Computer al lange tijd niet betrouwbaar

Pagina: 1
Acties:

• Rutger93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-10-2024
Heb nu sinds een klein jaartje een nieuwe computer, zelf gebouwd.
Na ongeveer 3 maanden begon de computer problemen te geven. Deze problemen bestaan uit regelmatig bluescreens, en tijdens het browsen blijft de computer vaak hangen. Op deze momenten kan ik wel de muis bewegen, alleen blijft de rest hangen. Na ongeveer 45-60 seconden kan ik weer verder alsof er niks aan de hand was. Dit kan dan 1x in een uur gebeuren, maar ook 10x binnen 10 minuten. Vaak is het ook zo als ik de browser open dat het dan sowieso gebeurd.
Ook heb ik tijdens gamen, maar ook tijdens video's kijken op youtube of gewoon random erg vaak bluescreens. Dit gebeurd als ik aan het gamen ben ongeveer 1x in het uur wel.

Ik heb regelmatig al dingen geprobeerd waaronder memtest gedraaid meerdere keren, alle drivers meerdere malen opnieuw geinstalleerd, opnieuw windows geinstalleerd.

Ik snap niet wat er mee aan de hand is en ik hoopte dat jullie me verder konden helpen!
Alvast bedankt :)

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Het lijkt me handig als je even beschrijft uit welke onderdelen in je systeem zitten . . .

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
chipset driver en boot medium firware al geupdate?

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maw .. je krijgt foutmeldingen (op bleuscreen) en deze zoek je niet op welke oorzaak daaraan misschien ten grondslag ligt en wil je ook niet delen met ons.

Succes

Iperf

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 17:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Rutger93 schreef op zondag 02 november 2014 @ 23:38:
Op deze momenten kan ik wel de muis bewegen, alleen blijft de rest hangen. Na ongeveer 45-60 seconden kan ik weer verder alsof er niks aan de hand was. Dit kan dan 1x in een uur gebeuren, maar ook 10x binnen 10 minuten. Vaak is het ook zo als ik de browser open dat het dan sowieso gebeurd.
Dat zijn echt typische symptomen van I/O-problemen. Bijvoorbeeld een HDD die unresponsive is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Rutger93
Ja uiteraard!
Dit is het lijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 124,90€ 124,90
1ASRock 970 Extreme3 R2.0€ 64,95€ 64,95
1Asus GTX760-DC2OC-2GD5€ 194,99€ 194,99
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Seasonic M12II 520W€ 73,87€ 73,87
1Samsung 840 EVO 120GB€ 66,-€ 66,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 636,16

Nu heb ik natuurlijk meerdere malen al bekeken waar de bluescreens vandaan zouden moeten komen, geeft toch elke keer drivers aan terwijl ik deze meerdere malen heb geprobeerd op te sporen welke dit dan zouden moeten zijn. Kan er uiteindelijk niet achter komen.
http://imgur.com/VxplB6M

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-01 13:01

sHELL

VR "connoisseur"

Kun je ook eens kijken hoe de load is op bvb je GPU? De symptonen komen nogal verdacht veel over van wat je ziet bij gebruikers die slachtoffer zijn van een soort van bitcoin mining malware.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Kijk ook eens in je eventlog of je daar iets terug vindt.
Progamma executable naam: eventvwr

★ What does that mean? ★

• Rutger93
Waar moet ik precies naar kijken in dat eventlog?

GPU usage als ik aan het gamen ben (vb. LoL op allerhoogst) komt op 60% maximaal. Weet niet of die ineens omhoog schiet op de momenten van bluescreen

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

begin eens met de foutcode op bsod(s)

Iperf

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb dit probleem ook gehad en niet veel later begaf 1 van de harde schijven het compleet. Ik zou eens je SSD en HDD extra checken.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 10:56

TommieW

Numa numa.

Kijk 's naar de SMART van je OS HDD. Daarna kan je nog een "error scan" van je HDD doen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Troubleshooten en ff alles nachecken kabels controleren etc.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-02 19:16
Hoe heb je je SSD geinstalleerd ?

heb je je OS er nieuw op gezet. of heb je handige clone software gebruikt?

staat deze schijf wel in AHCI ?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:50
TommieW schreef op maandag 03 november 2014 @ 11:30:
Kijk 's naar de SMART van je OS HDD. Daarna kan je nog een "error scan" van je HDD doen.
Irrelevant. Het bonte palet aan BSoDs wijst op memory corruption.

