Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139386

Topicstarter
Ik heb een raar probleem. Alle apparaten in mijn netwerk (iPad, telefoons, laptops etc ) hebben via dhcp een ip adres en werken naar behoren. 1 Mac doet echter moeilijk. Deze krijgt geen in adres via dhcp toegewezen en ook een statisch up adres helpt niet. Hij heeft dan wel "verbinding" maar verbinden met de router of het internet gaat dan niet.

Wat zou het probleem kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-06 15:45
Via kabel of draadloos? wat geeft commando "ifconfig"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Draadloos.

Ipconfig komt met de volgende dingen:

169.254.90.112
255.255.0.0

Geen gateway.

Om een of andere reden krijgt hij geen ip toegewezen

Ifconfig file kan ik niet kopiëren, aangezien ik geen internet heb op dat ding

Het is gek, want via statisch ip kan ik wel verbinden met het netwerk. Maar ik kan niet met mijn router of accesspoint verbinden. Terwijl dit met elk ander apparaat moeiteloos gaat.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 139386 op 03-11-2014 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, dubbelpost.

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 139386 op 03-11-2014 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Wat is er veranderd aan de iMac sinds hij niet meer kan op internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helemaal niets. Het enige wat er veranderd is, is dat er in het netwerk het een en ander gewijzigd is. Eerst verbond hij altijd met een repeater en dat werkte wel, al viel het internet af en toe uit. Ik was het gedoe met de repeaters zat en heb een Engenius ECB-350 geinstalleerd. Elk apparaat werkt prima met deze AP behalve dus die mac. Voor het weekend verbond hij dus nog wel op de oude configuratie. Na het weekend niet meer op de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Die Engenius is de enigste AP in het netwerk of is je router/modem ook een AP? Hebben die hetzelfde SSID? Met welk SSID is de iMac verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Engenius is de enige AP in het netwerk. Ik heb op de UPC router de Wifi functionaliteit uitgeschakeld. de Imac is verbonden met het SSID van de AP. de AP heeft een statisch ip gekregen buiten de DHCP range van de router ( 192.168.0.230, dit was origineel 192.168.1.1 maar dit gaf wat gedoe met SMB shares.)

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 139386 op 03-11-2014 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Deelt de router en/of AP via DHCP ip adressen uit? Welke range?

Trouwens nog iets raars, je zegt dat een statisch IP niet werkt in je OP, maar in je eerste reactie blijk je te melden dat het wel werkt dan..

EDIT: gelieve wel alle IP adressen binnen de range te houden die je router kan routeren dus eindigend op .1 tot .254

[ Voor 22% gewijzigd door Hipska op 03-11-2014 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De DHCP range is vanaf 192.168.0.1 met een Pool size van 245. Mijn AP is dus toch binnen deze range ingesteld.

Mijn router is de enige die DHCP ip adressen uitdeelt. mijn AP doet dit niet.

Ik bedoelde daarmee dat als ik een statisch ip adres instel ik de melding krijg: verbonden met het netwerk. Als ik vervolgens een website probeer te bereiken of via 192.168.0.230 met mijn ap probeer te verbinden lukt dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
192.168.0.230 is binnen de range van de router inderdaad, terwijl je zegt dat je hem buiten de range ingesteld hebt. (230 ligt binnen 1-245)

Stel eens even 192.168.0.166 in (als die nog niet zou bestaan) en probeer volgende commando's:
ping 192.168.0.1
of
ping 192.168.0.230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pingen lukt niet: Ik krijg een timeout: Host is not online. Hij kan dus met helemaal niets verbinden binnen het netwerk. Dit als enige apparaat in het netwerk.

Ik begin een software probleem te vermoeden.

EDIT: de mac is van een huisgenootje van me, ze zij dat hij de eerste keer aangaf: Landcodes komen niet overeen. Op een andere account op de mac zijn de problemen precies hetzelfde.

Mijn accesspoint staat ingesteld op N only. Dit ondersteunt de mac gewoon. Dit kan het probleem dus ook niet zijn.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 139386 op 03-11-2014 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Ook niet met statisch ip adres binnen de juiste range? Al eens WiFi op de mac aan en uitgezet? Al de mac zelf al eens herstart?

Geef eens wat volgende commando's geven;
ifconfig > ~/Desktop/ifconfig.txt
netstat -nr > ~/Desktop/netstat.txt
traceroute -m20 8.8.8.8 > ~/Desktop/traceroute.txt

Je kan ze via een USB stick op je eigen laptop/pc zetten en hier dan posten door ze tussen [code] en [/code] tags te zetten. Het laatste commando kan wel eventjes duren. (Er zullen 3 bestandjes op je bureaublad komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ook niet met statisch ip binnen de juiste range helaas. Wifi al meerdere keren aan en uit gezet. Netwerk vergeten werkte ook niet. Mac herstarten werkt ook niet.

