• Freddykgb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-07-2022
Hallo,

Ik heb een externe Hitachi Touro Desk DX3 met erin een CoolSpin Hard Drive (Type DK5SAF400) van 4TB. Deze begon na enkele uit te vallen tijdens het kopiëren, wsl door een kleine malfunctie in het circuit van de case. Als ik de schijf uit de case haalde en hem zo aansluit, nog met het originele circuit, werkt ze wel nog.

Ik heb voor de zekerheid een nieuwe externe casing gekocht, en de schijf hierin gestoken. Nu kan windows 7 hem echter niet lezen, en geeft aan dat ze moet geformatteerd worden. Als ik dat probeer in basic MBR, kan ik niet hoger gaan dan 2TB. Er wordt gesuggereerd op andere website in dat geval te werken met GPT.
Echter, WinXP kan dit niet lezen, en bovendien wás de schijf vanuit de Hitachi fabriek wel MBR formatted.
Ook andere 4TBexterne schijven, bv van Seagate werken met basic MBR.

Mijn vraag: hoe kan ik toch mijn usb schijf formatteren met MBR? Ik wil er enkel fotot's e.d. op zetten, nooit een besturingssysteem.

Bedankt
Freddy

Anoniem: 15758

Dat gaat niet; 32-bit gaat maar tot 2TiB (niet 2TB) met 512 byte sectoren. MBR is 32-bit.

Wat die externe behuizingen doen is de sector size verhogen, naar 4KiB. Dan heb je met 32-bit addressing tot 16TiB (niet 16TB) opslagruimte, mits je schijf zo groot is.

Echter, dit kan grote problemen opleveren wanneer je een dergelijke schijf uit die behuizing haalt, die zulke lelijke vieze hacks uitvoert, en dan intern aansluit. Je kunt hiermee je data vernietigen, omdat je filesystem 4K sectoren verwacht. LBA231 bijvoorbeeld verwijst dan naar sector 231. Maar dat is een hele andere plek indien je 4K sectoren gebruikt, dan dat er standaard 512 byte sectoren worden gebruikt. De sector size van een opslagapparaat mag nooit veranderen.

Kortom, die externe behuizingen spelen met vuur. En jij gebruikt een antiek besturingssysteem wat helemaal niet gemaakt is voor schijven van 2TiB en groter. Sterker nog, je hebt SP2 nodig van XP anders kun je schijven van 128GiB (137GB) geeneens volledig gebruiken. Dat is de 28-bit LBA grens. XP is super ouderwets. Omdat fabrikanten hun producten ook aan XP-gebruikers wilde aanbieden, hebben ze gekozen voor vieze hacks in hun producten, waardoor je dus dit soort problemen krijgt.

Ergo: gebruik kleinere/oudere schijven als je XP gebruikt, of stap over naar een modern operating system. XP wordt niet meer ondersteund en is van een vorig tijdperk.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een paar kanttekeningen:
- Je hebt niet veel keus. Als je externe USB schijf 4K logische sectoren aanbied, dan doet die dat ook met een modern operating systeem. En ook met een GPT hou je het probleem dat dezelfde schijf via SATA plotseling niet meer leesbaar is.
- En verder, die LBA28 patch in SP2 gaat alleen over (S)ATA. USB schijven hebben daar geen last van. En ik heb nog nooit gelezen dat XP problemen zou hebben met grote filesystemen, zolang het fysieke layer geen problemen geeft.

Overigens is er een theoretische oplossing voor het probleem van Freddykgb. Een hybride partition table. Komt er in feite op neer dat je zowel een MBR als een GPT tabel hebt, waarbij de MBR 1 partitie van 2TiB heeft, en de GPT tabel 2 partities, die zelfde van 2TiB, en een met de rest van de data.
Een OS die geen GPT snapt ziet dan die ene partitie, en een OS die wel GPT snapt negeert de MBR, en ziet 2 partities. Helaas kun je een hybride tabel bij mijn weten alleen handmatig maken, en vergt dat wat laag niveau tools.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee