Vloerstaanders of boekenplank speakers

Pagina: 1
Acties:

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik ben in de race voor nieuwe speakers die ik voor 90% worden gebruikt voor films.
Nu hebben we een set van Infinty, de HCS Primus 5.1
Een set met een dikke sub en goed geluid, maar het is toch tijd voor iets anders.
De surround speakers zijn nu 4 dezelfde boekenplank speakers.
Onze versterker is op dit moment een Onkyo TX-NR906, een krachtpatser met veel vermogen.
Misschien binnenkort een andere versterker, maar nu maar even de nieuwe speakers hiermee samenstellen.

Mijn vraag is of het verstandig is om voor vloerstaanders te gaan als er bijna maar alleen films gekeken worden en geen muziek geluisterd zal worden. Ik heb immers een goede sub staan die het laag mooi op kan vangen.

Ik weet dat ik moet gaan luisteren naar speakers om een goede keuze te maken, maar een shortlist is wel handig. Dus hier dan de vraag welke merken goede speakers leveren 4 x surround en een center met als budget rond de 1000 euro.

Zelf vind ik de Teufel 20 mk2 wel mooi, maar heb werkelijk geen idee hoe ze klinken. Beluisteren gaat niet, want online winkel en 8 weken luistertijd heb ik geen behoefte aan.
De reviews zijn wel goed van deze speakers. Zeker van de 40 mk2, dus als vloerstaanders beter tot hun recht komen kunnen deze meegenomen worden voor de shortlist.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
Als je maar boekenplankluidsprekers neemt die zelf nog een acceptabele hoeveelheid laag kunnen produceren (zeg, 65Hz maar liefst nog ietsje lager), dan is het zeker wel op te vangen met een sub. Ergens rond de 100-120Hz ga je horen waar je sub staat, maar dat is bij optimale plaatsing, dus iedere marge is meegenomen. Er is keus zat in bookshelfs die tot 45-65Hz gaan en dan scheelt het qua laag al helemaal niet zoveel meer met vloerstaanders (dan ga ik wel even uit van een speakeroppervlak van 5" of meer, dus wel een tikkie groter dan je huidige speakers).

Ik vind de keuze voor bookshelfs vs. staanders meer een kwestie van ergonomie: ga je je rears ophangen, dan zijn bookshelfs ideaal, ga je ze los in de ruimte neerzetten, dan heb je bij bookshelfs weer stands nodig en voor het prijsverschil kun je dan vaak net zo goed de vloerstaander uit dezelfde serie neerzetten. Maar zet je je fronts op je meubel en hang je je rears aan de achterwand, dan scheelt het gewoon veel ruimte.

Voor 1000 euro heb je heel veel keus, bij alle prominente audiomerken. Ik kan je niks aanraden, je zult toch echt moeten gaan luisteren om er een beeld van te krijgen. Dat is ook meteen het jammere van Teufel, het is een gedoe om het te beluisteren, ondanks de garantie. Lastig, want ze maken wel mooi spul.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:14

JT

VETAK y0

Beter maak je geen keuze op voorhand voor formaat. Er is voor beide wel wat te zeggen: vloerstaanders voor diepere bas, boekenplank = compacter dus meestal stevigere bouw met minder resonerende oppervlakken. En zo zijn er nog wat voor- en nadelen. Gewoon lekker gaan luisteren wat voor jouw smaak het beste klinkt. Misschien kom je wel boekenplankspeakers tegen die je veel mooier vindt klinken dan menig vloerstaander. Dan vul je die aan met een goede sub et voila.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Als ik jou was zou ik eens naar de nieuwe 600 serie kijken van B&W. Zowel de staanders als boekenplank (al zou ik er staanders onder plaatsen) klinken voor hun geld geweldig. Ik heb een oudere 600 serie 5.0 opstelling dus staanders, center en staanders met boekenplank en heb werkelijk echt geen sub nodig. Klinkt subliem!

http://www.bowers-wilkins...ers/Home_audio/600_Series

http://www.audiovideo2day...e-levert-prachtig-geluid/

Succes!

