Laptop blijft aan ondanks afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-07 17:45
Ik gebruik mijn Lenovo Y510P nu al een tijdje. Laatst kwam ik er achter dat de batterij vrij snel leegloopt als de laptop uit staat. Meestal was het 10% in ongeveer 3-4 uur, maar soms meer. Meestal heb ik mijn voeding bij me, dus ik zocht er niet zoveel achter aangezien het niet zo'n probleem.

Toen ik vandaag toevallig in taakbeheer zat kwam ik erachter dat de processor al bijna 4 dagen aan staat. Dat terwijl ik de computer elke avond en meerdere keren gedurende de dag heb uitgezet.
Is het normaal dat de processor actief blijft nadat de computer is uitgezet? (Via Instelling -> Aan/Uit -> Afsluiten).
Mijn laptop draait overigens op Windows 8.1 64 bit.

Op internet zijn er ook al meerdere topics over deze laptop met oplossingen die stroom zouden moeten besparen. Maar al deze dingen staan standaard al uit bij mij. (Zoals bijvoorboold Wowlan en always-on usb poort).

Edit 1: Hier een screenshot van taakbeheer:
Afbeeldingslocatie: http://i112.photobucket.com/albums/n168/Pyramiden/Knipsel_zps6a05e5e6.jpg~original

Edit 2: Dit zou het tellertje wel moeten resetten, maar op andere fora staat dat dit echter niet of weinig zou helpen tegen het drainen van de batterij als de computer uit staat.
http://superuser.com/ques...fter-restart-or-shut-down

[ Voor 18% gewijzigd door Pyramiden op 31-10-2014 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat bedoel je met "dat de processor al bijna 4 dagen aan staat"?

Kan je daar eens een screenshotje van maken?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij is dat gewoon de tijd dat Windows draait, en slaat het niet specifiek op je processor.

Op het moment dat je je computer in standby/sleep/sluimerstand zet dan is normaal gesproken je computer wel uit, maar pauzeert het tellertje ook gewoon.

Of loopt de teller door als je hem uit hebt staan?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-07 23:43
Normaal krijgt de teller "tijd actief" een reset naar 0 bij afsluiten. Bij een andere vorm van "uit" gaan wordt 'ie gepauzeerd en gaat met het booten verder.
Dus het lijkt erop dat deze laptop met het "afsluiten" commando niet geheel uit gaat.

Wat gebeurt er als je je pc afsluit met een shutdown.exe -s ?

[ Voor 11% gewijzigd door ShitHappens op 01-11-2014 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-07 10:47
Ik had hetzelfde probleem met mijn laptop die ook op Windows 8.1 draait, nadat ik Intel Rapid Start had uitgeschakeld was het probleem opgelost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:20
Weet je zeker dat je de computer ook daadwerkelijk afsluit en niet in Slaapstand of Standby zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Windows 8 sluit standaard niet af maar gaat in een soort van suspend-to-disk. Als je accu snel leeg is, is je computer niet uit. Als je computer wel echt uit is is je accu misschien gewoon niet zo goed als je dacht.

Zeker weten -> Accu er uit halen als je laptop niet aan staat, en hem er een paar uur later weer in doen en de resterende energie controleren. Shotgun troubleshooting en Rapid Start en Smart Connect oid uitzetten kan leuk zijn, maar gewoon het probleem onderzoeken en weten waar het aan ligt is praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-07 17:45
Bedankt voor jullie tips, ik zal er mee aan de gang gaan om te kijken wat er aan de hand is.
Pagina: 1