Benjamin- schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 03:47:
[...]
Mijn eerdere suggestie vind ik nog steeds een goede, een hyperlink met iets van een tekst als "'Fout gemodereerd?"
Op die manier zal het makkelijker te vinden zijn, en zal de kwaliteit van de frontpage sterk verbeteren, minder gezeur over mismods en wie weet komen zo ook meer foute mods aan het licht.
Als een snelle oplossing om de samenwerking tussen moderators te verbeteren zou een linkje naar het Moddereterforum wel mooi zijn. Ik vind een link naar Moddereterforum vanuit de moderatiepopup overigens zinvoller dan naar de Mod-faq.
De moderatiepopup houdt ik wel graag clean. Hoe meer meuk we erin stoppen hoe minder goed de essentiële informatie in de popup (de uitleg van de moderatieniveaus) eruit komt.
Een tweede verbetering die we zouden kunnen doen is bij het wijzigen van een reactie een melding plaatsen dat opmerkingen over een onjuiste moderatie in het Moddereterforum geplaatst moeten worden. Het komt regelmatig voor dat gebruikers in hun reactie klagen over de moderatie wat vervelend is voor de lezers en ook niet handig is als de beoordeling later weer veranderd waardoor de opmerking niet meer van toepassing. Meestal zullen de moderators er echter voor kiezen om de reactie vanwege de opmerking met een -1 af te straffen waardoor de frustratie bij de reageerder alleen maar toeneemt.
Verder mag van mij de moderatie veel strenger, bij overduidelijke onzin moderaties mag van mij direct een waarschuwing, 2de keer is het verwijderen van moderatie mogelijkheden. Maargoed dat is een hele andere discussie.
Ik weet niet hoe het systeem tegenwoordig er voor staat, ik weet dat het vroeger zo was dat als je te ver van het gemiddelde af zat, dat dit werd opgemerkt door het systeem, is dat nog steeds zo?
De modbot is al een paar jaar afgeschaft en werkte niet vanwege teveel papegaaimodden (gebruikers die elkaar nadoen omdat ze niet durven af te wijken van het gemiddelde). Meningmodders kunnnen we in principe eenvoudig opsporten. We hebben alleen nog wat betere tools en meer mankracht nodig om ze goed te bestrijden.
Wat is verder nodig om te mogen modereren? Mogelijk dat dit ook omhoog mag om zo de kwaliteit verder te waarborgen, en ook makkelijker om te reageren door de powermods, zodat zij niet straks honderden accounts per dag hoeven te checken, tevens zullen dit ook serieuzere mensen zijn, dus relatief veel minder problemen.
Ik ben van mening dat modereren geen taak is die bijzondere talenten vereist van een gebruiker behalve een zeker vermogen om reacties rationeel te kunnen beoordelen. Dit vermogen ontbreekt bij fanboys die zich laten leiden door emoties. In plaats van gekke eisen te gaan stellen voel ik er meer voor om pas een eindscore te tonen op het moment dat minimaal twee gebruikers dezelfde score aan een reactie hebben gegeven. Hiermee voorkom je dat een reactie een foute score krijgt als de eerste moderator uit de bocht vliegt. Gebruikers beter instrueren kan wat helpen maar ik denk niet dat het veel gaat helpen tegen irrationele fanboys, die kunnen we beter uitschakelen op het moment dat ze bewezen hebben niet goed te kunnen modereren.