Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor ouders

Pagina: 1
Acties:

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:02
Vooraf: Neem er eens een lekkere kop koffie/thee/water bij, dan kom je de tekst beter door :P

Ik heb van mijn ouders de leuke doch ingewikkelde taak gekregen om een nieuwe notebook uit te kiezen.
Na 2x een hele slechte ervaring met de producten en klantenservice van HP(2xnotebook met slechte/geen koeling en slechte reparatieservices) zijn we het erover eens dat we deze keer maar 'ns geen HP doen.

Momenteel is er dus een HP-notebook die niet meer voldoet. Koeling werkt zo goed als niet, wat betekent dat hij vastloopt en traag, heet is. Ook de opslag van 160GB(uit een vorige notebook, HDD van huidige ging stuk) is lang niet genoeg meer.

Ik heb zelf een desktop aangeraden, dit is echter blijkbaar geen optie :9

De notebook gaat (voorlopig) alleen gebruikt worden als werknotebook, wat betekent dat er veel gesurft en gemaild gaat worden. Ook is het belangrijk dat hij een goede webcam heeft voor Skype-communicatie, een cardreader om foto's op te slaan en dat hij niet vastloopt bij het verkleinen/vergroten/bewerken van foto's. Tenslotte zou ik mee willen geven dat er veel Youtube, films, live-tv, muziek mee afgespeeld gaat worden. HD scherm en HDMI zou dus wel leuk zijn.

Wat betreft OS twijfel ik aan Vista en Win7. "Waarom Vista?" zie ik je al denken, dat is vanwege Windows Mail. Windows 8 wil ik voorlopig nog niet aan beginnen, want dan moet ik 24-uurs helpdesksupport gaan spelen om elke stap opnieuw uit te leggen.

Mobiliteit is in dit geval niet zo erg belangrijk, het apparaat blijft vooral binnen huis. Wel zal hij vaak opgeborgen en weer uit de kast gehaald worden. Ook is het in huis niet erg goed geregeld wat betreft stopcontacten, ik denk dus dat de power supply een stevige aansluiting moet hebben zodat hij niet afbreekt.

Desondanks is een redelijke batterijduur wel gewenst.

Voor de toekomst zou het handig kunnen zijn om een 5Ghz ac WiFi-adapter mee te nemen en te denken aan vrije ruimte inside(bijv. voor een SSD).

Budget: Indien mogelijk tot 350,00.

Ik heb zelf wat rond zitten zoeken naar used-IT, want het budget lijkt me zelf wat te klein. Toen kwam ik deze tegen(helaas wel HP, maar dan wel een elitebook :( ). Wat denken jullie, zal de i5 520M icm 4GB RAM goed genoeg zijn volgens jullie?

Ter vergelijking, specs van wat ze nu heeft en waar we met hardware en prestaties boven willen gaan zitten :+
CPU-Eigenschappen:
CPU Type 2x , 2266 MHz
Instructieset x86, x86-64, MMX, SSE, SSE2, SSE3
Origineel kloksnelheid 2270 Mhz
L1 Data-cache 32 KB
L2 Cache 256 KB (On-Die, ATC, Full-Speed)

Multi CPU:
CPU #0 Intel(R) Core(TM) i3 CPU M 350 @ 2.27GHz, 2261 Mhz
CPU #1 Intel(R) Core(TM) i3 CPU M 350 @ 2.27GHz, 2261 Mhz
CPU #2 Intel(R) Core(TM) i3 CPU M 350 @ 2.27GHz, 2261 Mhz
CPU #3 Intel(R) Core(TM) i3 CPU M 350 @ 2.27GHz, 2261 Mhz

Moederbord:
CPU Type 2x , 2266 MHz
Moederbordnaam Hewlett-Packard HP Pavilion Notebook PC
Moederbord Chipset Onbekend
Systeemgeheugen 2484 MB
BIOS Type Insyde (06/22/10)

Scherm:
Video kaart Intel(R) HD Graphics (1043384 KB)
Monitor Algemeen PnP-beeldscherm [NoDB]

Opslag:
IDE apparaat Intel(R) 5 Series/3400 Series Chipset Family 4 Port SATA AHCI Controller - 3B29
SCSI/RAID apparaat Microsoft iSCSI-initiator
Harde schijf ST9160821AS ATA Device
Optische Station hp DVDRAM GT31L ATA Device
SMART Status harde schijf Onbekend

