Toon posts:

Neee!! Pc helamaal aan gort!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een maat van mij wou graag een nieuwe hd in z'n computer en een nieuwe fan in z'n voeding want die was stuk gegaan. Ik met hem naar de pc boer enzo en mooi even alles netjes ingebouwd.
Maar toen ik hem aanzette kwamen er rare geluiden uit de voeding en paarse rook uit de schipset van de mobo!!!!

Ik dacht echt neee niet nu zeg, me maat natuurlijk ook helemaal down. Ik dus dat ding maar even meegenomen om de schade te peilen.
S'avonds kon ik hem het slechte nieuws brengen, godver zeg. Hij natuurlijk vragen wat er nog werkte, waarop ik alleen kon antwoorden: De 2e netwerkkaart...

Voor de rest is dus echt alles aan stront:

1. Proccesor (P3-450)
2. Compex netwerkkaart
3. 128MB geheugen
4. 20gb WD 7200rpm (vandaag gekocht!!)
5. 10gb IBM 7200rpm
6. HP 4x Brander
7. Hitachi 10x DVD speler
8. Diamond V550
9. Abit BH6 mobo
10. Voeding (DUH, gvd)
11. Creative AWE64

De voeding draaide dus wel maar heeft volges mij gewoon overal 220 door gejast...

Ik voel toch wel schuldig, dus wil ik hem helpen dit weer voor elkaar te krijgen.

Ik heb nu dus 2 mogelijkheden:
1. Alles via garantie proberen te regelen.
2. Wachten op bliksem en het dan op bliksem
inslag gooien bij de verzekering...

Bij de eerste mogelijkheid zal de garantie voor de onderdelen 4, 5 en 8 geen probleem zijn deze hebben nog fabrieks of winkel garantie, voor de rest weet iemand van die merken wat de fabrieksgarantie is(de onderdelen zijn allemaal rond de 2 jr oud)??

Bij de tweede, weet iemand wanneer het gaat bliksemen boven Groningen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

neem eens contact op met Westwood of Einstein. Misschien dat ze nog ergens een ongebruikte Weahter Control Device hebben liggen.

Het is natuurlijk kut als dit gebeurt, maar ik zou proberen zoveel mogelijk onder de garantie te regelen.

of vertel de verzekering dat JIJ het systeem van je maat hebt opgeblazen. Dan vergoed JOUW verzekering het misschien wel aan je maat (ik hoop dat het iig gaat lukken)

Verwijderd

Zat die voeding goed aangesloten?? Anders zou ik toch maar eventjes naar de winkel gaan waar die voeding vandaan kwam en hun eventjes laten zien wat dat ding heeft aangericht...

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Pas op met bliksem schade claimen.

Iedere ontlading van bliksem wordt genoteerd. (ergens in een grote computer)

Als het meer is dan een paar honderd meter verwijdert, dan wordt je claim afgewezen en je als fraudeur bestempelt. Dan mag je als je je nog kan verzekeren minstens 10x zoveel gaan betalen.

Voor zover ik het weet, kun je misschien de leverancier van de voeding erop aanspreken.
Ze zeggen wel dat ze niet verantwoordelijk zijn voor vervolgschade, maar da's niet helemaal volgens de nederlandse wet :)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 23:41 schreef Duur het volgende:
Pas op met bliksem schade claimen.

Iedere ontlading van bliksem wordt genoteerd. (ergens in een grote computer)

Als het meer is dan een paar honderd meter verwijdert, dan wordt je claim afgewezen en je als fraudeur bestempelt. Dan mag je als je je nog kan verzekeren minstens 10x zoveel gaan betalen.

Voor zover ik het weet, kun je misschien de leverancier van de voeding erop aanspreken.
Ze zeggen wel dat ze niet verantwoordelijk zijn voor vervolgschade, maar da's niet helemaal volgens de nederlandse wet :)
leek mij ook wel een leuk idee maar zotezien toch wel ff oppassen.

• ronaz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-04 19:13

ronaz

Wishmaster

Als je het via je WA verzekering doet, win dan eerst even informatie in bij een deskundige. Volgens mij keren ze bij een vriendendienst niet uit, maar dat kan ook al weer veranderd zijn.

