Ik was op zoek naar een eenvoudige audio streamer voor op de slaapkamer. Al mijn muziek (FLAC) staat op een NAS en wordt ontsloten via een Squeeze-setup. Maar, aangezien Logitech de Squeeze-hardware de rug toe heeft gedraaid, moest ik toch opzoek naar wat anders. Ik heb m'n eigen DAC / versterker /speakers, dus het enige wat ik eigenlijk wil, is een dedicated audio streamer, die ik op mijn bestaande apparatuur kan aansluiten, liefst nog met een optische uitgang zodat deze rechtstreeks naar mijn DAC kan. De Chromecast is hierbij niet meteen het eerste alternatief dat zich aandiend, omdat de associatie met 'beeld' op de één of andere manier te groot is. Maar toen ik een beetje over de CC als dedicated audio streamer ging nadenken en alles bij elkaar optelde, kwam ik toch wel tot een indrukwekkende lijst van mogelijkheden om muziek te ontsluiten via de CC:
- Goolge music (native support)
- Bijna alle streaming muziekdiensten (behalve Spotify) bieden native support
- DLNA-server (BubbleUPNP)
- 20.000 eigen nummers kunnen uploaden (320 kbps) en het zoeken in je eigen lib gaat echt retesnel
- Aanbod in Play music is vergelijkbaar met Spotify
- Overige apps die CC ondersteunen (AllCast / SpotiCast (root!) / YouTube)
Naast verschillende bronnen, vind ik kwaliteit ook belangrijk. Mijn eigen collectie staat in FLAC op een NAS, en die wil ik zeker kunnen ontsluiten in mijn setup. Daar zat een punt, aangezien de CC geen FLAC ondersteund. Na een beetje onderzoek kwam ik al snel bij een BubbleUPNP-server uit. Deze transcodeerd audioformaten alleen als het nodig is en in het geval van de CC, wordt de muziek dan netjes naar WAV getranscodeerd en vervolgens gestreamed.
Een tweede puntje is HDMI naar optisch. Ik heb beneden een HDMI-switch staan met een optische uitgang (erug handig btw), maar dat vond ik een beetje overkill. Uiteindelijk de volgende HDMI2Audio-splitter gevonden om tussen de CC en de DAC te plaatsen. Hierbij heb ik dan nog de mogelijkheid om een TV erop aan te sluiten, maar dat is van secundair belang.
Aan kosten voor de CC en splitter ben je 85,00 euro kwijt. De DAC moet je eigenlijk meerekenen (Schiit MODI). dus bij elkaar 193,00 euro. Gezien de losse compenten / herbruikbaarheid vind ik het eigenlijk een redelijke prijs. In het slechtste geval gooi ik de CC er tussenuit en zet er iets anders voor in de plaats (Raspberry Pi). No harm done.
- Goolge music (native support)
- Bijna alle streaming muziekdiensten (behalve Spotify) bieden native support
- DLNA-server (BubbleUPNP)
- 20.000 eigen nummers kunnen uploaden (320 kbps) en het zoeken in je eigen lib gaat echt retesnel
- Aanbod in Play music is vergelijkbaar met Spotify
- Overige apps die CC ondersteunen (AllCast / SpotiCast (root!) / YouTube)
Naast verschillende bronnen, vind ik kwaliteit ook belangrijk. Mijn eigen collectie staat in FLAC op een NAS, en die wil ik zeker kunnen ontsluiten in mijn setup. Daar zat een punt, aangezien de CC geen FLAC ondersteund. Na een beetje onderzoek kwam ik al snel bij een BubbleUPNP-server uit. Deze transcodeerd audioformaten alleen als het nodig is en in het geval van de CC, wordt de muziek dan netjes naar WAV getranscodeerd en vervolgens gestreamed.
Een tweede puntje is HDMI naar optisch. Ik heb beneden een HDMI-switch staan met een optische uitgang (erug handig btw), maar dat vond ik een beetje overkill. Uiteindelijk de volgende HDMI2Audio-splitter gevonden om tussen de CC en de DAC te plaatsen. Hierbij heb ik dan nog de mogelijkheid om een TV erop aan te sluiten, maar dat is van secundair belang.
Aan kosten voor de CC en splitter ben je 85,00 euro kwijt. De DAC moet je eigenlijk meerekenen (Schiit MODI). dus bij elkaar 193,00 euro. Gezien de losse compenten / herbruikbaarheid vind ik het eigenlijk een redelijke prijs. In het slechtste geval gooi ik de CC er tussenuit en zet er iets anders voor in de plaats (Raspberry Pi). No harm done.
[ Voor 0% gewijzigd door TiNNiT op 01-11-2014 00:58 . Reden: Spelfout in de titel, kan die gewijzigd worden? ]