• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Gister heb ik een aantal groepsfoto's gemaakt en nog een aantal foto's van bijvoorbeeld stelletjes. Dat laatste was niet van te voren aangegeven / gepland. Maar goed, er was volop zon en ik wist niet hoe ik de mensen dan het best kan plaatsen. Ik kan de donkere plekken onder de ogen wel in orde maken met Photoshop, maar ik ben op zoek naar een oplossing om een goed belichte foto te maken.

Stel dat er veel zon is heb ik drie mogelijkheden in gedachten:
• Ervaring op doen met een enkel persoon
• Een flitser gebruiken
• Een reflector gebruiken

Mocht ik met een enkel persoon werken, zou ik diegene bv. ergens onder kunnen plaatsen om het felle licht van bovenaf te stopen. Maar gister had ik het idee dat dat amper tot niet mogelijk was.

Wat raden jullie aan?

...

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
Een reflector is denk ik de meest makkelijke methode :)

Dan kan je zelf bepalen hoeveel licht je wilt weerkaatsen.

• Luxicon
Dat vind ik (bij wat ik gezien) ook erg positief overkomen. Is dat praktisch gezien goed te doen op een buitenlocatie?

...

Verwijderd

Met één flitser (speedlight) winnen van de zon en daarbij nog steeds mooi licht houden op een groep mensen... gaat niet.
Een stelletje kun je nog wel inflitsen, met een kleine diffuser, of belichten met een reflectiescherm, maar daar heb je al snel een assistent bij nodig.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
Een scherm is wel te doen, maar vaak heb je dan wel wat extra handjes nodig. Je hebt er wel standaarden voor waar je zo'n scherm op kan bevestigen, maar of die rechtop blijven staan is ook maar de vraag.

• Luxicon
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:22:
Met één flitser (speedlight) winnen van de zon en daarbij nog steeds mooi licht houden op een groep mensen... gaat niet.
Een stelletje kun je nog wel inflitsen, met een kleine diffuser, of belichten met een reflectiescherm, maar daar heb je al snel een assistent bij nodig.
PdeBie schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:28:
Een scherm is wel te doen, maar vaak heb je dan wel wat extra handjes nodig. Je hebt er wel standaarden voor waar je zo'n scherm op kan bevestigen, maar of die rechtop blijven staan is ook maar de vraag.
Oke bedankt, dus dat gaat nog best een lastige klus worden. Bij portretfoto's (en een foto met niet al teveel mensen) zou een flitser dus van pas kunnen komen? En een reflector, maar dan is waarschijnlijk assistentie vereist als ik het goed begrijp. Als dat echt nodig is om een goed belichte foto te krijgen zal ik daar wat mee moeten doen. Zijn er nog mogelijkheden voor groepen in combinatie met zon? Of maken ervaren fotografen ook foto's in de zon zonder flitser en dergelijke?

[ Voor 15% gewijzigd door Luxicon op 03-11-2014 10:32 ]

...

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik fotografeer groepen altijd tegen de zon in en gebruik dan invulflits om de gezichten op te helderen.
Tegenwoordig los van de camera met pocketwizards.
Alleen een losse speedlight: softbox of paraplu waait altijd om, reflectiescherm lukt niet als je geen hulp hebt.

http://www.avfoto.nl

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Arrien schreef op maandag 03 november 2014 @ 12:53:
Alleen een losse speedlight: softbox of paraplu waait altijd om, reflectiescherm lukt niet als je geen hulp hebt.
Heel herkenbaar, zandzakken werken niet of nauwelijks tegen de wind die in Nederland kan staan.

Ik zou zelf kijken of ergens (open) schaduw te vinden is, dan krijg je vaak ook mooie catchlights in de ogen :) Die vallen nogal eens tegen bij speedlights zonder modifier. Evt. kan je gebruik maken van de omgeving: een witte muur kan prima werken als "reflectiescherm" voor zon of flitser.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Verwijderd

In mijn ervaring is een reflectie scherm een verschrikkelijk onding. Je hebt dan absoluut een extra persoon nodig die dat ding vasthoud. Je moet ook een heel groot scherm hebben om een beetje invul te krijgen, hetgeen als een fantastisch zeil werkt...
Een scherm heeft natuurlijk het voordeel dat je gelijk ziet wat het wordt, maar wanneer je alleen werkt, is het een ramp.

Wat mij betreft is een flitser dan veel handiger om invul licht te krijgen. En in tegenstelling tot een scherm, ben je met een flitser veel beter in staat de hoeveelheid invullicht te regelen. (Kwestie van de FEC aanpassen.)
Voor invul flits is het ook niet nodig om het flits licht te verzachten, dus gewoon on-camera flits werkt uitstekend.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je de zon gebruikt.... Is het nog steeds de belangrijkste lichtbron, of is het tot hair-light gedegradeerd? In het laatste geval heb je een zeer krachtige off-camera flitser nodig om als main-light te functioneren... Dat lijkt me echter niet wat je in gedachte had.