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 juni 2001 23:40 schreef Pierce21 het volgende:
Zat die voeding goed aangesloten?? Anders zou ik toch maar eventjes naar de winkel gaan waar die voeding vandaan kwam en hun eventjes laten zien wat dat ding heeft aangericht...
Dat is dus een probleem, hetgarntie stikkertje van de voeding is dus gescheurt omdat ik het koelertje dus vervangen had...

Verwijderd

IK dnek dat je gare voediong hebt gekregen van DIe LAme COMPUTER BOER....

Ik bedoel, ik heb vertrouwen in je expertise om zo een simpel karweitje te klaren,

Ik zou niet kunnen verzinnen dat dit aan jou ligt.

Laat een onderzoek doen naar de voeding, laat alles in elkaar kom er niet aan, en laat een expert kijken of de voeding wel het voltage omvormde.

Zo niet dan moet die LAME computerboer alles vergoeden

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 juni 2001 23:49 schreef -KOD- het volgende:
IK dnek dat je gare voediong hebt gekregen van DIe LAme COMPUTER BOER....

Ik bedoel, ik heb vertrouwen in je expertise om zo een simpel karweitje te klaren,

Ik zou niet kunnen verzinnen dat dit aan jou ligt.

Laat een onderzoek doen naar de voeding, laat alles in elkaar kom er niet aan, en laat een expert kijken of de voeding wel het voltage omvormde.

Zo niet dan moet die LAME computerboer alles vergoeden
ook als de garantie van het systeem verlopen is?

Verwijderd

toen je hem aanzette gingen de ledjes van het mobo toen gewoon branden?
of vloog meteen alles in de fik ofzo?

een voeding kan nooit 220 door je pc heeen jassen omdat die galvanisch gescheiden is van je lichtnet dmv een trafo..

er zal dan wel iets heel erg fout zijn gegaan met dat overzetten vandie ventilator jongen..

kloten.. :(

Verwijderd

Dan heb je recht op de dagwaarde van de componenten die vastegesteld worden door een schadexpert

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 00:08 schreef ssj4__Goku het volgende:

een voeding kan nooit 220 door je pc heeen jassen omdat die galvanisch gescheiden is van je lichtnet dmv een trafo..

er zal dan wel iets heel erg fout zijn gegaan met dat overzetten vandie ventilator jongen..

geen tijd gehad om te zien, in 3 sec was het gebeurt.

Nou volgens mij kan een voeding zeker teveel volts/A door laten, als je die onderdelen ziet...

en nee er is nix fout gegeaan met die ventilator, want die draaide gewoon, en er waren ook geen draadje die kortsluiting konden maken.
en als het een goeie voeding was, dan was de ventilator niet kapot gegaan en was de zekering gesprongen asl er iets fout was...

Verwijderd

Via bliksemschade krijg je er geen drol meer voor.

Ik heb zelf ook een keer gehad dat ik lekker aan het rommelen was in m'n PCtje. Power ffies van de Plextor CD-Rom er af. Nee, natuurlijk niet de stroom uitetten, want dat kost weer zoveel tijd. Ff jumpertje switchen en stroom er weer op. En toen ging ie scheef. Poef. Hele CD-Rom speler naar de klote. Dat ding stonk vet naar verbrande chips. Gewoon teruggegaan en ik heb een excuusbrief van Plextor gehad met een nieuwe CD-Rom en nieuwe software.

Alles wat nog garantie heeft zou ik dus zo proberen te regelen. Ze letten daar in die fabriek toch niet op. Het is voor hun goedkoper om meteen nieuw spul op te sturen dan te controleren of het ook echt wel stuk is, laat staan de oorzaak te onderzoeken. Je zal alleen wel problemen krijgen met een aantal onderdelen omdat die maar 1 jaar garantie hebben.

Gewoon ffies naar je pcboer gaan en die het verder laten uitzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 00:08 schreef -KOD- het volgende:
Dan heb je recht op de dagwaarde van de componenten die vastegesteld worden door een schadexpert
dat zal dus niet erg veel wezen, z'n pa is ook schade expert trouwens...