Ik zal straks even de commando's draaien en de uitkomsten hier melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-06 16:55
Anoniem: 139386 schreef op maandag 03 november 2014 @ 14:37:
EDIT: de mac is van een huisgenootje van me, ze zij dat hij de eerste keer aangaf: Landcodes komen niet overeen.
Check dat dan even bij de instellingen van de netwerkadapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:33
Waar kan ik dat precies vinden?
darkmage schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:13:
[...]

Check dat dan even bij de instellingen van de netwerkadapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:58
Engenius LAN op LAN aangesloten op de UPC router?
Welk wifi-kanaal gebruik je?

iMac al eens een vast IP gegeven buiten de DHCP range van de UPC router?
Ik stel het volgende voor:

- Stel de DHCP range op de UPC router eens in op xxx.xxx.x.20 tot .254
(zodat je de lage IP-range voor statische IP's reserveert)
- Stel op je bekabelde apparatuur statische IP's in. Bijv. UPC-router .1, Engenius AP .2, NAS .3, etc)
(Subnet: 255.255.255.0; DNS: UPC-router IP adres (.1) of provider DNS server IP adres).
- Kijk dan eens of het werkt.
- Mogelijk kun je dan nog proberen de iMac een statische IP te geven (bijv. .10)

Wat landinstellingen betreft. Ik meen ergens opgevangen te hebben dat Apple apparaten het wifi-netwerk scannen en de landcode daarop aanpassen. Geen idee waar een eventuele handmatige instelling zit. Mogelijk in de iMac's wifi-adapter instelling. Als de iMac bijvoorbeeld op US is ingesteld kan ie geen verbinding maken met wifi kanalen 12 en 13, omdat die kanalen in de US niet gebruikt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Masimo op 03-11-2014 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan zou dat wel eens het probleem kunnen zijn. Want mijn Engenius AP zit op 13 vanwege het drukke verkeer in de buurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 139386 op 04-11-2014 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Dat was het probleem ook niet. Ook op kanaal 8 geen verbinding. Ook de hierboven aangegeven manier van instellen IP-adressen helpt niet.

Defecte netwerkkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:35

lier

MikroTik nerd

Hoe heb je beveiliging ingesteld?

(WPA2 AES hopelijk...)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Ja. Wpa2 aes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:40
Mijn eerste ingeving is: onvoldoende bereik.
Als je slecht bereik hebt dan kan je vaak wel "verbinding" krijgen met het accespoint maar krijg je er geen data overheen. Aangezien DHCP ook data is ga je dat als eerste opvallen.

Daarnast zeg je dat hij eerst verbinding maakte met een repeater. Dit geeft nog een indicatie dat hij mogelijk ver weg staat van de router.

Je hebt niet toevallig op de engenius het vermogen opgeschroeft? Een typisch resultaat van een "opgevoerd AP" is dat het lijkt dat je goed bereik hebt (want alle streepjes) maar je er geen verkeer overheen krijgt (want je kan niets terugzenden, je hebt de client niet opgevoerd),

Maar dit is allemaal gissen, dus probeer het apparaat eens naast het AP te plaatsen of controleer het bereik?

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 04-11-2014 15:51 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met een tablet hebben we op dezelfde kamer vol bereik en gewoon normaal internet. (ongeveer 20mbit/s) Het bereik is dus ook het probleem niet.

Wat ik kan doen is de repeater als bridge instellen en kijken of het met een kabeltje tussen de bridge en de mac wil lukken.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 139386 op 04-11-2014 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Een tablet kan goed beter bereik hebben dan een iMac maar het lijkt erop dat het probleem daar dus niet in zit. Weet je trouwens of je met de output watt hebt zitten spelen? Dan kan je namelijk de indicatie van "vol bereik" niet helemaal meer vertrouwen. Als het weinig moeite is zou je kunnen proberen de iMac te verslepen :P

Het zou trouwens ook nog een mac adres filter kunnen zijn.
Heb je daarnaast gekeken of het ook misgaat met een live cd?

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 04-11-2014 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er is geen sprake van een Mac filter en elk apparaat in huis heeft ontvangst waar dan ook behalve die ene iMac. De afstand lijkt her probleem dus ook niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-06 12:00
Heb je toevallig een linux live CD ? of kan je die maken ?, dan zou je kunnen booten en kijken of je via daar wel WIFI heb heb je dat wel, dan ligt het aan je OSX.

Zo niet dan ligt het waarschijnlijk aan je kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Heb je het Wifi profiel/netwerk al in je mac eraf gegooid en opnieuw toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga maandag even een herinstallatie doen van Mac osx. Kijken of dat helpen wil.
Pagina: 1