• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-01 16:53
Hallo allen,

Een tijd terug heb ik mijn eerste DSLR aangeschaft (d3200). Echter ben ik een beetje uitgekeken op de standaard lens die daar bij kwam en wil ik wat 'groter' gaan.

Aangezien ik het vervelend vind om telkens te moeten wisselen van lenzen (ondervonden tijdens een meeting, waar ik extra lens kon lenen van een vriend), wil ik een ''all-in-one'' oplossing.

Nu ben ik op de volgende twee lenzen uitgekomen en nu was ik benieuwt wat het meest duidelijke verschil was tussen deze twee:

pricewatch: Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140 f/3.5-5.6G ED VR
en
pricewatch: Sigma 18-250mm f3.5-6.3 DC OS HSM (Nikon)

De Nikkor heeft een zoombereik van 18-140 en de sigma een bereik van 18-250.
Nu weet ik dat je je niet blind moet staren op het zoombereik en dat je ook naar de lichtsterkte moet kijken e.d.
Echter hoorde ik dat dit niet zó veel uitmaakt, tenzij je twee foto's naast elkaar legt waarbij je het verschil duidelijk kunt zien.

Nu is mijn vraag: zit er een beduidend groot verschil in beiden lenzen waar ik over heen kijk? De Nikkor is 365 bij Amazon en de Sigma komt op net geen 300.

Ik maak vooral foto's van dieren (vogels/katten/honden/dierentuin), Ik experimenteer soms met wat potret fotografie en object fotografie en artistiek/industrieel.
Ik fotografeer niet in donkere ruimtes (concerten e.d.).

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:58

mrc4nl

Procrastinatie expert

persoonlijk zou kijken naar de pricewatch: Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM (Nikon)

Waarom?Omdat hij superprestaties neerzet voor een 10x zoom. de 18-250 is in het midden wel schep, maar de scherpte neem veel af bij de randen. de 18-200 doet dat een stuk minder.

ora et labora

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:19

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De kracht van een DSLR zit toch echt in het kunnen wisselen van lenzen. Een goede sensor is namelijk één ding maar het glas dat er voor zit is net zo belangrijk.

www.maartendeboer.net

Verwijderd

Als je echt een superzoom wil, dan sluit ik me volledig aan bij mrc4nl. :)

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Een goede zoomlens is de nikkor 70-300 VR. De 2 lenzen die jij noemt zijn 'meh', denk niet dat je daar erg gelukkig van gaat worden, maar misschien ook wel (ik niet in ieder geval).

Eens met de opmerking dat een SLR is om lenzen te wisselen. Ik liep echter ook tegen het probleem aan dat ik soms supersnel moet wisselen of in een omgeving dat het niet verstandig is (stoffig/nat), dus mijn oplossing is een 2e body. 1 met een f/2.8 "kitlens" erop en 1 met de 70-300 VR telezoom.

Dit is iets wat je ook veel profs ziet doen, 2 body's met 2 verschillende lenzen erop in de tas.

Ik heb ook nog een 80-200 f/2.8 blok glas maar dat wordt me echt te zwaar.... Dus wel een compromis tussen kwaliteit en gewicht. De 70-300 VR is echter een toplens te noemen in zijn klasse, vakantiezooms zoals jij wil daarentegen zijn wel hele erge compromissen :/

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
De Sigma 18-200 die mrc4nl aankaart zou ik zeker proberen als ik jou was. Prima objectief.

Maar terzijde:
CuBras schreef op zondag 02 november 2014 @ 21:16:
Aangezien ik het vervelend vind om telkens te moeten wisselen van lenzen (ondervonden tijdens een meeting, waar ik extra lens kon lenen van een vriend), wil ik een ''all-in-one'' oplossing.
Waarom heb je dan een DSLR gekocht als ik vragen mag?

Verwijderd

PdeBie schreef op maandag 03 november 2014 @ 09:40:
Maar terzijde:

[...]

