• red-devil84
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-01 20:07
ik heb al een beetje gezocht op het forum

maar kan er nog weinig over vinden
ik speel op het moment weer bf3
alleen nu haal ik ongeveer 80 fps op ultra
met 2 videokaarten

de kaarten draaien dan ook maar op ongeveer op 40%

cpu is een amd fx 8320
16 gig ram
r9 280x royal queen 2 x in crosfire

zijn er meer mensen die dit probleem hebben
of hoe ik dit kan oplossen

• rutgervdland
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06-2025
Hi,

Wat is je probleem nu verder? 80 FPS is aardig netjes in Battlefield 3, en boven 80 FPS merken je ogen toch geen verschil ;) .
Hoe heb je dat getest op hoeveel procent load je gpu's lopen?

Volgende keer ook handig om interpunctie te gebruiken, dat leest wat prettiger.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:02
De resolutie waarop je speelt is ook interessant. Bijvoorbeeld 1920 x 1080 pixels of 2560 x 1440 pixels maakt echt een behoorlijk verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 30-10-2014 19:34 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-02 13:10

TommieW

Numa numa.

Kleine tip:
probeer niet een enter na iedere zin te doen
dit leest een beetje irritant
en probeer hoofdletters en interpunctie te gebruiken

Alvast bedankt. ;)

Je weet zeker dat VSync niet aan staat? Weet je verder ook zeker dat de bottleneck niet bij de CPU of een ander onderdeel zit?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• red-devil84
okey sorry.

ik speel op resolutie 1920x1200 dell scherm,

mijn gpu loads zijn ongeveer 40%, en de cpu draait dan op 78%.

maar hij dropt soms onder de 60, en dat zal toch niet mogen met 2 videokaarten.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

CPU bottleneck. Komt door de game/ zijn hele forums vol over soortgelijke problemen

Mensen zeggen dat de bottlenecks verdwijnen in BF3 met dual GPU als je overgaat op een snelle 6 core cpu van intel/
een 4930k/5820k bijvoorbeeld lost het probleem op.
Quad core draait slecht in BF3 met dual config videokaarten.

BF3 vreet CPU... dus er blijft weinig CPU kracht over om ook nog eens 2 snelle videokaarten aan te gaan sturen. beter zet je er 1 uit want dat draait stabieler en sneller. een enkelle 280X is snel zat voor 1080p
red-devil84 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 19:49:

Wel als je CPU te traag is

[ Voor 113% gewijzigd door A87 op 30-10-2014 22:26 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 15:24
A87 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 22:13:

[...]

Wel als je CPU te traag is
Dus je zegt nu dat zijn 8320 traag is??? Het is gewoon een probleem van BF3 zeker omdat je al zegt dat hele forums vol staan met soortgelijke problemen. Btw al de nieuwste drivers geprobeerd of oudere drivers als je nu de nieuwste gebruikt?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• The_12oach
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02-2019

The_12oach

Teveel in te weinig ruimte

Ik speelde BF3 met een 8350 een cpu die niet veel verschilt met de 8320 en ik draaide met 8gb ram ook met een CFx setup 280x en ik haal makkelijk de 130+ BF4 draait ook op +- 110 FPS.

Probeer je drivers is te updaten. Want dit lijkt een probleem met je drivers te zijn.

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

Nemesizz

Untouchable

red-devil84 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 19:49:
okey sorry.

ik speel op resolutie 1920x1200 dell scherm,

mijn gpu loads zijn ongeveer 40%, en de cpu draait dan op 78%.

Zo word er wel vaker gedacht, maar een PC is als een kettings, zo sterk als de zwakste schakel, of beter gezegd; een PC is zo snel als het traagste onderdeel.

Je kan dus wel een snelle processor hebben, snelle videokaart (of kaarten), maar als een ander onderdeel traag is, dan schiet je er nog niet wat mee op.

Ondanks dat steeds meer mensen SSD's in hun PC's inbouwen, zijn er ook nog genoeg die bijvoorbeeld games installeren op een hardeschijf (grote opslag, erg goedkoop). Punt daarmee is, dat data laden van een hardeschijf soms wat tijd kost, textures laden, of objecten, enz. Nu duurt dat meestal niet zo lang, maar in verhouding tot de snelheid van een processor, RAM en/of videokaart duurt dat een eeuwigheid.
Gevolg is dan ook meestal frame-drops omdat de CPU en GPU gewoon zitten te wachten.

