteren, benieuwd of dat wat is. Dali Zensor 3 trekt me ook wel aan qua specs, maar die is helaas niet in de buurt te luisteren. Prijs is ongeveer hetzelfde als van de BX2, iets goedkoper, dus ook een kanshebber. Van Boston Acoustics had ik de A26 nog gezien, samen met de Q-Acoustics staat deze op de tweede lijst.

Daarnaast ga ik gewoon even een aantal soorten beluisteren, benieuwd hoeveel verschil er nu in zit en of ik dat heel erg merk. Met speakers is het een beetje als mayonaise. Je hebt goedkope, je hebt dure, goede en slechte maar iedereen heeft een voorkeur voor zijn/haar merk :P

• NoepZor
Het is me gelukt om de Monitor audio BX2's te beluisteren. Erg mooi geluid komt er uit zeg. Mooi heldere klanken en je kunt alle "instrumenten" (blijft electronische muziek :P) duidelijk horen en van elkaar onderscheiden. Bass kwam nog niet super aangezet over, dus minder bassweergave dan die BX2's wil ik sowieso niet.

• NoepZor
Quad post: ik was gisteren bij hemmers in enschede. Binnen mijn doel raadde hij de q acoustics 2020i aan of de zensor 1/3. Ik ga volgende week langs luisteren. Nu vroeg ik me nog af of de q acoustics niet te zwaar zijn voor mijn receiver. De impedantie ligt vrij laag namelijk. Daarnaast zou daar op termijn een sub bij moeten, maar dat is ook de bedoeling.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

NoepZor schreef op zondag 23 november 2014 @ 10:37:
De impedantie ligt vrij laag namelijk.
Nominale impedantie van 6 Ohm met als laagste punt 4.4 Ohm is eigenlijk zo schokkend niet. Speakers met een nominale impedantie van 4 Ohm gaan zelfs goed als je geen feestjes gaat geven. Dus een setje Q Acoustics 2020i moet het probleem niet zijn. Genoeg merken die het laagste punt niet eens aangeven waardoor je soms nog lastigere speakers aan sluit dan je eigenlijk weet.

• NoepZor
Oké, dus dat kan prima :) mijn receiver geeft 130 watt op 6 ohm, maar dan met 1% THD en op 1KHz. Een soortgelijke receiver voor de amerikaanse markt (strengere meting) geeft 80 watt op 8ohm en 0,08% THD over het bereik van 20hz-20khz. Zou dus genoeg moeten zijn.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Let dat Amerikaanse modellen van Europese kunnen verschillen. Vooral bij de hogere Elite-versies zie je dat en die zijn niet één op één te vergelijken. Beste is nog altijd in de handleiding kijken, daar staan meer vermogens opgegeven en ook gemeten op de betere manier van twee kanalen, 20 - 20.000 Hz en < 0.1% THD. De handleiding van de VSX-424 geeft dan 50 Watt. Maar dan nog is dat opgegeven wat geheel anders kan zijn dan daadwerkelijk geleverd.

• NoepZor
Zoals ik het nu lees in de handleiding is het zo dat de versterker bij een belasting van 50watt per kanaal een THD van 0,06% heeft. Bij zijn maximale belasting van 100watt over 20hz-20khz een THD van 0,9%. Maar volgens mij is dat genoeg voor de Q acoustics, voeding zou met 2 speakers het in ieder geval bij moeten kunnen blijven. Over 5 kanalen wordt wat lastiger :P

Verder wacht ik zaterdag af, dan kan ik de 2020i en de Zensor 1 (en hopelijk 3) beluisteren. Ik heb besloten om het maar bij dat lijstje te houden (met de BX2 erbij), hier in de omgeving is weinig anders te koop zonder tig adressen af te gaan :)

• NoepZor
Bij hificorner zijn de Monitor Audio RX1 speakers in de aanbieding. Is dit nog een stap beter dan de Bronze serie?

• NoepZor
Knoop doorgehakt en de Q Acoustics 2020i's besteld. Ik was bang dat de BX2's op termijn te helder klinken en vermoeiend zijn om lang te luisteren. De Q Acoustics 2010i welke ik geluisterd heb gaven een neutraler, rustiger geluid. De 2020i heeft daarbij nog iets meer laag. Waarschijnlijk komt er op termijn een subwoofer bij, dus het lage is niet van levensbelang. Iedereen bedankt voor de input.

Pagina: 1