Harde Schijven zomaar verdwenen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deknegt
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-08 08:27
Hallo Tweakers.

Ik had gister problemen met mijn grote 3TB data schijf, dus ik deed een chkdsk om te fixen wat mogelijk het probleem kon zijn. Hij is een flinke tijd bezig geweest, en hij heeft ook een heleboel bestanden gevonden die ik niet meer kon zien, en die ook weer terug gezet.

Maar rond 75 procent kreeg ik een error, en tot mijn brute schok was de hele harde schijf niet meer te vinden. Niet in computer, schijfbeheer, en zelfs niet in de BIOS!
En niet alleen de 3TB H: schijf was zomaar verdwenen, mijn 1TB game schijf D: was ook nergens meer te bekennen.

Het was al laat, dus ik besloot mijn PC maar af te sluiten en vandaag verder te gaan. Ik start vandaag mijn PC op, en vreemd genoeg was mijn 1TB D schijf wel weer terug, zonder enige problemen. Ik heb een chkdsk gedraaid, en alles zat snor op die schijf zonder enige problemen.

Maar mijn H schijf is nog steeds foetsie. En dat is om maar zo ligt te stellen ontiegelijk kut. Er staat heel veel belangrijke data op die schijf, onder andere VM's die ik nodig heb voor mijn schoolwerk.

Ik vind het ook erg vreemd dat mijn D schijf op het ene moment weg is, en een dag later gewoon weer leuk terug is zonder problemen. En ik hoop ook dat ik hetzelfde probleem heb met de 3TB, en dat hij niet een brick is geworden.

Mijn 3TB is ongeveer 6 maanden oud, het is een Seagate Barracuda ST3000DM001. En voor gister had ik geen enkele problemen met de schijf, geen vreemde geluiden, geen opslag issues. Alles werkte gewoon soepel. En van de één op het andere moment is de schijf verdwenen.

Dus hopelijk kunnen mijn medetweakers mij helpen, misschien heeft iemand eenzelfde probleem gehad en hem hopelijk kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-08 14:26
Heb je de disk al in een andere pc geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deknegt
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-08 08:27
Snelle update nu dat ik thuis ben (Weekend!). Ik heb de HDD uit mijn PC gehaald, en aangesloten (aan dezelfde PC) met mijn dock. En nu word hij dus wel leuk gezien.
Ik ga hem eerst chkdsk'en en daarna kijken of hij het doet als ik hem weer in mijn PC stop.

Als hij het dan niet doen, hoop ik dat het aan de SATA kabel ligt. Lijkt me sterk dat het aan stroom ligt namelijk, want toen ik hem eruit haalde was hij nog warm. (Computer stond hele dag aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43
Voordat je hem weer in je PC plaatst.. Maak eerst even een backup van die belangrijke data.(nu je erbij kan)
Stel dat het terugplaatsen een verkeerde uitwerking heeft ben je straks wel echt je data kwijt.

Better safe than sorry..

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet eerst chkdisk doen, eerst een image draaien van de hele schijf! Gebruik iets als ddrescue !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het eeerste wat je zou moeten doen is de SMART gegevens veiligstellen. Als je gaat klooien met utilities als chkdsk of andere scan programma's, kan het 'bewijs' van de oorzaak verloren gaan. SMART is altijd de eerste stap voor diagnose voor problemen met een opslagapparaat.

Lukt het niet om deze onder Windows uit te lezen, gebruik dan een Linux livecd, zoals Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-08 13:37

@r!k

It is I, Leclerq

Klinkt heel suf ik weet het maar heb je je computer al eens schoongemaakt, als in stof verwijderen.

Mijn pc gaf allemaal random reboots, startte soms niet op, zag schijven niet, displaydriver crashen en alles en uiteindelijk bleek het bij mij stof op 1 van de geheugenbanken te zijn. Eraf gehaald en pc draait weer als een zonnetje. Ik had zelf nooit gedacht dat stof zoiets kon veroorzaken (hij was helemaal niet zo vies namelijk).

Probeer anders ook een andere sata poort, de schijf werkt nog, dat heb je in ieder geval al bewezen dus ik neig naar iets met je moederbord/chipset.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je met linux aan de slag gaat: https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery
Pagina: 1