Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 13:42
Ik wil er niet teveel over uitweiden(want dat leidt alleen maar af). De casus is als volgt:

Werknemer heeft een tijdelijk contract voor de duur van 6 maand.(al 1 keer 6 maand en 1 keer 12 maand gehad).
Werknemer heeft nog 5 maanden te gaan van het huidige contract en vindt een nieuwe baan. Het arbeidscontract geeft aan dat de overeenkomst tussentijds beëindigd kan worden met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn. Dit dient schriftelijk(aangetekend) te gebeuren tegen het einde van de maand.

Werknemer zegt per maandag 3 november het contract op per aangetekende brief. Tegen het einde van de maand betekent; eind november waardoor werknemer per 1-1-2015 contractvrij is.

Toch lees ik op: http://www.rijksoverheid....jn-geldt-bij-ontslag.html
Dat werknemer en werkgever een tijdelijk contract niet tussentijds kunnen opzeggen tenzij beide partijen hiermee instemmen. Het vermoeden is dat beide partijen(met name werkgever) hier niet mee akkoord gaan. Wat is in deze leidend?

Kan werkgever het de werknemer belemmeren om een andere baan aan te nemen terwijl vrijwel zeker vast staat dat haar contract niet wordt verlengd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als er een opzegtermijn in het contract voor bepaalde tijd staat, dan geldt dat ja. Wordt daar niet over gesproken, dan is het niet opzegbaar, want die datum is al bekend.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Het enige wat er staat is:
Deze overeenkomst kan door elk der partijen tussentijds beëindigd worden met inachtneming van de wettelijke termijnen.

Deze overeenkomst slaat m.i. op het tijdelijke contract. Er is geen apart tussentijds opzegbeding anders dan hierboven weergegeven.

edit: Ik begrijp dat als ik niet gelijk heb, het risico er is dat de werkgever via de kantonrechter een vordering bij werknemer kan neerleggen die ofwel de hoogte van de nog te werken maandsalarissen is, of op een andere wijze aangetoond kan worden(inhuur ZZP'er?)

Zover is het nog niet, echter is het wel verstandig bij de potentiële nieuwe werkgever een goed verhaal te hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door StecaGrid op 01-11-2014 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat zijn de wettelijke termijnen is dan denk ik de vraag. Jij gaat uit van een maand zo te zien? maar de termijn kan ook de duur van het contract zijn (het woordje tussentijds is dan wel raar)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Marzman schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 18:20:
Wat zijn de wettelijke termijnen is dan denk ik de vraag. Jij gaat uit van een maand zo te zien? maar de termijn kan ook de duur van het contract zijn (het woordje tussentijds is dan wel raar)
Ik ga inderdaad uit van een maand aangezien de werknemer nog maar pas 2 jaar in dienst is. De zinsnede 'opzegging dient aangetekend te gebeuren tegen einde van de maand' komt ook direct van de site van rijksoverheid.

Ik kan het op een voor de werknemer positieve manier uitleggen echter zegt mijn gevoel en verstand dat ik nooit en te nimmer enkel en allen van mijn eigen interpretatie uit mag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je werkgever moeilijk doet dan kun je met je contract naar het juridisch loket gaan. Zij helpen je gratis en weten wel welke termijn geld. Heb ze zelf (helaas) ook al wel eens nodig gehad voor werkgevers.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Het probleem is dat als werkgever moeilijk doet, dit de werksfeer dermate negatief beïnvloed dat de resterende 5 maand een behoorlijk probleem worden. Vandaar dat dit eerst vooraf goed beoordeelt moet zijn zodat de eventuele 'risico's' ook met de beoogde nieuwe werkgever besproken kunnen worden. Uiteindelijk is er een degelijke rechtsbijstandsverzekering die hopelijk zijn best kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

rik11 schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 18:06:
Toch lees ik op: http://www.rijksoverheid....jn-geldt-bij-ontslag.html
Dat werknemer en werkgever een tijdelijk contract niet tussentijds kunnen opzeggen tenzij beide partijen hiermee instemmen anders afgesproken in het contract.
FTFY.

Als je quote, quote dan goed. Je werkgever heeft nl. al ingestemd met tussentijdse opzegging bij ondertekening van het contract.
Zou het niet in het contract staan, dan nog kan een tijdelijk contract tussentijds beëindigd worden met wederzijds goedvinden.

Dus, ja, 1 van beide kan het contract tussentijds opzeggen (voor de werkgever gelden hier andere regels dan voor de werknemer, maar dat is even niet van toepassing). De wettelijke opzegtermijn is 1 maand.

