• pasop8erje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-02 17:17
Ik bekijk al meerdere jaren de tablets en verbaas me over de discussies over de besturingssystemen. Er is namelijk slechts één reden dat geen enkel besturingssysteem het haalt, en dat is de slechte verhouding tussen Google en Microsoft, waardoor beiden er slechter uitkomen.

Een gemiddelde tabletgebruiker wil - om eens wat te noemen - een bruikbare browser met Google-zoekfunctie, Gmail lezen, Spotify spelen en Word-bestanden kunnen bewerken en dat alles zonder toetsenbord of muis. Geen rare eisen lijkt me. Echter, geen enkele tablet slaagt hierin.

Android-tablets hebben een minderwaardige browser waarbij met meerdere tabbladen werken slecht wordt ondersteund én geen goede tekstverwerker die de opmaak van je word-bestanden intact laat. Windows RT heeft geen Spotify-player en niet alles is geschikt voor alleen vingers, zoals bijvoorbeeld het old style configuratiescherm. Windows 8 kan weliswaar de originele Spotify draaien maar is met touchscreen niet perse goed te bedienen én veel te duur. Met Microsoft Word voor iPad komt er eindelijk een tablet in de buurt van deze eisen, maar dat heeft veel te lang geduurd.

Hetzelfde geldt voor de telefoon-besturingssystemen waar niemand aan deze eisen kan voldoen. Windows phone dat geen Gmail ondersteund, ga ergens anders zielig doen.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 16:41

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik denk eerder dat de formfactor tablet de beperkingen oplevert, niet het os.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• 318025
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik ben het in iedere geval er niet mee eens, want Android werkt uitstekend op tablets vind ik persoonlijk.

• WimP
  • Laatst online: 07-02 19:37
Wat is je punt?

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 09:50
Windows phone ondersteund gewoon gmail.
Mijn vrouw ziet gewoon email en de agenda super overzichtelijk

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-01 18:18

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Sinned123 schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 18:51:
Windows phone ondersteund gewoon gmail.
...maar weer geen YouTube zonder third party-oplossingen. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
NMe schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 18:54:
[...]

Youtube is ook een website, geen applicatie. :P

Inventaris - Koop mijn meuk!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-01-2022
Wat heeft een iPad dat een Android tablet niet heeft?

- Tabbladen werken volgens mij bijna hetzelfde.
- Android heeft een aantal office pakketen die doen wat ze zeggen, zelfs Microsoft Office Mobile.
- Spotify staat in de playstore
- En Gmail word standaard ondersteunt.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Waarom zou je Google zoek functies willen?

Daarnaast:
Alles wat genoemd wordt is beschikbaar op Windows Phone. En met de drive naar Universal apps van Microsoft verwacht ik binnen een paar maanden dus ook alles beschikbaar op Windows 8.
NMe schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 18:54:
[...]
En waarom is dat een probleem? Je kunt het toch gewoon gebruiken? Waarom zou je geen 3rd party oplossing willen? Dat is nou juist het hele voordeel van een app store; dat je niet van first of second parties afhankelijk bent.

Maar als allerbelangrijkste: Alles wat hier genoemd wordt is voor mij geen use case. Spotify is leuk maar de browser raak ik nagenoeg nooit aan. Wat ik wel wil is casual games spelen en laat Microsoft daarmee nou net effe een paar jaar achter lopen. Daarnaast wil ik graag duidelijke informatie over wat een app doet en ook daar is Microsoft de minste van allemaal.

Natuurlijk is er geen enkel tablet besturingssysteem (of eigenlijk: App store) wat perfect is. Maar allemaal zijn ze wel gewoon goed. Ik zie op geen enkel gebied meer een tablet OS falen.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-02 16:10

Mavamaarten

Omdat het kan!

Android-tablets hebben een minderwaardige browser waarbij met meerdere tabbladen werken slecht wordt ondersteund én geen goede tekstverwerker die de opmaak van je word-bestanden intact laat.
Ehhh.
Google Play: Chrome-browser - Google
Google Play: Microsoft Office Mobile

Natuurlijk is er geen enkel perfect tablet-OS. Elk OS heeft zeker zijn voor- en nadelen. Maar als je een ervaring verwacht die zo dicht bij een desktop-ervaring ligt, dan moet je misschien eerder je verwachtingen bijstellen?