Als je een dSLR/MILC koopt puur om lenzen te kunnen wisselen, dan is de aanschaf gerechtvaardigd? Je doet pas echt mee als je twee of meer lenzen in bezit hebt? :P
Wat dacht je van IQ, AF, OVF/EVF, DOF en ergonomie, bijvoorbeeld?

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
IQ: Ik zie tegenwoordig telefoontoestellen die kwalitatief betere foto's maken dan mijn 7 jaar oude compactcamera. Dus vast en zeker dat er tegenwoordig simpelere* toestellen zijn die dat ook doen.
AF: Als in AutoFocus? Zelfde verhaal als hierboven. Zijn genoeg simpelere toestellen met een prima autofocus.
DOF: zie bovenstaand.
OVF: Dat zou voor mij een argument zijn inderdaad. Ik heb zelf ook de behoefte aan den OVF. Een EVF is het voor mij gewoon net niet en alles op een display aan de achterzijde van de camera is sowieso al niks.
Ergonomie: Een bridge camera is tegenwoordig qua grip en knoppenpositie een dSLR, dus ook niet echt een issue lijkt me.

* Met simpelere camera bedoel ik dus meer een fixed-lens oplossing. Een Fuji X100 (S/T) bijvoorbeeld, maar dan mis je de zoom. Dus dan zou je naar een bridge model kunnen kijken. Canon Powershot?

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:14:
[...]

Als je een dSLR/MILC koopt puur om lenzen te kunnen wisselen, dan is de aanschaf gerechtvaardigd? Je doet pas echt mee als je twee of meer lenzen in bezit hebt? :P
Wat dacht je van IQ, AF, OVF, DOF en ergonomie, bijvoorbeeld?
De IQ, AF, en DoF heb je pas profijt van als je ook een goede lens hebt. Ik denk dat je met een superzoom net zo goed een recente en geavanceerde compact camera kan kopen, of wellicht een bridge camera.

www.maartendeboer.net

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 15:26

Plekuz

available in strong mint

Ventieldopje schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:27:
De IQ, AF, en DoF heb je pas profijt van als je ook een goede lens hebt. Ik denk dat je met een superzoom net zo goed een recente en geavanceerde compact camera kan kopen, of wellicht een bridge camera.
De AF snelheid (en shutter lag) van geavanceerde compacts/bridge camera's begint wel steeds dichter bij DSLR snelheid te komen, maar ze zijn nog steeds niet zo snel, zeker compacts niet. DoF dan speelt de grote van de sensor een flinke rol. Die is in compacts toch snel een heel stuk kleiner, waardoor je minder onscherpte diepte kunt bewerkstelligen. De IQ is daar ook natuurlijk aan gerelateerd.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Verwijderd

Ventieldopje schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:27:
[...]

De Sigma superzoom die mrc4nl noemt is een goede lens. Dat ding levert dikke prima prestaties. :)

• CuBras
mrc4nl schreef op zondag 02 november 2014 @ 23:03:
persoonlijk zou kijken naar de pricewatch: Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM (Nikon)

Waarom?Omdat hij superprestaties neerzet voor een 10x zoom. de 18-250 is in het midden wel schep, maar de scherpte neem veel af bij de randen. de 18-200 doet dat een stuk minder.
Dat is qua prestaties wat ik zo lees wel een aardige lens inderdaad. Bedankt voor het aankaarten!
Ventieldopje schreef op zondag 02 november 2014 @ 23:17:
De kracht van een DSLR zit toch echt in het kunnen wisselen van lenzen. Een goede sensor is namelijk één ding maar het glas dat er voor zit is net zo belangrijk.
Ik weet dat het glas belangrijk is. Ik merk dat ik wel lekker wil experimenteren met diagragma, iso enz, maar ik merk dat ik moeite heb om op de juiste afstand te komen. Om dan vervolgens 8x in een half uur een lens te moeten wisselen, wordt ik een beetje depri. Heb ook wel een keer een shot gelaten omdat ik geen zin had om wéér mn les te wisselen.
PdeBie schreef op maandag 03 november 2014 @ 09:40:
De Sigma 18-200 die mrc4nl aankaart zou ik zeker proberen als ik jou was. Prima objectief.

