Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Virtualbox] USB passthrough problemen

Pagina: 1
Acties:

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb een probleem met Virtualbox waar ik op dit moment niet uit kom. ( Virtualbox 4.3.12 met USB 2 additions ).

Situatie
Ik heb een erg oude zonnepaneel omvormer die ik wil monitoren met software die alleen onder Windows XP werkt. Dit softwarepakket werkt ook weer alleen samen met een Sitecom CN-104 versie 2 USB to RS232 converter. Hiervoor zijn geen drivers meer beschikbaar voor Windows 7.

Idee
Virtualbox gebruiken met daarin een Windows XP guest. De onbekende CN-104 in Virtualbox bij USB passthrough doormappen naar de guest.

Probleem

Op mijn eigen laptop ( HP Zbook ) werkt deze setup prima. Host OS is up to date ( Windows 7 ). Kwestie van onbekende device in de passthrough list zetten en voor de rest gaat alles automatisch. In Windows XP krijg ik dan netjes de melding dat er drivers voor de CN-104 worden gezocht. Als ik die installeer dan werkt de client software ook prima en stabiel.

Als ik echter exact hetzelfde wil doen op mijn "servertje"; Lees: Ook een laptop met Windows 7. Dan krijg ik dit met geen mogelijkheid werkend.

Op de host zie ik dat het onbekende device wordt vervangen voor een Virtualbox USB device, inclusief de bekende klink, klonk ;) geluiden. Op de guest gebeurd helemaal niets verder.

De werkende VDI met daarin Windows XP met drivers en client software heb ik gecopieerd, ook een kale Windows XP instance heb ik geprobeerd. Geen van beide werkt.

Verder heb ik nog geprobeerd om in met het USB icon in virtualbox deze alsnog door te mappen naar de host. Dit doet ook niets verder. Sterker nog; na een zoveelste poging liep de hele Virtualbox instance vast.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen of welke dingen ik nog meer kan proberen?

[ Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 01-11-2014 20:00 . Reden: VDI files gecopieerd, werkt helaas ook niet. ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
mkleinman schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 19:57:
Op de host zie ik dat het onbekende device wordt vervangen voor een Virtualbox USB device, inclusief de bekende klink, klonk ;) geluiden. Op de guest gebeurd helemaal niets verder.
Als ik het goed lees is dit dus al ander gedrag dan wat je ziet op de laptop waarop het wel werkt? Dan zou je haast denken dat er een verschil in de installatie van virtualbox zelf hebt zitten

Desktop | Server | Laptop

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het kan ook nog aan andere programma's liggen die aanwezig zijn op de Host. Zo is het bekend dat bepaalde USB drivers de passthrough van VirtualBox in de weg kunnen zitten. Nou was dat wel voor een ander programma nodig bij iemand, maar kijk daar eens naar. Heb je iets extra's voor je USB geïnstalleerd? Heb je 'm niet toevallig in een USB3 poort gestoken?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rupie schreef op maandag 03 november 2014 @ 21:14:
[...]

Als ik het goed lees is dit dus al ander gedrag dan wat je ziet op de laptop waarop het wel werkt? Dan zou je haast denken dat er een verschil in de installatie van virtualbox zelf hebt zitten
Klopt. Gedrag is inderdaad anders op beide machines. Beide machines draaien dezelfde versie inclusief dezelfde guest additions. Made sure of that ;)

De hardware is wel compleet anders. Mijn laptop is Intel based. Mijn servertje draait op een AMD A2500.
Hero of Time schreef op maandag 03 november 2014 @ 21:41:
Het kan ook nog aan andere programma's liggen die aanwezig zijn op de Host. Zo is het bekend dat bepaalde USB drivers de passthrough van VirtualBox in de weg kunnen zitten. Nou was dat wel voor een ander programma nodig bij iemand, maar kijk daar eens naar. Heb je iets extra's voor je USB geïnstalleerd? Heb je 'm niet toevallig in een USB3 poort gestoken?
Hij zit niet in een USB3 poort maar USB2. Zowel met als zonder tussenliggende USB hub getest. Alle combinaties werken op mijn laptop maar niet op de server.

Beveiligingssoftware ( virusscanner, malware scanner etc ) is vergelijkbaar. Enige verschil zou chipset driver kunnen zijn?

Ik heb het nu met een omweg alsnog werkend. Geforceerd een oude driver geinstalleerd ( lees door de strot gedrukt ). Sitecom CN104-v2 wordt nu wel in Windows 7 herkend en zowaar werkt de software voor het uitlezen van de omvormer ook nog stabiel. 8)7

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.