M.2 SSD wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Ik heb een M.2 SSD (Plextor M6G 2242 128GB) in mijn laptop (Windows, een Thinkpad) gezet, gewoon de goede maat en al. In de bios zie ik hem staan als ATA HDD1: DISK (de HDD die er in zit staat als ATA HDD0: en dan de productnaam aangegeven). In device manager is hij te zien als Unknown Device. Echter is hij niet in de explorer te zien... Iemand een idee wat het probleem is? Werkt hij uberhaupt? Moet ik drivers downloaden (die heb ik tot nog toe niet weten te vinden), of iets in de bios aanpassen?

Kom er even niet mee verder, dus als iemand weet wat het probleem is/wat ik moet doen, laat het horen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 22:56
Ik weet niet precies welke Thinkpad je hebt, maar staat AHCI wel aan in de bios? :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Kan het niet vinden in de bios helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je hem niet gebruikt om windows op te zetten, dan moet je m formateren.

Maar je wil er windows op zetten, neem ik aan. In boot volgorde de ssd als 1e instellen, dan windows installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Wil hem inderdaad als boot schijf gebruiken. Wilde windows er eigenlijk op klonen, maar ik kan hem dus niet zien in de explorer... Zoek nog steeds een manier om dat aan de praat te krijgen, heb even in de BIOS rond zitten neuzen en daar valt niet echt iets te doen. Zou het kunnen dat hij misschien kapot is maar de computer wel ziet dat er iets in het m.2 slot zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
je hoeft hem niet te zien in de explorer.
Kloon programma herkent ook een ongeformateerde drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Heb je al eens in diskmgmt.msc gekeken? Staat hij daar, staan er partities op, zijn de partities geformatteerd, en hebben de partities een mountpoint/driveletter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
in diskmgmt staat hij wel, maar verder niks. Staat gewoon Disk0 (de HDD) en er onder Disk1, Unknown, Not initialized.

E: Als ik op initialize disk klik werken beide opties (MBR en GPT) ook niet...

[ Voor 25% gewijzigd door Thomas op 30-10-2014 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
ja logisch, want de schijf is niet geformateerd. En dat hoeft je ook niet te doen. Beter gewoon je hdd te clonen naar je ssd, en niet eerst allemaal dingetjes gaan doen die nergens voor nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Ga hier morgen even mee verder, als iemand in de tussentijd tips heeft, ik hoor het natuurlijk graag! Bedankt tot zover in ieder geval :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32
Reepje schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 23:15:
ja logisch, want de schijf is niet geformateerd.
Nee, dat is niet logisch :) Je begint met een niet-geïnitialiseerde schijf, die initialiseer je op GPT of MBR, daarop maak je een partitie, en pas dan heb je iets om te formatteren :)

Wat gebeurt er als je op een elevated command prompt 'diskpart' uitvoert, met 'select disk' de goede schijf selecteert, dan 'clean' gevolgd door 'create partition primary'? Let wel dat je de goede disk selecteert (eventueel met 'list disk' controleren dat er een * bij de SSD staat) want met 'clean' haal je alles op die schijf weg. Doe je dat met je HDD dan ben je alles kwijt...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Het lukt me niet om dat te doen. Kan met select disk somehow niet de disk selecteren (althans, moet dan de naam intypen, maar ik heb geen flauw idee wat ik dan moet intypen... Ben enigszins een leek op dit gebied)... Begin eigenlijk te vrezen dat hij het gewoon niet doet. In de Bios staat hij dus aangeven als HDD1: Disk, in Diskmngr.msc als unknown device (waar ik ook niks mee kan, niet initializeren, niks), en voor de rest zie ik hem dus niet in de explorer maar dat is blijkbaar logisch. Heb nogmaals in de BIOS gekeken of ik daar iets kon doen, maar helaas.

Weet iemand of de laptop gewoon "iets" in het m.2 slot ziet, en het daarom ook in de BIOS en diskmngr.msc aangeeft (dus allicht een kapotte SSD), of dat hij wel degelijk een SSD registreert? Zou al een stuk verder zijn als ik dat weet (want dan ga ik even kijken of ik de SSD gewoon kan omruilen).

Andere tips of uitprobeersels zijn ook welkom.

[ Voor 7% gewijzigd door Thomas op 02-11-2014 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100482

"Kan met select disk somehow niet de disk selecteren (althans, moet dan de naam intypen, maar ik heb geen flauw idee wat ik dan moet intypen"...

Niet de naam, maar het nummer... :)

Open Command prompt

Type hetgeen tussen "..." staat

"diskpart" en toets enter
"list disk" enter
"select disk 1" enter
"list partition" enter
"select disk 1" enter
"CLEAN" enter
"create partition primary align = 1024" enter
"list partition" enter
"active" enter
"exit" enter

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 100482 op 02-11-2014 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

BLACKfm

o_O

Ik weet niet of het uitmaakt, maar je hebt M.2 sloten die werken op sata en op pci-express voor zover ik weet. Ik baseer het een beetje op iets met klokken en klepels... ik zit niet helemaal in de materie.

Je hebt ook kaartjes met zogenaamde M en B (en M + B ) keys. Wellicht zit er dus een compatibiliteits probleem in je gebruikte SSD en het M.2 slot in de laptop.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/news/2013-11-22/M.2-Differences.jpg Afbeeldingslocatie: http://rog.asus.com/wp-content/uploads/2014/04/M.2-keying-lsi.jpg

Meer info o.a. hier: http://www.thessdreview.c...ngff-ssd-standardization/

Edit:
Details zijn belangrijk, het betreft volgens jouw een Thinkpad S440.

Na wat snel zoekwerk kom ik termen tegen als dat het een veredeld Msata slot is en daar dan waarschijnlijk alleen M.2 kaartjes in kunnen met 1 inkeping.

