SATA kabel defect (of iets anders?)

Pagina: 1
Acties:

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:04
Ik heb hier een pc staan van een wat oudere man die klaagt dat zijn D-schijf het niet helemaal goed doet. Soms wel/Soms niet.

Alles gecontroleerd en niet veel bijzonders kunnen vinden.

Geen Spyware/virus.
Geen defragmentatie.
Daarna Crystaldisk gedraait op de CrystalDisk geeft een UltraDMA CRC Error Count op 200-1-0-133617.

Op google lijkt dit te liggen aan de SATA kabel maar kan ik dit ook controleren? Stel dat ik een SATA kabel even uit mijn eigen PC doneer. Kan ik dan controleren of dit het probleem opgelost heeft met behulp van Crystaldisk? Of moet ik wachten en kijken of de vage symptomen verdwenen zijn?

Het betreft een Western Digital 2 TB

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Pluk de sata kabel van je dvd drive uit je pc en test het?

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:41

Quad

Doof

Een UltraDMA CRC error zal nooit verdwijnen, het zal ook lastig zijn om te weten of het aan de kabel ligt. De enige optie is om de kabel inderdaad om te wisselen en te controleren of de symptomen zijn verdwenen en of de SMART waarde verder omhoog gaat.

Kan je verder een screenshot plaatsen van de SMART?

[ Voor 9% gewijzigd door Quad op 30-10-2014 19:47 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• __R__
Quad schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 19:46:
Een UltraDMA CRC error zal nooit verdwijnen, het zal ook lastig zijn om te weten of het aan de kabel ligt. De enige optie is om de kabel inderdaad om te wisselen en te controleren of de symptomen zijn verdwenen en of de SMART waarde verder omhoog gaat.

Kan je verder een screenshot plaatsen van de SMART?
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/1562yw2.jpg

Dus kabel verwisselen en een paar DVD`s heen en weer kopieren. Als de count niet oploopt heb ik het probleem gevonden?

[ Voor 1% gewijzigd door __R__ op 30-10-2014 19:55 . Reden: Verkeerde screenshot van verkeerde schijf ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:41

Quad

Doof

De C en D partities staan op dezelfde schijf?

Maar wat is precies 'doet soms niet goed'?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• __R__
Quad schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 20:05:
De C en D partities staan op dezelfde schijf?

Maar wat is precies 'doet soms niet goed'?
Nee C staat op een SSD. Misschien ben je verward doordat de eerste 5 minuten een ander screenshot gepost stond. Dit heb ik inmiddels gecorrigeerd.

"Doet het soms niet goed" Het lijkt erop dat de D-schijf af en toe wegvalt. Traag. Niet in explorer te benaderen. Alsof de stekker eruit getrokken is, daarom ook mijn vermoeden dat het aan de SATA kabel zou liggen. En crystaldisk/google lijkt dit te bevestigen.

Inmiddels ben ik 200 gig aan het kopieren van mijn NAS naar deze schijf. Kijken of met een donor kabel de waardes oplopen.

Inmiddels 400 gig heen en weer gekopieerd. Error count is niet opgelopen. Ik houd het op de kabel en dit is opgelost. Dank!

[ Voor 17% gewijzigd door __R__ op 31-10-2014 12:17 ]

Pagina: 1