Toon posts:

Upgrade desktop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een jaar of 5 begint mijn pc te traag te worden. Ik wil dus upgraden. Omdat ik mij hier al 5 jaar niet meer mee bezig heb gehouden vraag ik jullie om wat advies.

Mijn huidige desktop:

e6600
ati 3870
2 gb intern geheugen
msi p35 moederbord
650 watt voiding
500 gb hardeschijf

De desktop wordt voornamelijk voor school gebruikt (niets zwaars). Ik wil wel af en toe een nieuwe game kunnen spelen. Veel games zijn met mijn huidige systeem op low niet meer te spelen.

Ik zocht iets rond de 400 euro. Ik dacht aan een goedkope i5, 2x4 gig geheugen, goedkoop moederbordje en een videokaart rond de 100 euro. De rest van het systeem wil ik meenemen, ssd komt er misschien later een keer in.

Hebben jullie suggesties?

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Helaas moet je wel even de regels van het forum volgen en de template van de openingspost gebruiken. En verder dus met een eigen voorstel komen. Zie DAA beleid en Handleiding Pricewatch. Topic staat overigens in verkeerde forum. ;)

Mijn voorlopige advies: probeer je budget iets hoger te zetten (500-550). Dan kun je een hele goede build samenstellen die nog jaren meegaat. Hints: goedkoopste i5, 8GB geheugen, ssd, tweedehands 7950 boost videokaart (100 euro), goedkoop H81 moederbord. Dit zijn eigenlijk al je eigen suggesties, maar dat gaat niet lukken voor dat budget. Het kan met een goedkopere processor etc., maar dat systeem zal minder lang meegaan,

[ Voor 18% gewijzigd door JoepD op 31-10-2014 01:05 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 18:50
Voor 400 euro is 2e hands een goede optie om toch een mooie upgrade te doen :

deze i5 is prima : V&A aangeboden: Intel Core i5-2400
Misschien krijg je nog wat van de prijs af omdat ie geen koeler heeft.

Daar bij zou ik dan een hd 7950 van V&A scoren :

bv. V&A aangeboden: Club3D Radeon HD 7950 '13Series
met garantie. Prima kaartje waamee je de huidige spellen op high/ultra speelt.

En dan het volgende lijstje toevoegen :

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75M-GL R2.0€ 39,99€ 39,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,40€ 22,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Crucial MX100 256GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 219,34

Basic mobo b75 chipset is prima.
De tranquillo CPU koeler omdat er geen koeler bij de i5 zit en hij houdt je CPU prima op temp met heel weinig geluid.
8 GB geheugen, presteert prima en low profile om de installatie van CPU koelers makkelijker te maken.
En de SSD. Maakt je PC retesnel. Je kunt er aardig wat op kwijt en kan ook fijn zijn voor games. Zoals bv bf4 waarbij de laadtijden van de multiplayer maps sterk verkort worden. Was vor mij toch altijd wel een bron van ergernis.

Dan heb je in totaal voor rond de 400 euro een hele grote upgrade tov wat je nu hebt en hier kun je elke huidige game en de komende games prima op spelen.

Heb ik nog wel ff 1 belangrijke vraag. Welk merk/type voeding heb je? Als je het niet weet kijk even in de behuizing, vaak zit er wel een sticker op de voeding.

En dan ook vrij handig om te weten : wat voor een behuizing heb je? Ruim genoeg? Passen er grotere videokaarten in? Past de door mij voorgestelde CPU koeler er in? Genoeg casefans om de warmte af te voeren?

[ Voor 13% gewijzigd door Baloes op 31-10-2014 02:44 ]

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik zou TS toch vragen om nog zeker 200+ bij de sparen. Voor minimaal 600 zet je een mooi systeempje in elkaar. Beter dan nu voor een mini budget onderdelen te gaan kopen wat misschien op korte termijn weer jou taken niet kan voldoen.

1 keer een goede investering en je bent klaar voor een paar jaar. En nee, dat hoeft geen 1000 euro te kosten.

Verwijderd

Topicstarter
Ter aanvulling, dit had ik in gedachten. Op de ssd na en misschien de tragere videokaart leek dit mij een prima setup.

Ik heb ruimte genoeg in mijn kast, ik heb een antec p182 en een OCZ 650 watt voeding waar ik voorheen mijn 8800gtx zijn werk deed.

http://www.geek.com/xyzim...s/antec_p182/ap182_06.jpg

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,90€ 158,90
1Asus B85M-G (C2)€ 57,95€ 57,95
1Club3D Radeon R7 260X royalQueen€ 107,95€ 107,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 389,75

Voordeel van deze setup is dat ik de onderdelen bij een winkel kan bestellen en laten monteren.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
JoepD schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 01:00:
Topic staat overigens in verkeerde forum. ;)
Dit staat hier voorlopig prima.

• Baloes
Ah kijk die extra info is idd wel handig. Was er ff vanuit gegaan dat je de assemblage zelf ging doen.

Je zou nog wel voor een 2e hands 7950 kunnen gaan. Omdat de installatie daarvan wel heel eenvoudig zelf gedaan kan worden. Die kaart is nl. zoveel krachtiger dan een 260x.

YouTube: Hoe bouw ik een videokaart in mijn computer?

Dat anti-statische armbandje wat ze hier in de video gebruiken heb je trouwens niet echt nodig. Als je gewoon even de kast aanraakt om je eventueel te ontladen voordat je je videokaart erin stopt is al genoeg.

