Mainstream game systeem

Pagina: 1
Acties:

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Buiten het dagdagelijkse gedoe als office en internetten gaat het systeem voornamelijk voor games gebruikt worden, maar ook een beetje video bewerking en Photoshop. Snelheid van het renderen maakt niet veel uit sinds ik dit atlijd door de nacht doe.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vast budget, maar geef liever niet te veel uit.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem bestaat uit;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920€ 0,-€ 0,-
1Asus Rampage II Extreme€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R927XOC-2GD€ 174,49€ 174,49
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
2Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Centurion 590€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 31,15€ 31,15
1OCZ Gold DDR3 PC3-12800 Low-Voltage Triple Channel€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Straight Power BQT E5-500W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 205,64

De PSU van dit systeem heeft gisteren de geest gegeven en het mobo begint ook wat problemen te geven, vandaar de beslissing een nieuw systeem samen te stellen.

De HDDs en de GPU ga ik wel mee overnemen, sinds deze nog aan mijn wensen voldoen. Verder heb ik nog een SSD van 64GB die ik als Windows schijf gebruik, deze vind ik echter niet zo 123 terug in de pricewatch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU hou ik graag bij intel, sinds het systeem meer aan zal staan dan uit en deze in het algemeen wat zuiniger omgaan met energie.

De vorige voeding ben ik al en al zeer tevreden over dus meer van hetzelfde sluit ik zeker niet uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een compact systeem dat makkelijk mee te nemen is is best wel handig. Verder is het efficiënt omspringen met energie ook wel wenselijk. Apart daarvan gaat het vooral om prijs/prestatie.

Totslot moeten de onderdelen ook leverbaar zijn in België.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb alvast volgende onderdelen uitgekozen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 104,79€ 104,79
1MSI H81M-P33€ 33,50€ 33,50
1Cooler Master N200 Closed€ 31,18€ 31,18
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,50€ 66,50
1be quiet! System Power 7 350W€ 36,-€ 36,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,97

Redenering voor mijn keuze
CPU
Lijkt goede prijs/performance en is best energie effiecient. Ik zou voor de 4150 gaan, want €10 vboor 100mhz extra is niet meteen de moeite, maar bij meeste van de winkels die naar belgie versturen is die echter maar €2 a €3 goedkoper, vandaar de kueze om toch meer voor deze te gaan.

Mobo
Heb geen nood aan veel toeters en bellen, dus heb hierop maar bespaart. Moet nog uitzoeken of deze met een firmware update compatible is met de CPU, sedert het een Haswel refresh is.

Case
De case is best wel compact en kan alle gekoze onderdelen behuizen, inclusief de tamelijk lange GPU die ik al bezit.

Geheugen
Lijkt me momenteel de beste qua prijs/performance.

PSU
Zoals ik al eerder zij, ben zeer tevrede over vorige PSU. Verder is hij ook 80bronze+ en gunstig geprijst.

Prijs
Als ik dit alles zou bestellen bij SiComputers zou dit me €304,45 incl. verzenden kosten.

Twijfels
Nu twijfel ik een beetje over de CPU, ik denk dat de I3 4130 niet meteen een botelneck gaat vormen voor de R9 270x in meeste games, maar spelletjes zoals de total war en civilizations zijn zeker favoriten van me, en deze maken toch wel wat meer gebruik van de CPU. De i5 4460 is daarom ook een optie al is deze dan wel iet minder energie zuinig en mischien dan weer wat overkill. Als het al bij al niet zo'n groot verschil al bij al niet zo groot is gaat mijn voorkeur wel eerder naar de I3 4160. Wat zijn jullie bedenkingen hierover?

Verder denk ik ook het geheugen te hergebruiken (2 latjes van 2gb), lijkt me voldoende, maar een beetje crap. Ik kan ze dan later nog vervangen als het toch nodig blijkt te zijn.

Algemene feedback en opmerkingin zijn ok welkom. Als er toevalig een leuke promo ergens gaande is of als je toevalig een geschikte V&A advertentie hebt gezien hoor ik dat ook graag.

Revisie
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,90€ 158,90
1MSI H81I€ 59,-€ 59,-
1Cooler Master Elite 130€ 39,90€ 39,90
1be quiet! System Power 7 400W€ 39,-€ 39,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,30

[ Voor 21% gewijzigd door Pixel Punk op 03-11-2014 14:36 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Een hele uitgebreide post, waarvoor hulde. Mijn antwoord is kort en bondig.

Waarom niet alleen een nieuwe GPU en eventueel een SSD? Je CPU kan imo nog prima mee, zeker als je die een schopje geeft.

