Radiator lek geschroefd :(

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ontzettend stom van mij, maar ik heb mijn radiator lek geschroefd van mijn Cooler Master Eisberg 240L.

Deze komt met 2 rubberen dempers voor tussen de fan en rad, maar die kan ik in mijn kast niet gebruiken omdat de fans dan de veel uitsteken. Ik heb de fans dus direct gemonteerd en natuurlijk bleek achteraf dat de schroeven nu te lang zijn...

Ik lees een hoop verhalen over het dicht solderen van het lek, maar hoe kom je in godsnaam met een soldeerpunt bij het lek? Alle radiators die ik ken hebben een hele rand eromheen gelast die het onmogelijk maakt om in de buurt van het lek te komen...

Is deze radiator nog te redden?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 00:26
Laten we proberen om mensen niet op verkeerde ideeën te brengen.

[ Voor 74% gewijzigd door Rone op 02-11-2014 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Geen nieuwe, heb 'm zojuist van een tweaker overgenomen. Heb CM wel een mail gestuurd.

Ik kan dus niet met een soldeerbout bij het lek, want daar zit die plaat voor gelast.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Goed idee! Iets wat je zelf sloopt als rma aanbieden... En wij maar ranten waarom sommige bedrijven wat moeilijker doen bij sommige garantie gevallen....

[ Voor 18% gewijzigd door Rone op 02-11-2014 09:41 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Schopje naar Cooling.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siriouz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-03 19:21
Dan moet ik ook wel zeggen dat de handleiding van de 240L compleet waardeloos is... Daar is ook weinig uit op te maken.

Star Citizen: Syro // GOT Inc forum // GOT Inc RSI // Elite Dangerous: Siriouz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik moet aan een nieuwe radiator, want door ik kan met geen mogelijkheid bij het lek komen.

Een Alphacool 240mm full copper een waardige keuze? Als ik toch bezig ben kan ik gelijk doorzichtige tubing en een groot reservoir mee bestellen (gewoon voor de mooi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
schroefgat dicht solderen en de fan met een schroefje minder vastzetten? of goed heet stoken en verder vullen en daarna draad tappen. maar dan moet het tin niet in het rad zelf lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Maar als ik het schroefgat dicht soldeer, blokkeer ik dan niet de stroom van het water in dat kanaal, waardoor de radiator minder goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
als je het schroefgat dicht soldeert komt er geen tin in je radiator terecht. heb je toevallig foto's van het gat?

[ Voor 19% gewijzigd door DECOY88 op 02-11-2014 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Nee, je kunt het gat niet zien want er zit een kap over de radiator heen waar de fans op komen.

Ben bang dat het meerdere gaten zijn, aangezien ik beide fans al geplaatst had toen ik erachter kwam dat ik te ver gegaan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
dan word het vervangen of het word erg beun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je er niet bij komen met de de kitspuit (siliconenkit)? heb zelf ook wel eens een lek gedicht op een radiator op die manier. Eventueel via het schroefgat de kit er in persen en een dag laten drogen

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Dat zou ik eens kunnen proberen. Maar wacht eerst eens af wat de reactie van Cooler Mastet is. Ik heb er bij gezegd dat het lek komt doordat ik de rubber silencers niet gebruikt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J ten brink
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 12:44
Voor radiatoren van auto's wordt ook wel eens een stofje in de radiator gedaan wat heb van binnen dicht. Ik weet niet of dit een optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er niet bij kunt, kun je dan niet met een dremel de 'rand' waardoor je er niet bij kunt weghalen zodat je er wel bij kunt? Want met solderen sowieso belangrijk is is om het lek -goed- schoon te maken (verf moet er hoe dan ook af), dus je zult er toch op een of andere manier goed bij moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Heb ik ook aan gedacht, maar dat werkt pas bij een bepaalde hitte en druk die je bij pc cooling niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2014 @ 15:33:
Als je er niet bij kunt, kun je dan niet met een dremel de 'rand' waardoor je er niet bij kunt weghalen zodat je er wel bij kunt? Want met solderen sowieso belangrijk is is om het lek -goed- schoon te maken (verf moet er hoe dan ook af), dus je zult er toch op een of andere manier goed bij moeten komen.
Daar gaat de radiator niet mooier op worden. Dus dan liever een nieuwe. Dichtkitten wil ik wel proberen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Zojuist bij daglicht bekeken, het is slechts 1 lek.
De plaat die de schroef hoort tegen te houden heeft zich door de rad gedrukt. Ziet eruit alsof het wel te maken is met kit.

Edit:

Toch maar aan de gang gegaan, garantie zit er toch niet in.

Eerst geprobeerd netjes te solderen, maar er bleef lucht uit komen. Toen een halve meter tin er doorheen gejaagd en het lek lijkt vooralsnog dicht te zijn! Over de dot tin heb ik wat siliconenkit gesmeerd ter beveiliging.

Straks het reservoir vullen en een test loop maken (uiteraard niet in de pc).

Edit2: loop gevuld, nergens een lek tot nu toe. Klopt het dat de pomp een ander geluid maakt zodra je het blok/radiator andersom in je handen houdt?

[ Voor 63% gewijzigd door Barry|IA op 02-11-2014 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Zojuist ff snel een test systeem gebouwd op basis van een oude P4.
Eventuele lekkages mogen niet in mijn dure systeem komen omdat ik nu even met kraanwater test.

CPU wordt idle 45c met fans UIT, rad wordt dan overal even warm. Met fans aan daalt de remperatuur direct naar 38c, De radiator werkt dus naar behoren! (temps zijn hoog, maar deze cpu wordt op lucht al 60c in idle!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Dan loopt jouw p4 nog koel ik heb er een dje 80 graden doet idlen en een complete 360 rad warm stookt op maar 1,5v...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 00:26
pomp kan nog wat lucht in zich hebben dat hij daarom zo raar klinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Hij is gewoon gewoon luidruchtig op 12v merk ik, op 5 volt hoor je hem een stuk minder.

Net even op mijn 4770k @ 4400MHz getest met rad buiten de kast (zit kraanwater in, vandaar) en de idle temps liggen op 30c idle maar bereiken met Prime95 de 100c. Dan deed 'ie 't op lucht zo slecht nog niet, of zal de radiator gewoon vernachelt zijn (voel nauwelijks warmte aan de slangen en rad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik denk inderdaar dat je nog lucht in je loop heb en je nauwelijks flow heb waardoor die temps zo omhoog schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Kan op slot, radiator is dicht :)

[ Voor 156% gewijzigd door Barry|IA op 13-11-2014 14:54 ]

Pagina: 1