Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Beste dames en heren,

Ik maak al enkele maanden met veel plezier productreviewtjes op o.a. Tweakers. Dit enkel voor de hobby / de aardigheid zonder daar een echt doel voor te hebben op de lange termijn. Oftewel, ik hou het graag leuk en betaalbaar, maar tegelijkertijd wil ik natuurlijk wel prettig kunnen 'werken'. Met een D5100 met 18-105mm lensje kom ik aardig uit de voeten en ben ik best gelukkig, maar mijn voornaamste probleem is dat ik vooral foto's in de avonduren moet maken (kleine man van 18 maandjes die liever wakker is dan slaapt, en alles op tafel ook erg interessant vindt). Foto's maken zonder daglicht is niet ideaal, hogere ISO waardes zijn een probleem met zwarte producten, en een standaard flitser is om te huilen. Met wat witbalans gestuntel kom ik er meestal wel uit, maar een paar 100 euro voor een leuke licht-oplossing om het prettiger werken te maken zie ik wel zitten.

Eisen?
- Het moet er natuurlijk uit komen te zien. Foto's gemaakt met een flits vind ik om te huilen, zelfs wanneer ik pro-fotografen zie op bijv. een huwelijk kan ik niet warm worden van foto's zelfs gemaakt met behulp van zelfs een giga dure flitser. De meeste producten hebben geen pootjes dus hoef ik geen -snelle- oplossing te hebben, daarnaast is een vaste lichtoplossing ook handiger als ik meer met video besluit te gaan doen. Ik wil vooral zo veel mogelijk de daglicht foto's benaderen die in mijn reviews al te vinden zijn.
- Het moet een beetje opklapbaar en mobiel zijn. Kleine slaapt? Lampen erbij. Kleine wakker? Hoppa de kast of de studeerkamer in.
- Betaalbaar, maar waarde naar het geld. Een eurotje of 200 vind ik niet erg, minder is leuker, meer enkel als ik er echt gelukkiger van ga worden. Ik sta open voor ideeen die evt. een paar 100 euro hoger uit pakken.
- Liever geen hitte bronnen in mijn huis (Was heerlijk weer vandaag, en nog was ik de enige die ik buiten zag in een korte broek). Mijn lieftallige schoonvader kwam met een 2000W draagbare lantaarn aan uit de vorige eeuw, maar liever zie ik wat zuinigers. LED wellicht, of is dat nog te vroeg om goed daglicht te benaderen?
- Vermoedelijk minimaal 2 lichtbronnen? Ik heb geen kennis hier van, slechts een vermoeden.
- Tweede hands is mogelijk, maar heeft absoluut niet de voorkeur.

Ik kwam zelf zoiets tegen:

pricewatch: Falcon Eyes Daglicht Set LHDK-2B455

Grote vraag: Gaat dit een geweldige oplossing zijn, kan ik beter in iets anders investeren, of ben ik totaal op het verkeerde pad?

Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-07 14:40
Als je vanaf een statief fotografeert kun je op een lage ISO waarde (100) prima 20 seconden lang belichten. Dat zou denk ik toch voldoende moeten zijn. Die daglicht dingen zijn eigenlijk meer voor video, maar als je ze persé wil kopen, ze zijn bij Amazon.de voor minder dan 25 euro per stuk te koop. Denk er wel om dat je ze iedere keer moet in en uitklappen, omdat een kleine man ook aan zo'n lamp gaat hangen en daar zijn ze niet voor gemaakt.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:35
Ik denk ook dat een statief grotendeels voldoende moet zijn. Gewoon ISO handmatig laag zetten en de camera doet de rest van het werk. Eventueel kan je nog een witbalanskaart kopen om de goede witbalans te krijgen voor de lampen in je kamer.

Je kan ook een 'light tent' kopen of maken, waarmee je echte productfoto's krijgt met een strakke, schone, achtergrond. Maar daar moet je zelf maar naar kijken of dat is wat je wil qua resultaat.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
Een lange belichting is inderdaad de huidige oplossing, maar gezien het soms in de 100en foto's loopt voordat ik er gelukkig mee ben hakt dat gigantisch in de tijd die ik er voor uit moet trekken. Uiteraard mag de kleine er niet aan hangen, dus gebruik ik ze enkel wanneer hij slaapt, als ze daarna in 1-2 minuutjes op te bergen zijn zou dat voor mij meer dan voldoende zijn. Op zich zou statiefgebruik wel de handigste en compacte oplossing zijn, maar eigenlijk wil ik sneller kunnen werken (hm, herinner nu wel dat ik zo'n 2$ afstandsbediening moet bestellen). Echter zoals je al zegt, als ik meer wil filmen komen ze ook wel van pas.. $25 klinkt wel iets om een keer een kans te geven in elk geval, zo even amazon browsen.

