Verschillende 10 Watt LED's aansturen/driven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:55
Gent's,

Allereerst een goed weekend gewenst, en bedankt dat jullie mij (hoop ik) kunnen voorzien van nuttige informatie.

Ik ben momenteel bezig met het maken van een LED groei lamp om mijn ''bijna heetste peper ter wereld'' ook in de winter te kunnen laten floreren.

Ik heb hiervoor verschillende websites afgespeurd naar voorbeelden. Mijn eerste prototype ben ik nu aan het bouwen. Ik maak gebruik van een (lxbxh) 150x60x30mm aluminium koelblok waarop ik met epoxy koelpasta deze LED's heb gelijmd.

Op deze oppervlakte plaats ik in totaal 4x 10 Watt LED's, met de volgende specs:

2x Rood

Forward voltage: 6.5 tot 7.5 volt
Forward current: 1050mA

1x Blauw

Forward voltage: 9 tot 11 volt
Forward current: 1050mA

1x UV

Forward voltage: 10 - 12 volt
Forward current: 900mA

Hieronder een voorbeeld, de middelste LED is blauw, deze zal iets worden opgeschoven zodat de UV LED hier naast past.

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.com/img911/3093/N6OtKc.jpg

Nu heb ik een BUCK/Boost converter link welke ik kan inregelen op voltage en stroom, echter moet ik verschillende LED's aansturen. Hiervoor zou ik in theorie minimaal 3 van deze BUCK/Boost converters voor moeten gebruiken. Op zich geen slecht idee, ze kosten namelijk geen drol. Echter denk ik dat ik met minder electronica hetzelfde kan bereiken, en wellicht efficiënter met energie om kan springen.

Nu zoek ik op IC's die zowel voltage als stroom kunnen reguleren. Via Ebay ben ik bijvoorbeeld op een L200CV link terecht gekomen. In essentie kan deze IC wat ik nodig heb, echter is de drop-out voltage te hoog.

Ik wil dit systeem namelijk gaan draaien op 12 volt.

Kunnen jullie mij helpen met het vinden van de juiste IC's voor mijn project?

Alvast bedankt voor de moeite! :)

[ Voor 13% gewijzigd door Neyluzz op 01-11-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Voltage reguleren is niet zo belangrijk. Dat doet de led zelf wel. Je hoeft enkel de stroom te regelen (zolang de ingangsspanning natuurlijk wel hoger is dan de drempelspanning van de led.

12 input icm met die UV led zal denk ik nog wel aan de krappe kant zijn. Worst case (hoge led spanning) mag de stroombegrenzing eigenlijk al niks meer afsnoepen, en dat doen ze toch wel. Ik zou dan eerder gaan kijken voor een 15v voeding, of zoals je al hebt een boost converter.

Ik weet niet of je hobbymatig met elektronica wilt knutselen, anders zou ik gewoon 3/4 van die kant en klare converters pakken. Scheelt je een hoop "moeite" en qua efficientie win/verlies je niet echt wat (ik neem aan dat het schakelende regelaars zijn). Als je ze zelf gaat maken heb je er waarschijnlijk ook meerdere nodig. Parallel op 1 stroombron gaat niet, dan moeten ze al in serie. Dat zou qua stroom wel kunnen bij rood en blauw, maar dan heb je wel een voedingsspanning nodig van >25V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Neyluzz schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 17:52:
...Ik wil dit systeem namelijk gaan draaien op 12 volt...
Waarom? Als je toch een schakelende voeding overweegt, kun je'm net zo goed voor 2 x 7.5 + 11 + 12 Volt maken. 't Is eigenlijk wel slim bekeken van je dat ze allemaal dezelfde forward current hebben

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Brahiewahiewa schreef op zondag 02 november 2014 @ 02:03:
[...]

't Is eigenlijk wel slim bekeken van je dat ze allemaal dezelfde forward current hebben
Behalve de UV led. Tenzij hij de hele streng dan op <= 900mA draait. In dat geval is een grote seriekring inderdaad een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:55
Ik zou graag hobbymatig willen knutselen, en componenten bij elkaar zoeken om een compact ontwerp voor de voeding te maken. Echter, daar heb ik zelf niet voldoende kennis voor en als ik jullie zo hoor, kan het ook op een veel makkelijkere manier.

Jullie hebben het over die 12 volt, ik wilde daarmee zeggen dat dat momenteel de ingangsspanning is voor de BUCK/Boost converter. Aangezien ik voor de gein dit systeem ook wel eens op een flinke Pb accu wil aansluiten. Die boost converter zorgt er eigenlijk voor dat dat allemaal geen probleem is, begrijp ik?

Als ik het goed lees geven jullie aan dat het mogelijk is om alle LED's in serie (paralel kan ook?) te schakelen, en bijvoorbeeld de stroom te beperken op 3600mA vanuit één BUCK/Boost? Hoeft er dan niet op het voltage gelet te worden? Op 900mA kan dit systeem prima draaien als we praten over de lichtopbrengst, ze hoeven niet op vol vermogen te draaien.

