SDXC card te snel geformatteerd, kan data niet terug krijgen

Pagina: 1
Acties:

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 10:54
Heb zojuist een sd card in mijn camera (sony a7s) geformatteerd, probleem is dat er nog een aantal bestanden op stonden van een trip naar NY en IJsland en die waren niet gebackupped :(

In principe geen paniek, dacht dat het met Image Rescue 4 (van Lexar) wel terug te halen zou zijn, maar die vind niets. Heb nu al een flink aantal recovery tools gebruikt, maar vind tot nu toe eigenlijk niets.

Probleem is denk ik dat het in de camera is geformatteerd en die een nieuwe structuur heeft aangemaakt. Iemand nog suggesties? De kaart is verder niet beschreven...

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Recuva al geprobeerd?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Begin eens met een exacte image maken van de kaart, zodat je niet per ongeluk wat naar het kaartje schrijft.. Als je een beetje thuis bent in linux kan je dd hiervoor gebruiken (zie bijvoorbeeld https://wiki.archlinux.org/index.php/disk_cloning ). Als je de image hebt zou je kunnen proberen iets te vinden met de trail van http://www.ufsexplorer.com/products.php

[ Voor 8% gewijzigd door Joshuax8 op 02-11-2014 14:05 ]

• DarkShadow
zit op een Mac. Maar je kan dan toch ook dd gebruiken via de terminal?

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
DarkShadow schreef op zondag 02 november 2014 @ 14:15:
zit op een Mac. Maar je kan dan toch ook dd gebruiken via de terminal?
Jep, dat kan, echter verschilt de syntax wel een beetje als ik me niet vergis. Pas wel op met dd, want je kan ook de verkeerde kant op schijven... Als je nog een ander leeg kaartje hebt liggen kan je misschien daar je commands eerst op proberen, genoeg over dd te vinden op google. :)

Verder is het natuurlijk altijd zo dat het verstandig kan zijn om een professioneel bedrijf hier naar te laten kijken (afhankelijk van de waarde van de bestanden en de moeite/tijd die je er zelf in wil steken).

edit: typo

• DarkShadow
ga ik dat proberen. Heb nu iets van 6 verschillende recovery apps geprobeerd, maar niets lijkt te werken. Het probleem is denk ik dat in de camera er direct een nieuwe folder structuur op de kaart is geschreven. Het enige wat al die app's 'terug vinden' zijn dus de bestanden die erop staan.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Probeer TestDisk eens.
Een gratis open-source tool, die recent in mijn omgeving nog iemand zijn volledige SD-kaart wist te recoveren.

Dat de camera al opnieuw naar de kaart geschreven heeft verkleind je kansen wel aanzienlijk.

• DarkShadow
De data die de camera er naar heeft geschreven is nihil. Dacht altijd dat met een format enkel de verwijzing naar data werd verwijderd en niet data zelf. De kaart stond bomvol met film bestanden.

• DarkShadow
frickY schreef op zondag 02 november 2014 @ 15:08:
Probeer TestDisk eens.
Een gratis open-source tool, die recent in mijn omgeving nog iemand zijn volledige SD-kaart wist te recoveren.

Dat de camera al opnieuw naar de kaart geschreven heeft verkleind je kansen wel aanzienlijk.
Ik heb nu van testdisk photorec gedraaid. En hij vind een paar bestanden, waaronder 'f0181248.sqlite', een bestand van bijna 64 gb?

Enig idee wat ik daarmee kan?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik wil je niet ontmoedigen.
Maar als je zoiets "simpels" doet als formateren, en je laat er een willekeurig data recovery programma op los (bijv getdataback) je 2 mogelijkheden hebt: de files worden gevonden, of ze worden niet gevonden.

Als het eerste programma dat je gebruikt geen resultaten geeft, is de kans heel erg groot dat alle andere ook falen.
Het lijkt erop dat jij in dat scenario zit.

• DarkShadow
Ben er ook bang voor inmiddels. Maar begrijp het niet goed, de kaart is niet volledig over geschreven na het formatteren. De data moet er dan toch nog staan?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tja, wat er precies is gebeurd is gissen.
Over het algemeen staat er " inhoudsopgave" op de kaart. Daarin staat precies waar de data zich bevinden. Bij een snelformat wordt alleen deze inhoudsopgave op 0 gezet, maar ook deze wordt niet gewist. Alle data staat nog gewoon op de kaart. Recovery programmas kijken gewoon naar de inhoudsopgave en zoeken uit of er bij de vermeldingen in die inhoudsopgave nog een file hoort. Als nu deze inhoudsopgave helemaal wordt overschreven, dan heb je een probleem. Daarom mag je helemaal niets naar een geformateerde schijf schrijven, want als dit net op de plek van de oude inhoudsopgave komt, ben je goed de klos.
Pagina: 1