Windows installeren op externe harde schijf werklaptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:23
Op dit moment heb ik thuis een (game) desktop waar ik weinig bijzonders meer op doe. Af en toe wil ik met vrienden nog wel eens een LAN party doen maar we spelen voornamelijk oudere games. Ik overweeg al enige tijd mijn desktop weg te doen en een goede laptop daar voor in de plaats te kopen, het lijkt me ook wel lekker om lekker beneden op de laptop te kunnen.

Nu blijkt dat ik op mijn werk een CAD laptop krijg ipv de standaard laptop die ik nu heb. Dat zal best een stevige laptop met dedicated GPU en SSD zijn. Ik vind het een beetje zonde om dan prive een laptop te gaan kopen voor die paar dingen die ik niet op mijn werklaptop kan doen.

Probleem met de werklaptop is dat ik daar geen spellen of rommel op wil installeren. Verder is hij niet volwaardig te gebruiken omdat bepaalde website geblokkeerd zijn. Gekscherend heb ik aan IT gevraagd of ze niet een 50Gb partitie voor prive gebruik konden maken. Uiteraard kon dit niet maar ze zeiden wel "kan je niet vanaf een USB stick booten oid" dus heel erg streng wordt er niet mee om gegaan.

Wat ik het liefst zou doen is een SSD schijf in een behuizing stoppen en daar als externe harde schijf windows op installeren. Dit heb ik nog nooit gedaan en ik vraag me af wat voor problemen ik daarmee kan verwachten.

Dus samenvattend vraag ik me de volgende dingen af:
- Kan ik windows installeren op een externe harde schijf
- Loop ik bij normaal gebruik grote risico's (interne harde schijf is encrypted) en wat kan ik eventueel doen om die te beperken
- Maakt het voor compatibiliteit en snelheid verschil of ik voor SATA of USB3 aansluiting ga (USB is meer gangbaar)

Probleem wat ik zelf mogelijk verwacht is dat instellingen in het BIOS niet goed staan en niet bereikbaar zijn. Dat is iets om te onderzoeken, als dat het geval is krijg ik mogelijk IT nog wel zo gek iets aan te passen (boot volgorde oid).

Hoor graag of tweakers hier ervaringen en/of goede raad over hebben :)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Zonder te weten welke laptop het betreft kan niemand hier iets zinnigs over zeggen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
DukeBox schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 11:58:
Zonder te weten welke laptop het betreft kan niemand hier iets zinnigs over zeggen.
Waarom? Installatie op een externe harde schijf heeft toch weinig met de laptop te maken?

Het is in ieder geval een Lenovo Thinkpad, zal een I7 en een quadro GPU zijn. Ik durf er verder vanuit te gaan dat hij voorzien is van een eSATA poort (heeft mijn huidige laptop ook)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:57
Dat kan gewoon, als je een USB 3 behuizing gebruikt zal het nog enigszins performen ook.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 22:05
Hou je er wel rekening mee dat je met een SSD over USB zelden in de buurt zal komen van de performance ten opzichte van SATA?
Het werkt wel snel maar het scheelt toch vrij veel qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

assje schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 12:10:

Waarom? Installatie op een externe harde schijf heeft toch weinig met de laptop te maken?
Heeft er genoeg mee te maken.
Windows booten vanaf USB gaat niet altijd even lekker (afhankelijk van welke je witl installeren natuurlijk).

Maar als je eSATA hebt, dan kun je dat heel makkelijk doen juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
TERW_DAN schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 12:16:
[...]

Heeft er genoeg mee te maken.
Windows booten vanaf USB gaat niet altijd even lekker (afhankelijk van welke je witl installeren natuurlijk).

Maar als je eSATA hebt, dan kun je dat heel makkelijk doen juist.
Oke, dus beter gaan voor eSATA als dat erop zit. Is verder ook geen probleem, ik zou dan gewoon zo'n soort behuizing kunnen nemen (prijs valt harstikke mee):
pricewatch: Delock 2.5" HDD Behuizing (42488)

Windows die ik zou willen installeren zou 7 of 8 zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 01-11-2014 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Voorwaarde is wel dat je de in je bios moet kunnen komen om te kunnen opstarten van usb.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
keur0000 schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 12:26:
Voorwaarde is wel dat je de in je bios moet kunnen komen om te kunnen opstarten van usb.
Ben ik me van bewust, zou een probleem kunnen zijn. Dat probleem vervalt wellicht ook als ik met eSATA zou werken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, want je moet nog steeds je bootorder aan kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
TERW_DAN schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 12:30:
Nee, want je moet nog steeds je bootorder aan kunnen geven.
Zojuist even uitgeprobeerd op mijn huidige laptop, er zit een slotje op het BIOS maar geen wachtwoord dus kom er zo in.