Mbt de 'schone' achtergrond, ik wil liever (bewust) mijn "huiskamergevoel" behouden ipv naar witte achtergonden overschakelen, ik ben daar niet zo weg van. Prima voor "officieel" werk, maar vanuit een amateur perspectief vind ik het niet zo spannend. Ik zou liever een betere lamp er op knallen en klaar dan een hele tent er om heen, maar ik snap de suggestie, het is een populaire keus om met geheel witte achtergronden te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Foritain op 02-11-2014 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:22

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Die FE set ziet er interessant uit. Ik ben het niet met elhopo en link0007 eens dat een statief voldoende is, een setje softboxen geeft zoveel mooier licht.
Enig probleem is dat "Hoppa de kast of de studeerkamer in." FE is leuk spul, maar vanwege de lage prijs is het niet erg stevig. Je kan het niet te vaak in het uit elkaar halen, dus beter als geheel wegzetten.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Low budget oplossing;
- haal een pikzwart gordijn op de markt (€9,00 p/mtr) en 2 halogeen bouwlampen a 300W.

Om zonder schaduwval te kunnen werken heb je er minimaal 2 nodig.

Heeft bij mij prima resultaten opgeleverd ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Een statief verlaagt de eisen van je lichtset, maar is in geen geval een vervanging daarvan. Voor mooie productfoto's zou ik kijken naar 1 à 2 off-camera lichten (bij video continu licht, maar voor alleen foto's zijn flitsers genoeg). Softboxen/plu's, lichtstatieven, triggers en een mooie achter- en/of ondergrond erbij en je zit al snel op €200. LED-verlichting blijft koel maar is duurder, videolampen zijn goedkoper maar worden erg snel warm. Bij alles geldt wel: zonder basiskennis van off-camera licht blijft het moeilijk, met een beetje theoretische kennis kom je al snel van de "flits-look" af.

Wil je echt snel kunnen opruimen en zijn de producten redelijk klein, dan kan je met 1 flitser, opklapbare softbox, tafelstatief voor de flitser, reflector en evt. Trigger al een heel eind komen.

Van wat soort producten maak je reviews?

[ Voor 13% gewijzigd door tobiasvs op 02-11-2014 21:19 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zou als je niet houdt van standaard flitslicht even kijken wat je kan met een softbox (dat kan overigens ook een laken zijn) en een reflector (dat kan van die blinkende isolatie zijn) of een isomoplaat (lekker onhandig met kleine sloebertjes die je vloer afscannen naar voedsel).

Verder kan je evt volgend truckje proberen dat vaak al veel doet: 1 stop onderbelichten en flitscompensatie ook op -1 stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
Excuses voor het trage reageren, heb er nog even over moeten denken wat ik nu wil. Ben er wel uit dat ik echt een oplossing voor foto -en- videotjes wil hebben.

@Vishari , de opmerking mbt de bouwkwaliteit, heb je het dan over de kappen of de poot? Want als ik enkel de koppen van de statieven zou kunnen halen en de laatste in zou kunnen klappen zou het voor mij voldoen. Misschien maar even naar een winkel als Kamera Express o.i.d. spieken... vind het geen gekke prijs, maar ook voor 200 euro hoop ik er een paar jaar plezier van te hebben.

@keur0000 , een charmant idee, maar ik was niet van plan elke keer ook nog gordijntjes te gaan hangen. Op zich zou ik twee grote bouwlampen geen slecht alternatief vinden, is wel wat makkelijker op te bergen natuurlijk. Mijn vraag is voornamelijk of het wel goed genoeg is als ik 2 grote lampen op het plafond richt, wil wil eigenlijk niet inleveren op de kwaliteit van het licht en vervolgens moeten aanklooien, want die licht-sets is lijkt mij een kwestie van simpelweg op het product richten. Als je zegt dat die oplossing even goed werkt, even eenvoudig is, en de helft kost, dan is dat wel interessant..

@tobiasvs , dat ik ook de video optie wil behouden ben ik nu wel zeker van. Reviews zijn vooral componenten en randapparatuur, in mn profiel hier op T.net, oftewel gewoon user-reviewtjes, niets fancy: http://tweakers.net/productreview/user/468821/

Wat ik bewust niet wil is een "stock foto look", ik ben een hobbyist en ik vind het beeld wat je krijgt met een product op een tafel is de huiskamer zelf prettiger dan (te) strakke foto's met een geheel witte achtergrond. Ik wil dat dus wel behouden dus ik hoef ook zeker geen overkill oplossing, maar vooral iets waarbij ik ook in de avond lekker vlot uit de losse hand kan schieten en toch wel aardige foto's hou.

@moozzuzz , gezien de keuze om video toch als optie te houden zal het nu niet de oplossing zijn, maar ik ga er wel een keer mee spelen. Ben mij bewust dat ik nog heel veel kan (en moet) leren.