Maar terzijde:

[...]

Zie de vorige quote ;)
Ook vind wil lekker experimenteren met bokeh. Nu weet ik dat een lichtsterke lens hier beter voor is, maar een prime lens is mij nog even te duur en die komt vanzelf.
Ik zeg altijd; klein beginnen, kijken of het wat is, dan uitbouwen :)
Weakling schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:34:
[...]

De AF snelheid (en shutter lag) van geavanceerde compacts/bridge camera's begint wel steeds dichter bij DSLR snelheid te komen, maar ze zijn nog steeds niet zo snel, zeker compacts niet. DoF dan speelt de grote van de sensor een flinke rol. Die is in compacts toch snel een heel stuk kleiner, waardoor je minder onscherpte diepte kunt bewerkstelligen. De IQ is daar ook natuurlijk aan gerelateerd.
Het klopt dat die compacts redelijk goed mee komen. Ik heb dan een hybrid camera voor ''de leuk'' (Samsung Smart Camera), maar dan niet vanwege de sociale functies, maar om de zeer fijne groothoek/telelens die erop zit.Een 21x optische zoom met (kan ik niet met zekerheid zeggen) een f2.8-f5.9 is niet zo heeeel verkeed.
Maar omdat het inderdaad een kleine sensor betreft krijg je geen leuke bokeh enz.

Bedankt voor het aanraden heren. Ik denk dat dit wel een mooie lens gaat worden waar ik blij van wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door CuBras op 03-11-2014 18:40 ]

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

CuBras schreef op maandag 03 november 2014 @ 18:38:

[...]

Ik weet dat het glas belangrijk is. Ik merk dat ik wel lekker wil experimenteren met diagragma, iso enz, maar ik merk dat ik moeite heb om op de juiste afstand te komen. Om dan vervolgens 8x in een half uur een lens te moeten wisselen, wordt ik een beetje depri. Heb ook wel een keer een shot gelaten omdat ik geen zin had om wéér mn les te wisselen.
Dat ligt dan eerder aan jou zelf, het kost tijd en moeite om ervaring en kennis op te doen zodat je dit kan voorkomen. Ik heb drie prime lenzen en daarbij weet ik in meer dan drie kwart van de gevallen precies welke lens ik wil gebruiken en wat ik kan verwachten, met een zoom lens is dit nog véél makkelijker.

Denk er nog eens over na of je echt wel één superzoom wil kopen of dat je gewoon nog even doorgaat met wat je hebt (of dit bereik aanvult met wat je mist). Dit scheelt geld en je leert er ook een boel van!

www.maartendeboer.net

• CuBras
Ventieldopje schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:32:
[...]

Dat ligt dan eerder aan jou zelf, het kost tijd en moeite om ervaring en kennis op te doen zodat je dit kan voorkomen. Ik heb drie prime lenzen en daarbij weet ik in meer dan drie kwart van de gevallen precies welke lens ik wil gebruiken en wat ik kan verwachten, met een zoom lens is dit nog véél makkelijker.

Denk er nog eens over na of je echt wel één superzoom wil kopen of dat je gewoon nog even doorgaat met wat je hebt (of dit bereik aanvult met wat je mist). Dit scheelt geld en je leert er ook een boel van!
Bedankt voor de tip VentielDopje!
Ik zal het in overweging nemen.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:35

Garyu

WW

Ventieldopje schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:32:
[...]