Android developer & dürüm-liefhebber

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 10:27

StrongArmLance

Endless flow

pasop8erje schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 17:52:
Met Microsoft Word voor iPad komt er eindelijk een tablet in de buurt van deze eisen, maar dat heeft veel te lang geduurd.
Eh, dus niet alles faalt?

Ik denk eerlijk gezegd dat je reactie nogal overtrokken is. En dat er genoeg hele goede tablets te vinden zijn, al dan niet met windows 8.1 incl toetsenbord, of een Samsung Tab 2 die 2 jaar aan de eisen van mijn vader perfect voldoet.

Misschien is een tablet gewoon niets voor jou, voor veel andere mensen is het juist ideaal. Al moet ik zeggen dat ik niet de grootste fan ben; voor sommigen werkt het wel. Dan zie ik niet in hoe je kan zeggen dat alles faalt en slecht is.

[Voor 47% gewijzigd door StrongArmLance op 31-10-2014 19:28]

#vote

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-01 18:18

NMe

Quia Ego Sic Dico.

chaoscontrol schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 18:57:
[...]

Youtube is ook een website, geen applicatie. :P
Dat was (en is) Gmail ook. Wat is je punt? ;)
Croga schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 19:02:
En waarom is dat een probleem? Je kunt het toch gewoon gebruiken? Waarom zou je geen 3rd party oplossing willen? Dat is nou juist het hele voordeel van een app store; dat je niet van first of second parties afhankelijk bent.
Begrijp me niet verkeerd: ik heb een Windows-telefoon en daar ben ik best blij mee. Maar er is nogal een verschil tussen een native YouTube-app waarin ik mijn wachtwoord invul en een app van een willekeurige Indiër die hetzelfde verwacht. En heb je al eens goed gekeken naar de belachelijke permissies die 90% van alle gratis apps nodig hebben? Zaklamp-apps die alle info van mij, mijn telefoon, mijn contacten, enz. willen hebben zijn IMO net wat te gortig. Diezelfde maffe permissies zitten ook in de YouTube-app.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Ik bekijk al meerdere jaren de tablets en verbaas me over de discussies over de besturingssystemen. Er is namelijk slechts één reden dat geen enkel besturingssysteem het haalt, en dat is de slechte verhouding tussen Google en Microsoft, waardoor beiden er slechter uitkomen.

Een gemiddelde tabletgebruiker wil - om eens wat te noemen - een bruikbare browser met Google-zoekfunctie, Gmail lezen, Spotify spelen en Word-bestanden kunnen bewerken en dat alles zonder toetsenbord of muis. Geen rare eisen lijkt me. Echter, geen enkele tablet slaagt hierin.

Android-tablets hebben een minderwaardige browser waarbij met meerdere tabbladen werken slecht wordt ondersteund én geen goede tekstverwerker die de opmaak van je word-bestanden intact laat. Windows RT heeft geen Spotify-player en niet alles is geschikt voor alleen vingers, zoals bijvoorbeeld het old style configuratiescherm. Windows 8 kan weliswaar de originele Spotify draaien maar is met touchscreen niet perse goed te bedienen én veel te duur. Met Microsoft Word voor iPad komt er eindelijk een tablet in de buurt van deze eisen, maar dat heeft veel te lang geduurd.

Hetzelfde geldt voor de telefoon-besturingssystemen waar niemand aan deze eisen kan voldoen. Windows phone dat geen Gmail ondersteund, ga ergens anders zielig doen.
Wat een onzin post. Typisch om alleen van eigen situatie uit gaan. Alle punten gelden alleen voor jou zelf. Voor anderen zijn er weer andere dingen belangrijk en "falen" de tabletbesturingssystemen ineens niet of wel maar dan om totaal andere redenen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• yayo
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 15:28

Ik heb je post 2x gelezen en zeker 10 minuten naar lopen staren maar ik snap nog steeds niet waarom je dit zou posten. Onder een rots geleefd? Heel de wereld draait inmiddels op tablets en telefoons. Er worden miljarden verdient en jij post zoiets :/

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

• janchtw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-02 15:33

Windows RT heeft geen Spotify-player
Kletskoek. Ik zou zeggen zoek in de Store eens op Spotlite. Prachtige Spotify-app, ook voor de RT!