En uh.. oplossingen moeten inderdaad wel een beetje baby proof zijn :D De kans dat die flapperd straks nog een keer zo'n lamp om duwt moet ik wel rekening mee houden. Hoort erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 12:16

Garyu

WW

Meestal heb je twee "problemen" die je met studiolampen/flitsers op wilt lossen:
- hoeveelheid licht (meestal te weinig)
- richting van het licht (te hard zorgt voor lelijke schaduwen)

Beide kan je vrij makkelijk oplossen met flinke bouwlampen (voor de hoeveelheid) en genoeg reflectiemateriaal (voor de richting). In plaats van reflectieschermen of paraplu's kan je natuurlijk ook je eigen vier muren + plafond gebruiken. In plaats van bouwlampen kan je bij foto's flitsers gebruiken. In principe doet het allemaal hetzelfde. In het geval van amateurfoto's kan je prima met bouwlampen uitkomen. Het wordt misschien wat warm bij 300W per lamp, maar je hebt op zich prima licht.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:46
Garyu schreef op zondag 16 november 2014 @ 18:40:
Meestal heb je twee "problemen" die je met studiolampen/flitsers op wilt lossen:
- hoeveelheid licht (meestal te weinig)
- richting van het licht (te hard zorgt voor lelijke schaduwen)
:? Richting en hardheid zijn twee totaal verschillende dingen. Je zal wel bedoelen dat als je het licht laat bouncen op bijvoorbeeld het plafond, dat het licht dan zachter wordt. Maar dat komt omdat de lichtbron dan groter wordt (heel het plafond ipv alleen de lamp), niet vanwege de richting van het licht.

In het geval je dat inderdaad bedoelt, dan zou ik het 'grootte van de lichtbron' noemen, niet richting van het licht ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 16-11-2014 18:43 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:59
De richting is ook belangrijk.
Die lelijke flitsfoto's waar Foritain het in z'n beginpost over heeft worden hoofdzakelijk veroorzaakt doordat de flitser zich in dat geval vlak naast de lens bevindt. Daardoor liggen alle schaduwen achter het onderwerp en heb je geen enkele diepte in de foto.
Als je alleen al de flitser van de camera afhaalt en met een uitgestrekte linkerarm vasthoudt, wordt het al stuk beter van.

@Foritain,
Een lamp op het plafond richting lijkt mij inderdaad een goed idee. Dan krijg je mooi zacht licht van boven, wat ook nog redelijk gelijk verdeeld wordt over de hele kamer. Vervolgens heb je alleen nog een lichtbron van opzij nodig om de schaduwen onder en in het onderwerp op te lichten.

Als je, je er wat verder in wilt verdiepen kun je dit ook doorlezen: http://strobist.blogspot....ing-102-introduction.html

[ Voor 9% gewijzigd door wappiewappie op 16-11-2014 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:46
Natuurlijk maakt richting ook wel uit, maar Garyu legde richting tussen haakjes uit als hetgeen wat zorgt voor hard of zacht licht. En dat is niet zo, dat doet de grootte van de lichtbron :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:59
Ik vulde alleen even aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 20:20

Deathchant

Don't intend. Do!

@TS. Ik fotografeer producten voor mijn vriendins webshop, maar dit is voor niet al te grote producten. Ik zou in je post wel even bij vermelden om wat voor producten het gaat. Wat ik heb gedaan (bij gebrek aan geld en ruimte) is zelf een setup maken die ik op de keukentafel kan neerzetten die je wellicht kunt overwegen, mits je een statief hebt natuurlijk:

Ik heb een fruitdoos uit de supermark gepakt en daar 1 lange zijde vanaf geknipt. Bij een 2e bananendoos heb ik alleen de onderkant eraf geknipt en die beplakt met de matte zijde van aluminiumfolie, zodat deze kan dienen als reflector die ik zo nu en dan gebruik.
Dan heb ik bij een lokale hobbywinkel (Harlekino) 2 grote vellen wit papier (volgens mij is het A3) gekocht a 1,15 per stuk. Bij ACTION heb ik me een setje (6 stuks) van die mini lijmklemmetjes gekocht, en die waren volgens mij nog geen euro.
1 stuk wit papier leg ik plat op de keukentafel, de bananendooszet ik met de overgebleven lange zijde op de tafel (zodat de onderkant van de doos naar mijn gezicht toe staat), en daar klem ik met 2 lijmklemmetjes het andere grote stuk papier op.

Dan heb ik bij vidaXL lampstatiefjes + 2 witte paraplu's + 2 daglichtlampen (5500K, 36watt) voor 59,95 toen alles bij elkaar.

Dus dat ziet dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8675/15624950047_f11a0eeebb_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7554/15808246461_d5b1f44e4e_c.jpg

Gewoon iso100. En met deze setup kom ik wanneer ik f/11 nodig zou hebben nooit boven de 4 seconde sluitertijd uit, camera op K zetten (en dan op 5200K zetten, omdat 5500K op mijn 40D niet geheel overeen komt met het daglicht) en gaan met die banaan!
En in deze setup gaat nogal wat licht verloren aan de achterkanten zeg maar, maar goed, het is goed genoeg en alles in totaal nog geen 65 euro.

Dit setje staat nu al sinds jan 2013 en werkt prima.

Enige 2 nadelen wat mij betreft: ik moet elke keer als ik ga fotograferen dit opbouwen zeg maar, omdat ik nergens plaats heb om het te laten staan zo. En het witte papier moet ik nu eens vervangen. Zitten vlekken op enzo. Voor de iets grotere producten kun je je set uitbreiden met meer papier en meer bananendozen natuurlijik.

[ Voor 19% gewijzigd door Deathchant op 17-11-2014 11:16 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1