De werkgever kan (tenzij het contract niet is zoals je ons voorgespiegeld hebt) hiertegen geen bezwaar maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 02-11-2014 02:48 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Inderdaad, die voorwaarde van beide partijen moeten akkoord zijn, geldt alleen als er geen opzegtermijn in het contract staat. En is hier dus helemaal niet van toepassing.

Gewoon een brief sturen en erin zetten "met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van 1 maand", klaar...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Tijdelijke contracten hebben vaak helemaal geen opzegtermjn. Beetje onduidelijk dat dat tekstje er wel in staat, waarschijnlijk wordt hetzelfde document ook voor vaste contracten gebruikt.

Een contract kan altijd opgezegd worden als beide partijen akkoord zijn. Opzegtermijnen en ontbindingsclausules zijn juist bedoeld voor als 1 der partijen wil stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Bedankt voor de toelichting. Gelukkig is het wat minder spannend dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

En gewoon het gesprek aangaan met de werkgever, is dat geen optie? Want als de werkgever vooraf geinformeerd is (en duidelijk is gemaakt waarom werknemer er voor kiest om tussentijds te vertrekken) zal hij/zij misschien toch wel mee willen werken aan een vertrek...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
als je echt zo bang bent voor de werksfeer, kun je beter niet op 3 november opzeggen, maar op 30 november.... overigens vind ik het wel netjes naar de werkgever toe als je het zo vroeg mogelijk doet... maar dat is nou eenmaal niet in alle situaties even wenselijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Toevallig ben ik nu ook van baan aan het wisselen. Ik heb ook een tijdelijk contract bij mijn huidige werkgever t/m 30 april 2015. Ik heb bij verschillende personen (die veel met contracten werken) navraag gedaan.

Als er niets specifieks omschreven staat in het contract qua tijd dan geldt de wettelijke uit werktijd van 1 maand beginnende van de 1ste van de volgende maand. In dit geval kan hij dus vanaf 1 januari 2015 beginnen.

Mijn werkgever heeft hier niet moeilijk over gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Gismo1979 op 02-11-2014 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 18:44
RaZ schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 18:09:
Als er een opzegtermijn in het contract voor bepaalde tijd staat, dan geldt dat ja. Wordt daar niet over gesproken, dan is het niet opzegbaar, want die datum is al bekend.
Niet helemaal waar.

Wanneer je een half jaar contract hebt en deze wordt niet opgezegd ( dit mag in princiepe schriftelijk op de laatste werkdag) dan wordt je contract verlengt met eenzelfde periode. (half jaar dus) gebeurd dit voor de derde keer ( dus je hebt 3 tijdelijke contracten gehad) dan krijg je dus ook volgens de regels een vast contract.

(dit is overigens ook op de UWV site terug te vinden).

De rede dat ik dit weet is omdat dit recent bij mijn vader heeft gespeeld. Waar uiteindelijk niks mee gedaan is omdat hij daar zelf ook niet echt blij was met zijn werk.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Kevinp schreef op zondag 02 november 2014 @ 15:02:
[...]

Niet helemaal waar.

Wanneer je een half jaar contract hebt en deze wordt niet opgezegd ( dit mag in princiepe schriftelijk op de laatste werkdag) dan wordt je contract verlengt met eenzelfde periode. (half jaar dus) gebeurd dit voor de derde keer ( dus je hebt 3 tijdelijke contracten gehad) dan krijg je dus ook volgens de regels een vast contract.

(dit is overigens ook op de UWV site terug te vinden).

De rede dat ik dit weet is omdat dit recent bij mijn vader heeft gespeeld. Waar uiteindelijk niks mee gedaan is omdat hij daar zelf ook niet echt blij was met zijn werk.
Vanaf juli geldt hier ook een maand opzegtermijn als ik het goed heb.

Is het trouwens normaal om als je nog 'thuisdienst' hebt je telefoon je eerste contractvrije dag in te leveren of mag je dat soort zaken ook aangetekend opsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Kevinp schreef op zondag 02 november 2014 @ 15:02:
Nee hoor, zo ligt het niet helemaal. Het contract loopt ten einde, daar hoeft niemand iets voor te doen.

"De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kent in principe een vooraf overeengekomen einddatum, meestal zes of twaalf maanden na het aanvangen van de werkzaamheden. Na het verstrijken van deze periode eindigt de arbeidsovereenkomst van rechtswege. Volgens art. 7:667 van het Burgerlijk Wetboek (BW) is een opzegging, of zelfs maar een informele aankondiging, juridisch gezien niet nodig."

