Al heel veel geprobeerd:Zelfbouw pc ging aan en nu niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Szeyu22
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-01 09:10
Hee iedereen!
Ik heb een probleem met mijn pas gebouwde PC.
Dit zijn de onderdelen van mijn pc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,90€ 158,90
1Asus B85M-E€ 66,95€ 66,95
1MSI Radeon R9 280 Gaming 3G€ 186,50€ 186,50
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Corsair Carbide SPEC-02 Red Led€ 50,-€ 50,-
1TP-Link TL-WN881ND€ 10,95€ 10,95
1Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm€ 4,19€ 4,19
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,-€ 12,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 59,75€ 59,75
1Crucial MX100 128GB€ 59,74€ 59,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 720,43

Gisteren heb ik de pc gebouwd, inclusief de grafische kaart. Toen ik de pc aan wilde zetten lukte het niet, echter na het verwijderen van de grafische kaart ging de pc wel aan. In het bios heb ik toen de externe grafische kaart als eerste optie gezet. De pc ging helaas toen ook niet aan met de grafische kaart. Die heb ik er toen weer uitgehaald, de pc ging toen weer aan en ik heb toen het OS geïnstalleerd (de instellingen in het bios heb ik laten staan, dus met de externe grafische kaart als eerste optie). Ik ben toen dus in windows geweest, heb op internet gezeten en alles werkte gewoon. Ik hoopte dat dat een verandering zou brengen voor mijn grafische kaart en probeerde de pc weer aan te zetten met de kaart erin.

Toen begon het drama. De pc met grafische kaart ging kort aan en viel toen uit (fans draaide kort en groene moederbord led brandde). Een tweede keer proberen gaf hetzelfde resultaat. Ik heb de grafische kaart weer verwijderd, maar de pc gaf toen helemaal geen reactie meer. De aan-uit knop deed het niet meer leek het; enkel het groene lampje op het moederbord ging nog aan. Niks leek te werken. Ik heb kabels gecheckt, ram losgemaakt en opnieuw geplaatst en ik heb ook met de jumper en de batterij het RTC RAM in CMOS gereset (via de officiële aanwijzingen uit mijn moederbordboekje).Het was toen al erg laat, dus ben ik gaan slapen.

De dag erna heb ik alle kabels losgehaald en alleen het moederbord aan de voeding aangesloten met de 24-pins en de 4-pins (beeldscherm zat er ook aan). De pc reageerde nu wel: lampje ging branden en met indrukken van de aan-uitknop gingen de fans aan. Alleen kwam er geen beeld. Ik heb toen ook de kabels van de schijven aangesloten en de fans en de leds gingen toen ook aan. Het gekke was dat de achterste casefan het de ene keer wel deed en de andere keer niet. Het moederbord biept ook trouwens, 2 korte biepjes, maar nog steeds geen beeld (ik heb ook de HDMIkabel gewisseld met de VGAkabel, zelfde verhaal). Heb ook weer het ram losgehaald en opnieuw erin gezet. Nog steeds geen beeld.

Heb uiteindelijk zelfs de afstandsbuisjes nog wat beter aangedraaid (dus het moederbord er kort uitgehaald). Resultaat hetzelfde: led op moederbord brandt, fans gaan aan (de achterste casefan soms wel en soms niet) en geen beeld. Als laatste heb ik de batterij van het CMOS er 2 uur uitgehaald. Vlak voordat ik de batterij weer terug deed heb ik ook de jumpers nog even op de resetkant gezet en weer terug gedaan. Nog steeds precies hetzelfde resultaat.

Het lijkt wel alsof mijn grafische kaart schade heeft aangericht aan mijn moederbord ofzo. Ik ga zo nog testen met een andere voeding en eventueel kan ik mijn RAM nog verplaatsen, maar ik begin te twijfelen of dat gaat werken. Alle onderdelen zijn nieuw, zou het kunnen dat er toch een defect zit in de voeding of de grafische kaart? Bij het bouwen heb ik mij steeds ontladen en er is nooit rook ergens vandaan gekomen. Daarbij heeft de pc dus gewerkt! Dit is mijn eerste zelfbouw pc en ik ben een beetje ten einde raad. Heeft iemand nog een tip of suggestie? Dat zou ik enorm waarderen.

PS. sorry voor de lap tekst

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
al geprobeerd om de achterste case fan niet aan te sluiten? heb een keer een pc gebouwd waar bij de pc niet wilde werken als de case fan aangesloten was.. er uit gehaald en tadaa.. geeft natuurlijk geen garantie dat het werkt bij jou.. but it's worth a shot ;P

gametag: estruqiarixs

• Szeyu22
Zeker het proberen waard! Maar helaas.. Geen verandering.

Bedankt voor het meedenken!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:08

Mavamaarten

Omdat het kan!