• pasop8erje
Ik denk eerder dat de formfactor tablet de beperkingen oplevert, niet het os.
Nee, heb ook een transformer tab en een yoga gehad.
- Tabbladen werken volgens mij bijna hetzelfde.
Tabbladen reloaden als je ze opent, waardoor je niet makkelijk kunt bladeren.
- Android heeft een aantal office pakketen die doen wat ze zeggen, zelfs Microsoft Office Mobile.
Maar dat is geen volledige tekstverwerker.
Waarom zou je Google zoek functies willen?
Als je op een W8 tablet in de zoekbalk typt, gaat hij naar bing.
Kletskoek. Ik zou zeggen zoek in de Store eens op Spotlite. Prachtige Spotify-app, ook voor de RT!
Slechte app.

Een met vingers bedienbaar systeem met een volwaardig en compatibel officepakket, Spotify en volwaardige browser is android of windows zeker niet.
pasop8erje schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 18:41:
[...]

Nee, heb ook een transformer tab en een yoga gehad.

[...]

[...]

[...]

[...]

Slechte app.

Een met vingers bedienbaar systeem met een volwaardig en compatibel officepakket, Spotify en volwaardige browser is android of windows zeker niet.
Sorry hoor, maar je herhaalt hier gewoon dezelfde onzinnige punten (argumenten kan ik het niet eens noemen). Daar kan niet echt een interessante discussie uit voort komen.

• pasop8erje
Ik reageer op de reacties met specifiekere dingen. Niet waar dus.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-01 21:13
Volgens mij is het probleem niet dat alle software slecht is, maar dat we hier gewoon met een PEBCAK (of PEBCAT) te maken hebben...
pasop8erje schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:27:
Ik reageer op de reacties met specifiekere dingen. Niet waar dus.
Onzin. Jij hebt je eigen eisen voor een tabletbesturingssysteem bedacht en als het daar niet aan voldoet vind jij het een gefaald tabletbesturingssysteem. Als je wilt bepalen of een besturingssysteem "faalt" dan moet je eerst (in overleg) vaststellen welke voorwaarden belangrijk zijn voor het succes van een besturingssysteem. Ik kan je alvast vertellen dat Spotify en Word niet erg hoog op die lijst van voorwaarden komen te staan, anders was de iPad ook niet zo populair.

• pasop8erje
Ware het niet dat juist de iPad Spotify én Word ondersteund (en al langer Pages).

Daarbij geloof ik niet in PEBCAK, iets wordt ontworpen voor de gebruiker en de gebruiker wordt niet ontworpen voor het systeem. Iets met gebruiksvriendelijkheid.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Als je op een W8 tablet in de zoekbalk typt gaat hij naar wat jij ingesteld hebt.
Als je op een W8 tablet Chrome installeert en zoekt gaat hij naar wat jij ingesteld hebt.
En als laatste: Wat is er mis met Bing? Dat jij graag al je gegevens bij Google neer legt wil niet zeggen dat het OS faalt. Het wil slechts zeggen dat jij een bepaalde non-universele persoonlijke voorkeur hebt.

Oh, wacht, daar gaat het hele topic over; over die voorkeur van je die jij denkt dat universeel is. Tip: De wereld is groter dan jouw persoonlijke voorkeur. Nog sterker Aan de verkoopcijfers en penetratie graad van tablets te zien is jouw persoonlijke voorkeur sterk in de minderheid (/uniekheid)
pasop8erje schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:40:
Daarbij geloof ik niet in PEBCAK, iets wordt ontworpen voor de gebruiker en de gebruiker wordt niet ontworpen voor het systeem. Iets met gebruiksvriendelijkheid.
Nope. Iets wordt ontworpen voor gebruikers, niet voor de gebruiker. En dat is nou hier ook het grote probleem: Gebruikers, in het algemeen, hebben geen enkel probleem met de beschikbare systemen. 1 van de gebruikers wel. Daarmee is het dus wel PEBCAT geworden.

