Uitlezen van RAID1 disks

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-09 19:24
Kan het gebruik van de volgende commando's schade aanrichten aan de data die op mijn HDDs staat?

code:
1
2
mdadm -A /dev/md0 /dev/sd[ab]1
mount -o ro /dev/md0 /mnt

Zie ook pacificocean in "[Synology] Vraag en antwoord"

Hierin staat waarom ik de HDDs wil uitlezen/aanpassen, maar als dit geen schade aan kan richten dan kan ik het één en ander proberen en anders ben ik bang dat mijn data beschadigd raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nee, dat is wel veilig voor je data. Hoogstens wordt er ergens in de meta-data van de raidset wat tellertjes geupdate, maar dat kan geen kwaad.

Edit: Als ik je link volg, zie ik dat je data waarschijnlijk op md2 staat, niet op md0

[ Voor 23% gewijzigd door u_nix_we_all op 31-10-2014 15:08 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
de link ben ik zelf ;) ik vraag mij af waar ik de file /etc/ssh/sshd_conf kan verwachten. Later dacht ik dat dit toch md0 is.
http://forum.synology.com...rom_RAID_Volumes_on_Linux

Is dat correct? Zie ook de link hierboven.

Tevens nog de vraag moet ik voor het afsluiten ook weer een unmount en een mdadm -stop actie uitvoeren?

[ Voor 17% gewijzigd door pacificocean op 31-10-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
pacificocean schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 15:17:
de link ben ik zelf ;) ik vraag mij af waar ik de file /etc/ssh/sshd_conf kan verwachten. Later dacht ik dat dit toch md0 is.
Je data staat op de partities, hoe je de md-device noemt maakt natuurlijk niet uit. Maar ik ga ervan uit dat je sdN1 bedoelt met md0.

Verder geen idee wat de Synology disklayout is, desnoods mount je alle arrays? ;)

Generally, yes, zie wel dat ze daar --update=byteorder gebruiken (blijkbaar is je Synology bigendian?)
Tevens nog de vraag moet ik voor het afsluiten ook weer een unmount en een mdadm -stop actie uitvoeren?
Nee, als je de boel maar netjes afsluit, dan unmount/stopt het systeem de boel zelf netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
pacificocean schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 15:17:

Ja, /etc kan heel goed dat die op de md0 staat (en anders op md1)
Unmounten en mdadm --stop (2 mintekens) of mdadm -S is wel zo netjes ja, anders bestaat de kans dat de array wil resyncen bij volgende gebruik.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Thralas schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 15:39:
[...]
Je data staat op de partities, hoe je de md-device noemt maakt natuurlijk niet uit. Maar ik ga ervan uit dat je sdN1 bedoelt met md0.
synology noemt md0 en die is ook aanwezig in /dev/ . Ikneem aan dat ik hem dan ook het beste md0 kan blijven noemen of niet?
Verder geen idee wat de Synology disklayout is, desnoods mount je alle arrays? ;)
[...]
Generally, yes, zie wel dat ze daar --update=byteorder gebruiken (blijkbaar is je Synology bigendian?)
Dus het commando zou moeten zijn?:
code:
1
mdadm -A /dev/md0 --update=byteorder /dev/sd[ab]1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Bedankt allebei. Het is gelukt met
code:
1
2
3
4
mdadm -A /dev/md0 --update=byteorder /dev/sd[ab]1
mount /dev/md0 /mnt
umount /mnt
mdadm --stop /dev/md0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Dat is vreemd. Waarom zouden ze ervoor gekozen hebben een bigendian array te maken?

Volgens
http://forum.synology.com...d_of_CPU_does_my_NAS_have

Heeft (mijn / een) Synology een Marvell Armada XP.

En volgens
https://dev.openwrt.org/wiki/platforms

is dat "gewoon" little-endian.

Zal wel weer iets met backward compatibility te maken hebben (1e processor ooit in een Synology big-endian?). Maar goed, dat is dezelfde reden waarom little-endian nu zo dominant is (in de consumentenmarkt althans).

Leuk leesvoer:
Wikipedia: Endianness
Historically, byte order distinction was born out of the mainframe vs. microprocessor approach.[dubious – discuss] Until the 1970s virtually all processors were big-endian. The first microprocessor, in the Datapoint 2200, was designed using simpler bit-serial logic where little-endian address and data formats facilitate carry propagation. Datapoint's initial specification was big-endian but to save transistors, they acquiesced to Intel's request for a design change to little-endian. When byte-parallel computation was implemented in later processors (ex: 8080), Intel left in the little-endian format as a compromise for consistency with Datapoint's earlier bit-serial microprocessor. Datapoint never used the 8008 chip (using an MSI equivalent implementation as Intel was unable to deliver it in time), however, and the little-endian format was never actually necessary.[5][6]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1