Goh, het hele verhaal doet wel een beetje vermoeden dat je moederbord niet helemaal lekker is. Raar dat hij ook twee keer biept, dat komt niet overeen met een bestaande biepcode (het zouden er minimaal 3 moeten zijn).

Android developer & dürüm-liefhebber

• Szeyu22
Is er een manier om te testen of het inderdaad het moederbord is? En hoe is dat te rijmen met dat het systeem het eerst wel deed?

• Sigm4tic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-12-2025

Sigm4tic

High Five!

Dit lijkt wel een beetje op het probleem waar ik mee zit. Mijn PC deed het eerst gewoon en wilde later niet meer aan. Ik kreeg dezelfde beeps als jij met een ander moederbord. Ook na het terugsturen van het moederbord en een nieuw geheugen werkt hij niet. Misschien is het wel de grafische kaart?

Ik wens je veel sterkte!

Searching for the path of the least resistance using an ohmmeter

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:08

Mavamaarten

Omdat het kan!

Szeyu22 schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 20:56:
Is er een manier om te testen of het inderdaad het moederbord is? En hoe is dat te rijmen met dat het systeem het eerst wel deed?
Dat kan je alleen testen met een ander moederbord, eigenlijk.
Wat je momenteel kan doen is RAM uitsluiten (door te testen met Memtest in een andere PC), voeding uitsluiten (door te testen in een andere PC) en als dat geen uitsluitsel biedt, moederbord RMA sturen. De kans dat je CPU kapot is is sowieso klein, mits je de installatie goed hebt gedaan.

Android developer & dürüm-liefhebber

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Probeer een andere voeding, leen er een.
Heb je naar je videokaart een extra stroom kabel aangesloten?
Koppel zoveel mogelijk hardware los, hd(boot vanaf een cd of usb), dvd speler los maken(boot vanaf usb of hd), 1 geheugen, geen usb apparaten, etc

Anders opbouwen op een stuk karton, met zo min mogelijk hardware.

• Szeyu22
Hee iedereen!

Vandaag even met een meer ervaren pcbouwer naar de pc gekeken. De pc heb ik in ieder geval goed in elkaar gezet, dus daar ligt het niet aan (kabels zaten ook goed).

We zijn tot de ontdekking gekomen dat de biepjes niet uit het moederbord komen, maar uit de DVDbrander komen, sterker nog: mijn behuizing heeft geen geluidskastje waar mijn moederbord geluid uit kan maken, dus op de geluidspinnetjes op het moederbord is niks aangesloten. Uit de normale geluidsboxjes die je aan de achterkant met een jack aan kunt sluiten komt ook geen geluid. Waarschijnlijk dus geen biepjes uit het moederbord, maar dat is niet met zekerheid te zeggen..

Geen verandering als ik alle hardware eraf haal. Nog steeds gaan de fans aan en brand het moederbordlampje. Helaas heb ik geen andere voeding tot mijn beschikking dus dat heb ik niet kunnen testen. Ook met een enkel rambankje erin is er geen verschil.

Ik ga morgen kijken of ik garantie kan claimen op mijn moederbord, maar mijn videokaart vertrouw ik nu ook niet meer, aangezien die alle problemen gestart heeft. Dus eigenlijk wil ik kijken of ik die ook kan ruilen..

[ Voor 4% gewijzigd door Szeyu22 op 02-11-2014 22:15 ]

• Sigm4tic

Sigm4tic

High Five!

Je kan misschien jouw videokaart meesturen met het moederbord, zodat zij hem even kunnen testen en als die het doet met het nieuwe moederbord mee laten sturen. Als je iets opstuurd, neem dan wel overal foto's van.

Verwijderd

Als je alles bij 1 winkel hebt gekocht is het misschien het beste om mobo, cpu, ram en gfx kaart op te sturen zodat zij een geheel werkend systeem kunnen terugsturen.

Mobo kan heel goed defect zjjn.

• Szeyu22
Hee iedereen!

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken! Het probleem is opgelost: heb besloten om alsnog gebruik te maken van de assemblage service voor de garantie bij het DOA sturen van de onderdelen (dus ik heb de hele pc ingeleverd). Het bleek inderdaad het moederbord te zijn. Nu met een nieuw moederbord loopt alles als een zonnetje! Het was dus niet de grafische kaart.

Ben wel benieuwd wat er nu mis is gegaan, maar daar kom ik waarschijnlijk nooit helemaal achter. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat alles het weer doet :)

• Sigm4tic

Sigm4tic

High Five!

Mooi om te horen dat alles het weer doet. Ik wens jou veel plezier met je nieuwe PC!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je hoeft natuurlijk niets verkeerds hebben gedaan als het mobo al DOA is. Je zal niet de eerste zijn die dat overkomt ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1