Tijd voor memtest. Eventueel kun je je voltages checken en/of vDDR wat extra prik geven, maar in de meeste gevallen is je RAM rijp voor RMA.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Irrelevant. Het bonte palet aan BSoDs wijst op memory corruption.
Maar de andere symptomen wijzen weer sterk op HDD-problemen... zo irrelevant lijkt het me niet.

• Rutger93
Memtest wijst niks uit, heb ik al meerdere malen gedaan. Ik zal even kijken naar de HDD en SSD. Heb vandaag gewerkt dus kon niet reageren!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

Het eerste waar ik aan moet denken is een gebrekkig VRM design icm een energievretende processor. (4+1 power phase design met een vrij pittige 125W processor zonder extra koeling hmm)

Ik zie verder geen aftermarket cooler in je lijstje staan dus ik ga er van uit dat je standaard koeler gebruikt. Die is op de meeste moederborden niet voldoende om zowel de processor als VRM's gekoeld te houden bij de 8-cores van AMD.
Rutger93 schreef op maandag 03 november 2014 @ 18:52:
Memtest wijst niks uit, heb ik al meerdere malen gedaan.
Welke memtester(s) heb je gebruikt en hoe lang heeft/hebben deze gedraaid?

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 03-11-2014 19:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 03:12
Op dit probleem beet Sevenforums ook al eens hun hun tanden stuk. Aan het eind hielden ze het toch maar op een memory corruption en raadden aan Prime95 te gebruiken om het geheugen te stresstesten (waar Memtest alleen kijkt of data goed wordt opgeslagen en uitgelezen).

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Kalief schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:04:
Op dit probleem beet Sevenforums ook al eens hun hun tanden stuk. Aan het eind hielden ze het toch maar op een memory corruption en raadden aan Prime95 te gebruiken om het geheugen te stresstesten (waar Memtest alleen kijkt of data goed wordt opgeslagen en uitgelezen).
Dat is ook inderdaad een goede tip.

Ik had ook eens een probleem met BSODs e.d. en toen bleek het dat mijn geheugen niet stabiel draaide op de geadverteerde clockspeeds (1600 MHz). Hier kwam ik met memtest niet achter, maar met LinX of AVX-enabled Prime95 (op Blend) wel. Uiteindelijk maar op 1333 Mhz gezet en sindsdien geen problemen meer.

• Rutger93
Hmm.. Ik ga eerst wel dat met Prime95 proberen dan :)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

Test dan niet alleen blend tests (Die je systeem redelijk gelijkmatig stressed) maar ook In-place large FTT's om je processor lekker op te warmen. En vergeet natuurlijk niet de x86-64 versie te gebruiken indien dit van toepassing is (lijkt mij wel).

Houd in beide gevallen sowieso HWmonitor en Core Temp er naast om de temperaturen en kloksnelheid in de gaten te houden. Als je processor constant rond (of boven) de 75c zit en tijdens de FTT test je processorsnelheid constant fluctueert is het een probleem met de temperatuur van je processor of VRM's.

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 03-11-2014 19:29 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:50
Compizfox schreef op maandag 03 november 2014 @ 18:46:
Maar de andere symptomen wijzen weer sterk op HDD-problemen... zo irrelevant lijkt het me niet.
Daar crasht je kernel niet (geheel willekeurig) door. Als de BSoDs consequent naar een storage driver wezen had je een punt.
D4NG3R schreef op maandag 03 november 2014 @ 18:55:
Het eerste waar ik aan moet denken is een gebrekkig VRM design icm een energievretende processor. (4+1 power phase design met een vrij pittige 125W processor zonder extra koeling hmm)
Dat is ook een aardige, kun je uiteraard even testen door een tafelventilator op je bord te richten.
Kalief schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:04:
Op dit probleem beet Sevenforums ook al eens hun hun tanden stuk.
Je maakt hier de klassieke fout om te gaan Googlen op bluescreens icm. specifieke drivers. Dat helpt weinig bij algehele instabiliteit; corruptie veroorzaakt immers crashes in willekeurige drivers (men trekt echter de juiste conclusie).

