Beste manier om je windows op je SSD te zetten vanaf een HDD

Pagina: 1
Acties:

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:19
Ik heb eengister een Samsung 840 EVO gekocht, want ik had nog geen SSD in mijn systeem.
Nu zit er bij die SSD wel Samsumg Data Migration, maar daar lukt het mij niet mee, maar er zijn genoeg andere manieren.
De een zegt software van 20$ te kopen en de ander zegt een backup te maken van je huidige HDD en dan zorgen dat je Windows klein genoeg is om zo op je SSD gekloond te worden... Maar wat vinden jullie nou de makkelijkste manier?

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-01 11:18
Opnieuw installeren?

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 11:52

Barryke

blauw

Ik zeg HDD uit je systeem halen, SSD erin, Windows opnieuw installeren, en daarna pas de HDD er terug in.

Maar als je persee wil kopieëren, dan moet "Samsung Data Migration Software" prima werken.
Als je zegt "daar lukt het niet mee" dan neem ik aan dat er geen foutmelding verschijnt maar dat het je daarna gewoon niet lukt om op te starten vanaf je SSD..

[ Voor 58% gewijzigd door Barryke op 03-11-2014 09:51 ]

Error 304: Please hit any user to continue.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Gewoon opnieuw installeren. Backup je data (foto's, video's, documenten, etc).

Prik je SSD in je machine en zit deze in de BIOS op AHCI mode, installeer Windows vervolgens op je schijf (een schijf achteraf op AHCI modus zetten werkt niet!). Installeer de programma's die je wil hebben opnieuw, en zet je documenten terug!

Data Migration (welke vorm dan ook) zou ik afraden bij een upgrade naar een ander type schijf!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-01 09:45
Ik heb zelf Acronis TrueImage (boot cd) gebruikt. Niet omdat Windows an sich zoveel werk is om opnieuw te installeren maar wel alle programma's en instellingen daarna om het weer te krijgen zoals het was, je bent er toch altijd weer veel uur aan kwijt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De makkelijkste manier is gewoon klonen met de bijgeleverde software. Dat is niet de beste manier, maar het is maar hoe je "beste" definieert. Zoals LordSinclair ook al aangeeft, alles opnieuw instellen is veel werk.

Alleen, de data migration software van samsung is vrij makkelijk, paar klikjes klaar. Als dat al niet werkt heb je waarschijnlijk een erg vuile windows en is een verse installatie wellicht toch wel handig.

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-01 17:27

Steef

GoT's Most Eaten

Cloning van een HDD naar een SDD wil nog wel eens resulteren in een non-aligned partitie - wat veel onnodige extra schrijfacties op je SSD ten gevolg heeft, gewoon een schone installatie doen op je SSD :)

Je kunt wel een partitie clone maken en vooraf op je SSD een fatsoenlijk aligned partitie aanmaken om naartoe te clonen, schone installatie is minder werk.

[ Voor 46% gewijzigd door Steef op 03-11-2014 10:45 ]

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• Reepje
  • Niet online
ThaRabbit schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:38:
Cloning van een HDD naar een SDD wil nog wel eens resulteren in een non-aligned partitie
Raar. Met uitzondering van mensen die met oude tools te werk gaan in combinatie met windows xp, ben ik nog nooit een non-aligned partitie tegengekomen. Ben wel benieuwd hoe jij dat voor elkaar gekregen hebt?

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-01 17:27

Steef

GoT's Most Eaten

Reepje schreef op maandag 03 november 2014 @ 11:10:
[...]

Raar. Met uitzondering van mensen die met oude tools te werk gaan in combinatie met windows xp, ben ik nog nooit een non-aligned partitie tegengekomen. Ben wel benieuwd hoe jij dat voor elkaar gekregen hebt?
In mijn geval was het clonezilla, goede kans dat het een oude versie was - het is al even geleden :)

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• Reepje
  • Niet online
Ja, dan noem je ook wat. 1e hit op google:
Also clonezilla is not the best options to migrate your OS to a SSD as clonezilla does not yet support auto alignment of SSD.
Kans is klein dat de gemiddelde consument met clonezilla aan de gang gaat, maar toch goed om even in het achterhoofd te houden.

• 3L3ktr1k
Met de software van samsung gaat het niet zo lekker, ik hbe niet veel media, als in foto's en video's op m'n HDD staan, en alleen dat kan ik selcteren.

De beste/makkelijkste manier volgens jullie is dus nieuwe install van Windows te deon? Hoe gaat dat dan precies in zijn werk? En als ik een back-up maak, moet ik die dan op een aparte partitie op mijn HDD zetten, of hoef je geen partitie?

• EG Mike
Wat wil je precies backuppen? Je media zou je eenvoudig op een USB stickje kunnen plaatsen, of via het netwerk naar een laptop kopiëren. Heb je bijzondere applicaties die veel configuratie nodig hebben? Zo nee, zou ik deze lekker opnieuw installeren ipv. backuppen.

Daarna je SSD in je computer hangen en naar de BIOS gaan:

- Je SSD als primaire schijf selecteren
- je SSD in AHCI mode zetten (hoe dit moet is afhankelijk van de BIOS, maar daar moet je wel uit komen door wat rond te klikken/googlen).

Daarna booten vanaf een Windows CD (of bootable USB stick met Windows erop), en de installatie volgen!

Als dit alles klaar is kan je je bestanden gewoon terug kopieren vanaf je USB stick/netwerk!

• 3L3ktr1k
Ik heb niet heel veel foto's video's en bestanden, maar vooral veel games, en die duren zó lang om te instaleren... dus daarom dacht ik eraan om een backup te maken.

Derest is zo gebeurd, maar iig heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg!

EDIT: Alle belangrijke foto's enzo op een USB drive gezet, dus die zou ik er zo weer op kunnen zetten, maar wat nu te deon met mijn games en apps?

EDIT 2: Kom er net achter dat mijn disc drive naar de filestijnen is, dus het moet even wachten. Maar tips blijven welkom!

[ Voor 36% gewijzigd door 3L3ktr1k op 03-11-2014 16:14 ]

• EG Mike
Met een SSD gaan de installatietijden ook drastisch naar beneden ;)

heb je geen diskdrive die je ff uit een andere PC kan 'lenen'? Anders een bootable usb stick maken!

• Reepje
  • Niet online
De manier tegenwoordig om windows te installeren, is dmv een usb stick. Dat heeft veel voordelen; zo een stick is snel te maken, en het installeren van windows is zo gebeurd, kwartiertje ofzo.
Daarom zie je ook veel computers van tegenwoordig zonder dvd drive, je hebt dat ding gewoon niet meer nodig.

• 3L3ktr1k
Ik heb gewoon besloten om alles eraf te gooien, en alles opnieuw te instaleren.
Ik heb gewoon Sasmung Data Migration gebruikt, wat opzich best redelijk werkt.

Ik ga hem ook als ik een volledige versie heb, hem ook gelijk op een USB stick zetten, want dit is idd niks.

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-01 21:47
Ik kan het niet meer terug vinden, maar als je overschakelde van HDD naar SSD, zou ik Windows overnieuw installeren. Dit omdat Windows 7 herkent als er een SSD in zit en dan zaken zoals defragmenteren uit zou zetten.
Pagina: 1