Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hoi,

Ik heb een probleem wat volgens mij niet al te moeilijk had moeten zijn: Exchange 2013 verwijderen van een test omgeving.
Ik had het geïnstalleerd, maar daarna besloten toch niet naar Exchange te gaan, verder was er na de installatie niets geconfigureerd, maar tijdens het verwijderen meldt de setup dat Exchange ingesteld is als een 'source transport server for 1 connections', een 'bridgehead server for 1 routing group connector(s)' en dat de 'World Wide Web (W3SVC) service is either disabled or not installed'.
Verder suggereert de setup dat ik die W3SVC service installeer zodat ik Exchange kan verwijderen :/

Om hierbij te helpen zijn de Exchange Management Shell en Toolbox niet erg bruikbaar, ze kunnen niet verbinden...

Tips over hoe ik dit eraf kan gooien zouden zeer gewaardeerd worden ;)

Fixing things to the breaking point...

• Neck
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 14:50
Als het om een testomgeving gaat zou ik opteren simpelweg de omgeving 'opnieuw' op te zetten ipv dit verder op te lossen ....

• RGAT
  • Niet online
Op zich wel, maar er draait naast Exchange nog het een en ander naast voor een migratie test.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dat kan wel zijn, maar er bestaat nu een kans dat ook na het verwijderen van Exchange je OTA omgeving niet meer 100% representatief is. Opnieuw een OTA deployen geniet dan wel de voorkeur...

Om toch even terug te komen op je probleem: welke oplossingen heb je zelf al gevonden en geprobeerd?

Het klinkt overigens alsof je installatie niet helemaal succesvol was aangezien je tooling al niet kan verbinden. Het lijkt mij dan ook de eerste stap om dit te herstellen, dan kun je alle connectors even controleren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat ik wel eens gedaan heb is de Exchange server verwijderen uit het domain en dan via ADSI EDIT Active Directory opschonen van Exchange meuk.

Highly unsupported en ik zou voor een OTA omgeving ook opnieuw uitrollen.

https://discord.com/invite/tweakers

• RGAT
  • Niet online
Ik kan m nu niet zo 123 meer vinden maar ik had met adsiedit een aantal Exchange vermeldingen verwijderd, uiteindelijk kan (en zal...) er wel wat rommel achterblijven, opnieuw opzetten lijkt me dan wel de verantwoordelijke keuze... (Heb er alleen op Vrijdag niet zo'n trek in :/)
Ik hoopte dat er een simpele manier was om het eraf te gooien, maar als ik zo wat topics lees lijkt een nieuwe deploy sneller...

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je kan Exchange niet verwijderen zonder je domein opnieuw op te zetten. Het einige wat je kan doen is servers uit je organisatie halen tot je er 0 over hebt.

Maar er blijft heel veel achter zoals de schema uitbreidingen, de extra attributen op objecten et cetera. Met ADSIEDIT kom je ver, maar niet ver genoeg.

Maar je schrijft dat je IIS niet hebt draaien op je Exchange doos. Maar op zowel MB als CAS als Edge draait altijd IIS dus een hele vreemde gang van zaken.

Maar wat is de reden om niet met Exchange verder te gaan. De requirements zijn tenslotte best wel schappelijk voor 2013.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• RGAT
  • Niet online
Tja ik heb Exchange geïnstalleerd en toen is vrijwel direct besloten dat we bij de huidige mailserver blijven...
Dus behalve dat de installatie vrij nutteloos was, is er ook niks geconfigureerd buiten de setup, daarom verbaasd het me dat het zo ingewikkeld zou zijn een standaard Exchange install te verwijderen...
Ik weet niet de exacte redenen waarom Exchange het niet is geworden, merkte zelf dat het vrij veel resources vraagt (standaard installatie 11GB geheugen en vier cores op 70%), terwijl de huidige server in een dual core vm draait met 512MB...
Ik ga maar een nieuwe deploy doen, iig bedankt :)

Verwijderd

Er is sowieso al e.e.a. mis op je server als je Exchange niet normaal kan verwijderen. Enfin, probeer alle stappen uit https://kx.cloudingenium....ettings-active-directory/ eens?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als ik het goed lees is TS eerst met adsiedit exchange vermeldingen eruit gaan klussen en vervolgens verbaasd dat het verwijderen niet goed meer lukt.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

sanfranjake schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 17:25:
Als ik het goed lees is TS eerst met adsiedit exchange vermeldingen eruit gaan klussen en vervolgens verbaasd dat het verwijderen niet goed meer lukt.
Hij zegt:

Ik had het geïnstalleerd, maar daarna besloten toch niet naar Exchange te gaan, verder was er na de installatie niets geconfigureerd, maar tijdens het verwijderen meldt de setup dat Exchange ingesteld is als een 'source transport server for 1 connections', een 'bridgehead server for 1 routing group connector(s)' en dat de 'World Wide Web (W3SVC) service is either disabled or not installed'.

Dus ik interpreteer dat als "eerst de Windows uninstaller gebruikt".