Verwijderd

Dit is nou precies de reden waarom ik liever niet aan PC's van andere mensen ga rommelen. Ookal is het je schuld helemaal niet, het is toch lullig en je voelt je zwaar klote... Soms kom je er niet onderuit zoals ff een dimmetje bij een vriend derin prikken, maar werkelijk hele PC's in en uit elkaar schroefen... Ik kan het best wel (vaak genoeg gedaan zonder problemen), maar stel dat er wat misgaat, of een hd stopt er zomaar mee na 2 maandjes.
Verder: sterkte dermee. Ik heb nog nooit zoiets gezien trouwes...

Verwijderd

Misschien perongeluk tijdens het vervangen van je fan (of zijn fan in zijn voeding) een schakelaartje verzet zodat hij op 110 V rekent i.p.v. 230 V. Dat vindt je voeding namelijk niet echt leuk.

Een aantal verzekerings maatschappijen hebben ook computer apparatuur verzekeringen.. Heel goedkoop zo'n 2,50 de maand voor een totaal gedekt bedrag van 10.000 o.i.d.

Alleen zit je er dan wel mee met alle uitzonderingen. Maar ja dat is aan hun om daar over te gaan discuseren..

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 00:24 schreef Halon 1202 het volgende:
Misschien perongeluk tijdens het vervangen van je fan (of zijn fan in zijn voeding) een schakelaartje verzet zodat hij op 110 V rekent i.p.v. 230 V. Dat vindt je voeding namelijk niet echt leuk.
Dan doet je voeding poef, maar dan hoort hij niet half te werken en alles op te blazen

Verwijderd

Tja... zodra je met die voeding bij de winkel komt is natuurlijk 't eerste dat ze zeggen dat je er zelf aan hebt lopen sleutelen en dan sturen ze je met lege handen de deur weer uit...

't klinkt hard maar ik denk toch echt dat je weinig kan doen :(

Verwijderd

wat voor merk en type voeding is 't overigens?

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
zo'n zekering helpt niet veel als je je voeding op 110v zet
heb ik ook al een gehad ( broertjes schuld)
en toen was de hd ook opgeblazen en de rest nog heel ( pfffffffffff )

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:15
Op dinsdag 12 juni 2001 23:44 schreef ronaz het volgende:
Als je het via je WA verzekering doet, win dan eerst even informatie in bij een deskundige. Volgens mij keren ze bij een vriendendienst niet uit, maar dat kan ook al weer veranderd zijn.
Gaat niet lukken. Mijn vader had zijn auto uitgeleend aan een hele goede kennis (vanwege trekhaak) en de kennis heeft iemand achterin gekregen. (gast erachter hield geen afstand... fietsertje op zelfde weg moet voorgelaten worden dus remmen enzo)

Kennis kan dit niet op zijn WA verhalen omdat de auto 'geleend' is. Het moet via verzekering van mijn Pa.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 01:29 schreef nitenite het volgende:

[..]

Gaat niet lukken. Mijn vader had zijn auto uitgeleend aan een hele goede kennis (vanwege trekhaak) en de kennis heeft iemand achterin gekregen. (gast erachter hield geen afstand... fietsertje op zelfde weg moet voorgelaten worden dus remmen enzo)

Kennis kan dit niet op zijn WA verhalen omdat de auto 'geleend' is. Het moet via verzekering van mijn Pa.
Iemand die achterop ff er op in rijdt is altijd schuldig, dacht ik tenminste :?

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Op woensdag 13 juni 2001 01:32 schreef AirHead het volgende:

[..]

Iemand die achterop ff er op in rijdt is altijd schuldig, dacht ik tenminste :?
Dit wordt heel off-topic, maar goed:
Klopt, zelfs als jij door een auto wordt aangereden, waardoor jij op een andere auto klapt (kettingbotsing), loopt de schadeclaim van de auto voor je via jou verzekering.