Ik kan neem ik aan de eSATA poort priority geven zodat hij automatisch vanaf de externe schijf opstart als hij verbonden is. Dus hoef ik dat maar eenmalig in te stellen (en niet bij iedere keer opstarten te kiezen oid).

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 01-11-2014 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
assje schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 11:53:
Nu blijkt dat ik op mijn werk een CAD laptop krijg ipv de standaard laptop die ik nu heb.
Let wel op dat als een kaart in zit als een Nvidia Quadro of een AMD Firepro dat deze kaarten slecht zijn in games. Ze hebben veel rekenvermogen, maar de drivers en alles is geoptimaliseerd voor Autocad (of vergelijkbare) werkzaamheden.

Het mag dan wel een dikke laptop zijn, maar mogelijk niet de ideale game laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
CMD-Snake schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 17:13:
[...]

Let wel op dat als een kaart in zit als een Nvidia Quadro of een AMD Firepro dat deze kaarten slecht zijn in games. Ze hebben veel rekenvermogen, maar de drivers en alles is geoptimaliseerd voor Autocad (of vergelijkbare) werkzaamheden.

Het mag dan wel een dikke laptop zijn, maar mogelijk niet de ideale game laptop.
Ach zo heel veel scheelt dat volgens mij niet. Op een LAN party spelen wij spellen als Counterstrike Source, Battlefield 2 en Civilization 5 dus dat mag geen probleem zijn.

Hoef niet echt meer de laatste shooters op goede specs te kunnen draaien ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Mocht er nu geen e-sata opzitten haal je toch gewoon een ssd die je erin zet als je gaat lannen?

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eSATA is wel de beste optie. Al moet ik zeggen dat een SSD via USB 3 ook prima zal werken voor die paar simpele games die jullie zullen spelen. Ik denk dat de bottleneck eerder de voor CAD geoptimaliseerde grafische kaart zal zijn.

Stel nou dat je niet in je BIOS kunt komen omdat deze vergrendeld is, kun je wellicht ook wat met de geavanceerde herstart opties van Windows 8 en hoger. PC settings > update & recovery > recovery > advanced startup.

Edit: Wat me zojuist te binnen schiet: Ik weet niet wat voor laptop is, maar zit er niet een PCMCIA aansluiting op? Vergeef me als dit al zodanig bejaarde techniek is dat je dit nooit meer ziet en hopeloos traag is, maar daar kun je ook SSD's voor krijgen volgensmij... Kon zo snel even niks vinden over huidige beschikbaarheid en max doorvoersnelheden van deze interface.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2014 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Houd er wel rekening mee dat USB(3) i.t.t. eSATA de quick removal policy afdwingt waardoor de performance (zeker als OS disk) een stuk slechter is.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 04-11-2014 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:06
eSATA of een Ultrabay caddy halen die je in plaats van je DVD drive kunt stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Laatst online: 16:28

Speedmaster

Make my day...

En hou met installeren even rekening met het feit dat je bootpartitie mogelijk wordt overschreven, je loopt de kans dat je zonder dat je de externe drive aangesloten hebt je systeem gaat roepen om een missing partitie of bestanden, als dat het geval wordt dan zal je afdeling systeembeheer niet vrolijk van je worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je het al gaat doen: Windows 8 heeft daar betere ondersteuning voor dan voorgaande versies van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Pf, ik zou zo'n DVD-R naar HDD caddy kopen met een 256GB SSD erin. Ga je gamen, boot je lekker van de 2e SSD. Eigen Windows etc. dus geen gezeur. Eventueel je werk ssd eruit.
Moet je even uitvinden wat beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ThinkPadd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:50:
eSATA of een Ultrabay caddy halen die je in plaats van je DVD drive kunt stoppen :)
Meestal de beste oplossing.. een van de redenen dat ik vroeg om wat voor laptop het gaat maar TS vond dat niet nodig |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
DukeBox schreef op woensdag 05 november 2014 @ 08:48:
[...]

Meestal de beste oplossing.. een van de redenen dat ik vroeg om wat voor laptop het gaat maar TS vond dat niet nodig (8>
Zojuist hoor ik van IT dat ik de laptop van sinterklaas krijg (hij komt dus pas 5 december). Ik heb dus nog even de tijd om erover na te denken en ik weet nu dus niet exact welke laptop het is (buiten het merk/type wat ik al genoemd heb).