En even verderop over stilzwijgende verlenging, waar jij op doelt:

"Het komt regelmatig voor dat partijen zich naar elkaar toe (bewust of onbewust) niet uitspreken over de wens om de arbeidsovereenkomst te verlengen, terwijl de werknemer zijn werkzaamheden ook na de contractuele einddatum blijft voortzetten. In zo'n situatie spreekt men van een stilzwijgende voortzetting (de wet heeft het over ‘zonder tegenspraak') van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. In deze situatie regelt het Burgerlijk Wetboek dat de arbeidsovereenkomst in dat geval geacht wordt voor dezelfde tijd (met een maximum van een jaar) en op dezelfde voorwaarden te zijn aangegaan."

Van http://www.ontslag.nl/werknemers/extra/nieuwsoverzicht/stilzwijgende_verlenging_..._arbeidscontract

Opzeggen is dus niet nodig, maar als je nadat het contract is afgelopen gewoon op je werk verschijnt en je werkgever zegt niets, dan wordt er een nieuw contract verondersteld onder dezelfde voorwaarden en voor dezelfde duur als het oude. En mocht je dat een vierde verlenging zijn, dan is het daarmee een vast dienstverband geworden. (Dat staat niet in de link maar is wel zo.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 27-08 18:44
incaz schreef op zondag 02 november 2014 @ 17:43:
[...]

Nee hoor, zo ligt het niet helemaal. Het contract loopt ten einde, daar hoeft niemand iets voor te doen.

"De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kent in principe een vooraf overeengekomen einddatum, meestal zes of twaalf maanden na het aanvangen van de werkzaamheden. Na het verstrijken van deze periode eindigt de arbeidsovereenkomst van rechtswege. Volgens art. 7:667 van het Burgerlijk Wetboek (BW) is een opzegging, of zelfs maar een informele aankondiging, juridisch gezien niet nodig."

En even verderop over stilzwijgende verlenging, waar jij op doelt:

"Het komt regelmatig voor dat partijen zich naar elkaar toe (bewust of onbewust) niet uitspreken over de wens om de arbeidsovereenkomst te verlengen, terwijl de werknemer zijn werkzaamheden ook na de contractuele einddatum blijft voortzetten. In zo'n situatie spreekt men van een stilzwijgende voortzetting (de wet heeft het over ‘zonder tegenspraak') van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. In deze situatie regelt het Burgerlijk Wetboek dat de arbeidsovereenkomst in dat geval geacht wordt voor dezelfde tijd (met een maximum van een jaar) en op dezelfde voorwaarden te zijn aangegaan."

Van http://www.ontslag.nl/werknemers/extra/nieuwsoverzicht/stilzwijgende_verlenging_..._arbeidscontract

Opzeggen is dus niet nodig, maar als je nadat het contract is afgelopen gewoon op je werk verschijnt en je werkgever zegt niets, dan wordt er een nieuw contract verondersteld onder dezelfde voorwaarden en voor dezelfde duur als het oude. En mocht je dat een vierde verlenging zijn, dan is het daarmee een vast dienstverband geworden. (Dat staat niet in de link maar is wel zo.)
Je hebt gelijk, maar wanneer je dus bv een bedrijfswagen hebt, en je niks hoort over inleveren daarvan dan is dat toch duidelijk. In het andere geval lijkt er wel haast een afspraak te zijn qua beëindiging.

Een werknemer in normale loondienst zal meestal onder de tweede regeling immers willen de meeste mensen gewoon doorwerken. In sectoren waarbij je je baas niet elke dag ziet ( bv bouw, of in de detachering ) zal de baas dus wel haast het contract nogmaals op moeten zeggen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50

ralpje

Deugpopje

Wat mij opvalt in de TS:
rik11 schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 18:06:
Werknemer heeft een tijdelijk contract voor de duur van 6 maand.(al 1 keer 6 maand en 1 keer 12 maand gehad).
Ik was altijd van mening dat een contract voor onbepaalde tijd alleen verlengd kon worden met een contract met minimaal dezelfde looptijd en dat er een maximum is van drie contracten of een totale looptijd over die contracten van drie jaar.
In dit geval niet (meer) relevant omdat al duidelijk is dat opzeggen gewoon mogelijk is, maar ik vraag me af of ik nou fout zit of dat het eerder in het traject ook al niet helemaal goed is gegaan ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ralpje: je hebt grotendeels gelijk, en in mijn hoofd zat het hetzelfde (ik verwacht dat het dus ook zo was), het enige waar je geen gelijk in hebt is dat contract van minimaal dezelfde looptijd: tegenwoordig mag je ook kortere contracten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als er niets gezegd wordt en het contract verloopt zou ik toch eens in het contract kijken wat er staat. Als er niets over het aflopen van het contract staat dan zou Incaz gelijk kunnen hebben, maar als er in het contract staat dat het dienstverband wordt beëindigd na de contractdatum dan is de persoon in kwestie ontslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Controleer ook of je onder een CAO valt. Zo ja dan kan deze een aantal zaken anders regelen, ook wanneer het tijdelijke contracten betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JvS schreef op zondag 02 november 2014 @ 07:28:
Inderdaad, die voorwaarde van beide partijen moeten akkoord zijn, geldt alleen als er geen opzegtermijn in het contract staat. En is hier dus helemaal niet van toepassing.