Partities:
C: (NTFS) 144427 MB

Fysiek geheugen:
Totaal 2484 MB

Netwerk:
Netwerkkaart Atheros AR9285 802.11b/g/n WiFi Adapter

HDD ST9160821AS ATA Device
Monitor AUO22EC: Algemeen PnP-beeldscherm [NoDB]
Optical hp DVDRAM GT31L ATA Device
PCI/AGP 1002-68E0: Standaard-VGA grafische adapter [NoDB]
PCI/AGP 1002-AA68: High Definition Audio-besturing [NoDB]
PCI/AGP 168C-002B: Atheros AR9285 802.11b/g/n WiFi Adapter [NoDB]
PCI/AGP 8086-0044: Intel(R) processor DRAM Controller - 0044 [NoDB]
PCI/AGP 8086-0045: Intel(R) processor PCI Express Root Port - 0045 [NoDB]
PCI/AGP 8086-0046: Intel(R) HD Graphics [NoDB]
PCI/AGP 8086-2448: Intel(R) 82801 PCI Bridge - 2448 [NoDB]
PCI/AGP 8086-2C62: QuickPath Architecture Generic Non-core Registers - 2C62 [NoDB]
PCI/AGP 8086-2D01: QuickPath Architecture System Address Decoder - 2D01 [NoDB]
PCI/AGP 8086-2D10: QPI Link 0 - 2D10 [NoDB]
PCI/AGP 8086-2D11: QPI Physical 0 - 2D11 [NoDB]
PCI/AGP 8086-2D12: Reserved - 2D12 [NoDB]
PCI/AGP 8086-2D13: Reserved - 2D13 [NoDB]
PCI/AGP 8086-3B09: Intel(R) HM55 Express Chipset LPC Interface Controller - 3B09 [NoDB]
PCI/AGP 8086-3B29: Intel(R) 5 Series/3400 Series Chipset Family 4 Port SATA AHCI Controller - 3B29 [NoDB]
PCI/AGP 8086-3B30: Intel(R) 5 Series/3400 Series Chipset Family SMBus Controller - 3B30 [NoDB]
PCI/AGP 8086-3B32: Intel(R) Turbo Boost Technology Driver [NoDB]
PCI/AGP 8086-3B34: Intel(R) 5 Series/3400 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller - 3B34 [NoDB]
PCI/AGP 8086-3B3C: Intel(R) 5 Series/3400 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller - 3B3C [NoDB]
PCI/AGP 8086-3B42: Intel(R) 5 Series/3400 Series Chipset Family PCI Express Root Port 1 - 3B42 [NoDB]
PCI/AGP 8086-3B44: Intel(R) 5 Series/3400 Series Chipset Family PCI Express Root Port 2 - 3B44 [NoDB]
PCI/AGP 8086-3B56: High Definition Audio-besturing [NoDB]
PCI/AGP 8086-3B64: Intel(R) Management Engine Interface [NoDB]
PnP HPQ0004: HP Mobile Data Protection Sensor [NoDB]
PnP SYN1E1D: Synaptics PS/2 Port TouchPad [NoDB]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

De i3 die er nu in zit heeft een passmark score van ~1900. De i5 die je hebt gekozen ~2400. Ter vergelijking, een moderne Celeron scoort al ~2800. Qua processorsnelheid ga je er niet zo heel veel op vooruit dus.

De schijf die je nu in je laptop hebt zitten is een SATA-150! Ik denk dat daar je probleem zit. Ik vermoed dan ook dat je je heil beter kan zoeken in een SSD. Ik weet niet hoe goed de rest van de huidige laptop nog bevalt, maar een SSD kan een wereld van verschil betekenen.

Mijn dochter had ooit een oude laptop van 7 jaar oud met een Core2Duo T5500 processor (passmark 900). Normale procedure: aanzetten, dan drinken inschenken, even 2 etages naar boven om wat op te halen, weer naar beneden, drinken opdrinken en dan nog eventjes wachten en de laptop was opgestart. Eerlijk = eerlijk, ik overdrijf maar een heel klein beetje. In de laptop is een SSD geplaatst en opstarttijd ging van ongeveer 4 minuten terug naar < 20 seconden. MS Word opstarten: van 1 minuut naar < 1 seconde.

Enige aanpassing was een SSD.

Als ik je een tip mag geven: koop een pricewatch: Crucial MX100 256GB van € 94 en zet die erin. Probeer het dan nog eens. Grote kans dat je je laptop niet weer terugkent. Mocht dat niet genoeg zijn, dan koop je alsnog een snellere laptop, maar dan zet je de SSD dáár weer in.

Check bv HSena in "Budget laptop (internet en Sims) +- 500 euro"
HSena schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 12:24:
Ik heb gisteren een Dell 15-3542 (i3, niet touchscreen) met de VIP korting, voor 269 euros !
Combineer die met de SSD en dan ben je in het slechtste geval voor € 363 klaar.

... en gaat over tot de orde van de dag

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:02
P_Tingen schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 14:19:
De i3 die er nu in zit heeft een passmark score van ~1900. De i5 die je hebt gekozen ~2400. Ter vergelijking, een moderne Celeron scoort al ~2800. Qua processorsnelheid ga je er niet zo heel veel op vooruit dus.

De schijf die je nu in je laptop hebt zitten is een SATA-150! Ik denk dat daar je probleem zit. Ik vermoed dan ook dat je je heil beter kan zoeken in een SSD. Ik weet niet hoe goed de rest van de huidige laptop nog bevalt, maar een SSD kan een wereld van verschil betekenen.