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
WA-verzekering vergoedt vriendendienst niet, misschien dat geleende spullen wel onder je dekking vallen maar vaak niet dus kijk het eerst na voor je je verzekering benadert.
Voor het geval je met een "schade-expert" krijgt te maken; die probeert je standaard te naaien en heeft geen snars verstand van van de dagwaarde. Is de pc nog geen jaar oud moet je de waarde van een vergelijkbaar nieuw systeem krijgen.

Verwijderd

Voedingen jassen wel 230V door, ZIJ ZIJN GEEN TRANSFORMATOREN, een hoopje transistors en elco's schakelen 230 naar 12V en 5V en alle andere spanningen voor je pc, als die elco's of transistors tilt slaan, dan is je pc gebraden. 230V op een ASUS cd-launcher 10000rpm@1000000rpm FRAGGEN.

Verwijderd

eeem een trafo ????????

ik heb vaak zo'n ding opengehad, maar echt geen trafo gezien hoor..

het zijn ook geschakelde voedingen, die gebruiken geen trafo(s)

wel klote voor je..

succes iig

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
wat dacht je van een aansteker over het garantieding op die voeding loslaten?
gewoon zorgen dat het er goed zwart uitziet, en dat doe je ffkes bij alle stickers op de voeding, aan diezelfde kant
niet te fanatiek natuurlijk, maar een beetje zwart
iets wat verkoold is breekt namelijk heel makkelijk, dus dan kan je er zo mee terug naar die computerboer (zet ffkes de orginele fan terug :) ) en daar zal je wel een hoop excuses krijgen, lijkt mij in ieder geval
het proberen waard toch?!
in ieder geval suc6

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Zie post hieronder.

Edited by pier on wed juni 31 @ 8.02 AM

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Op dinsdag 12 juni 2001 23:52 schreef Azbest het volgende:

[..]

ook als de garantie van het systeem verlopen is?
Tuurlijk, hij heeft dan de boel gesloopt !

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 07:25 schreef rdluca het volgende:
WA-verzekering vergoedt vriendendienst niet, misschien dat geleende spullen wel onder je dekking vallen maar vaak niet dus kijk het eerst na voor je je verzekering benadert.
Voor het geval je met een "schade-expert" krijgt te maken; die probeert je standaard te naaien en heeft geen snars verstand van van de dagwaarde. Is de pc nog geen jaar oud moet je de waarde van een vergelijkbaar nieuw systeem krijgen.
Het ligt er helemaal aan bij welke maatschappij je bent verzekerd. Ik kreeg namelijk een vriendendienst wel vergoed. Ik heb eens een moederbord vernield door de verkeerde versie BIOS te flashen. Was niets meer mee aan te vangen. Dit aan de verzekering gemeld en prompt werd het geld voor een nieuw, vergelijkbaar moederbord aan mij uitgekeerd.

Een vriendendienst is trouwens iets anders dan het uitlenen van je eigendom aan een vriend. Bij een vriendendienst doe jij iets voor een vriend die dat zelf niet kan en daar dus normaal gesproken voor moet betalen in een winkel. Je moet wel zorgen voor een schriftelijke verklaring van je vriend waarin hij je aansprakelijk stelt voor de geleden schade. Daarna het hele verhaal netjes opschrijven en opsturen naar je verzekeraar.

Succes :)

edit:
typo's

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 07:41 schreef siet het volgende:

[..]

eeem een trafo ????????

ik heb vaak zo'n ding opengehad, maar echt geen trafo gezien hoor..

het zijn ook geschakelde voedingen, die gebruiken geen trafo(s)

wel klote voor je..

succes iig
hehehe er zit wel een kleine inderdaad, op een hoge frequentie geschakelde trafo in... jammer voor je maar toch waar..

een normale trafo(of zelfs ringkern) zou voor deze toepassingen veel te lomp en te en groot zijn.

van die 230 die er in komt wordt eerst een gelijkspanning gemaakt.

die gelijkspanning word dmv van transistoren geschakeld.
die transistoren schakelen de gelijkspanning met pulsjes snel door die transformator heen.