Ik kijk uit naar jullie reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je zelf al aangeeft niet veel kennis te hebben, wat is dan het bezwaar tegen het maken van een systeem wat wél te volgen is? Voor lang niet iedere toepassing zijn kant-en-klare IC's te verkrijgen en voor sommige gevallen, zoals deze waarschijnlijk, moet je zelf gaan engineeren. En als je dan zegt dat je een buckconverter wil en de spanning én stroom wil regelen maak je het jezelf niet makkelijk. Sowieso hoef je bij een led eigenlijk nooit de spanning te regelen. Door de karakteristiek van een led heb je aan stroom al genoeg, dan krijg je de spanning cadeau.

Een veel simpelere oplossing is om een potmeter met weerstand in serie met een led te hangen (weerstand om te voorkomen dat er 0 Ohm gekozen kan worden). Da's de meest simpele oplossing die ik me kan bedenken. Qua energieverbruik de slechtste keus, maar om nou te zeggen dat we hier over hoog vermogen praten, nee. Eentje die iets lastiger (maar wel efficiënter is) is om een weerstand en een mosfet in serie te hangen en die mosfet vervolgens te PWM'en met een Arduino of een 555. Dan is je effectieve stroom regelbaar. Om nou meteen met buckconverters en stroomregelaars te komen als je er zelf niet veel verstand van hebt zou ik niet doen. Probeer een simpelere oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door Flake op 02-11-2014 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Een simpele potmeter gaat 900mA waarschijnlijk niet lang overleven.
En aangezien de TS het heeft over de efficientie is lineair regelen sowieso niet heel handig.

PWM is inderdaad wel mogelijk, maar dan nog zal je in die weerstand wel wat wegstoken. Maar dat is een keuze.
Neyluzz schreef op zondag 02 november 2014 @ 12:08:
Ik zou graag hobbymatig willen knutselen, en componenten bij elkaar zoeken om een compact ontwerp voor de voeding te maken. Echter, daar heb ik zelf niet voldoende kennis voor en als ik jullie zo hoor, kan het ook op een veel makkelijkere manier.
Een boostconverter zou ik ook niet aanraden als je het zelf wilt gaan maken. Dat zijn nogal eens vervelende schema's om goed te krijgen. in volgorde van meest naar minst moeilijk om te maken krijg je: Weerstand, pwm (+ weerstand), schakelende led driver. Op het gebied van efficiency enzo is het precies andersom.
Jullie hebben het over die 12 volt, ik wilde daarmee zeggen dat dat momenteel de ingangsspanning is voor de BUCK/Boost converter. Aangezien ik voor de gein dit systeem ook wel eens op een flinke Pb accu wil aansluiten. Die boost converter zorgt er eigenlijk voor dat dat allemaal geen probleem is, begrijp ik?
Afhankelijk van het soort converter. De ene doet natuurlijk meer dan de andere
Als ik het goed lees geven jullie aan dat het mogelijk is om alle LED's in serie (paralel kan ook?) te schakelen, en bijvoorbeeld de stroom te beperken op 3600mA vanuit één BUCK/Boost? Hoeft er dan niet op het voltage gelet te worden? Op 900mA kan dit systeem prima draaien als we praten over de lichtopbrengst, ze hoeven niet op vol vermogen te draaien.
Parallel gaat niet lukken met 1 regelaar. Als je 1 regelaar met 3600mA zet en dan alles parallel zet is er geen controle meer dat elke led de juiste stroom krijgt. Een led gedraagt zich een beetje als een kortsluiting. Dus het kan zomaar zijn dat bijvoorbeeld een van de rode led veel meer stroom pakt, die brand door. Vervolgens moet die 3600mA verdeelt worden over 3 leds. Er brandt er weer een door. vervolgens over 2 leds.... nou uiteindelijk alles stuk (in korte tijd).

Simpel gezegd, in parallel kun je controleren dat alles dezelfde spanning krijgt (maar dat is voor leds niet van belang). In serie controleer je de stroom door alles, de spanningsverdeling regelen de leds dan zelf.

Het enige waar je dan naar zou moeten kijken is of je boost converter/led driver wel bedoelt is voor zulke hoge spanningen. Als je deze 4 in serie zou zetten heb je richting de 40V nodig aan de uitgang van de converter. Als jouw converter dat wilt doen bij 900mA dan kun je lekker simpel alles in serie zetten. Maar ik weet niet wat voor converter je hebt, dus daar kan ik vrij weinig over zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:29
Je kunt ook gewoon een paar regelbare voedingen kopen bij conrad's labvoedingen.
https://www.conrad.nl/nl/...-15-vdc-0-3-a-393647.html

De converter IC's op dat spotgoedkope ebay printje bestaan al wat jaartjes. Je kunt tegenwoordig beter krijgen, met minder dropout. Ik ben aan het kijken of ik de AOZ1031A voor gelijkwaardig doel kan gebruiken.

Directe PWM op de LED's wil je absoluut niet. Dat is een nachtmerrie in het elektromagnetische spectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
jeroen3 schreef op zondag 02 november 2014 @ 13:57:
Directe PWM op de LED's wil je absoluut niet. Dat is een nachtmerrie in het elektromagnetische spectrum.
Wat een onzin. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:52

ThaHandy

Discovery Channel

niet moeilijk doen :)
1x 15v voeding
4x 5A Buck module CC-CV of deze 0.8-29V, 0-5A displays

even instellen op specs en klaar :)