Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

STP & S-FTP cat 6 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een netwerkstoring, na heel wat opzoek & test werk ben ik tot de conclusie gekomen dat het magazijn & werkplaats op sommige momenten storingen op het bedrijfsnetwerk zetten.
Dit heeft vooral te maken door het starten van machines & elektrische verwarming.

Ik heb 3 jaar geleden het netwerk in Cat 5e gelegd, op dat moment stonden daar ook nog geen zware machines...

Ik zou de bestaande netwerkbekabeling willen vervangen door beschermde UTP Patchkabel kabels.
Kortom met ingesmolten RJ45's, zo weet ik meteen zeker dat de connector goed op de kabels blijft zitten.

ik weet niet meer hoe beschermde UTP Patchkabel kabels heten? 8)7
Is dat STP of S-FTP od nog iets anders...

Weet iemand waar ze die dingen verkopen ? (groothandel mag ook)
Ik heb het nagevraagd bij CEBEO (= groothandel elektro), maar die leken niet te hebben wat ik vroeg. |:(

Het gaat hem over volgende lengten: 15m, 10m, 20m & 50m

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21
Er zijn grofweg 3 typen:

Unshielded Twisted Pair (UTP) (deze heb je nu en werkt niet correct)
Afbeeldingslocatie: http://www.materielelectrique.com/images/schneider/H578485_web.jpg

Shielded Twisted Pair (STP)
Afbeeldingslocatie: http://www.materielelectrique.com/images/schneider/H578477_web.jpg

En (Shielded) Foiled Twisted Pair (S-FTP)
Afbeeldingslocatie: http://www.hassastools.com/image/cache/P120023%20(eCat%20Standard)_1398157850000-125x175.jpg

In jouw geval zou ik kijken naar dit laatste.
Maar even serieus; de afstand + hoog vermogen machinepark in de nabijheid, misschien moet een bekabelings expert even laten komen. Denk aan een firma als koning&hartman ofzo.

Kijk serieus in jouw geval naar de kwaliteit van de kabel; denk aan AWG dikte en serieus de mantel -> anders ben ik bang dat je euvel gewoon blijft terug komen. Een elektro-technisch installatie firma zou eerder moeten komen dan een lange patch kabel van een webshop.

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 09:27

markvt

Peppi Cola

http://www.blackbox.com/r...ers/CAT6A-FUTP-VS-UTP.pdf
F/UTP
denotes foiled/unshielded twisted pairs, which consists of four unshielded twisted pairs encased in an overall foil shield. Other names for this type of cable are FTP (foiled twisted pair), ScTP (screened twisted pair), or S/UTP (screened/unshielded twisted pair).

There is also an S/FTP (screened/foiled twisted pair) cable, normally a CAT7 cable, that has four individually shielded twisted pairs encased in an overall braided shield.
Zie afbeeldingen eerdere poster :)

Afhankelijk wat je precies zoekt heeft bijvoorbeeld nedis er in het assortiment,
http://webshop.nedis.nl/n...computerkabels/ftp?page=1

Wel goed kijken naar de specificaties qua ader, en awg.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

Ik sluit mij aan bij Seven of Nine (mooie Jery Ryan)....

Laat iemand er serieus naar kijken.

als je dat té veel geld vindt, gebruik dan glasvezel. Is nu heel betaalbaar, en heb je dus geen problemen met inductievelden.

Wat ook mogelijk is, om één CAT 6 FTP patchkabel kopen (kan en klaar), en kijken of dit het probleem oplost.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 14:18:
Ik zit met een netwerkstoring, na heel wat opzoek & test werk ben ik tot de conclusie gekomen dat het magazijn & werkplaats op sommige momenten storingen op het bedrijfsnetwerk zetten.
Dit heeft vooral te maken door het starten van machines & elektrische verwarming.

Ik heb 3 jaar geleden het netwerk in Cat 5e gelegd, op dat moment stonden daar ook nog geen zware machines...

Ik zou de bestaande netwerkbekabeling willen vervangen door beschermde UTP Patchkabel kabels.
Kortom met ingesmolten RJ45's, zo weet ik meteen zeker dat de connector goed op de kabels blijft zitten.
Met deze probleemstelling (even vet gemaakt) zou ik ook eerst eens nagaan of er wellicht ook problemen zijn met de electriciteitsvoorziening. Zo te horen trekken het starten en de verwarming veel stroom, en het zou daardoor heel goed kunnen dat er kleine dipjes zijn die één of meerdere apparaten net even doen uitvallen. Dat kan een switch zijn, maar ook één van de andere apparaten (PC, CNC-machine, whatever).

Storing op de kabels zou niet mijn eerste gedachte zijn als het netwerk kortstondig niet goed functioneert en na het opstarten van de machines wel weer.

Verwijderd

Vaak worden in bedrijfssituaties grote machines gestart. Om nou geen grote aanloopstromen te krijgen, worden de motoren met een elektronisch frequentieregelaar gestart. Deze heeft veel "harmonischen". Met name over de kabels die naar de motor lopen.

Indien deze kabels niet goed afgeschermd zijn (of überhaupt niet, bv VMVK etc...) of niet goed geaard, dan kan je dit soort dingen krijgen. Dan werken de UTP kabels als een "antenne".

Bij verwarmingstoestellen (boilers, ovens etc...) is dat niet nodig, omdat een verwarmingselement meteen vanaf het moment van inschakelen de nominale stroom trekt. Deze heeft dus geen inschakel stroom, en hoeft ook niet geregeld worden.

Uiteraard, indien de temperatuur geregeld moet worden, gebeurt dat ook met een regelaar, maar dat is een fase aansnijapparaat die óók harmonischen kan "uitzenden". Dus ook deze moet goed aangesloten worden, volgens de gebruiksaanwijzing van de fabrikant.

Dus jouw "oplossing": Of je pakt de bron aan (wat beter is), of je vervangt de UTP kabels door FTP, en eventueel door glasvezel.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2014 21:29 ]

Pagina: 1