@TS: Iemand vroeg hoe lang je memtest hebt gerunned - dat is vrij relevant. Vergeet ook niet dat memtest niet heilig is, als je ergens een stickje RAM kunt regelen zou ik vooral even swappen om te zien wat dat doet.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Thralas schreef op maandag 03 november 2014 @ 20:09:
[...]

Daar crasht je kernel niet (geheel willekeurig) door.
Precies, maar juist dat komt overeen met sommige van TS' symptomen: Het blijven hangen van de PC en geen nieuwe applicaties kunnen openen, maar nog wel de muiscursor kunnen bewegen e.d.

Maar dat verklaart inderdaad de BSoDs niet echt.

• Rutger93
Ik heb nu de Prime95 laten draaien. De eerste keer kreeg ik een foutmelding, daarna nog een keer gedraait voor 3 uur en hier zijn nog geen fouten geconstateerd. Snap dus niet hoe dit precies kan maar het zal wel. Ik heb voor zo'n 6 uur de memtest laten draaien een maand geleden, maar dit gaf ook geen problemen aan.
Heb al eerder na zitten denken over het vervangen van mijn RAM, maar kan niet iemand bedenken zo snel die er wat voor me heeft om te lenen. Ik zal even verder kijken daarvoor aangezien ik niet aan mensen ervoor heb gevraagd nog.
Morgen kijk ik weer verder en zal ik proberen ergens een RAM te krijgen van iemand anders.

• Rutger93
Btw, ik heb wel een externe ventilator geinstalleerd op mijn processor, deze koelt uitstekend. Temp komt niet aan de 60 graden

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
tav ram, je kunt ook je ram snelheid eens lager zetten, en misschien iets meer stroom geven, laatste hoef je niet te doen, 1e kan heel erg goed helpen.

• JKMH
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-01 09:11
Als je wilt kan ik je me ram uitlenen, heb 2 reepjes van 8 gb, dus ik kan er wel eentje tijdelijk missen. Als je interesse hebt stuur dan een DM.

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

sHELL schreef op maandag 03 november 2014 @ 01:02:
Kun je ook eens kijken hoe de load is op bvb je GPU? De symptonen komen nogal verdacht veel over van wat je ziet bij gebruikers die slachtoffer zijn van een soort van bitcoin mining malware.
Juist niet, wat er dan gebeurt is dat alles gewoon werkt maar de framerate van de weergave zeer laag is.

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Ik heb dit al vaker gezegd bij verschillende mensen die exact dezelfde problemen hebben: de 970 serie van Asrock is met de FX serie van AMD zo onbetrouwbaar als wat. Een vriend van mij exact dezelfde problemen als die jij beschrijft (hij had een 970 pro3). We hebben letterlijk alles vervangen wat soms heel even resultaat opleverde. Na verloop van tijd blijf de computer echter instabiel. Uiteindelijk moederbord vervangen: alles werkte perfect. Sindsdien heb ik al meerdere tweakers gezien die problemen hadden met hun Asrock 970 en alle keren waren de problemen heel lastig te herleiden. Ook op andere internetsites zul je het vinden. Mijn advies: probeer zo snel mogelijk een ander AM3+ moederbordje te regelen/lenen.

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:13
ik ben het eens met paulklooster. 4+1 phases is gewoon echt te weinig voor een FX8320. helaas zelf ook de fout gemaakt bij mijn broertjes pc. die moest ergens in het budget op besparen en hetzelfde bordje voor hem gekocht toen.

Overigens heeft mijn broertje een FX8120 die nog meer energie vreet.(TDP's zijn zogenaamd hetzelfde maar de oudere bulldozers hebben zeker weten meer warmteontwikkeling dan de Vishera chips)

Niks als gezeik gehad met dat ding. Dus toen heb ik maar een nieuw moederbord gekocht en mijn broertje mijn Asus M5A99X-evo kado gedaan. Hierna nooit meer problemen met zijn pc gehad.(iig niet die random BSODS en dergelijke)

[ Voor 17% gewijzigd door blamauci op 04-11-2014 13:57 ]

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

• Rutger93
Hmm.. Interessant. Ik zal eerst uitproberen met ander geheugen, maar als dit niet werkt zal ik kijken naar een ander moederbord. Niet echt een leuk grapje maar als dat het is dan moet het maar.
Pagina: 1