Na 5 jaar te hebben gewerkt met de onderstaande setup werd het wel tijd om een nieuwe pc te kopen om een beetje up to date te blijven. De vereisen van de nieuwe setup is het verbeteren van game prestaties, dual boot met OSX en de mogelijkheid om twee schermen aan te sturen(monitor en tv). Verder moet het nieuwe systeem ook wlan bezitten.
2009 build
Intel Core 2 Duo E8400
Corsair H50
Asus P5Q-E
4GB DDR2 geheugen
Leadtek Geforce GTX 260+
640GB Western Digital 7200RPM 16mb cache
1TD Samsung 7200RPM 32mb cache
Coolermaster 700W modulaire voeding
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem moet games zoals de total war serie, GTA5 en Battlefield zonder problemen op 1080p kunnen draaien. Verder moeten programma's zoals photoshop en een dual boot met OSX geen problemen op moeten leveren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget zit rond de 1000e maar minder mag altijd
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, invoerapparaturen, software, speakers en een 1TB hdd worden meegenomen naar het nieuwe systeem
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik weet niet echt wat tegenwoordig nodig is om 1080p te gamen maar ik denk dat een Quad-core cpu, 8gb geheugen en een videokaart met tenminste 3GB VRAM wel voldoende moet zijn. Verder een SSD voor minimale starttijden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
-
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat deze setup in de woonkamer zal komen te staan, moet die niet te lawaaierig zijn
Ga je overklokken?
Nee
Opmerkingen
CPU: Heb voor een Xeon cpu gekozen omdat deze goedkoper is dan de i7 4790 terwijl de xeon een i7 is zonder integrated graphics. Verder heb ik nu een i7 met HT op mn laptop en photoshop werkt hier uitstekend vandaar de keuze voor een quad core cpu met HT.
Moederbord: De z97 biedt het meeste aansluitmogelijkheden plus er is een ingebouwde wlan-chip. Echter, ik vraag mij af of de onboard geluidskaart van de gaming5 zoveel beter is dan de geluidskaart van Z97N-WIFI dat het de 25e rechtvaardigt.
CPU Cooer: Zijn de boxed koelers van Intel door de jaren heen verbeterd of zijn het nog steeds dezelfde dingen als 5 jaar geleden?
Videokaart: De GTX 970 wordt bij de meeste gaming computers aanbevolen maar is het geen overkill gezien ik maar op 1080p game?
SSD: Beste betaalbare SSD die er is
Geheugen: Een van de goedkoopste 8GB setje
Voeding: Volledig modulair dus heb ik ook niet zoveel onnodige kabels in mn kast
Behuizing: Twijfel tussen de Node 304 of de Carbide Air 240, moet nog een paar reviews hierover lezen
2009 build
Intel Core 2 Duo E8400
Corsair H50
Asus P5Q-E
4GB DDR2 geheugen
Leadtek Geforce GTX 260+
640GB Western Digital 7200RPM 16mb cache
1TD Samsung 7200RPM 32mb cache
Coolermaster 700W modulaire voeding
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem moet games zoals de total war serie, GTA5 en Battlefield zonder problemen op 1080p kunnen draaien. Verder moeten programma's zoals photoshop en een dual boot met OSX geen problemen op moeten leveren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget zit rond de 1000e maar minder mag altijd
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, invoerapparaturen, software, speakers en een 1TB hdd worden meegenomen naar het nieuwe systeem
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik weet niet echt wat tegenwoordig nodig is om 1080p te gamen maar ik denk dat een Quad-core cpu, 8gb geheugen en een videokaart met tenminste 3GB VRAM wel voldoende moet zijn. Verder een SSD voor minimale starttijden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
-
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat deze setup in de woonkamer zal komen te staan, moet die niet te lawaaierig zijn
Ga je overklokken?
Nee
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed | € 231,- | € 231,- |
| 1 | Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5 | € 136,67 | € 136,67 |
| 1 | Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 | € 339,90 | € 339,90 |
| 1 | Corsair Carbide Air 240 | € 81,51 | € 81,51 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 64,95 | € 64,95 |
| 1 | Seasonic M12II Evo 520W | € 59,75 | € 59,75 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 92,- | € 92,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.005,78 | |
Opmerkingen
CPU: Heb voor een Xeon cpu gekozen omdat deze goedkoper is dan de i7 4790 terwijl de xeon een i7 is zonder integrated graphics. Verder heb ik nu een i7 met HT op mn laptop en photoshop werkt hier uitstekend vandaar de keuze voor een quad core cpu met HT.
Moederbord: De z97 biedt het meeste aansluitmogelijkheden plus er is een ingebouwde wlan-chip. Echter, ik vraag mij af of de onboard geluidskaart van de gaming5 zoveel beter is dan de geluidskaart van Z97N-WIFI dat het de 25e rechtvaardigt.
CPU Cooer: Zijn de boxed koelers van Intel door de jaren heen verbeterd of zijn het nog steeds dezelfde dingen als 5 jaar geleden?
Videokaart: De GTX 970 wordt bij de meeste gaming computers aanbevolen maar is het geen overkill gezien ik maar op 1080p game?
SSD: Beste betaalbare SSD die er is
Geheugen: Een van de goedkoopste 8GB setje
Voeding: Volledig modulair dus heb ik ook niet zoveel onnodige kabels in mn kast
Behuizing: Twijfel tussen de Node 304 of de Carbide Air 240, moet nog een paar reviews hierover lezen