NB: zou gelijk voor een andere versterker gaan want klank van speakers kan aanmerkelijk verschillen door de versterker keuze.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2014 18:31 ]

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bedankt alle voor de uitgebreide uitleg.
De aankomende tijd wil ik langs een aantal Hifi zaken gaan om luidsprekers te gaan beluisteren.

B&W ligt toch boven ons budget. Heb net hun site bekeken en een aantal online shops, maar toch echt boven ons budget. Zeker als er 5 luidsprekers aangeschaft moeten worden.

Nog even op de plaatsing van de rears. De huidige staan nu in en boekenkast. Misschien niet ideaal, maar wel op oorhoogte aan beide kanten van de achterwand van de woonkamer.
Er is ruimte voor luidsprekers op staanders. Dan schuiven we de kasten op.
De fronts staan nu op het tv meubel, maar de volgende luidsprekers mogen van mijn vriendin naast het meubel, want dat vind ze mooier staan.
Dus voor het oog komen er zuilen alleen nu dus nog wat er beter toch zijn recht komt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 18:28:
...en heb werkelijk echt geen sub nodig. Klinkt subliem!
Tot je er daadwerkelijk een goede subwoofer bij plaatst. Ik ben nog steeds van mening dat er voor elke set, hoe groot of duur dan ook, er een passende subwoofer is te vinden. De vraag is echter (en daar ben ik me zeer van bewust) of je die honderden of duizenden euro's over hebt voor een paar Hz winst dan wel die extra oomph in het laag. Mijn inziens is dit veelal een geval "ignorance is bliss".

Puur voor films zou ik het niet erg vinden om wat kleinere speakers neer te zetten. Ga dan niet meteen all in en koop van die ultra kleine speakers die vanaf 250 Hz pas wat laten horen, zelfs met films is dat alles behalve aantrekkelijk. Zolang je rond de 100 Hz blijft als overgangsfrequentie op de subwoofer maakt het mijn inziens voor films en games niet heel veel uit wat voor speakers er zijn. Natuurlijk leveren grotere speakers wat meer punch en dimensie, maar om daarmee de kamer vol te zetten zou zeker geen punt zijn om iemand over de streep te trekken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Met € 1000 te besteden zou ik denk ik toch adviseren om naar de boekenplankluidsprekers te kijken.

Misschien zelfs eerder nog om gebruikt te kopen. Kost misschien wat meer moeite, maar in mijn beleving kan je dan zeker in deze prijsrange veel meer waar voor je geld krijgen. Een speaker van € 500 nieuw is vaak echt wel veel beter dan een van € 200 nieuw. Daarboven worden de verschillen kleiner.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met films heb je een goede subwoofer nodig voor het LFE kanaal. Daarnaast wil je liever niet hebben dat je front speakers als large staan ingesteld bij films als die echt hard moeten gaan werken. Ik zou eerder voor een stel mooie boekplank speakers gaan (tenzij WAF een issue is) met een degelijke subwoofer die mooi laag kan gaan.

2de hands kijken kan ook de moeite zijn en kan je heel veel bang for the buck vinden.

Ik zou proberen te zoeken naar speakers die bij 60Hz -3db afzakken (bijna alle speaker met uitzondering van melkpakjes) en dan de crossover mooi op 80Hz zetten bij een degelijke subwoofer. Overigens zijn alleen de fronts en de center van belang voor de klankkleur. De rears staan er vaak voor de effecten waarbij het niet zo heel belangrijk is dat deze wat anders zijn. (ideaal is om van dezelfde reeks de rears te nemen maar moet niet altijd, de fronts en de center zijn noodzaak)

Ik heb een tijd gespeeld op 40Hz want de speakers hier gaan tot -4Hz -3dB maar er zat toch een gek gat in het bass verloop, door de crossover op 60Hz te stellen gaat het hier zonder een rare dip mooi door tot 18Hz.

[ Voor 45% gewijzigd door Chevy454 op 02-11-2014 09:58 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:14

JT

VETAK y0

Center en fronts zijn geen noodzaak; vaak wel beter maar er zijn gevallen waarbij mensen de center uit de bijbehorende serie ondermaats vinden. Vergeet niet dat de DSP's verschillen in klankkleur ook minstens deels recht kunnen trekken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1