[Voor 23% gewijzigd door Croga op 02-11-2014 16:44]

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-02 20:23

Saven

Administrator

surface pro 3 vriend _O_

als je dat te duur vind moet je ook niet zeuren

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-02 14:33
[...]
Doen ze hier op mijn telefoon niet hoor. Wellicht als het RAM begint vol te lopen ja, maar anders reload Chrome op Android niet constant je tabbladen.
[...]
Wat versta je dan onder een volledige tekstverwerker? Een tekstverwerker wat een 1 op 1 kopie is van Word onder Windows?

Ik vind "Een gemiddelde tabletgebruiker wil - om eens wat te noemen -" sowieso een gevaarlijk statement uit jouw openingspost. Je kijkt naar wat jij wilt en projecteert dat meteen op "de gemiddelde gebruiker". Ik denk dat een gemiddelde gebruiker, wie dat ook in hemelsnaam mogen zijn, niet direct de behoefte heeft om Word documenten te bewerken op een tablet. Bekijken en eventueel presenteren (via een MHL kabel naar een tv of beamer) kan ik inkomen, bewerken lijkt mij veel minder vaak voor te komen. Voor die doeleinden zijn er pc's en laptops.

Verder vind ik de titel van het topic ook totaal niet waar. Je hebt nog geen 1 argument genoemd waarom het OS in jouw ogen faalt, je hebt alleen een opsomming gegeven van bepaalde apps die ofwel niet aan jouw eisen voldoen of niet bestaan binnen een bepaald ecosysteem. Met inmiddels honderden miljoenen, dan wel miljarden devices met daarop Android of iOS zou ik niet zeggen dat deze OSen hebben gefaald, in tegendeel.

In jouw geval zou ik mij eerder afvragen of een tablet voor jouw doeleinden de goede keuze is en of je niet beter voor een ultrabook of een 2-in-1 of 3-in-1 combo van bijvoorbeeld Asus kunt gaan.

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-02 16:52
Wow... dit zijn jou eisen, dingen die jij in een tablet zoekt. Niet de hele wereld, kijk eens wat verder dan je neus lang is! ;)

Signature

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-02 11:09
Het hele fenomeen tablet is gewoon maar een rare tussenstap. Over 5 jaar ofzo zijn laptops zo licht en telefoons zo groot dat je een van die twee als tablet gaat gebruiken. De enige reden dat er tablets worden verkocht is omdat niet iedereen het driedubbele voor een nette ultrabook/macbook air wil betalen en telefoons nog te klein zijn(/waren (...)). Ik snap ook niet waarom mensen tablets als pc vervangers neerzetten, het zal nooit verder komen dan wat je op een telefoon kan, simpelweg omdat de input-hardware exact gelijk is.

Een tablet met mobiel OS is nou eenmaal veel te beperkt te gebruiken en een x86 tablet is te lomp en onhandig te bedienen.
Ik ben ook wel benieuwd of er volgens jou een goed desktop OS bestaat.

• Slammz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-03-2021
Het stoort mij dat je op een Android tablet (geen ervaring met Apple) of telefoon niet normaal kan browsen zoals op een (Windows) desktop. En volgens mij is dat toch wel iets wat alle tabletgebruikers gemeen hebben, simpel internet pagina's bekijken. Ik heb zelf vaak dat er iets niet goed functioneerd op een site of blijft ie eindeloos naar een mobiele site gaan ondanks al je pogingen dit te omzeilen. Of dat irritante pop-up ding alsof ik het niet goed kan lezen of niet kan aantikken met me worstvinger.
Als ik dan voor sommige zaken alsnog naar de desktop moet gaan heeft het voor mij echt een lagere waarde gekregen die tablet. Een andere browser installeren heeft hier ook nog geen effect op gehad bij mij.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Aangezien we geen Fok! zijn en deze thread alleen maar meer kan ontsporen in een welles-nietes discussie, gaat hij op slot

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee