Asus R751LB valt op onverklaarbare momenten in de slaapstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSX 6400
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-09-2023
Asus met narcolepsie

Goedenavond,

Ff voorstellen, eerste bericht tenslotte
Hallo, ik ben Paul, Student, regelmatig achter m'n laptop of ander apparaat te vinden. Eigenlijk valt er verder niet veel meer te vertellen. :p Als ik dit op de verkeerde plaats zet, bij voorbaat excuses. Zal niet meer voorkomen ... Afijn, ter zake:

Voorgeschiedenis
Na goede ervaringen met andere apparaten had ik besloten om ook voor mijn nieuwe Laptop voor Asus te gaan. De R751LB om precies te zijn. Geen probleem, je stort je portemonnee gewoon ergens uit en het is zo geregeld. Na het installeren van windows 8 een prima een prima laptop. Lekker groot scherm, voldoende krachtig, relatief lange batterijduur. Na wat ongeluk waar het apparaat zelf verder niets aan kon doen, moest ik echter mijn portemonnee voor de tweede keer tevoorschijn trekken. Met het tweede exemplaar was het net zo fijn werken maar nu, na zo'n maand of 2, zit ik toch ergens mee.

Probleem
De laptop valt op onverklaarbare momenten in de slaapstand. Bijvoorbeeld als ik midden in een studeersessie een powerpoint zit te bekijken. De stof is ingewikkeld genoeg om regelmatig van slide te wisselen of even snel iets op internet op te zoeken. Voldoende afleiding voor het Asus'je om niet in slaap te sukkelen zou je denken ... Maar nee. Een paar keer per dag (het ding staat vaker aan dan uit) slaat hij plotseling in de slaapstand. Na een tik op de spatiebalk schrikt hij weer wakker en kan ik probleemloos verder (geen verloren gegevens ofzo). Kwa instellingen zou de laptop niet in slaap mogen vallen.
Het gebeurd dus maar 1 of 2 keer per dag, er valt dus wel mee te leven, maar dit toch gedrag wat je niet van een nieuwe laptop verwacht.

De vraag
Hoe houd ik de laptop wakker?

Wat heb ik al geprobeerd
  • Een mogelijke oorzaak zou stof kunnen zijn. De ventilator/ventilatie raakt opgestopt en de laptop kan zijn ingewanden niet mee koelen en besluit er even uit te gaan om af te koelen. (de Asus valt in een zeer diepe" slaap en schakelt volgens de Eventlog niet zomaar de stroom af). Eerste reactie was dus de GPU's e.d. te controleren. Met een GPU tussen de 35 en de 40 graden celcius is dat precies wat je van een nieuwe laptop verwacht. Daar ligt het dus niet aan.
  • Een eventuele worm of virus (ookal ben ik een voorzichtige gebruiker) is ook vrij onwaarschijnlijk geworden na een scan in safe boot.
  • Ik had nooit al veel vertrouwen in het powermanagement programma van Asus, Power4Gear. Wellicht dat die nogal overgevoelig was voor een kleine storing. Die heb ik er dus afgehaald. Helaas zonder resultaat
Andere mogelijke oorzaken
Ik ben een redelijke leek op dit gebied maar zou het hier aan kunnen liggen?
  • De batterij, zou het kunnen dat die na 2 maanden al zo verot is dat hij er af en toe mee kapt?
  • Het standaard powermanagment (Power4Gear, is volgens mij niet veel meer dan een fancy UI voor het standaard systeem)
  • De BIOS versie aangezien ik nog steeds op de eerste BIOS versie loop. (inmiddels zijn er twee nieuwere voor deze uitgegeven)
  • Iets anders? (waarschijnlijk :P)
Specs
Laptop: Asus R751LB T4021H
Processor: Intel Core i5-4200U
Grafisch: NVIDIA GeForce G740 (N14P-GV2)
BIOS: AMI 205, 01/10/13

Hopelijk kan iemand mij hier verder mee helpen.

Groet,
Paul

[ Voor 0% gewijzigd door CSX 6400 op 31-10-2014 20:00 . Reden: Batterij is met één 'j' ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Bij een nieuwe BIOS staan meestal de fixes, als er niks bijstaat wat betrekking heeft op jou probleem dan denk ik niet dat het zal helpen.... Uhhh, zo simpel ligt het niet, maar als er meer mensen zijn met hetzelfde probleem dan staat het er zo goed als zeker bij.