Er kunnen overigens meerdere redenen zijn voor FPS drops, te veel om allemaal op te noemen.

Maar om even een paar (redelijk) vaak voorkomende oorzaken te noemen:
1 ) dat stukje wat ik al schreef over de hardeschijf, dat kán een oorzaak zijn.

2 ) overgeklokte hardware, in theorie zou je meer performance krijgen, echter, als een onderdeel overgeklokt is en niet helemaal stabiel, kan het ook performance kosten. Metname videokaarten (geheugen) overklokken kan drastische gevolgen hebben voor performance. Moderne videokaarten hebben GDDR5, en die heeft ECC aan boord. ECC (error correction) zorgt ervoor dat als er iets fout berekend word dat het dan nog een keer over gedaan word, net zo lang tot het wel goed is (of dusdanig slecht dat de kaart crashed ;) ). Vaak worden videokaarten ook vanuit de fabriek al overgeklokt, en helaas zijn die maar al te vaak (soms na een tijdje soms vrij snel) instabiel.
Zo'n herberekening (of meerdere malen) kost gewoon veel (relatief begrip, maar voor je CPU en GPU) tijd en kakt je frame-rate in.

3 ) CPU bottleneck word al aangegeven. Nu heb je wel een octacore, echter is een AMD FX niet helemaal hetzelfde als een 'zuivere' octacore. Zelfde verhaal met een Intel i7, is eigenlijk ook gewoon een quadcore met hyperthreading en doet zich dan voor als octacore. Nu werkt het systeem van AMD wel iets anders dan hyperthreading, maar toch kan niet alle software daar even goed mee over weg. Zijn ook zat games die slechter draaiden op een i7 dan een i5, puur omdat die games niet goed overweg kunnen met hyperthreading. Komt bij, dat niet alle games alle cores van een CPU kunnen benutten.
Als ik je CPU load omreken kom ik ongeveer uit op 100% load op 6 cores. Als die game niet meer dan 6 cores kan gebruiken (weet niet hoeveel die kan), dan kan een CPU bottleneck toch nog wel kloppen.
AMD FX heeft helaas niet zoveel IPC (instructions per clockcycle) als de gemiddelde moderne Intel CPU.

4) Je geeft niet aan welk moederbord je gebruikt. Maar zijn een stuk of wat AM3/AM3+ moederborden die doodleuk beweren octa-cores t/m 140W te ondersteunen, maar in de praktijk soms al beginnen te zweten als er iets zwaarders op zit dan een 95W TDP hexacore. Tot overmaat van ramp hebben sommige borden geen eens gekoelde VRM's (Voltage Regulation Modules, die voorzien je CPU van de juiste spanning), en nog een stapje erger sommige zijn niet eens beveiligd (kunnen doorbranden als je je CPU te zwaar belast).
Gevolg is dus dat sommige moederborden de CPU gaan throttelen om de VRM's te beschermen.
Meestal is de frame-drop dan wel wat drastischer dan 'onder de 60' , maar is ook iets om in het achterhoofd te houden.

5) Niet alle games kunnen goed overweg met SLI of Crossfire. Nu is de support tegenwoordig wel aanzienlijk beter, maar toch kun je soms tegen dingen aanlopen waar performance met 2 of meer videokaarten eerder omlaag gaat dan omhoog.

6) Check ook eens je temperaturen (CPU, GPU's). Kan zijn dat een onderdeel te warm word en dat er iets gaat throttelen (CPU en/of GPU).

Kan nog wel even doorgaan, maar denk dat je het punt wel snapt. Dat 2 videokaarten geen garantie is dat games soepel draaien ;) .

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Wat ik al een aantal keer gemerkt heb met AMD 83X0 cpu's is dat de performance in BF3/4 een beetje laag uitvalt vergeleken met b.v. een 3570K/4770K.

In BF3 zit ik eigenlijk bijna constant aan de 200FPS @ max settings 1080p. En BF3 kan zeker wel goed overweg met Crossfire, met 1 kaart zit ik op +/- 110 fps en met 2 op 200fps (Mogelijke cap in BF3?)