Ik denk dat de eSata poort mijn voorkeur heeft, eventueel lijkt de DVD caddy mij ook een hele mooie oplossing (gebruik nooit DVD) maar toch al wel iets invasiever.
Speedmaster schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 22:07:
En hou met installeren even rekening met het feit dat je bootpartitie mogelijk wordt overschreven, je loopt de kans dat je zonder dat je de externe drive aangesloten hebt je systeem gaat roepen om een missing partitie of bestanden, als dat het geval wordt dan zal je afdeling systeembeheer niet vrolijk van je worden.
Hoe/wanneer zou dat kunnen gebeuren dan? Als ik twee bootschijven heb zijn die in principe toch helemaal onafhankelijk van elkaar?
Fanaat schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:37:
Mocht er nu geen e-sata opzitten haal je toch gewoon een ssd die je erin zet als je gaat lannen?
Het gaat mij niet alleen om het lannen, ik wil ook gewoon hotmail/youtube kunnen openen (kan met werk install niet). Sowieso ga ik met werklaptop heel anders met internet om dan prive (zeker met installeren van rommel van internet etc.)

[ Voor 46% gewijzigd door assje op 07-11-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Laatst online: 16:28

Speedmaster

Make my day...

Op het moment dat je jouw versie van windows gaat installeren op deze laptop, ziet de installer dat er al een HD met bootgegevens is, deze zal ondanks dat jij op een ander (externe) schijf een installatie wilt doen daar mogelijk aanpassingen aan maken of de bootgegevens verplaatsen naar de andere (externe) schijf.

Alternatief tijdens installeren is de bestaande schijf loskoppelen, je eigen schijf extern aansluiten, installatie doen, externe schijf loskoppelen, originele schijf weer aansluiten. Bij daadwerkelijk gaan gebruiken van de externe installatie, bios bootorder aanpassen en hopen dat na het opstarten niet je originele bootloader wordt overschreven, als het al wil werken op deze wijze.

• assje
Nou een update, vrijdag krijg ik eindelijk de laptop het is een:
Lenovo ThinkPad W540 - 20BH002LMH
http://icecat.co.ee/p/len...ebooks-W540-20886953.html

Dus geen eSata poort, alleen USB 3.0.

Uit alle eerdere comments ben ik er nog steeds niet echt over uit of dit iets gaat worden of niet...

Zijn er nog specifieke dingen om rekening mee te houden bij deze laptop? Heb volgende week vakantie en dus tijd e.e.a. uit te proberen, weekend na kerst ook een LAN party dus zou mooi zijn als ik het voor elkaar krijg voor die tijd.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 18-12-2014 14:54 ]

• Killah_Priest
Je kan ook een dual boot maken met een VHD (dit had ik eerst ook op mijn werk laptop).

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
johnkeates schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 22:13:
Als je het al gaat doen: Windows 8 heeft daar betere ondersteuning voor dan voorgaande versies van Windows.
Als jullie vanuit het bedrijf Windows 8.1 Enterprise hebben kun je een Windows To Go stick maken (wordt niet op alle USB 3 sticks ondersteund geloof ik). Dan heb je een volledig werkende Windows versie op USB....

• assje
TheVMaster schreef op donderdag 18 december 2014 @ 16:41:
[...]

Als jullie vanuit het bedrijf Windows 8.1 Enterprise hebben kun je een Windows To Go stick maken (wordt niet op alle USB 3 sticks ondersteund geloof ik). Dan heb je een volledig werkende Windows versie op USB....
Maar ik wil juist een eigen installatie t.b.v. gaming zonder bedrijfsprogramma's en beveiligingen. Wellicht kan dit wel werken maar dan zal ik zelf een prive Windows 8 installatie moeten maken lijkt me.

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
assje schreef op donderdag 18 december 2014 @ 16:49:
[...]

Maar ik wil juist een eigen installatie t.b.v. gaming zonder bedrijfsprogramma's en beveiligingen. Wellicht kan dit wel werken maar dan zal ik zelf een prive Windows 8 installatie moeten maken lijkt me.
Ehh..ik bedoel eigenlijk dat je dan een Eigen prive installatie op de USB stick hebt. Als je bv. Windows 8.1 Enterprise op je laptop hebt draaien kun je dus zelf die stick maken. Op die stick kun je dan je 'eigen' install draaien met dus je Eigen games/apps.

• assje
TheVMaster schreef op donderdag 18 december 2014 @ 21:37:
[...]

Ehh..ik bedoel eigenlijk dat je dan een Eigen prive installatie op de USB stick hebt. Als je bv. Windows 8.1 Enterprise op je laptop hebt draaien kun je dus zelf die stick maken. Op die stick kun je dan je 'eigen' install draaien met dus je Eigen games/apps.
Ik ben niet echt bekend met Windows to go, heb net even gelezen maar als dat inderdaad zou kunnen zou dat de perfecte oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Op de laptop staat windows 7, windows to-go op basis daarvan gaat hem dus niet worden.

Ik overweeg nu een 128Gb USB stick te kopen om windows op te installeren en vanaf te draaien.

Bijvoorbeeld: Sandisk Extreme Pro USB 3.0 128GB Grijs

Nu is dit een snelle USB stick maar geen idee of hij ook specifiek geschikt is voor veel schrijf-lees acties bij een boot stick. Ik vind het echt verbazingwekkend hoe weinig hier over te vinden is. Het lijkt mij dat toch wel meer mensen iets dergelijks doen?