Juist een superzoom is toch een goede manier om erachter te komen wat voor foto's je graag maakt? Ik zou de TS niet nodeloos dwingen keuzes te maken, een superzoom is best een aardig compromis, zeker de genoemde varianten. Mocht hij in de toekomst andere aspecten belangrijker gaan vinden, zoals snelheid, DOF, randscherpte, CA etc., dan kan hij altijd nog specifieke lenzen daarbij gaan zoeken.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Precies. Ik ben met m'n D7100 ook begonnen met een 18-200, maar heb nu een 50mm en een 18-35mm. Waarvan ik de laatste waarschijnlijk ook ga vervangen. :P
Van de 18-200 heb ik echter wel veel geleerd over wat ik wil en zoek in fotografie. :)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Maar het is lang niet de enige manier, het is namelijk echt niet zo dat iedereen daar mee begonnen is en anders niet zou weten wat hij moest hebben.

Zelf ben ik begonnen met een 18-55mm en 70-300mm waarna ik al snel een 85mm prime kocht en later ook een 50mm. Door de jaren heen verandert je kit wel maar daar is ook niks mis mee, lenzen kun je prima weer verkopen. Nu jaren later kom ik er achter dat 35mm en 85mm het fijnste werken voor mij en ik andere brandpunten amper gebruik.

www.maartendeboer.net

Verwijderd

Ventieldopje schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:23:
Maar het is lang niet de enige manier, het is namelijk echt niet zo dat iedereen daar mee begonnen is en anders niet zou weten wat hij moest hebben.
Dat wordt ook nergens beweerd. TS wil graag een goede superzoom en wij geven aan wat dan de beste koop is. Vervolgens wordt er de suggestie gewekt dat dit een 'domme' keuze is, maar dat kunnen wij helemaal niet voor de TS bepalen.
Een ieder heeft zijn eigen wensen, eisen en manier van fotograferen. Als TS graag doormiddel van een superzoom wil ontdekken wat deze wensen, eisen en manier van fotograferen zijn, dan is dat volledig prima.
Dat jij dat op een andere manier hebt gedaan is net zo goed volledig prima.
[....] Door de jaren heen verandert je kit wel maar daar is ook niks mis mee, lenzen kun je prima weer verkopen. [....]
Precies, we zijn het met elkaar eens. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2014 11:46 ]

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:44:
[...]

Dat wordt ook nergens beweerd. TS wil graag een goede superzoom en wij geven aan wat dan de beste koop is. Vervolgens wordt er de suggestie gewekt dat dit een 'domme' keuze is, maar dat kunnen wij helemaal niet voor de TS bepalen.
Een ieder heeft zijn eigen wensen, eisen en manier van fotograferen. Als TS graag doormiddel van een superzoom wil ontdekken wat deze wensen, eisen en manier van fotograferen zijn, dan is dat volledig prima.
Dat jij dat op een andere manier hebt gedaan is net zo goed volledig prima.
Nee dan begrijp je mij verkeerd, het is geen 'domme' keuze ... het is niet de énige keuze die je kan maken. Daar wou ik hem gewoon op attenderen voordat je wellicht onnodig geld uitgeeft.

Je kunt ook naar meetings en winkels gaan om dingen uit te proberen of wellicht een lens huren/lenen van iemand. Ook een goede manier om te kijken of een bepaalde lens (of bereik) je bevalt.

www.maartendeboer.net

Verwijderd

Ah, dat laatste argument had ik hier nog niet eerder gezien. Dat is natuurlijk ook een prima optie.

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:18

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ja, het zal door vele hier misschien gelijk uit de lucht geschoten worden, maar ik heb zelf de 18-105 van Nikon. Deze kost (zeker tweedehands) een appel en een ei en ik vind het echt een heel fijne lens om gewoon lekker mee te schieten.

Als het scherper moet heb ik daarnaast een 35mm 1.8 en een 50mm 1.4. Voor het geld van de lenzen die hierboven staan zou je dus (bijna?) een 18-105 én 35mm 1.8 én 50mm 1.8 kunnen kopen.

Sowieso kun je je lenzen, zeker als je ze tweedehands koopt, vaak voor het aankoop bedrag weer verkopen als je er niets geks mee doet. Als je een beetje geluk hebt kun je zelfs winst maken.. :P

[ Voor 18% gewijzigd door DominoNL op 04-11-2014 18:19 ]

Pagina: 1