Wat ik ook al zag was dat een vriend van mij 2 x 770GTX had in SLI en zijn performance viel ook tegen met een 8350. Hij heeft toen een 4770K gehaald met bijpassend moederbord uiteraard, geheugen over gezet en zat ineens gemiddeld 10-15 fps hoger, ook was zijn minimum FPS flink omhoog gegaan van b.v. 40-45 fps naar 60-65. Ook de benchmarks gaven hogere scores (3dmark/Valley).

De upgrade heeft de problemen die hij had met BF4 ook grotendeels opgelost, nu heeft hij 2 780 Ti's en draait alles super :P

Het zou ook met core parking te maken kunnen hebben, dat zou je kunnen testen.

Welke drivers heb je geinstalleerd? Zelf gebruik ik de laatste beta drivers, 14.9.1 volgens mij.

En ja loop de tips even na die hierboven gegeven worden en weer duidelijk met het geven van je systeem specificaties/OS.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• The_12oach
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02-2019

The_12oach

Teveel in te weinig ruimte

Prutser geeft het al aan.

Core Parking. Ik was hem helemaal vergeten maar door de energie instellingen van Windows ofwel je moederbord kunnen er cores "geparkeerd worden" probeer deze util is te gebruiken.

http://www.coderbag.com/P...-CPU-Core-Parking-Utility

Dit was op mijn oude 970x bordje wel het probleem namelijk.

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

• red-devil84
ik snap alle problemen die jullie zeggen
ik heb ze ook allemaal even netje;s door gelezen,

ik zal mijn spec van de computer even vermelden

amd fx 8320
16 gig ram corsair
500 gig ssd voor game;s
256 gig ssd voor windows
asus SABERTOOTH 990FX R2.0

mijn complete systeem is custom watergekoeld dus de temp zijn wel goed.
het zal dan eventueel aan mijn cpu kunnen liggen,
maar hoe kan ik dit testen.

ik heb nu ook het programma gedownload van core parking
maar hoe werk dit programma precies

• red-devil84
ik heb dat programa gedownload,
er waren 2 core's parked, die heb ik nu unparked

dan is het toch goed, kan namelijk wel wat verschil zien in de fps

• A87
  • Niet online

A87

Sowieso als je de topcis bekijkt op battlelog vind je eindeloos veel over DUAL GPU kaarten die traag draaien... en keer op keer blijkt dat de CPU niet snel genoeg is.
mensen stappen dan over naar een snelle 6 core variant van intel en fps knalt 50% omhoog.

een 8320 is nog steeds te traag voor 280x crossfire.
En zoals hierboven al wordt aangegeven dat een 4770k al een hogere average geeft in game dan een 8230 met 2 videokaarten. Intel is vaak gewoon veel sneller dan AMD. Ook daar ontkom je al niet aan, ook al is een intel 4core en amd 8core.

Ik heb zelf ook gemerkt dat een CPU ongeveer zo snel als een 8320 (i5 Quad4ghz) gewoon veels te traag is voor dual kaarten in BF3................. recht voor mijn neus. Ik had zelf ook 7970 crossfire 1100mhz....... en 1 kaart werkte nog beter dan met 2. duidelijk cpu bottleneck.
Daarnaast moet je kijken naar minimum/average FPS en niet naar max, dat is lame om dat op te noemen.

Je haalt echt geen 120/140 fps average in BF3 met een 8320 ... het gaat eerder richting de 60-80 average als je over multiplayer hebt met alles er op en er aan

[ Voor 91% gewijzigd door A87 op 01-11-2014 13:15 ]

• A87
  • Niet online

A87

The_12oach schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 09:47:
Ik speelde BF3 met een 8350 een cpu die niet veel verschilt met de 8320 en ik draaide met 8gb ram ook met een CFx setup 280x en ik haal makkelijk de 130+ BF4 draait ook op +- 110 FPS.

Probeer je drivers is te updaten. Want dit lijkt een probleem met je drivers te zijn.
130+ fps? makkelijk? ik geloof er iig niets van. Beetje drukke server en je komt er niet aan.

[ Voor 107% gewijzigd door A87 op 01-11-2014 13:16 ]

• red-devil84
ik snap het punt dat mischien de cpu te traag is
maar waarom haal ik in bf4 werk goede fps

Verwijderd

Zolang er maar goed gebruik gemaakt wordt van alle 8 cores van een 8350 dan is hij zeer zeker wel snel. Ik gok erop dat BF3 dat niet goed doet en BF4 wel.
Pagina: 1