Beeldscherm/videokaart probleem tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

• glaned
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-06-2024
Hoi allen,

Sinds gisteren heb ik mijn nieuwe PC in elkaar gezet en werkende gekregen. Hij werkt prima, alleen zoals de titel al doet verraden, doet de computer moeilijk tijdens het gamen. Ik zal proberen uit te leggen wat er gebeurt:

Het spel start op en doet het 3 a 4 minuten prima. Echter, na die tijd begint het scherm zwart te worden. Bij het ene spel schakelt hij terug naar windows en reageert de computer niet meer, bij het andere spel krijg ik even een zwart scherm waarna die vervolgens weer terug gaat naar het spelscherm. Het tweede geval is meestal van korte duur, aangezien de onderbrekingen elkaar steeds sneller opvolgen, om uiteindelijk een blauw scherm te krijgen of om terug te gaan naar Windows.

Temperaturen lijken in orde te zijn ( 50 graden), en ik heb ook al geprobeerd de VGA te underclocken, maar dat lijkt niet echt een significante verbetering tot stand te brengen.

Ik ben een beetje ten einde raad aangezien ik dit systeem voornamelijk gebouwd heb om te kunnen gamen.

Edit: Het lijkt er ook op hoe meer load ik op de kaart zet, hoe sneller het zich voor doet. Dus bij een lagere resolutie duurt het langer voordat er iets gebeurt dan bij een hoge resolutie.

Specs:
I5-3470
Club 3d radeon 7950 3gb Royalking
8 gb DDR 1600Mhz
gigabyte B75M D3H

[ Voor 8% gewijzigd door glaned op 01-11-2014 08:47 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

en ik heb ook al geprobeerd de VGA te underclocken
De GPU of het geheugen (of allebei)?
En hoe ver heb je de kaart underclocked? Sommige zijn vanuit de fabriek al vrij fors overgeklokt en moet je ze in sommige gevallen een heel eind terug klokken voordat je op normale waardes komt van die serie kaarten waar de kaart mogelijk wel stabiel werkt.

Ook al andere (oudere/nieuwere) drivers geprobeerd?

• glaned
Alleen de GPU.
Drivers heb ik ook al geprobeerd, ook volledig leeghalen van drivers en opnieuw installeren.

Ik begin steeds meer te denken dat het misschien de PSU is, die is namelijk 520W. Ik dacht dat dit namelijk wel voldoende was, maar ik weet het nu niet meer zo goed.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
welk merk psu heb je?
520 is meer dan voldoende voor jouw systeem, (of je moet 20 harde schijven hebben of zo)

• glaned
seasonic

• Elmo_b
meer dan goed genoeg voor je systeem

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-02 13:34

Zorian

What the fox?

Probeer eens een andere GPU te lenen van iemand en kijk of het daarmee ook optreedt. Het klinkt mij een beetje in de oren als een defecte GPU namelijk.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Download Cinebench en doe eens een test voor de GPU en CPU. Wellicht dat je weinig frames haalt en dat is vaak ook al een aanwijzing voor een defecte GPU.

Bedoel je met blauw scherm overigens Blue Screen of Death?

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Elmo_b
Klinkt toch als een warmte probleem, probeer het eens met je zijkap eraf

• glaned
Hmm 85 fps.

Misschien moet ik dit trouwens ook even vermelden. Ik krijg de hele tijd de melding: 'driver has stopped responding and has recovered' .

Ja ik denk dat ik blue screen of death inderdaad bedoel, maar blijkbaar zijn dat allemaal bekende kenmerken bij het probleem wat ik beschrijf. AMD zelf heeft er een flinke pagina aan toegewijd, maar het heeft tot dusver nog niet echt geholpen.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
85 fps is goed voor een 7950.

