• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:37
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het zoek naar onderdelen voor een flinke upgrade. Ik zoek een nieuwe processor, moederbord en geheugen bij mijn R9 290.

Ik was aan het rondkijken naar tweedehands processors en mij viel op dat vrij weinig interesse lijkt te zijn in socket 2011 processoren (gisteren bijv een veiling van een 3930k voor 253 euro geeindigd, leek mij redelijk laag gezien de nieuwprijs van 500 euro).

Ik weet dat de moederborden (ook geheugen?) flink aan de prijs zijn, maar ook die vallen tweedehands te kopen denk ik dan. Uit menig benchmark blijkt dat de 2011-socket processoren (die ik ken in ieder geval) erg hoog scoren, vandaar mijn interesse.

Ik wil de processor echter alleen gaan gebruiken om te gamen. Wel wil ik een pc bouwen die de komende jaren nog 'high-end' blijft. Mijn doel is simpel, ik wil een pc hebben die in 2016 nog de nieuwstee total war kan spelen met 20.000 man soepel. (Uit mijn andere topic bleek men het erover eens te zijn dat bij grote strategiespellen de processor meer wordt belast dan bij, de in benchmarks oververtegenwoordigde, first person shooters). Vandaar dus mijn behoefte aan ook een erg goede processor naast een erg goede videokaart.

Dus, welke 'problemen' - anders dan financiele - brengt een socket 2011 mee? En zal bijvoorbeeld een HP Intel Xeon E5-2640 Tray (in de toekomst) merkbaar beter presteren in games dan bijvoorbeeld een i7 4790k?

Bij voorbaat dank,

FJA

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De reden dat je ze niet heel veel ziet is omdat het mainstream spul voor de meeste gebruikers interessant genoeg is, en mensen die een LGA2011 hebben gaan 'm waarschijnlijk nu nog niet weg doen, omdat het platform nog vrij jong is en daarom prima voldoet.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een e5 2640 zou trouwens echt een slechte keuze zijn.

De 4790k is de meest toekomstbestendige cpu die er is op dit moment. Ga niet investeren in verouderde chipsets en mogelijk een foute cpu. Een 3930k met oc is nog wel leuk maar zou ik niet aanraden boven een 4790k op dit gebied.

specs

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als de 2011(3) goedkoper was dan zouden meer mensen die nemen ipv S1150.
Zeker de nieuwe generatie 2011 cpu's/moederborden zijn duur omdat je ook nog DDR4 geheugen moet aanschaffen wat flink aan de prijs is.
Ook wil je een quad channel geheugen setup en mjah.. voor minder dan 8GB per bank wil je niet gaan.

Toen ik op het punt stond een nieuwe pc te kopen een jaar geleden heb ik overwogen een 2011 systeem aan te schaffen. Met de standaard setup kwam ik al 300 euro duurder uit dan mijn huidige systeem.

En op dit moment ben je beter af met een 4770k/4790k als ik eerlijk ben, hogere kloksnelheden wegen nog steeds zwaarder dan meerdere cores (afhankelijk van je doeleinden). En de Xeons zeker die jij noemt is kwa prestaties een stuk minder dan de 5820 en voor dat geld kun je een 5960X kopen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• ShDT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11-2025
Steek je geld in de GPU en niet in de CPU. Met een 4e generatie i5 CPU (1150) ben je prima af. Als je wilt overklokken ga je voor een k-versie, maar al ga je dat niet doen dan kan je beter voor de goedkopere versie kiezen.