Toon posts:

Nieuwe grafische kaart, maar welke? Budget 250-300 euro.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een videokaart
Op het moment heb ik een PC die drie jaar oud is. Mijn huidige GPU is een XFX AMD Radeon HD 6970 en omdat Call of Duty: Advanced Warfare over een paar dagen en GTA 5 in januari uitkomen wil ik hem gaan vervangen. Het is dan ook de bedoeling dat ik in ieder geval CoD gewoon op resolutie 1920x1080 en maximale settings wil spelen. Aangezien GTA 5 wel heel zwaar zal zijn zijn maximale settings hier misschien niet te behalen met mijn budget.

Wat is je budget?
Mijn budget is tussen de 250 en 300 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Een voorkeur voor merk of fabrikant heb ik niet echt. Wel heb ik gekeken naar de recommended system requirements van CoD: Advanced Warfare en hierbij worden de GeForce GTX 760 4GB of de Radeon R9 270X 4GB genoemd. Beide dus met 4GB.

Waar ik vooral over twijfel is of ik beter voor een krachtigere kaart moet gaan of een kaart met 4GB geheugen waarbij ik dan vaak wat kracht inlever. Dit omdat ze voor CoD 4GB aanbevelen. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de GeForce GTX 770 2GB of de Radeon R9 280X 3GB. Sommige van deze liggen onder mijn budget, dus wat betere, duurdere zijn ook goed.

Zelf weet ik niet goed wat belangrijk/beter is om te hebben, kracht/snelheid of meer geheugen, dus daar zou ik ook graag advies over hebben.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
CPU: Intel Core i5 2500 @ 3.3Ghz
RAM: Kingston ValueRAM, 8GB, DDR3
Moederbord: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
Voeding: Cooler Master Silent Pro M700
Als het goed is vormen deze componenten geen bottleneck voor de nieuwe videokaart

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Klein beetje doorsparen en dan voor de gtx970 gaan want die heeft momenteel de beste prijs/prestatie verhouding.

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-02 08:58
calsonic schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 18:32:
Klein beetje doorsparen en dan voor de gtx970 gaan want die heeft momenteel de beste prijs/prestatie verhouding.
Dit, of ga voor een 2e hands 290 of 290x. Een 290 valt nieuw ook nog binnen je budget maar dan zou ik toch gaan voor het bovenstaande advies :)

• ViktorC
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-02 22:59
calsonic schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 18:32:
Onzin. De R9 290 heeft de beste prijs/prestatie verhouding op dit moment. Prestaties zijn gelijk aan de GTX 970 als je hem overclockt, maar hij is een stuk goedkoper. Dat maakt de GTX 970 overigens nog geen slechte keuze; de kaarten overclocken heel aardig en ze verbruiken een stuk minder dan de R9 290.
Een videokaart met veel VRAM hebben wordt waarschijnlijk vrij belangrijk het komende jaar. Dit omdat de PS4 en Xbox One 8GB aan werkgeheugen hebben dat ingezet kan worden als geheugen voor de GPU. Omdat ontwikkelaars lui zijn als het aankomt op PC ports, wordt het van steeds meer opkomende releases bekend dat ze 4GB VRAM of meer nodig hebben. Met zowel de GTX 970 als de R9 290(x) zou je dus goed zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door ViktorC op 06-02-2022 13:28 ]

• calsonic
  • Niet online
ViktorC schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 18:49:
[...]

Onzin. De R9 290 heeft de beste prijs/prestatie verhouding op dit moment. Prestaties zijn gelijk aan de GTX 970 als je hem overclockt, maar hij is een stuk goedkoper (op NewEgg zelfs te krijgen voor ~€210). Dat maakt de GTX 970 overigens nog geen slechte keuze; de kaarten overclocken heel aardig en ze verbruiken een stuk minder dan de R9 290.
Een videokaart met veel VRAM hebben wordt waarschijnlijk vrij belangrijk het komende jaar. Dit omdat de PS4 en Xbox One 8GB aan werkgeheugen hebben dat ingezet kan worden als geheugen voor de GPU. Omdat ontwikkelaars lui zijn als het aankomt op PC ports, wordt het van steeds meer opkomende releases bekend dat ze 4GB VRAM of meer nodig hebben. Met zowel de GTX 970 als de R9 290(x) zou je dus goed zitten.
Mocht je besluiten om een R9 290 of 290x te halen, dan raad ik je aan even op NewEgg te kijken. De Nederlandse prijzen zijn daar namelijk de dollar prijzen omgerekend naar euro's, en niet prijs in dollar = prijs in euro zoals je zo vaak ziet ($299=€299).
Klopt de gtx970 verbruikt weinig stroom, wordt niet warm en als je hem overklokt heb je gtx980 prestaties ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oké, als ik het goed begrijp is het in ieder geval verstandig om een kaart met 4GB VRAM te nemen. Zeker met het oog op de toekomst.

De prijzen op NewEgg zijn inderdaad helemaal niet duur, alleen is de R9 290 voor wat meer dan 200 euro uitverkocht.

Wel zie ik hier op Tweakers bij vraag en aanbod dat ik de R9 290 voor vrij weinig tweedehands kan kopen. Zelfs een voor 150 euro. Misschien dat ik dat wel doe! Dan heb ik een zeer goede kaart voor lage prijs.

Als ik deze wil overklokken, is dat makkelijk te doen met bepaalde software of moet je daar toch wat meer kennis voor hebben?

• calsonic
  • Niet online
Overklokken gaat erg makkelijk met msi afterburner.
http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

[ Voor 33% gewijzigd door calsonic op 01-11-2014 19:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ook als de kaart van Sapphire is?

• calsonic
  • Niet online
Ja hoor gaat prima :)

Verwijderd

Topicstarter
Oké, dan zal ik daar tegen die tijd eens naar kijken. Dank je wel!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Zorg alleen dat je geen 290x met reference koeler koopt, die zijn namelijk ronduit slecht en zorgt dat de gpu zichzelf terugclocked!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
En anders maakt die wel een verschrikkelijk kabaal.
Pagina: 1