• Pixel Punk
br00ky schre op zaterdag 01 november 2014 @ 22:04:
Waarom niet alleen een nieuwe GPU en eventueel een SSD? Je CPU kan imo nog prima mee, zeker als je die een schopje geeft.
Mobo heeft ook al enkele probleempjes. Cpu slurpt dan weer veel stroom, zeker als ik deze overklock en mijn systeem staat vrijwel 24 op 24 aan.

De GPU is nauw net wel goed genoeg(bedoel je soms PSU?), al overweeg ik het geheugen dan weer wel te hergebruiken. De 7200rpm hardeschijf is voor gros van games ook snel genoeg. De paar games die dan weer baat hebben van een SSD prop ik wel op de windows schijf :)

En de CPU kan ik nu nog voor een leuk prijsje weg doen. Na volgende generatie gaat dat wat minder vlot denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Pixel Punk op 01-11-2014 22:35 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hmm, jammer van je moederbord, maar verkopen van je CPU is een idee.

Ik bedoelde wel degelijk je GPU. Een 560 is natuurlijk geen hoogvlieger, maar als het voor jou genoeg is, soit.

Andere vraag, waarom kies je voor een i3 en niet een pentium? Een i3 is immers niets meer dan een pentium met hyperthreading. Als je veel software gebruikt die dat ondersteunt, zou het een optie kunnen zijn, maar anders is het vrij nutteloos.

• Pixel Punk
br00ky schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 22:47:
Hmm, jammer van je moederbord, maar verkopen van je CPU is een idee.

Ik bedoelde wel degelijk je GPU. Een 560 is natuurlijk geen hoogvlieger, maar als het voor jou genoeg is, soit.

Andere vraag, waarom kies je voor een i3 en niet een pentium? Een i3 is immers niets meer dan een pentium met hyperthreading. Als je veel software gebruikt die dat ondersteunt, zou het een optie kunnen zijn, maar anders is het vrij nutteloos.
Ziet er naar uit dat ik de verkeerde lijst heb gelinkt. Ben in bezit van een R9 270x. Zal het zo dadelijk even aanpassen.

De pentiums heb ik inderdaad ook overwogen, echter vrees ik dat dezede de GPU in sommige.gevallen gaat bottelnecken. Quadcore support voor nieuwere games begint ook wel op gang te komen, en bij het renderen van videos kan een extra logische kern of twee ook geen kwaad.

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
Als je geen vast budget hebt, waarom dan niet voor 50€ meer een i5 nemen die in alles betere prestaties gaat bieden? pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

• Pixel Punk
Arthur-M. schreef op zondag 02 november 2014 @ 09:42:
Als je geen vast budget hebt, waarom dan niet voor 50€ meer een i5 nemen die in alles betere prestaties gaat bieden? pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
Denk dat de i5 al overkil is voor mijn doeleinde. Zal er dan ook een ietsje zwaardere en duurdere voeding moeten instoppen.

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
Pixel Punk schreef op zondag 02 november 2014 @ 10:36:
[...]

Denk dat de i5 al overkil is voor mijn doeleinde. Zal er dan ook een ietsje zwaardere en duurdere voeding moeten instoppen.
Je zegt zelf al bang te zijn dat een i3 een bottleneck gaat vormen voor games zoals Civ en total war omdat die games meer op de cpu leunen. Dan zal ik zeker voor 50€ meer een i5 nemen. :)

Voeding kan nog steeds prima met 350W.

[ Voor 4% gewijzigd door peakrever op 02-11-2014 10:48 ]

• Pixel Punk
Arthur-M. schreef op zondag 02 november 2014 @ 10:47:
[...]

Je zegt zelf al bang te zijn dat een i3 een bottleneck gaat vormen voor games zoals Civ en total war omdat die games meer op de cpu leunen. Dan zal ik zeker voor 50€ meer een i5 nemen. :)

Voeding kan nog steeds prima met 350W.
De i3 is een beetje sneller voor single en dual thread aplicaties. Hedendaags zijn er nog steeds niet zo veel games die efficient omgaan me vier threads, al begint het wel stilaan te komen. Dus twijfel ik of de i5 wel degelijk een verschil gaat maken. Ben me er in ieder geval over aan het inlezen.

350W zal inderdaad vandaag nog wel genoeg zijn voor dit systeem, maar na een jaar of twee, nadat de caps al een beetje ouder zijn, zal het toch strak worden. Kan ik beter een 10tje extra uitbesteden voor een 400W PSU.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Er zijn wel degelijk al veel games die goed gebruik maken van 4 cores, dus een i5 is zeker een verbetering ten opzichte van een pentium of i3 (loop eens door dit artikel heen, heel veel benchmarks van nog meer verschillende processoren. Trek je niks aan van het Pools, het gaat om de grafiekjes).

