Voordelen en nadelen 1000W Voeding?

Pagina: 1
Acties:

• jeroenvangoch
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-02 13:49
Hoi Tweakers,

Ik heb de kans om van iemand een 2de hands 1000W voeding te kopen voor een vrienden prijs. Maar de build die ik in mijn hoofd (wenslijst) heb heeft niet meer 550W nodig. Dus toen had ik de vraag wat zijn de voordelen en nadelen van een 1000W voeding tegenover een 550W Voeding?

M.v.g. Jeroen

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Voordeel: de 1000W kan meer vermogen leveren.
Nadeel: Weinig, een voeding heeft een bepaalde efficiëntie afhankelijk van de belasting. Op ~50% belasting is die het hoogste. De 500W kan dus iets efficiënter zijn bij de belasting van jouw PC. Maar dat is verwaarloosbaar. Daarbij komt dat die 1000W relatief minder belast wordt en dus mogelijk minder slijtage vertoont.

MAAR. Het vermogen is niet zo belangrijk, de kwaliteit wel. Welk merk van 1000W voeding is dat? En wat voor aansluitingen heeft die 'oude' voeding? Zit er alles op wat je nodig hebt aan aansluitingen?

Als die 1000W voeding minimaal een even hoge kwaliteit heeft als de 500W en de prijs is even hoog of lager en de leeftijd is niet te hoog, neem dan de 1000W. Anders de 500W.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:03

Cheezus

Luiaard

kluyze schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 20:49:
Daarbij komt dat die 1000W relatief minder belast wordt en dus mogelijk minder slijtage vertoont.
Dat is niet het geval, voor zover onderdelen al slijten heeft dat meer te maken met de temperatuur of schakelfrequentie dan de mate van belasting.
Verder ben ik het met je eens, beter een goede kwaliteit 500W voeding dan een slechte 1000W voeding. Die 500W heb je waarschijnlijk ook niet eens nodig, in de praktijk gebruikt een high-end game pc meer iets van 300W.

• jeroenvangoch
kluyze schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 20:49:
MAAR. Het vermogen is niet zo belangrijk, de kwaliteit wel. Welk merk van 1000W voeding is dat? En wat voor aansluitingen heeft die 'oude' voeding? Zit er alles op wat je nodig hebt aan aansluitingen?
Het is een Fractal Design Newton R3 1000W (80 Plus Platinum) en hij is 2 jaar oud. Ik geloof dat dit best wel een hoge kwaliteit Voeding is, althans ik hoor veel goeden verhalen over het merk.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kwaliteit is prima van die voeding. Als je die goedkoop kan krijgen is het prima en zitten er niet echt nadelen aan.

• kluyze
  • Niet online
Cheezus schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 20:57:
[...]

Dat is niet het geval, voor zover onderdelen al slijten heeft dat meer te maken met de temperatuur of schakelfrequentie dan de mate van belasting.
Verder ben ik het met je eens, beter een goede kwaliteit 500W voeding dan een slechte 1000W voeding. Die 500W heb je waarschijnlijk ook niet eens nodig, in de praktijk gebruikt een high-end game pc meer iets van 300W.
Als je een 500W voeding continu met 450W belast wordt deze ook veel warmer dan een 1000W voeding die je met 450W belast.
Iets op vollast laten draaien of een hogere procentuele belasting brengt meer slijtage met zich mee.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maar zal die machine niet over het algemeen idle draaien of in die richting en eigenlijk voornamelijk 100-150 watt trekken? (en dus niet op het meest efficientste punt?)

specs

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-02 20:11
80+ platinum, waarschijnlijk prima efficient op lage belastingen.

Als ie goedkoop is geen nadelen dus :)

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Maarja, hoe goedkoop is goedkoop :+

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:38
Thomg schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 22:09:
Maarja, hoe goedkoop is goedkoop :+
Same thought... 8)

• jeroenvangoch

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

O das geen geld ;)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:03

Cheezus

Luiaard

kluyze schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 21:29:
[...]
Als je een 500W voeding continu met 450W belast wordt deze ook veel warmer dan een 1000W voeding die je met 450W belast.
Iets op vollast laten draaien of een hogere procentuele belasting brengt meer slijtage met zich mee.
Zoals je zelf al zei is de effectiviteit van de voedingen bijna hetzelfde (uitgaande van dezelfde 80+ rating). Beide moeten dus ~10% van 450 watt aan warmte afvoeren, de grote afhankelijkheid is dus het ontwerp (formaat heatsinks, airflow, temp. regeling) en niet zozeer het maximale vermogen van de voeding.
Verder is het geen mechanisch ding wat harder slijt bij hogere belasting, electronica heeft meer last van temperatuurschommelingen (aan-uit cycli) wat uiteindelijk resulteert in slechte soldeerverbindingen. Of je hebt slechte elco's die gaan lekken - dat is deels belasting gerelateerd maar is geen issue bij een kwaliteitsvoeding.

• br00ky
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat ik wel gek vind, waarom die voeding voor die prijs weg doen als die zo goed is. If it looks to good to be true...

• kluyze
  • Niet online
Cheezus schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 22:38:
[...]

Zoals je zelf al zei is de effectiviteit van de voedingen bijna hetzelfde (uitgaande van dezelfde 80+ rating). Beide moeten dus ~10% van 450 watt aan warmte afvoeren, de grote afhankelijkheid is dus het ontwerp (formaat heatsinks, airflow, temp. regeling) en niet zozeer het maximale vermogen van de voeding.
Verder is het geen mechanisch ding wat harder slijt bij hogere belasting, electronica heeft meer last van temperatuurschommelingen (aan-uit cycli) wat uiteindelijk resulteert in slechte soldeerverbindingen. Of je hebt slechte elco's die gaan lekken - dat is deels belasting gerelateerd maar is geen issue bij een kwaliteitsvoeding.
De warmte die ze moeten afvoeren is niet even groot. Stel dat ze beide een gelijke efficientie hebben. De seasonic heeft als voorbeeld 82-85-82% Dat wil dus zeggen dat de 500W bij vollast 18% aan warmte kwijt is, dus 90W. De 1000W is bij 500W 15% aan warmte kwijt, of 75W. 15W meer warmte, wat niet zo een groot verschil is.
Echter heeft die 1000W voeding een koeling welke berekend is om het dubbele aan warmte te kunnen afvoeren, want op vollast wordt er dan 180W in warmte omgezet. Dus de componenten van de 500W voeding worden uiteindelijk veel warmer.

En we hebben het nu over een voeding van 2 jaar, maar dat was niet geweten in de eerste post van de TS. Dus het had even goed een voeding van 5-10 jaar oud kunnen zijn.

Verwijderd

jeroenvangoch schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 20:38:
Ik heb de kans om van iemand een 2de hands 1000W voeding te kopen voor een vrienden prijs. Maar de build die ik in mijn hoofd (wenslijst) heb heeft niet meer 550W nodig. Dus toen had ik de vraag wat zijn de voordelen en nadelen van een 1000W voeding tegenover een 550W Voeding?
Voordeel is er meestal niet bij een totaal overdreven voeding. Vermogen dat je niet gaat gebruiken is gewoon nutteloos namelijk.

Nadelen kunnen zijn: minder efficiënt, meer geluid door een fan met hoger RPM die ook op de langzaamste stand dus sneller zal draaien, meestal duurder en soms heel veel kabels die je niet gaat gebruiken. Maar is erg afhankelijk over welke het precies over gaat, komt maar heel enkel voor dat de 1000W voeding interessanter is voor een PC welke maar 300W verbruikt maximaal.
Pagina: 1