Hallo tweakers,
Na een dikke 8 jaar geleden voor de laatste keer een PC aangeschaft te hebben en verschillende keren geupgrade te hebben, is het nu weer tijd om een nieuw systeem samen te stellen. Het laatste half jaar heb ik de BGG's en in mindere maten het aankoopadviesforum in de gaten gehouden en a.d.h. daarvan heb ik zelf een systeem bij elkaar gezocht. Dit leg ik graag aan jullie voor, want heel veel kennis/ervaring over de prestaties/kwaliteit van componenten heb ik niet.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het hoofddoel is gamen en multimedia. Deze twee worden vaak gecombineerd. Naast dat ik af en toe WoW aanslinger wil ik met dit nieuwe systeem ook weer wat nieuwere games als (BF4, GTA V etc.) gaan spelen. Verder uiteraard voor office en internet en binnen nu en een jaar wellicht een aantal dingen voor mijn studie (computational physics in Matlab en Fortran/Python).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn streven is om (excl. randapparatuur) rond de 1200,- uit te komen met 1300,- als limiet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast mijn input devices, neem ik eventueel twee schermen mee (Syncmaster 2333 en Syncmaster 206BW). Besturingssysteem Windows 8(.1) kan ik via mijn universiteit gratis verkrijgen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Om de laatste nieuwe games te spelen is een goede videokaart uiteraard vereisd. Omdat ik veel multitask (gamen + film kijken of matlab'en met film ernaast) denk ik dat een i7 processor kan gebruiken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gebaseerd op de vele BBG's die ik voorbij heb zien komen waar ik bijna altijd Intelprocessoren in zie, denk ik de voorkeur te hebben voor Intel. Dit is verder niet gebaseerd op ervaring of inhoudelijke kennis. Verder heb ik geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem mag wel een beetje stil zijn in idle. Verder is het spelen van de wat zwaardere games op hoge instellingen een eis en het soepel verlopen van multitasken een wens. Een nieuw goed hoofdscherm is ook een wens en gaat waarschijnlijk (buiten dit budget om) gekocht worden.
Ga je overklokken?
Overklokken is geen vereiste voor het systeem. Ik heb nog nooit overgeklokt en op het moment van schrijven zou ik niet weten waar te beginnen. Mocht het mogelijk zijn de definitieve configuratie over te klokken, dan ga ik het wellicht eens proberen.
Het lijstje tot nu toe:
De monitor:
Motivatie voor deze keuze:
Na een dikke 8 jaar geleden voor de laatste keer een PC aangeschaft te hebben en verschillende keren geupgrade te hebben, is het nu weer tijd om een nieuw systeem samen te stellen. Het laatste half jaar heb ik de BGG's en in mindere maten het aankoopadviesforum in de gaten gehouden en a.d.h. daarvan heb ik zelf een systeem bij elkaar gezocht. Dit leg ik graag aan jullie voor, want heel veel kennis/ervaring over de prestaties/kwaliteit van componenten heb ik niet.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het hoofddoel is gamen en multimedia. Deze twee worden vaak gecombineerd. Naast dat ik af en toe WoW aanslinger wil ik met dit nieuwe systeem ook weer wat nieuwere games als (BF4, GTA V etc.) gaan spelen. Verder uiteraard voor office en internet en binnen nu en een jaar wellicht een aantal dingen voor mijn studie (computational physics in Matlab en Fortran/Python).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn streven is om (excl. randapparatuur) rond de 1200,- uit te komen met 1300,- als limiet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast mijn input devices, neem ik eventueel twee schermen mee (Syncmaster 2333 en Syncmaster 206BW). Besturingssysteem Windows 8(.1) kan ik via mijn universiteit gratis verkrijgen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Om de laatste nieuwe games te spelen is een goede videokaart uiteraard vereisd. Omdat ik veel multitask (gamen + film kijken of matlab'en met film ernaast) denk ik dat een i7 processor kan gebruiken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gebaseerd op de vele BBG's die ik voorbij heb zien komen waar ik bijna altijd Intelprocessoren in zie, denk ik de voorkeur te hebben voor Intel. Dit is verder niet gebaseerd op ervaring of inhoudelijke kennis. Verder heb ik geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem mag wel een beetje stil zijn in idle. Verder is het spelen van de wat zwaardere games op hoge instellingen een eis en het soepel verlopen van multitasken een wens. Een nieuw goed hoofdscherm is ook een wens en gaat waarschijnlijk (buiten dit budget om) gekocht worden.
Ga je overklokken?
Overklokken is geen vereiste voor het systeem. Ik heb nog nooit overgeklokt en op het moment van schrijven zou ik niet weten waar te beginnen. Mocht het mogelijk zijn de definitieve configuratie over te klokken, dan ga ik het wellicht eens proberen.
Het lijstje tot nu toe:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 302,95 | € 302,95 |
| 1 | Asus Z97-A | € 132,24 | € 132,24 |
| 1 | Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 | € 339,90 | € 339,90 |
| 1 | Seagate Desktop HDD, 2TB | € 69,- | € 69,- |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 85,95 | € 85,95 |
| 1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 25,50 | € 25,50 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 64,95 | € 64,95 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 12,- | € 12,- |
| 1 | Seasonic G-Serie 550Watt PCGH Edition | € 89,95 | € 89,95 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 92,- | € 92,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.214,44 | |
De monitor:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart | € 207,70 | € 207,70 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 207,70 | |
Motivatie voor deze keuze:
- Vaak wordt voor een gamesysteem geen i7 gekozen om de kosten te besparen omdat hyperthreading niet veel prestatiewinst oplevert voor gamen zelf. Omdat ik vaak gamen met film/streams kijken combineer, denk ik wel een i7 te kunnen gebruiken. Ook past het in het budget zonder op andere componenten op prestatie in te leven vergeleken met de afgelopen drie BBG's.
- Het moederbord komt uit het high-end gamesysteem van september. Met dit moederbord kan in de toekomst het systeem nog geupgrade worden door er een tweede videokaart in te zetten om het grafisch geweld enigzins te rekken.
- Het scherm van Dell staat al tijden in de BBG en voldoet aan mij smaak qua uiterlijk.
- Behalve de voeding komt de rest allemaal uit de BBG van 1 november (vandaag). Met deze configuratie heb ik getracht een goed gamesysteem samen te stellen waarop lekker veel tegelijk gedraaid kan worden.