• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-12-2025
Beste Tweakers,

Sinds gisteren heb ik een brandlucht in mijn PC, dit merkte ik op nadat ik de PC even aan had laten staan en later terug kwam na twee uurtjes. De lucht was vrij hevig en was zelfs in de gang te ruiken.

Vreemd genoef doet alles het nog en na wat onderzoek weet ik toch wel vrij zeker dat de CPU de lucht afgeeft. Het vreemde is alleen dat ik niet kan zien wat nu de lucht veroorzaakt. Ik heb idee dat het een beetje chemisch luchtje is, iets van olie, plastic, etc. Hebben jullie enig idee wat het veroorzaakt?

Wat ik al gecontrolleerd heb:

- Eventlogs, niks geen meldingen
- Temperatuur, constant en vrij laag (tussen de 30 en 60 graden)
- Stof, vrijwel niet aanwezig op compenenten, alleen wat in het rooster en in de ventilatoren.
- Kabels, zien er nog goed uit en allemaal weggewerkt, weg van de componenten
- Videokaart, komt geen geur vanaf
- Voeding, komt ook geen geur vanaf.

Het lijkt nu na een dag minder te zijn. De geur is nog maar lichtjes te ruiken, maar ik vertrouw het nog niet helemaal.

Excuses als dit niet de juiste plek is voor dit soort dingen.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Klinkt als een dode cap of VRM op je bord. Dit hoeft niet meteen te betekenen dat hij niet meer functioneert.

Kijk eens rondom je CPU of je een bolle / lekke cap ziet en/of een verbrande VRM.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Verwijderd

Ter verduidelijking, een 'cap' oftewel condensator ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.macmedics.com/images/imac-logicaboard-with-leaking-capacitors.jpg

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Dit is ook gelijk de reden waarom het niet verstandig is apparatuur aan te laten wanneer dat niet persé nodig is... :)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Heeft er wellicht een kabel oid tegen iets warms gelegen? Kan je de plek achterhalen waar het gebrand/gesmolten heeft? Waar is de geur het sterkst?

• Xanthian
Bedankt voor de adviezen. Ik had zelf nog niet aan een cap of vrm gedacht, ben niet zo van de Electro eigenlijk. Ik ga zo eens even kijken naar die dingen en een foto ervan maken.

Als het inderdaad zo'n cap is, wat kan je dan het beste doen? Moederboord vervangen of gewoon even aankijken?

Verwijderd

Als je enige soldeerervaring hebt kan je dat voor een paar euro en een half uurtje werk (minder zelfs) prima zelf doen of laten doen.

Als het een VRM is, dan zou je je moederbord mischien kunnen retourneren onder garantievoorwaarden.

• Xanthian
Na half turen op mijn moederboord, onderdelen los gehaald en alles weer aangesloten heb ik toch niks kunnen vinden. Geen enkele cap die bol of stuk is. Geen vloeistof over het moederboord of wat dan ook.
De geur is trouwens nu ook zo goed als weg. Ik denk dat ik het hier maar bij laat aangezien ik ook geen problemen heb,

Die caps hierboven laat zien heb ik trouwens niet, het zijn allemaal blauw/witte dingen. Zien er ook allemaal goed uit.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ruik nog eens goed in de voeding, hier willen ook wel eens bolle elco`s in voor komen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

fruitvliegje op je bord wellicht?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Een kapotte VRM kan redelijk lastig te zien zijn. Er hoeft maar een heel klein scheurtje/putje in het plastic te zitten.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Tijdje aankijken, en voorzichtig zijn of het terugkomt. Als het terugkomt meteen achterhalen waar het precies vandaag komt.

• Xanthian
Na wat onderzoek blijk ik dus Polymer Capacitors te hebben. De kans is dus iets kleiner dat het daar aan ligt. De lucht is nu zo goed als weg, ook bij de voeding is helemaal niks te ruiken.
Pagina: 1