Met de laatste generatie consoles schuiven we zelfs naar nog meer cores op, al is dat nu nog niet veel beter.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-03 04:04

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Ik zou zelf wel voor de i5 gaan. Die i3 wil je na 2 jaar waarschijnlijk al weer vervangen, terwijl die i5 nog wel 2 generaties videokaarten meegaat. Kan je dus nog een keer je videokaart vervangen want ik denk dat die na 2 jaar ook niet meer toereikend is. En die 350W voeding is ruim zat voor een i5 met 270X. Als je een 400W voeding neemt weet ik bijna wel zeker dat elke single GPU opstelling er op zal kunnen draaien.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• Pixel Punk
Ga dan maar toch voor de I5, is inderdaad meer futer proof, en misschien komt met de nieuwe generatie consoles dan toch is wat degelijke multi core support. Misschien is een 350W voeding wel voldoende, maar ik ga toch voor een 400W gaan kost uiteindelijk maar €5 meer en laat wat speel ruimte over.

uiteindelik kom ik dan uit op het volgende
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,90€ 158,90
1MSI H81M-P33€ 33,50€ 33,50
1Cooler Master N200 Closed€ 31,18€ 31,18
1be quiet! System Power 7 400W€ 39,-€ 39,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 329,08

En dan kom ik uit op € 350,94 incl. verzending als ik bij SiComputers bestel.

Nu dan nog de compatibiliteit controleren van de mobo/geheugen/CPU combi. Het geheugen staat al vast niet in de QVL, al denk ik niet dat dit meteen een probleem zal zijn.

Mobo heeft blijkbaar ook geen connector voor de usb 3 poort op het de case, spijtig maar ik kan wel zonder.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-03 22:41
Photoshop? Duw er 8 gb ram in, daar zal je zeker lol van hebben. Ook als het systeempje een beetje dicht begint te slibben is 8gb ram prettig om te hebben. Ja, i5 en 8gb ram.

Verder zou ik, als je het budget hebt, zeker investeren in een 128gb SSD waar je je OS, photoshop, en enkele games op installeert. Daar gaat je performance extreem mee vooruit. Die 64gb - dat wordt heel erg krap, en kan je eigenlijk maar 1 of max 2 games tegelijk op draaien. Bovendien is het prettig om een stukje SSD als scratch disk voor photoshop te hebben.

• Pixel Punk
Znorkus schreef op maandag 03 november 2014 @ 00:09:
Photoshop? Duw er 8 gb ram in, daar zal je zeker lol van hebben. Ook als het systeempje een beetje dicht begint te slibben is 8gb ram prettig om te hebben. Ja, i5 en 8gb ram.
Yep, bij nader inzien is de 8 toch wel essentieel en als ik voor de i5 ga kan ik het systeem binnen twee jaar terug up to date brengen als ik er een neiuwe GPU in stop.
Verder zou ik, als je het budget hebt, zeker investeren in een 128gb SSD waar je je OS, photoshop, en enkele games op installeert. Daar gaat je performance extreem mee vooruit. Die 64gb - dat wordt heel erg krap, en kan je eigenlijk maar 1 of max 2 games tegelijk op draaien. Bovendien is het prettig om een stukje SSD als scratch disk voor photoshop te hebben.
Gekozen mobo heeft maar 4 sata poorten, en ik heb al 3 HDDs en de 64GB SSD, dan ga ik een van huidige eruit moeten werken. Verder is 120GB me net iets te klein om steam op te instaleren, zou vol zitten en dit extensief gaan manage zie ik niet zo zitten :>

De spinpoint is ook best snel voor een mechanische harde schijf, heb zelden last van laadtijden in games.

Ga dus nog even wachten met een extra SSD aan te schaffen, dit ga ik waarschijnlijk pas doen waneer ik mijn 2 1TB green schijven ga vervangen met 1 van 4TB, wat nog wel even zal duren.

Toch bedankt voor de suggestie.

• Pixel Punk
Bij nader inzien ga ik toch niet voor de CM N200 gaan, maar in plaats daarvan voor de CM elite 130.

De CM elite 130 is wel een stuk kleiner, dus ben ik van een hoesje om mijn 2 1TB schijven te doen en er externe van te maken. Ga ook niet zo veel fans kunnen plaatsen als ik eerder had gepland. Verder is er ook niet veel ruimte meer voor extra uitbreidingen.

Edit: Heb de OP aangepast met de nieuwe build.

[ Voor 29% gewijzigd door Pixel Punk op 03-11-2014 14:37 ]

Pagina: 1