Airport Express

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hoi Tweakers!

Ik heb sinds maart 2014 een Aiport Express hier thuis staan als router. Internet is van Ziggo, maar hun bijgeleverde modem/router is zo waardeloos dat ik maar een Airport heb gekocht. Alles is hier al Apple, dus dat werkt mooi!

Nu is het volgende aan de hand, paar maanden geleden is de snelheid van Ziggo verhoogd van 60mibt naar 90mbit down. Up is nu 9mbit. Prima! Maar de Airport blijft maar een snelheid van 60mibt halen, terwijl als ik mijn Macbook rechtstreeks op de modem aansluit, gewoon netjes 90mbit haal. De upload snelheid van 9mbit haal ik echter wel via de Airport. Raar!

Heb al eens de Airport gerest en terug gezet naar fabrieksinstellingen. Beide heeft niet geholpen. Kent iemand hier het zelfde probleem? Apple zegt niks te kunnen doen, ze zeggen dat ik maar een andere provider moet proberen... :X

Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat voor verbinding loopt er van je modem naar de Airport Express? Gigabit ethernet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 16:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De ethernet interfaces op de Airport Express zijn 100Mbps (10/100BASE-T). Je theoretisch maximum qua internet snelheid, ongeacht toekomstige plannen van Ziggo, is met deze router dus beperkt tot 100Mbps.

Voor wat betreft het wireless:
- Wat voor MacBook heb je?
- Verbind je met een 2.4GHz of 5GHz netwerk?
- Wat is de 'Transmit rate' of 'Tx rate' van je connectie? (klik met option/alt ingedrukt op je wifi icoon in de menubalk)
- Wat is de 'PHY mode' van je connectie? (wederom: option + klik op wifi icoon)

Ter referentie: ik heb hier eveneens een 90/9 Ziggo connectie. Ik laat de Ubee wel routeren, maar gebruik voor wifi een Airport Express in de woonkamer en een 802.11ac Time Capsule in de werkkamer.

- ik heb een 13" rMBP (2013), die maximaal 802.11n aankan
- ik verbind met een 5GHz netwerk op de Airport Express, die aan de andere kant van mijn appartement staat (10+ meter)
- Transmit rate is 81Mbps
- PHY mode is 802.11n

Hiermee kan ik mijn verbinding onmogelijk dicht trekken. Tijdens een speedtest (download van een 100mb.bin file van mijn colobak) haal ik ca 48Mbps. Nu switch ik naar mijn Time Capsule.

- dezelfde 13" rMBP (2013) met maximaal 802.11n
- wederom een 5GHz netwerk
- Transmit rate is 450Mbps
- PHY mode is 802.11n

Ik haal nu bij dezelfde test 91Mbps.

offtopic:
Voor wie zich afvraagt waarom ik een 802.11ac Time Capsule heb als mijn MBP geen 802.11ac doet:
- future proofing
- mijn zakelijke notebook is een 15" rMBP (2014) die wél 802.11ac doet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Whieee op 31-10-2014 21:47 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennischo
  • Niet online
Whieee schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 21:45:
De ethernet interfaces op de Airport Express zijn 100Mbps (10/100BASE-T). Je theoretisch maximum qua internet snelheid, ongeacht toekomstige plannen van Ziggo, is met deze router dus beperkt tot 100Mbps.

Voor wat betreft het wireless:
- Wat voor MacBook heb je?
- Verbind je met een 2.4GHz of 5GHz netwerk?
- Wat is de 'Transmit rate' of 'Tx rate' van je connectie? (klik met option/alt ingedrukt op je wifi icoon in de menubalk)
- Wat is de 'PHY mode' van je connectie? (wederom: option + klik op wifi icoon)

Ter referentie: ik heb hier eveneens een 90/9 Ziggo connectie. Ik laat de Ubee wel routeren, maar gebruik voor wifi een Airport Express in de woonkamer en een 802.11ac Time Capsule in de werkkamer.

- ik heb een 13" rMBP (2013), die maximaal 802.11n aankan
- ik verbind met een 5GHz netwerk op de Airport Express, die aan de andere kant van mijn appartement staat (10+ meter)
- Transmit rate is 81Mbps
- PHY mode is 802.11n

Hiermee kan ik mijn verbinding onmogelijk dicht trekken. Tijdens een speedtest (download van een 100mb.bin file van mijn colobak) haal ik ca 48Mbps. Nu switch ik naar mijn Time Capsule.

- dezelfde 13" rMBP (2013) met maximaal 802.11n
- wederom een 5GHz netwerk
- Transmit rate is 450Mbps
- PHY mode is 802.11n

Ik haal nu bij dezelfde test 91Mbps.

offtopic:
Voor wie zich afvraagt waarom ik een 802.11ac Time Capsule heb als mijn MBP geen 802.11ac doet:
- future proofing
- mijn zakelijke notebook is een 15" rMBP (2014) die wél 802.11ac doet ;)
- ik heb een 13" rMBP (2013).
- 5ghz netwerk, zit nu even direct naast de Airport.
- Transmit rate is 300Mbps
- PHY mode is 802.11n
- Kabels zijn Cat5.

Krijg via speedtest.ziggo.nl een downloadsnelheid van 58mbit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5ghz dempt sneller op grotere afstand dan 2,4ghz netwerk. maar haalt dichtbij een veel hogere snelheid... een deur scheelt bij mij thuis al 20mbit

log eens op je modem in, ga dan eens naar dosis signal en post je signaalwaardes eens... zegt veel over je modelsignalen... en dus je snelheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennischo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2014 @ 22:49:
5ghz dempt sneller op grotere afstand dan 2,4ghz netwerk. maar haalt dichtbij een veel hogere snelheid... een deur scheelt bij mij thuis al 20mbit

log eens op je modem in, ga dan eens naar dosis signal en post je signaalwaardes eens... zegt veel over je modelsignalen... en dus je snelheid...
Router functie in modem staat uit, MBPr rechtstreeks via modem (LAN1) heb ik gewoon de volle 90mbit down tot mijn beschikking. De WiFi van de Airport wil gewoon niet sneller dan 60mbit, en dat vind ik raar. Doe ik er een andere router achter, hoppa, 88mbit... Hoort toch niet te kunnen? :-(

• tommes112
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08 17:05
Heb je het ooit werkend gekregen? Ik heb precies hetzelfde probleem met de airport express achter het ziggo modem :F

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 22:53
Toch wel apart aangezien dit een stuk lager is dan de 100base-T poort zou moeten kunnen leveren.
Volgens een test van hardware.info halen zij met draadloos een snelheid van 94 Mbit/s. Dit zit heel dicht tegen de max van de gebruikte poort aan (ongeveer 95)
Ik heb er zelf ook een staan op zolder, maar die gebruik ik alleen als accespoint. Die andere poort heb ik nooit getest.
Pagina: 1