Nieuw moederbord besteld, gebruikt moederbord gekregen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellie112
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dag tweakers,

Ik zit met het volgende probleem, vorige week heb ik een nieuwe moederbord besteld.
Echter als ik het moederbord goed bekijk vind ik vlekken aan de onderkant van het moederbord. De bovenkant ziet er redelijk nieuw uit op een paar vlekjes na.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2qdviah.jpg & Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/ilx2cw.jpg

Ik denk dat dit soort vlekken ontstaan als componenten gereinigd worden d.m.v. een compressor. (Wat zou kunnen betekenen dat het om een gebruikt moederbord kan handelen)
In compressor verzamelt namelijk water (mits deze niet regelmatig wordt afgetapt).
Tijdens gebruik van de compressor komt dit water samen met de perslucht vrij en laat dit sporen achter.

Of heeft iemand anders een betere verklaring voor deze vlekken? (Het was een niet al te duur moederbord (80euro), kan er iets tijdens de productieproces fout zijn gegaan?)

Verder nog een belangrijkere vraag. Is dit een reden om het product terug te sturen? of Is dit normaal bij moederborden en maak ik me zorgen om niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Mijn eerste ingeving is: Ja, dit is een reden om met een beroep op non-conformiteit het moederboard terug te sturen. Als je de koop op afstand hebt gedaan dan kun je een beroep doen op het herroepingsrecht. Dit zou ik als backup noemen, omdat je hierbij de kosten van de retourzending moet dragen. Bij non-conformiteit is dat niet het geval.

[ Voor 24% gewijzigd door alfatrion op 30-10-2014 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb dit wel vaker gezien en het heeft denk ik met het reiniging proces/bescherm laagje te maken.
Het lijkt een beetje op water vlekken, soms zie je het wel soms niet. Meestal de wat goedkopere bordjes.

Start hem eens op en kijk of je bios tijd goed staat?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:28
Ik heb ook wel eens nieuwe mobo's zo uit de doos zien komen inderdaad, kan volgens mij komen door het reinigings proces in de fabriek inderdaad.

Als het mobo verzegeld wat met de originele stickers op de doos en/of anti statische zak dan kun je er wel vanuit gaan dat het mobo gewoon nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je op de eerste foto ziet lijkt me eerder wat residu dat is achter is gebleven door het solderen, dat zie je soms nog wel eens bij moederborden, en is niets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellie112
  • Niet online
Wil het moederbord liever niet in gebruik nemen. Ik denk namelijk dat een winkel dit probleem afscheept met “het is normaal en het werkt perfect” En dan kan ik uiteindelijk tegen verzendkosten het product weer terug krijgen.. Dus als ik gebruik wil maken van het herroepingsrecht dan mag ik het product niet in gebruik nemen.

@Dennism
De doos van het moederbord was niet verzegelt, de anti statische zak was overigens met een standaard plakbandje dichtgemaakt.

Ik had trouwens dit topic ook geopend omdat ik dit nog nooit gezien had bij een nieuwe moederbord (en ik heb toch al heel wat moederborden gekocht). Verder is mijn eigen ervaring met het reinigen van hardware dat de lak wordt aangetast als het in aanraking komt met alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom probeer je niet gewoon of het moederbord werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:12

Onbekend

...

Dit zijn "normale" sporen van het productieproces. Zolang er geen krassen te zien zijn (printsporen en schroefgaten) lijkt het moederbord nieuw.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hellie112 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 23:26:
Dus als ik gebruik wil maken van het herroepingsrecht dan mag ik het product niet in gebruik nemen.
Maar je mag het wel testen...

Overigens, hoe erg kan het zijn? Stel je eens voor dat een zekere tweaker gewoon dat moederbord had besteld en bleek het verkeerde besteld te hebben. Hij stuurt het terug, winkel maakt het schoon, test het even door er een CPU in te prikken en te zien of het boot, en het gaat weer de voorraad in. Dan heb je een bord waar helemaal niets aan mankeert (zelfs is getest daarop!), maar jij wil per se een nieuwe zoals hij uit de fabriek kwam. Het is niet alsof dat bord in de eerste paar minuten extra hard slijt of iets dergelijks, de auto metafoor gaat hier niet op :)

Een van de gevolgen van de wet Koop op Afstand is nou eenmaal dat de kans bestaat dat je de tweede of derde persoon bent die een bepaald product ontvangt. Daar is niets mis mee op zich, zolang het product gewoon werkt. Je kunt niet van winkels verwachten dat ze alle retour gestuurde artikelen direct vernietigen, dat kan gewoon niet met deze marges. Bij Zalando wordt ongeveer de helft van de producten terug gestuurd. Ga er dus maar van uit dat de helft van de Zalando kleding die je draagt, voorheen door een ander is gepast. Een kwart zelfs door twee anderen. Bij computeronderdelen zal dat wat minder zijn, maar het idee is hetzelfde.

Ik wordt een beetje droevig van mensen die zeggen 'ik heb een product ontvangen wat waarschijnlijk goed functioneert, maar er zat een vingerafdruk / stofdeeltje / haar op, wat zijn mijn rechten !?!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postmaster330a
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-05 19:51
Hallo Hellie,

Ik begrijp je volkomen. Kopen is emotie, je verwacht iets nieuws maar heeft alle signalen dat hij al een keer gebruikt is. Wat ik zou doen is mezelf afvragen hoe erg ik ermee zit, want wat ook al geschreven wordt, je gaat er verder in gebruik niks van merken.... stel je voor hij gaat in de toekomst defect, heb je dan vrede ermee of denk je dan terug aan het aankoopmoment?

In jou geval dat je vraagt aan andere wat zij ervan vinden, terugsturen en een nieuwe bestellen.

