Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ESXi + Windows 7 traag, datastore probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik wil switchen van mijn Ubuntu VM naar een nieuwe Windows 7 VM voor wat downloading taken en nu merk ik dat de VM erg traag werkt. Installeren duurde al lang maar ook nieuwe software installeren of programma's starten gaat erg langzaam.

Nu vermoed ik dat dit geen CPU (i5 3330) of geheugen (8GB met 2,5GB voor VM) probleem is maar een probleem met de datastore. Er draaien twee VM's op deze machine, FreeNAS en Windows 7. Echter zie ik wel dat de latency van de datastore dramatisch is.

Datastore_Universe, Write latency
Latest: 5
Maximum: 216
Minimum: 0
Average: 54,206

Datastore_Universe, Read latency
Latest: 3
Maximum: 244
Minimum: 0
Average: 63,133

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vWSVjqvgfi6eRrKoUAtIFyXp/full.jpg

De datastore in kwestie is een al vrij oude 300GB schijf. Nu kan ik deze vervangen door een 1TB of 1,5TB schijf die ik nog heb liggen en die wat recenter is. Ook kan ik deze vervangen door een SSD die natuurlijk een stuk rapper is. Echter moet deze wel gekocht worden en dat is ook niet gratis.
Echter, twee VM's waarvan de eentje (FreeNAS) eigenlijk niks met een lokale disk doet en de ander (Windows 7) ook niet gek veel read/write activiteiten kent. Dat moet toch goed gaan zou je zeggen?

Voor ik hardware ga vervangen/aanschaffen wil ik eerst weten of er misschien nog wat te tunen valt of dat mijn setup ergens niet goed geconfigureerd is. Maar ik weet niet direct waar ik zou moeten zoeken. Als ik ga Googlen vind ik veel over NFS datastores maar ik gebruik gewoon een lokale schijf.

Iemand die mij hier wat advies over kan geven? Of moet ik maar beter een SDD aanschaffen?

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 02-11-2014 21:29 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
De datastore in kwestie is een al vrij oude 300GB schijf.
Misschien handig om merk + type te noemen?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dat is zeker handig, stom dat ik dat vergeten ben. Het gaat om een Maxtor DiamondMax 10 6L300S0 300GB 7200 RPM 16MB Cache SATA 1.5Gb/s 3.5".

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik heb geen ervaring met ESXi, maar met Hyper-V.

In het verleden draaide ik VM's op relatief trage laptopschijfjes. En dat merkte je duidelijk: opstarten duurde lang, programma's installeren duurde lang, trage respons, en als je VM's allemaal tegelijk aan het updaten waren kon je je lol helemaal op. Vervolgens alle VM's op een ssd gezet en alles reageert direct.

Nu gebruik je een hardeschijf die je in de elektronicawereld als bejaard mag bestempelen. Ik denk dat als je een moderne schijf gebruikt grotendeels je problemen zijn opgelost aangezien je niet heel veel I/O verbruikt. Een ssd kan natuurlijk ook uitkomst bieden, maar dat kost je weer geld.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Nu de zaak aan het kopiëren naar een andere datastore. Nog 200 minuten te gaan, dus zal morgenochtend de VM opstarten en eens kijken of ik dan wat verschil kan zien.

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:00
Idealiter blijft je latency op de datastore onder de 10 ms ( thuisgebruik ) . Let ook op hoeveel cpu cores je die virtuele machine geeft. Meer is niet beter.
Zelf draai ik verschillende vm's op een ssd en dit gaat heel vlot. Ook zien dat je vmware tools hebt draaien.
Op zich zou windows 7 met 2 Gb ram en 2 vcpu's redelijk vlot moeten werken op een goeie HD.
Ik heb hier een esxi servertje staan met 2 sata's in raid 1 en daar draaien nu 5 machines redelijk vlot op.

[ Voor 1% gewijzigd door Yarisken op 03-11-2014 15:47 . Reden: thuisgebruik ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Met de nieuwe schijf lijkt het beter te draaien maar alsnog ruim boven de 10ms. Average zit nu rond de 18ms voor write en 30ms voor read.

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Heb je wel de VMWare tools geinstalleerd op de guest? Dat kan nog wel eens schelen qua performance.

• inimoek_XP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-01-2022

inimoek_XP

Sambal erbij?

Is je VM aan het swappen? Als de swap op dezelfde schijf staat krijg je dit sort kuren. Hoge storage latency's zijn vrij dodelijk voor VM's.

Ik lees tijdens het typen je laatste bericht :) Je huidige latency's zijn best netjes voor een single disk.

AMD athlon XP (AGOIA) 2000+ @ 2200+ 1781 mhz (12.5 x 142 2.5-3-5-3 1T Command) | Thermaltake Vulcano 7+| MSI KT3-Ultra | 512 MB DDR pc2700 cl 2.5 samsung/twinmos | Leadtek 250TDle MyVivo Geforce 4 4200 ti @300/544 128 DDR (3D mark 11111) | 20 gig maxtor |

Pagina: 1