Blue screen of Death (BSOD) ziet er zo uit: http://cdn.overclock.net/b/b9/b9c508ad_BSOD.jpeg

als je die weer krijgt even een foto van nemen en hier plaatsen :) daar kun je meestal veel uit halen

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
hij gaf aan dat hij 50 graden draait..
Elmo_b schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 13:41:
Klinkt toch als een warmte probleem, probeer het eens met je zijkap eraf

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• glaned
Het blauwe beeld verdwijnt te snel, maar hij volgens mij hetzelfde als degene die hierboven gepost is.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-02 07:03
glaned schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 16:27:
Het blauwe beeld verdwijnt te snel, maar hij volgens mij hetzelfde als degene die hierboven gepost is.
Kun je op onderstaande manier uitzetten zodat de pc niet herstart.
http://pcsupport.about.co...tic-restart-windows-7.htm

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

glaned schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 12:34:
Alleen de GPU.
Drivers heb ik ook al geprobeerd, ook volledig leeghalen van drivers en opnieuw installeren.

Ik begin steeds meer te denken dat het misschien de PSU is, die is namelijk 520W. Ik dacht dat dit namelijk wel voldoende was, maar ik weet het nu niet meer zo goed.
Underclock het geheugen eens (flink), kijken of de kaart dan wel stabiel blijft.
Grootste probleem bij instabiliteit is vaak te ver overgeklokt geheugen (of het door eigen doen, of standaard uit de fabriek maakt niet uit).

Heb het even opgezocht, valt mee bij de Royal King, is alleen de GPU zelf overgeklokt geheugen blijkbaar niet. Toch zou ik proberen dat eens iets lager te klokken en GPU erbij (GPU hoort normaal bij een 7950 op 800Mhz te draaien, de Club3d versie draait op 880 tot 930Mhz boost, das een vors verschil tov stock).

• glaned
http://cdn.overclock.net/b/b9/b9c508ad_BSOD.jpeg

Ik weet niet hoe belangrijk de technical info is, maar mijn blauwe scherm geeft in iedergeval dezelfde driver fout aan.

atikmdag.sys

Ga nu eens proberen met een lage klok iets te spelen.

• glaned
Nemesizz schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 16:38:
[...]

Underclock het geheugen eens (flink), kijken of de kaart dan wel stabiel blijft.
Grootste probleem bij instabiliteit is vaak te ver overgeklokt geheugen (of het door eigen doen, of standaard uit de fabriek maakt niet uit).
Heeft geen effect gehad dit. Blijf het toch een vreemd probleem vinden. Ik heb ondertussen op internet heel veel van dit soort gevallen gelezen en het lijkt wel volledig willekeurige oplossingen te hebben af en toe. Als het aan de GPU zou liggen, zou die toch heel warm moeten worden of gewoon niet goed moeten functioneren, toch? Maar dat is niet het geval.

Ik heb ook al een geheugentest gedaan, die was goed. Aan de PSU ligt het niet. Wat dan ? :?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Heb je ook een browser of een mediaplayer meedraaien op de achtergrond?

Moderne browsers en mediaplayers hebben vaak hardwareversnelling en maken gebruik van de videokaart.
In sommige gevallen kan dat problemen geven (trage performance, maar ook vaak zat crashes en dergelijke).

• glaned
nope dat is het ook niet.
Ik ga denk even de grafische kaart bij een vriend in zijn pc stoppen. Kijken hoe die daar op reageert.
Anders ben ik bang dat ik hem toch echt moet afschrijven .

• glaned
Ik kreeg mijn kaart niet in de PC van een vriend vanwege een andere uitgang.

Ik heb wel nog wat nieuwe info. De GPu heb ik 2e hands gekocht van iemand die er datamining mee heeft gedaan. Nu vroeg ik me af of dat grote consequenties heeft?
Ik denk namelijk dat hij hem heeft overgeklokt wat misschien de problemen zou kunnen veroorzaken.

Zou iemand mij misschien kunnen helpen met wat normale waardes zijn in voltage voor een 7950? Nu zit hij bij het spelen van een spel rond de 1.25 volt.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Wat ik zo snel kan vinden (wisseld soms per fabrikant) maar zitten de meeste rond de 1.093V.
Echter, als de boost (turbo boost) aanstaat (als die kaart dat heeft) zie je die 1.25V wel wat vaker.

Maar als die dus altijd op 1.25V vast staat, denk ik dat er het een en ander is aangepast in de BIOS van de videokaart.

• glaned
Hey, het is opgelost. Het bleek toch gewoon om een defecte kaart te gaan, ik heb nu een nieuwe die het wel doet. Bedankt voor de hulp.
Pagina: 1