[r9 270] nieuwe gpu, defect?

Pagina: 1
Acties:

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hey, ik loop tegen een probleempje aan met mijn nieuwe videokaart zo lijkt het. Als ik de PC aan zet kom ik tot aan het windows (8.1) logo, maar daarna wordt het scherm zwart. Als ik vervolgens op de reset knop druk, start de PC daarna wel gewoon door naar Windows.

Toch is dit natuurlijk niet helemaal goed. De vorige GPU was een Radeon 4870 die méér stroom verbruikte dan deze R9 270, ik hoef zelfs 1 connector minder te gebruiken. Dus PSU lijkt mij uitgesloten, zeker omdat het probleem zich vanaf begin bij deze kaart zich voor deed, hoewel het eerst soms was, en nu elke keer bij het starten van de pc. Kapotte GPU of toch nog even naar iets anders kijken?

youtube.com/@hisrep

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Probeer hem in een andere pc?
En in veilige modus geeft hij dan wel beeld in windows?

[ Voor 49% gewijzigd door prutser001 op 02-11-2014 13:06 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

Al met een drivercleaner erover geweest?

Kan zijn dat er nog resten van de 4870 drivers zijn, en vanaf de Radeon 5000 serie werken kaarten wat anders met hun drivers (verschillende clocksettings afhankelijk van load).

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 13:09
Probeer is driver 14.4

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
@prutser001
hij geeft na een reset meteen goed beeld, niks aan de hand alles draait perfect. In andere PC proberen kan ik helaas niet
@Nemesizz
driver is keurig verwijderd destijds en daarna fris de nieuwe (handmatig) geinstalleerd. Ik weet zéker dat dat het niet is, zou sowieso nogal vreemd zijn dat het eerst een paar weken 'random' fout gaat, en nu ineens bij elke keer dat ik het systeem opstart. Dat sluit verkeerd geinstalleerde drivers wel uit volgens mij.
@MaChOmldGeT
Driver 14.9 heb ik geinstalleerd, die is inmiddels toch ook wel behoorlijk uit de betastatus?

youtube.com/@hisrep

• Mitchelll010
Nee drama.

Ff verwijderen met ddu en ff 14.4 proberen.

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Probleem blijft bestaan met reinstall van 14.4

youtube.com/@hisrep

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-01 09:24
probeer eens een schone installatie van de pc, mischien helpt het

• Mitchelll010
Hmm, dan lijkt het me wel een hardware issue ja ..

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Ligt het überhaupt wel aan je GPU? Is je Windows install niet corrupt?

Wellicht even troubleshooten zonder je grafische kaart (mits je onboard video tot je beschikking hebt). Anders een Ubuntu Live CD proberen, om een software issue uit te sluiten!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Mja het rare is dus dat hij na de resetknop in te drukken prima doorstart en ik alles in Windows kan doen dat ik wil. Het lijkt dus óf iets met de driver, óf hardwarematig te zijn.

Ik heb zojuist de kaart er even opnieuw in- en uitgehaald, en de GPU power op een andere kabel aangesloten en warempel, hij startte nu in 1x goed op. Ben benieuwd of dat de volgende keer weer is... maar lijkt dus alsof de kabels/gpu er gewoon niet ingezet waren. Morgen een update.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1