Installatie op de stick lijkt in ieder geval geen probleem te moeten zijn: http://www.easyuefi.com/wintousb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
assje schreef op maandag 22 december 2014 @ 15:21:
Op de laptop staat windows 7, windows to-go op basis daarvan gaat hem dus niet worden.

Ik overweeg nu een 128Gb USB stick te kopen om windows op te installeren en vanaf te draaien.

Bijvoorbeeld: Sandisk Extreme Pro USB 3.0 128GB Grijs

Nu is dit een snelle USB stick maar geen idee of hij ook specifiek geschikt is voor veel schrijf-lees acties bij een boot stick. Ik vind het echt verbazingwekkend hoe weinig hier over te vinden is. Het lijkt mij dat toch wel meer mensen iets dergelijks doen?

Installatie op de stick lijkt in ieder geval geen probleem te moeten zijn: http://www.easyuefi.com/wintousb/
Neuh....dat installeren van Windows op een USB stick kan, maar verwacht geen support :+ aangezien het volgens mij niet een officieel ondersteunde methode is om Windows te draaien...

• assje
Even een update met mijn bevindingen tot nu toe, wellicht heeft iemand anders er iets aan. Afgelopen week dus een "Sandisk Extreme Pro USB 3.0 128GB" besteld en binnen gekregen dus ik kon aan de slag.

Onder andere op de volgende site staat een beschrijving hoe een portable windows 8 te maken:
http://lifehacker.com/how...from-a-usb-dri-1565509124

Hiervoor zijn tools beschikbaar om dit te doen, WinToUSB en AOMEI
http://www.easyuefi.com/wintousb/
http://www.disk-partition...indows-to-go-creator.html

Na wat verder zoeken kwam ik ook op de volgende site die er wat dieper in gaat:
http://www.rmprepusb.com/tutorials/win8togo

En hier kom ik dus achter iets belangrijks:
IMPORTANT: Win8.1ToGo will not boot from a Removable-type of USB Flash drive, Win 8ToGo will boot from a Removable-type of USB Flash drive.
Nu blijkt dat de Sandisk USB's enige tijd zijn geleverd als "fixed" maar ze tegenwoordig weer "removable" zijn, dit is naderhand ook niet aan te passen.

Het lijkt er dus op dat ik de volgende opties heb:
- Windows 8 installeren op USB stick die ik heb gekocht
- USB stick terug sturen en SSD + behuizing kopen
- USB stick terug sturen en gecertificeerde USB stick kopen (kost €230,- :| )

Het verschil bij de gecertificeerde USB sticks is dus dat deze zo zijn geprogrammeerd dat ze als 'fixed disk" gezien worden. Ik zou natuurlijk graag een willekeurige andere USB stick kopen als ik maar zou weten of hij "fixed" is maar het lijkt erop dat er geen enkele manier is om daar achter te komen.

Al met al wordt het lastig om m'n laptop draaiend te hebben voor de LAN party zaterdag. Ik denk dat ik de USB stick maar terug ga sturen (zonde om daar €100,- aan uit te geven en ik daarmee aan "oud" OS vast zit). Maar eens kijken of ik zaterdagochtend in de buurt nog een SSD behuizing en SSD kan scoren.

• Killah_Priest
Dmv een VHD zou je alsnog moeten kunnen booten vanaf usb (aangezien deze na het mounten gewoon als een fixed disk gezien wordt).

• assje
Killah_Priest schreef op donderdag 25 december 2014 @ 13:23:
Dmv een VHD zou je alsnog moeten kunnen booten vanaf usb (aangezien deze na het mounten gewoon als een fixed disk gezien wordt).
Ik heb geen idee wat VHD is en hoe dat werkt, ga ik me morgen even in verdiepen dan.

Ik zie dat daarvoor ook een instructie staat op de laatste site die ik noemde:
http://www.rmprepusb.com/tutorials/win8vhdonusb

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 25-12-2014 15:10 ]

• Killah_Priest
assje schreef op donderdag 25 december 2014 @ 15:07:
[...]

Ik heb geen idee wat VHD is en hoe dat werkt, ga ik me morgen even in verdiepen dan.

Ik zie dat daarvoor ook een instructie staat op de laatste site die ik noemde:
http://www.rmprepusb.com/tutorials/win8vhdonusb
VHD = Virtual Hard Disk.
Dit wordt meestal gebruikt bij virtuele machines ; je hebt in feite 1 bestand welke na het koppelen als een fysieke harde schijf gezien wordt (een virtuele schijf dus).
Op mijn werk laptop had ik toen Windows 8 uitkwam ook Windows 8 op een VHD draaien (dual boot met Windows 7 destijds)
Pagina: 1