Ook lees ik dat het misschien bedoelt is voor een caching SSD.

Lijkt me dat je nog even de boeken in moet duiken wat waar is en wat met elkaar werkt :).

[ Voor 26% gewijzigd door BLACKfm op 02-11-2014 03:14 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Je kan hem bestellen met een caching SSD maar er kan gewoon een normale in, voor zover ik weet. Ik heb een B & M kaartje, en ik geloof dat die gewoon zou moeten werken. In de Thinkpad T440s/p werkt die in ieder geval wel, dus lijkt me vreemd als die het in deze opeens niet doet.

@ JSW, Zeker weten dat hij vanaf 0 telt en Disk 1 dus de SSD is :P?

[ Voor 11% gewijzigd door Thomas op 02-11-2014 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Anoniem: 100482 schreef op zondag 02 november 2014 @ 02:09:
"Kan met select disk somehow niet de disk selecteren (althans, moet dan de naam intypen, maar ik heb geen flauw idee wat ik dan moet intypen"...

Niet de naam, maar het nummer... :)

Open Command prompt

Type hetgeen tussen "..." staat

"diskpart" en toets enter
"list disk" enter
"select disk 1" enter
"list partition" enter
"select disk 1" enter
"CLEAN" enter
"create partition primary align = 1024" enter
"list partition" enter
"active" enter
"exit" enter
Na "create partition primary align = 1024" krijg ik; DiskPart has encountered an error: Incorrect function. See the System Event Log for more information.

Hmm... Misschien is de SSD toch niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Mag ik vragen waar je woont? Mocht je in de buurt van Arnhem wonen kun je hem wel even hier testen?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Woon in Utrecht, dus dat is wel een eind weg :P. Heb een studentenOV dus kan misschien wel een keertje op en neer.

E: Mocht hij kapot zijn is het wel de vraag of ik hem zelf heb gemold of dat hij zo is aangekomen. Heb er gewoon voorzichtig meegedaan, altijd een aarde aangeraakt (dus geen statische elektriciteit) en de connectors ook niet aangeraakt. Alleen de zijkanten van het ding...

[ Voor 54% gewijzigd door Thomas op 02-11-2014 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-04 11:56
Heb je je smart al uitgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
2 keer OK, lijkt er dus op dat hij toch wel werkt...

Kan via Lenovo trouwens wel 2 BIOS updates downloaden, misschien dat dat wat uithaalt. Ohja, kaan ook een SSD firmware update utility programma downloaden, ga ik ook even doen. Misschien dat dat wat uithaalt.

[ Voor 76% gewijzigd door Thomas op 02-11-2014 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
SSD firmware update utility haalde niks uit (maar zag wel dat er een SSD in zat, nog een indicatie dat het probleem waarschijnlijk niet bij de SSD ligt), nu de BIOS aan het updaten. Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag :).

E: whoops, sorry voor de dubbelpost.

[ Voor 7% gewijzigd door Thomas op 02-11-2014 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Kun je hem niet gewoon formateren in dskmgmt dan? Heb je toevallig een screenshot daarvan?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Het kan aan mij liggen maar ik zie die hele optie niet eens staan (of is het dat VHD gebeuren?). Dit is een screen van diskmgmt, Als ik hem probeer te initializeren krijg ik de volgende melding;
THe specified disk is not convertible because the size is less than the minimum size required for GPT disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Rechstklik en dan initialize werkt ook niet?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Nope, sterker nog, daar kan ik niet eens op klikken (staat lichtgrijs), enkel als ik diskmgmt opstart vraagt hij of ik hem wil initializeren, dat lukt dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Start eens een willekeurige Linux distro (Ubuntu bijv.) met live omgeving? Als het daar ook niet lukt, dan heb je 't OS iig uitgesloten als dwarsligger.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 02-11-2014 14:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Linux downloaden dus? Kan je een versie aanraden (en hoe lang ben ik daar dan mee bezig, ben 100% leek als het op Linux aankomt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jep: http://www.ubuntu.com/download/desktop , even juiste bitversie aangeven.

Dan de ISO op een cd/dvd branden of mbv Unetbootin op een USB stick zetten en pc er van laten starten. Weet alleen zo even niet hoe je in Linux hdd's/ssd's moet initialiseren.
edit: Zie https://help.ubuntu.com/community/InstallingANewHardDrive

[ Voor 27% gewijzigd door Raven op 02-11-2014 14:15 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Ok, zal dat straks even doen :). Thanks iig!'

E: Ben het op een externe HDD aan het zetten (dat schijnt ook te kunnen), hoe kan ik in Ubuntu de SSD zien (voor als het geinstalleerd is)?

[ Voor 62% gewijzigd door Thomas op 02-11-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Hij is niet te zien in Ubuntu, even in die terminal daar gekeken en ik zag alleen de USB stick en hard drive :(. Ben eigenlijk bang dat 'ie kapot is. Iemand ervaring met defecte producten (valt al buiten de DOA tijd) ruilen bij Azerty :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Gewoon garantie claimen, als hun zien dat die stuk is zullen ze je waarschijnlijk gewoon een nieuwe sturen. Aangezien zulke dingen vaak niet gerepareerd worden.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Precies, ga morgen eventjes bellen, hoop dat het enigszins snel wordt geregeld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 21:46
Wel overigens melden als DOA (Dead On Arrival) en niet garantie claimen. Als je garantie claimt gaat hij meestal terug richting de fabrikant (ondanks dat het te klein is om te repareren). Scheelt weer gedoe enzo :)

Rare vogel in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Weet niet of het wat zal uitmaken maar zal het inderdaad doen.
Pagina: 1