• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Ik heb het volgende systeem:

MSI P67A GD65 B3
Intel 2600K
Corsair Vengeance cml16gx3m4a2133c11b (quad kit 4 x 4 2133 MHz)
nVidia GTX 560 Ti
Coolermaster 520 watt modulaire voeding (voltages waren twee weken geleden goed in de bios)
Overige hardware doet er niet toe want die is losgekoppeld.

Dit setje liep meer dan een jaar prima, ware het niet dat het geheugen niet kon draaien op 2133 Mhz maar slechts 1333 Mhz vanwege compatibiliteit-issues. Twee weken geleden wilde het systeem ineens niet meer opstarten. De fans gingen hard blazen, alle ledjes gingen branden en zo'n 5 seconden ging het systeem weer uit en volgde een automatische herstart met hetzelfde effect. Een oneindig bootloop zonder enig resultaat wat pas stopte als de stroom er af ging.

Ik heb alle randapparatuur losgekoppeld en er één RAM'tje ingedaan. Dit hielp niet. Vervolgens heb ik de bios gereset waarna het systeem wel weer bootte. Hierna heb ik het geheugen er weer in gedaan wat weer leidde tot de oneindig bootloop. Na veel trail and error wist het systeem stabiel te krijgen met twee van de vier RAM'tjes. Ik was zo voorlopig wel tevreden want met 8GB intern geheugen ipv 16 GB was ook prima te werken.

Helaas gebeurde vanochtend weer hetzelfde als twee weken geleden, een oneindige bootloop. Na dezelfde oplossingsprocedure als boven beschreven kreeg ik hem weer (tijdelijk) aan de praat. Ik kreeg bij starten de melding de vraag of default de bios-settings geladen moesten worden of naar er naar bios geboot moest worden. Ik koos voor het tweede zodat ik alles snel na kon kijken; voltages, timings, snelheid etc. Het bijzondere was dat ik toen waarschijnlijk in de secundaire back-up bios kwam. Ik kwam in ieder geval in een oudere versie van de bios terecht die ik herkende van de voor de bios-update van vorig jaar. Dit gebeurde een keer, de andere keren dat ik vandaag opstarte naar bios kwam ik wel in de reguliere bios terecht.

Hoewel het systeem nu weer draaide pakte hij nog maar 4 Gb geheugen in plaats van 8Gb. Met 8Gb erin wilde hij soms niet booten en op andere schijnbare willekeurige momenten bootte het systeem wel, maar werd slechts 4 van de 8 Gb herkend. Ik heb alle RAM'tjes getest en ook alle RAM sockets. Helaas bootte hij alleen met socket 1, sockets 2,3 en 4 lijken niets te doen.

Opgelucht, maar ook verbaasd en geïrriteerd ben ik de stad in gegaan voor de weekendboodschappen. Toen ik een paar uur later terug kwam met zeebaarsfilet, 5 kilo uien, stapeltje vinyl en veel groenten, heb ik de PC weer aangezet.... Helaas weer een bootloop. Maar nu krijg ik het niet voor elkaar om het op te lossen.

Mijn hypothese is dat mijn moederbord de geest heeft gegeven. Het kan ook dat het geheugen defect is, maar dat lijkt mij minder waarschijnlijk. Tenslotte zou ook nog de CPU de geest gegeven kunnen hebben.

Kan een van jullie mij wellicht nog wat tips geven hoe dit op te lossen? Ik denk dat ik het geheugen moet testen bij iemand die ook een DDR3 desktop heeft. Hiermee kan ik dat in ieder geval uitsluiten. Maar wellicht zie ik wat over hoofd. Als het probleem niet helder is geef ik graag extra informatie.

Specs