De batterij zou het kunnen zijn, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik weet niet of je in het BIOS de batterij kan kalibreren, maar het is sowieso geen slecht idee om het af en toe te doen.
Meer info en hoe je het 'handmatig' kan doen (In het Engels): http://filecluster.hubpag...-And-Why-You-Should-Do-It

Twee andere mogelijke oorzaken die ik zo kan bedenken zijn de aan/uit knop en een reed schakelaar.

De reed schakelaar is een magneetschakelaar die meestal in de rand van de laptop zit, deze zorgt ervoor dat de laptop in slaapstand gaat als je de laptop dichtklapt zonder 'm uit te zetten.
Je kunt de positie bepalen door met iets van metaal langs de rand van het scherm te gaan (dun doekje o.i.d. ertussen als je geen krasjes wilt), je merkt vanzelf wanneer je het magneetje hebt gevonden, als je de laptop dichtklapt dan zit de reed schakelaar daar in de buurt (Exacte positie is niet belangrijk).

Als hij nog een keer uitvalt zou je in de buurt van de reed schakelaar kunnen tikken en kijken of het iets uithaalt.

Is de aan/uit knop gevoelig? M.a.w. kun je 'm met heel zachtjes drukken in slaapstand krijgen? (Zachtjes = amper aanraken).

Een slecht/los contact zou het ook nog kunnen zijn, op willekeurige plaatsen tikken en voelen op/aan de laptop/batterij en evt. voorzichtig schudden zou kunnen aantonen dat er iets los zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Iemand op mijn school heeft deze laptop ook, die heeft ook het ''slaap'' probleem, bij hem zat het in power manager (Ai Suite) van de laptop.

Kijk daar eens, Power4Manager heet het dacht ik, ben zelf Mac gebruiker helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSX 6400
De fixes gaan zover ik weet niet over dit probleem. Er waren weliswaar problemen met de boot die hier mee opgelost konden worden, maar die gelden voornamelijk voor win7. En bovendien boot het laptopje prima. De slaap is alleen vrij vaag.
De reed contacten die het sluiten van de kap detecteren zijn bij dit type duidelijk zichtbaar. Het lijkt mij sterk dat het deze detectie specifiek voor problemen zorgt, eerder een storing in de verdere verwerking hiervan.
Verder is het de aan/uit knop totaal niet gevoelig. (eerder te veel dan te weinig kracht nodig om deze te gebruiken) en rammelt er niks.

De "Power4Manager" (Power4Gear) heb ik er al afgegooid (hardnekkig programma!!, gebruik ccleaner o.i.d)helaas zonder resultaat.

Tot en met gisteren viel de laptop zeker 1 a 2 keer per dag in slaap. Wellicht gloort er echter hoop aan de hemel. Vandaag was de Asus blijkbaar goed uitgeslapen want hij is de hele dag bij me gebleven. Wat ik heb gedaan? Van alles en nog wat, allerlei onderhoud: van BIOS instellingen tot SFC. Dat kan sowieso geen kwaad. Ik heb niet bepaald een wetenschappelijke methode toegepast met als resultaat dat ik geen idee heb wat er nu voor heeft gezorgd 8)7 Hopelijk is dit probleem nu echter definitief verholpen. We gaan het zien ...
(op naar het volgende probleem ... de touchpad wordt niet herkend in Linux :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSX 6400
Conclusie
Voor de mensen die hier later komen met hetzelfde probleem: Bij mij lijkt het te zijn opgelost. Ik heb nu al vier dagen geen problemen gehad. Zoals in bovenstaande post valt te lezen weet ik niet zo goed wat nu precies het probleem heeft verholpen. Waarschijnlijk ligt het hier aan:
  • Verwijder het programma "Power4Gear" en doe het grondig (gebruik bv ccleaner).
  • Vergewis jezelf ervan dat alle device drivers de laatste updates hebben. (ga ze bv. een voor een af in de device manager)
Hopelijk is het dan opgelost.