Gewoon een brief sturen en erin zetten "met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van 1 maand", klaar...
Of als je eerder dan de wettelijke opzegtermijn wil stoppen, dan moet je ook schriftelijk wederzijdse goedkeuring vastleggen als de werkgever ermee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

frickY schreef op zondag 02 november 2014 @ 09:15:
Tijdelijke contracten hebben vaak helemaal geen opzegtermjn. Beetje onduidelijk dat dat tekstje er wel in staat, waarschijnlijk wordt hetzelfde document ook voor vaste contracten gebruikt.

Een contract kan altijd opgezegd worden als beide partijen akkoord zijn. Opzegtermijnen en ontbindingsclausules zijn juist bedoeld voor als 1 der partijen wil stoppen.
Klopt. En in tijdelijke contracten wordt doorgaans niet de ruimte geboden om voortijdig ontslag te kunnen nemen, al zal dat bij de meeste werkgevers best bespreekbaar zijn.

Overigens vind ik dit wel erg vreemd:
Deze overeenkomst kan door elk der partijen tussentijds beëindigd worden met inachtneming van de wettelijke termijnen.
Bij mijn beste weten zit een werkgever wel degelijk vast aan de volledige duur van het tijdelijke contract. Volgens mij is die clausule alleen te gebruiken in het voordeel van de werknemer en niet van de werkgever, omdat je ook door het tekenen van een arbeidscontract geen fundamentele rechten (ontslagbescherming) kan afwijzen, maar IANAL dus dat weet ik niet zeker.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

NMe schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:01:
Bij mijn beste weten zit een werkgever wel degelijk vast aan de volledige duur van het tijdelijke contract. Volgens mij is die clausule alleen te gebruiken in het voordeel van de werknemer en niet van de werkgever, omdat je ook door het tekenen van een arbeidscontract geen fundamentele rechten (ontslagbescherming) kan afwijzen, maar IANAL dus dat weet ik niet zeker.
Niet helemaal: in geval van bijv. faillissement (waarbij arbeidsovereenkomsten ook beëindigd moeten worden) biedt zo'n clausule de mogelijkheid om het contract voortijdig te ontbinden. Hetzelfde geldt voor boventalligheid of financiële problemen. Daarvoor moet een werkgever alsnog toestemming hebben van het UWV of de rechter, maar zonder zo'n clausule mag die toestemming niet eens gegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 07:37
Wat ik niet helemaal heb meegekregen is:
Doet de betreffende werkgever moeilijk? Wat heeft deze geantwoord op het indienen van je ontslag rik11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
De werkgever doet nog niet moeilijk omdat hij nog van niks weet. Een heel serieus sollicitatie gesprek volgt nog en dit is de eerste inventarisatie zodat ook de potentiële nieuwe werkgever goed ingelicht kan worden.
Het is wel zo dat de huidige werkgever er wel heel moeilijk over gaat doen gezien hoe hij het met overige collega's heeft gedaan. Vandaar dat ik wilde weten of ik recht heb om zelf tussentijd het tijdelijke contract te beëindigen zonder dat ik nog een viertal maanden met een verpeste werksfeer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik zat in de dezelfde situatie, net tijdelijk contract getekend, beter vaste baan diende zich onverwacht aan. Kon gewoon met 1 maand opzeg termijn vertrekken.

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

cactusman schreef op woensdag 05 november 2014 @ 08:09:
Ik zat in de dezelfde situatie, net tijdelijk contract getekend, beter vaste baan diende zich onverwacht aan. Kon gewoon met 1 maand opzeg termijn vertrekken.
Prima, maar dat is dus a) volledig afhankelijk van wat er precies in je contract staat, of als daar geen mogelijkheden voor in staan b) de medewerking van je werkgever.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
ATS schreef op woensdag 05 november 2014 @ 08:28:
[...]

Prima, maar dat is dus a) volledig afhankelijk van wat er precies in je contract staat, of als daar geen mogelijkheden voor in staan b) de medewerking van je werkgever.
Maar de conclusie is dat zolang deze zinsnede in het contract staat:

Moet dit geen probleem opleveren toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Klopt :)

Tenminste, je werkgever kan alsnog lastig doen, maar juridisch gezien heeft hij geen poot om op te staan.

[ Voor 87% gewijzigd door Ardana op 05-11-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
En anders hebben we hier een fantastische club mensen op tweakers en een rechtsbijstandverzekering als back-up :9
Pagina: 1