Mijn dochter had ooit een oude laptop van 7 jaar oud met een Core2Duo T5500 processor (passmark 900). Normale procedure: aanzetten, dan drinken inschenken, even 2 etages naar boven om wat op te halen, weer naar beneden, drinken opdrinken en dan nog eventjes wachten en de laptop was opgestart. Eerlijk = eerlijk, ik overdrijf maar een heel klein beetje. In de laptop is een SSD geplaatst en opstarttijd ging van ongeveer 4 minuten terug naar < 20 seconden. MS Word opstarten: van 1 minuut naar < 1 seconde.

Enige aanpassing was een SSD.

Als ik je een tip mag geven: koop een pricewatch: Crucial MX100 256GB van € 94 en zet die erin. Probeer het dan nog eens. Grote kans dat je je laptop niet weer terugkent. Mocht dat niet genoeg zijn, dan koop je alsnog een snellere laptop, maar dan zet je de SSD dáár weer in.

Check bv HSena in "Budget laptop (internet en Sims) +- 500 euro"

[...]

Combineer die met de SSD en dan ben je in het slechtste geval voor € 363 klaar.
Beste P_Tingen,

bedankt voor de reactie. Ik heb inderdaad ook aan een SSD gedacht, het hoofdprobleem is en blijft echter de oververhitting. Zodra hij boven de 70 komt, merk je dat hij langzamer en langzamer gaat werken. Ik spuit dat ding nu elke week uit met een bus perslucht omdat hij anders makkelijk tot 100 graden raakt. En zelfs dit is eigenlijk niet genoeg.

Correct me if i am wrong maar ik denk dat het onwerkbaar is om op zo'n manier door te blijven werken. Ik ga inderdaad in (toekomstige) notebooks en desktops in huis een SSD plaatsen omdat ze hun nut voor mij allang bewezen hebben, maar daarbij ontkom je denk ik niet aan vervanging van deze laptop.

Ik zal eens op de V&a en pricewatch rondsnuffelen om te kijken of er iets bijstaat.

Een EDIT voor de lijst met wensen: een notebook met mogelijkheid tot schoonmaken van de koeling/ventilator. In mijn oude Acer Aspire is het mogelijk om er makkelijk bij te komen, hem eruit te halen en af te stoffen. Met de huidige HP's kan dat niet, een groot gemis!

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Windows 8 wil ik voorlopig nog niet aan beginnen, want dan moet ik 24-uurs helpdesksupport gaan spelen om elke stap opnieuw uit te leggen.
Ze zullen toch een keer moeten overstappen ivm het stoppen van beveiligingsupdates.
Nu gaat het aanleren van een nieuwe Windows makkelijker dan over 5 jaar.

W8.1 start ook gewoon op naar de desktop.
Het e-mail programma is het enige wat echt anders is voor jouw ouders.

• dimension4600
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-11 14:54
Dell heeft op het moment een Inspiron 15 voor €249, hij heeft zelfs een tijdje €229 gekost; absoluut geen geld voor een prima laptop. Bouwkwaliteit zit wel goed, en het probleem met Windows 8.1 kun je oplossen door een legale dvd van Dell op de kop te tikken en Windows 7 Pro te installeren.

Laptop Dell: €249 + SSD €80 + W7 Pro dvd € 15 = €344.

http://www.dell.com/nl/p/...3531-laptop/pd?oc=cn53105

Indien jij een student bent kun je ook 10% korting krijgen; zie daarvoor het kortingstopic Dell. Dan is de totaalprijs zelfs €319.

Er zit een webcam in, dual-core cpu, snel werkgeheugen, de accu houdt het lang uit. Mijn Insprion 7537 doet ruim 6 uur op een 58Whr accu. En, als je de 500GB hardeschijf nog weet te verkopen; al is het maar €30 euro; heb je voor heel weinig iets leuks op tafel staan.

[ Voor 19% gewijzigd door dimension4600 op 04-11-2014 13:57 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

In dit geval zou ik het "probleem" met Windows 8.1 laten voor wat het is. Als je ouders nu Vista hebben, wil je toch misschien wel naar een nieuwer OS. Met een ouder OS heb je altijd een risico dat het niet meer wordt ondersteund of dat nieuwigheden daar niet inkomen. Zo is Win8 al sneller dan 7 en heeft het betere ondersteuning voor SSD . En als je toch al over moet stappen van Vista naar wat anders, waarom zou je dan niet naar 8.1 gaan? Dat geeft je hoogstwaarschijnlijk straks een gratis update naar Win10 zodat je ook het oude startmenu in al zijn glorie weer terug hebt (voor zover je dat wil, maar dat is een andere discussie).

Of je de oude Windows Mail aan de praat gaat krijgen op Win7 / 8 / 10 durf ik niet te zeggen, alhoewel het volgens deze video wel kan. Je zou ook kunnen kijken naar een andere mailclient. Daar zijn er genoeg van en er moet vast wel een zijn waar je ouders mee uit de voeten kunnen. Wat ik zelf een toegankelijke vind is emClient, die lijkt qua uiterlijk op Outlook en kan mail van Windows Live Mail importeren:

Overigens, als de laptop voor werk gebruikt wordt, én er wordt veel gemaild, zou je ook kunnen overwegen Outlook aan te schaffen. Als je toch veel moet mailen, wil je misschien ook wel een goed programma om mee te werken. Goed gereedschap is het halve werk toch?

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1