-Edit-

Je oude CPU en geheuegen en mobo kun je waarschijnlijk nog wel verkopen op V&A waarmee je weer wat budget krijgt voor de component die je PC echt sneller maakt : de SSD.

Met de componenten die je nu aanschaft ga je er qua gamen flink op vooruit. De SSD zorgt ervoor dat je computer echt sneller aan gaat voelen.

[ Voor 40% gewijzigd door Baloes op 01-11-2014 16:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik twijfel nog om zelf de boel te assembleren. Dit heb ik bij mijn vorige pc's ook gedaan. Het is gewoon effe geleden. Uiteindelijk is het gewoon de juiste stekkers op de juiste plaats monteren. (de prijs van 60 euro voor assemblage is niet mis)

Misschien is het aanschaffen van deen tweedehandse videokaart dan wel verstandig! Ik zal er naar gaan kijken. De overige componenten bestel ik dan nieuw.

Kunnen de gekozen componenten met elkaar overweg? En past mijn 3870 ook in het nieuwe moederbord. Dan kan de videokaart ook iets later worden aangeschaft.

• Baloes
Ja hoor die 3870 past prima in je nieuwe mobo. Alleen zul je er dan qua gamen weinig op vooruit gaan :)

Zelf assembleren is idd een stuk voordeliger.

Misschien dat dit videotje goede herrinneringen oproept?

YouTube: Bouw je eigen PC computer - stap voor stap handleiding 2011

Als wel zelf gaat assembleren en je hebt geen breed budget dan zou je misschien toch kunn gaan voor een CPU van V&A. Het scheelt veel geld en niets/nauwelijks in prestatie. Om die reden doe ik dat zelf ook vaak voor m'n zoon en z'n vrienden die voor weinig geld toch een leuke gamebak willen.

Juist de CPU (en zeker die van intel omdat daar geen verbuigbare pinnetjes aan zitten) is 1 van de onderdelen van de pc die vaak/altijd het langste meegaan. Moederborden,HDD's, RAM en voedingen schaf ik wel altijd nieuw aan.

Daarbij schept het weer ruimte in je budget voor andere componenten.

Heb laatst nog een build met een 2e hands i5 3470 in elkaar gezet. Prima processor die alle games in combi met de r9 290 die ik er bij had gezet aankan.

Deze staat nu ook in V&A V&A aangeboden: Intel Core i5 3470 TRAY
En ook daar zal nog wel wat van af kunnen omdat er geen koeler bijzit. De verkoper heeft 50 positieve reviews dus die gaat je zowiezo geen kapotte CPU aansmeren :) Is mij trouwens ook nog nooit overkomen bij wie dan ook.

Maar goed das als je zelf gaat assembleren en het aandurft natuurlijk :)

Presteert gewoon net zo goed als een i5 4440.

Kijk maar eens naar deze review en hoe hoog de 3470 steeds in de lijsten staat

http://pclab.pl/art50000.html

Wel even google translate aanzetten...tenzij je vloeiend pools spreekt natuurlijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door Baloes op 01-11-2014 17:41 ]

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als je gaat uitkijken naar leuke deals hier op de V&A afgewisseld met nieuwe onderdelen + verkoop oude onderdelen, dan moet je toch wel een heel eind kunnen komen. Ik kwam ook van een oude set (E8400 ipv E6600, 8800GT/HD4870 niveau ivp 3870, 4GB ipv 2GB) en heb al mijn oude onderdelen gewoon weten te verkopen. Dan kun je je afvragen: heeft dat wel zin voor zulk tientjeswerk? Welnu, als je voor die E6600 12 euro krijgt, 2GB idem, videokaart eveneens, mobo ook heb je toch 48 euro meer te besteden. Afhankelijk van het type voeding kun je die nog even hergebruiken > scheelt weer in de kosten. Afhankelijk hoe goed die hdd is, gewoon hergebruiken.

Want dan kun je voor 448 euro op zoek naar: een cpu, gpu, mobo, ramgeheugen. Waarbij je met bijv een nieuwe i5 4460 (159 euro), nieuwe 8GB ram (~70 euro), nieuwe mobo (39 euro) nieuwe 128GB ssd (66 euro) en tweedehandse gpu (115 euro) toch al het best ver kan schoppen. Stop dat in je oude behuizing, inclusief hergebruik oude voeding/hdd en je bent weer up to date voor 449 euro. Dat wel op de voorwaarde dat je alles zelf in elkaar gaat zetten, of iemand kent die dat voor je wilt doen ;)

Zelf heb ik 660 euro uitgegeven in totaal (€150 voor i5 4690 via V&A, €225 voor MSI 290 gaming via V&A, €25 Silencio 352 via V&A, €25 Seasonic M12 520watt voeding via V&A, €235 256GB ssd/8GB ram/mobo nieuw) en daarbij 225 euro terug weten te krijgen via verkoop aan oude onderdelen. Netto kwam ik dus uit op 435 euro. Je moet er maar zin in hebben, maar met een strak budget moet je creatief zijn of genoegen nemen met minder. Als je niet aan tweedehands inkopen wilt beginnen beperkt het je in de opties. Bovendien als je wel tweedehands hunten gaat naar leuke koopjes, ja dan kan het even duren tot je alle benodigde componenten op de kop hebt weten te tikken. Dus je moet er geen haast bij hebben. Maar soms word je geduld beloond :)
Pagina: 1