• Luxicon
Bedankt voor de reacties en jullie tips! Wat ik van plan om een reflector en flitser aan te schaffen, om met deze twee ervaring op te doen. Daarbij denk ik aan een Sunbounce van 84 x 77 cm ( wit / zilver ) en een SB800 flitser. Het is voor mij te duur om direct een standaard / statief en 2 Pocketwizards (bv. de Plus X) aan te schaffen met daarbij bijvoorbeeld een soort paraplu. In eerste instantie zou ik portretten op buitenlocatie willen verbeteren. Ik heb wel een statief waar normaal de camera op staat, maar die lijkt me niet geschikt om bijvoorbeeld een flitser en zo'n soort van 'lampenkap' op te plaatsen.

...

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Yongnuo is ook een optie tegenwoordig en vreet minder budget.

• Luxicon
Oke thanks, is dat bedoeld als in de plaats van een Pocketwizard of ook de flitser? Op de website staan veel producten. Een SB800 is niet de nieuwste meer, is er misschien een groot verschil met de meest moderne flitsers? Wat me opviel is dat m'n D5100 geen high sync speed ondersteund. Dan zou ik over moeten stappen op een D7100, maar de vraag is of het in de praktijk vaak wenselijk is om sneller dan 1/200 te fotograferen.

...

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Naar mijn weten is HSS iets dat je flitser ondersteunt, niet de camera. HSS werkt daarnaast alleen on-camera of via de duurdere triggers. Hetzelfde geldt voor E-TTL.

Ga je alleen handmatig flitsen via triggers, dan kan het een stuk goedkoper door een handmatige flitser en "domme" triggers te kopen. Voor €80 ben je dan al klaar, waardoor er genoeg ruimte in je budget overblijft voor een lichtstatief, plu en reflectiescherm. Yongnuo biedt zowel goedkope handmatige flitser aan als goedkope triggers. Prima spul om mee te beginnen. Bovenstaande optie heb ik, maar ik merk wel dat je in zonlicht soms niet genoeg hebt aan de 1/200ste sync speed als je je diafragma enigszins open wil houden. Werken met ND-filters doe ik liever niet, maar is in dat geval wel een optie.

Als je zeker weet dat je de flitser veel op de camera gaat gebruiken in automatische stand, dan is het de moeite om een automatische flitser te kopen die HSS en E-TTL ondersteunt i.c.m. goedkope triggers. Wil je die functies daarnaast ook gebruiken off-camera, dan biedt Yongnuo voor iets meer geld ook triggers die bovenstaande functies off-camera ondersteunen. Dit wordt een iets duurder verhaal, maar nog steeds goed betaalbaar.

Wat is je budget?

[ Voor 10% gewijzigd door tobiasvs op 05-11-2014 13:45 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Verwijderd

Luxicon, voordat je 'willekeurig' een flitser koopt en er mee aan de slag gaat is het misschien handig eerst een stuk theorie tot je te nemen.
Weet je wat HSS is en weet je waar het goed voor is? Ben je bekend met flitssynchronisatie? Ken je de invloed van sluitertijd en diafragma op de belichting als je met een flitser werkt? Weet je de voor en nadelen van off camera flash vs on camera flash?
Gewoon een flitser kopen, op je camera klikken en aanzetten gaat je namelijk niet zo ver brengen vrees ik.

• Luxicon
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb min of meer door wat je zou kunnen met een flitser (of studio strobe), maar de technische kant is mij inderdaad niet heel duidelijk. Verder is het absoluut de bedoeling om de flitser na enige tijd off camera te gebruiken. Gezien dat om extra investeringen vraagt, gebruik ik de flitser eerst on camera als invulflits en om te experimenteren met het weerkaatsen van het flitslicht (bijvoorbeeld binnen via het plafond).

Bij de SB800 ben ik uitgekomen nadat ik vaker lees dat de SB600 een stuk minder kan bieden en meer biedt dan de SB700. Gezien ze net zoveel kosten gaat daar mijn voorkeur naar uit.

Betreft high sync speed. Als ik het goed begrijp ondersteund Canon dit beter en ondersteund Nikon dit pas bij de 'geavanceerdere' modellen. Zodoende zou er geen goede sync mogelijk zijn met de flitser sneller dan 1/200. Maar goed, zoals Woutoud zich afvraagt, ik heb er verder geen verstand van.