Groet Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hellie112 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 23:26:
@Dennism
De doos van het moederbord was niet verzegelt, de anti statische zak was overigens met een standaard plakbandje dichtgemaakt.
Wat overigens heel standaard is.

Ga gewoon dit bord gebruiken, als je een nieuwe koopt heb je waarschijnlijk dezelfde sporen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:02
vaak zie je het ook aan de backplate. Deze is vaak geseald in een stuk plastic.

Het klinkt alsof dit bord idd al gebruikt is, maar moet dat een probleem zijn? Als het verder correct werkt en alles erbij zit?
Ik heb het ooit bij een processor gehad van een winkel waar je het echt niet van verwacht.
De casebadge ontbrak en de koelpasta was eraf gepoetst. Dat was wel echt een probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_B
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05:22
Kurkentrekker schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 08:07:
[...]
Bij Zalando wordt ongeveer de helft van de producten terug gestuurd. Ga er dus maar van uit dat de helft van de Zalando kleding die je draagt, voorheen door een ander is gepast. Een kwart zelfs door twee anderen. Bij computeronderdelen zal dat wat minder zijn, maar het idee is hetzelfde.
Deze vergelijking gaat niet helemaal op. Een statisch gevoelig onderdeel (zoals een moederboard of een CPU) kunnen schade ondervinden van onkundig gebruik. Deze schade hoeft niet zichtbaar te zijn of zich te manifesteren bij ingebruikname.

Computatie fouten en/of een verkorte levensduur kunnen het gevolg zijn.

Bij gevoelige (en dure) onderdelen wil je niet dat het zegel van de statische verpakking verbroken is geweest. Is het dat wel, dan is er een kans dat het component “misbruikt” is.

In de praktijk zal het best “vaak” goed gaan, maar als die persoon een wollen trui aan had en geen ESD protectie gebruikt, dan is de kans op schade groot.

In dit geval denk ik dat het allemaal wel mee valt en zou ik het moederboard gewoon in gebruik nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toeschouwer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-10-2022
kleine kans dat het een gerefurbished moederbord is, waar een gereduceerde prijs bij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-05 22:26
Waarom doe je niet het volgende:

Stuur de foto's naar de winkel waar je ze hebt gekocht met daarbij de vraag of dit zo hoort. Meld hierbij ook dat je een "gewoon" plakbandje aan trof op het anti-statische zakje. Geef ook aan dat je graag bevestiging wil van de verkoper dat het om een geheel nieuw product gaat.

Indien je deze bevestiging hebt ontvangen kun je het product gewoon in gebruik nemen. Kleine moeite van de jouw kant, lage kosten aan de kant van de verkoper als het een nieuw product is en ze alleen even per mail hoeven te bevestigen.

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
De verkoper heeft zelf belang bij een bepaalde uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat soort vegen zie ik wel vaker bij printplaten, en het hoeft niets te betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:23
Dit is inderdaad een gevolg van het golfsolderen. Niets om je zorgen over te maken en al zeker geen bewijs of dit bord al gebruikt is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
SharpY schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 11:39:
Waarom doe je niet het volgende:

Stuur de foto's naar de winkel waar je ze hebt gekocht met daarbij de vraag of dit zo hoort. Meld hierbij ook dat je een "gewoon" plakbandje aan trof op het anti-statische zakje. Geef ook aan dat je graag bevestiging wil van de verkoper dat het om een geheel nieuw product gaat.

Indien je deze bevestiging hebt ontvangen kun je het product gewoon in gebruik nemen. Kleine moeite van de jouw kant, lage kosten aan de kant van de verkoper als het een nieuw product is en ze alleen even per mail hoeven te bevestigen.
ik ben het hier eigenlijk wel mee eens, als je ze hiervan in kennis stelt leg je daarmee ook direct de verantwoording bij hen, ALS het bord dan kapot gaat binnen 2 jaar (ook door esd schade) dan is het aan hun om aan te tonen dat het aan jouw lag en eens niet andersom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 20:41
sharkzor schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 10:16:
vaak zie je het ook aan de backplate. Deze is vaak geseald in een stuk plastic.

Het klinkt alsof dit bord idd al gebruikt is, maar moet dat een probleem zijn? Als het verder correct werkt en alles erbij zit?
Ik heb het ooit bij een processor gehad van een winkel waar je het echt niet van verwacht.
De casebadge ontbrak en de koelpasta was eraf gepoetst. Dat was wel echt een probleem :)
Dit heb ik dus nog nooit gezien bij mijn AMD of Intel borden :/
Dus het is zeker niet altijd gesealed...
(sterker nog er wordt helemaal geen merk/model genoemd)

Het makkelijkste waar je aan kunt zien of een mobo al gebruikt is, is of het metaal/tin bij de schroefgaten "beschadigd" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-10 22:16

Bolletje

Moderator Harde Waren
Klopt, ik ben het ook regelmatig tegengekomen. Ook op duurdere moederborden (e.g. Asus ROG-serie).

Ik zou er geen punt van maken :)

Mocht het je wel storen dan kan je gewoon contact opnemen met de winkel.

[ Voor 22% gewijzigd door Bolletje op 03-11-2014 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
i-chat schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 17:59:
(...) ALS het bord dan kapot gaat binnen 2 jaar (ook door esd schade) dan is het aan hun om aan te tonen dat het aan jouw lag en eens niet andersom...
Waar baseer je dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellie112
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb het bord terug gestuurd en opnieuw besteld.
Vandaag is het binnengekomen. Wat blijkt dit moederbord heeft deze vlekken niet.

Dus al met al heb ik voor mijn gevoel de juiste keuze gemaakt.
Pagina: 1