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
RGAT schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 15:26:
Tja ik heb Exchange geïnstalleerd en toen is vrijwel direct besloten dat we bij de huidige mailserver blijven...
Dus behalve dat de installatie vrij nutteloos was, is er ook niks geconfigureerd buiten de setup, daarom verbaasd het me dat het zo ingewikkeld zou zijn een standaard Exchange install te verwijderen...
Ik weet niet de exacte redenen waarom Exchange het niet is geworden, merkte zelf dat het vrij veel resources vraagt (standaard installatie 11GB geheugen en vier cores op 70%), terwijl de huidige server in een dual core vm draait met 512MB...
Ik ga maar een nieuwe deploy doen, iig bedankt :)
Exchange pakt simpelweg wat het kan pakken qua resources (er wordt zoveel mogelijk gecached).
Wat voor mailserver gebruiken jullie nu? Exchange is namelijk niet alleen een mailserver (in de zin van : je gebruikt het niet alleen om te mailen maar ook ivm de Agenda's en de integratie met mobile devices dmv Activesync)

[ Voor 6% gewijzigd door Killah_Priest op 31-10-2014 21:26 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Maar even op terugkomen wat er fout kan gaan:

Setup is vrij rechtaan:
  1. Pre-requirements installeren (IIS, .NET et cetera)
  2. Forestprep draaien
  3. ADprep draaien
  4. Mailbox server installeren, of eventueel Mailbox + CAS
  5. CAS installeren (het is maar hoe je het wil)
  6. Functioneel inrichten.
Reverse is eigenlijk precies andersom, met uitzondering van de AD en Forestprep. Die kan je niet 123 ongedaan maken.

Het enige wat fout kan gaan is wanneer je ooit een Exchange 2003, 2007, 2010 in zelfde domein hebt gehad en die nooit goed is opgeruimd en er daar nog informatie van in de AD staat. Dan ben je gewoon het bokkie, hoewel dat ook niet altijd bezwaarlijk hoeft te zijn.

De-Installatie zei ik al is vrij recht toe recht aan:
  • Connectoren opruimen;
  • Policies opruimen (alhoewel dat niet echt nodig is);
  • Setup draaien en eerst de CAS uitfaseren;
  • Setup draaien en dan de Mailbox uitfaseren;
  • En de servers scrappen!!!!!!!!
Over de performance:
Heb MB rollen met CAS voor 10 gebruikers op single core VM's draaien en 8GB geheugen, naar 4 GB lukte ook nog wel, maar toen stond ie aardig te pagen. Maar met 25 users op 8 GB met 2 cores is geen enkel probleem met gecombineerde rol. Maar tja, dan draait er ook heel wat.

Overigens kan je met ADSIEDIT het geheugengebruik van Exchange Mailbox aardig terug brengen. En let wel op, hoe meer stores hoe meer geheugen.

Over de functionaliteit:
Maar tja, Exchange is ook wel een product waar je meer hebt dan enkel wat mailboxen:
  • Active Sync;
  • Outlook Web Mail client;
  • Apps for Office;
  • Flexibel met mail routering;
  • Multi domain (dns domains);
  • Agenda's met vele mogelijkheden;
  • Resource planning;
  • Outlook Anywhere;
  • RBAC beheer (Deligation of control);
  • Active Directory integratie;
  • High availability out of the box;
  • IMAP4, POP3 ondersteuning (als je dat wil);
  • Integratie met Voice, zelfs tot voicemailboxen aan toe en Unified Messaging;
  • Integratie met SharePoint;
  • Load balancing front-end;
  • Malware/spam scanning;
  • Quarantine management;
  • Vele soorten policies voor mail-flow, message handling, devices, legit hold;
  • Mail archiving op 1,2 or tier-3 storage;
  • En natuurlijk alles wat de rest ook heeft.
  • En nog meer van dat alles...... Te veel om op te noemen;

[ Voor 28% gewijzigd door Wim-Bart op 31-10-2014 23:13 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 103% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:42 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ach, juist het loslaten van SIS heeft een enorme boost in diskperformance opgeleverd, waardoor onder de streep de totale hardware-investering weer goedkoper kan worden.

Zeker als je een DAG gaat implementeren (en er dus meerdere kopieën van je DB's zijn), is redudancy op mijn disksysteem ook veel minder belangrijk.

Ik zou eens goed doorrekenen wat ju nu precies aan storage nodig bent, en welke prijs hieraan hangt. Het kon best wel eens meevallen namelijk.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
deadlock2k schreef op maandag 03 november 2014 @ 12:22:
[...]

Is waar maar de concurrentie kan het vele malen efficiënter schijnbaar dus ik vraag me af waarom Microsoft niet een heel klein beetje op de resources let ;) En SIS terugbrengen want dat storage goedkoop zou zijn is een leuke uitspraak in consumentenland en misschien zelfs nog wel waar in het bedrijfsleven maar in het onderwijs is zoiets een duur grapje.
Welke concurrentie? (ik ben tot op heden nog een "echte" concurrent tegengekomen mbt de combinatie Exchange/Outlook welke ook dezelfde features heeft, het is het allemaal "net niet" - iets wat erg jammer is, hoewel ik zelf echt een groot fan ben van Exchange zou ik het ook wel fijn vinden als er een keer een echte serieuse concurrent zou komen welke ook gelijk een alternatief voor Sharepoint en Lync biedt en ook goed integreert in je AD omgeving)

Overigens gaat het verhaal mbt memory gebruik en de concurrentie niet echt op ; Exchange pakt wat het pakken kan omdat er simpelweg veel gecached wordt. Tevens zul je in een degelijke omgeving (dus niet bij SBS) op de Exchange servers alleen Exchange draaien (waarbij je dus het liefst hebt dat ook gewoon de volledige hardware benut wordt).
Het is ook mogelijk om Exchange te configureren om niet te "pakken wat het pakken kan".
Pagina: 1