Het idee dat ik bij een situatie heb is dit: Er wordt een foto gemaakt met f2.8 en de sync is 1/200. De foto is overbelicht. De sluitertijd van de camera wordt hoger gezet met als gevolg dat de foto te donker wordt. De diafragma kan afgestopt worden, maar dan is de scherptediepte aangepast. Om die reden wordt high sync speed ingeschakeld om de foto met dezelfde camara instelling, goed belicht te krijgen (doordat er minder licht in de camera komt). De camera of flitser wordt via TTL gesynchroniseerd.

Het voordeel van off camera flitsen is volgens mij dat je het licht dan op veel posities rondom het onderwerp kan plaatsen en gebruik kan maken van voorwerpen die effect hebben op het licht. Zoals een soort lampenkap (reflector), paraplu (reflector of diffuser) of een softbox (diffuser denk ik).

...

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je je wil wagen aan handmatig flitsen, kan ik de YN560 III aanraden. De sterkte vd flits wordt dan wel handmatig ingesteld. Voor die specifieke flitser bestaat er ook de yn560-tx trigger die kan communiceren met de YN560 zonder additionele triggers! Let wel handmatig flitsen only. De flitser kostte me zo'n 80 euri, de trigger 45 euri (uit het hoofd - orde-grootte) via ebay.

Ik heb tevens de yn568ex II, een ttl flitser die zich ook kan meten met de topmodellen van oa Canon/Nikon. Deze kostte me zo'n 170-180 euri via ebay.

Hierbij wil ik niet meteen de ambassadeur van YN spelen, maar toch even aangeven dat er alternatieven zijn voor de "merk"gebonden flitsers.

't zijn dus wel reportage flitsers, geen studio-strobes :)

Verwijderd

Ach, dan noemen we de Cactus RF60 en bijbehorende V6 transceiver toch ook even om tegengas te geven. :P

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Luxicon schreef op woensdag 05 november 2014 @ 14:48:
Het idee dat ik bij een situatie heb is dit: Er wordt een foto gemaakt met f2.8 en de sync is 1/200. De foto is overbelicht. De sluitertijd van de camera wordt hoger gezet met als gevolg dat de foto te donker wordt. De diafragma kan afgestopt worden, maar dan is de scherptediepte aangepast. Om die reden wordt high sync speed ingeschakeld om de foto met dezelfde camara instelling, goed belicht te krijgen (doordat er minder licht in de camera komt). De camera of flitser wordt via TTL gesynchroniseerd.
Een andere mogelijkheid is om een ND-filter te gebruiken ipv HSS. Je moet zelf afwegen welke oplossing meer bang-for-the-buck geeft, aangezien zowel HSS als een ND-filter voor meer toepassingen geschikt zijn dan voor groepsfoto's.

Vooral voor een groep is de hoeveelheid flitskracht erg belangrijk, en HSS vermindert de beschikbare flitskracht vrij dramatisch.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Verwijderd

Een ND-filter ook. ;)

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik bedoel uiteraard ten opzichte van het achtergrondlicht. En (als het goed is) vermindert een ND-filter niet alleen het licht van de flitser (tenzij je de ND-filter op de flitser monteert :D )

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Verwijderd

HSS vermindert omgevingslicht ook, je schiet dan immers met een korte sluitertijd.

Verwijderd

HSS is vooral handig in het gebruik. Maar als ik het me goed herinner verlies je méér intensiteit dan als je een ND filter gebruikt.

Bij HSS staat de fliters continue aan, i.p.v. een burst te geven. (Continu serie van kleine pulsen)

Bij 1/250 x-sync, heb je echter een totale opname tijd die veel langer is dan flits puls. De sluiter moet namelijk open gaan, en weer sluiten, en dan nog tijd overhebben waarbij het hele frame open is, waarin de flits puls moet vallen. De maximale puls van de flitser is ongeveer 1/800 seconde. Je hebt dus grofweg 1/3 van de opname tijd dat de sluiter open gaat, 1/3 dat hij dicht gaat, en 1/3 dat het flitslicht op de sensor kan vallen.

Betekent dus dat HSS gelijk een factor 3 aan licht verliest t.o.v. een flits binnen de sync van de camera!

• Luxicon
Handige uitleg, thanks! Een ND filter op de lens plaatsen is dus helemaal geen verkeerd plan. Ik heb er nu een polarizer opzitten die zwart oogt, dat volgens mij de sluitertijd1,5 stop trager maakt. Gezien ik 0,0 ervaring met flitsers heb weet ik niet wat mijn voorkeur precies is. Maar het is duidelijk dat een flitser een goed hulpmiddel is. Daar ga ik in ieder geval naar op zoek en ik neem aan dat een D5100 ook prima samen kan werken met externe flitsers. Voor zover ik begrijp mist dan 'enkel' de HSS mogelijkheid.

...

Pagina: 1