bij 50 hz heb je namelijk een grotere transformator kern nodig om de energie met zo'n hoog mogelijk rendement over te dragen.

daarom werken die dingen op een veel hogere freuqentie dan die 50 hz.. verschilt nogal maar meestal rond de 60 - 100 khz ofzo

daarom zijn die transformatoren zo klein..
met een veel hoger rendement (minder verlies en dergelijke)

ik kan je geen pics geven , maar als ik ze had zou ik zeker ff laten zien.. :)

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 20:13
heb je niet heeeeel toevallig... heeeeeel perongeluk dat schakelaartje van 220volt naar 110 gezet? dan krijgt alles de dubbele lading. vaak is het dan poef. kapotte voeding kan het ook gewoon zijn

* slacksoff heeft er weleens een steekvlam uit gehad.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Op woensdag 13 juni 2001 01:42 schreef nicxz het volgende:

[..]

Dit wordt heel off-topic, maar goed:
Klopt, zelfs als jij door een auto wordt aangereden, waardoor jij op een andere auto klapt (kettingbotsing), loopt de schadeclaim van de auto voor je via jou verzekering.
Ik heb zo'n ongeluk gehad in Duitsland, ik was de voorste in een rijtje van 3 auto's waarbij de achterste te laat remde voor een file. De politie wees de achterste auto (terecht) aan als schuldige, gaf hem zelfs een boete, en alle schade werd op zijn verzekering verhaalt.

Dus of het verschilt per land, of wat je zei klopt niet.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
IBM HDD's 3 jaar garantie (meeste hdd's)
V550, orginele Hastec import (gele sticker op doos) heeft langer garantie
Abit mobo heeft geloof ik ook 2 jaar (weet ik niet zeker)

dit is btw de reden dat je beter niet in (schakelende) voedingen kan gaan knutselen...

Dat fannetje zal hooguit 20,-- gekost hebben, een nieuwe voeding 69,--

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 01:18 schreef Pierce21 het volgende:
wat voor merk en type voeding is 't overigens?
Linkworld LPA, zelf nog nooit van gehoord

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 01:22 schreef happy3736 het volgende:
zo'n zekering helpt niet veel als je je voeding op 110v zet
heb ik ook al een gehad ( broertjes schuld)
en toen was de hd ook opgeblazen en de rest nog heel ( pfffffffffff )
kan wel wezen, maar op deze voeding zit geen schakelaar...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 07:33 schreef algabra het volgende:

[..]

Voedingen jassen wel 230V door, ZIJ ZIJN GEEN TRANSFORMATOREN, een hoopje transistors en elco's schakelen 230 naar 12V en 5V en alle andere spanningen voor je pc, als die elco's of transistors tilt slaan, dan is je pc gebraden. 230V op een ASUS cd-launcher 10000rpm@1000000rpm FRAGGEN.
Dat gebeurde dus precies met die fans!!!
Ik dacht eerst woo die nieuwe fan is wel erg super!! totdat de boel begon te knetteren!

Verwijderd

JIj blij dat er een grill voor je FAn zit ;)

Verwijderd

Gaaf verhaal. Paarse rook is weer wat anders. Het rook natuurlijk ook lekker. :) Erg sneu. >:)

Toen mijn versterker begon te roken d8 ik ook o jee. Hij is er trouwens nooit meer boven op gekomen :'(

Maar de verzekering op lichten lijkt me niet echt een goed idee.

Verwijderd

Al eens van een schakelende voeding gehoord??

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:55
Ken iemand (die hier ook rondloopt) die zijn proc liet frituren.

Hij had een andere cooler gekocht, maar die ging er niet goed op en er brak een klemmetje van zijn socket af. Dus hij ff (5 sec) draaien zonder cooler....was een mooie zwarte proc >:)

Maar hij had net zijn pc terug gekregen uit reparatie, dus hij heeft gebeld met het verhaal dat zijn pc niet goed in elkaar was gezet door die gasten en dat het stekkertje van zijn cooler geen contact maakte!

Nu heeft ie alles terug via de garantie! >:)

edit:

Typo
Pagina: 1