Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Lastig probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb dus al een hele poos het probleem dat ik wel verbinding heb met wifi en hiermee dus mijn LAN, maar dat internet toegang af en toe wegblijft. Ik schreef in een andere post dat ik een van mn AP's vermoedde maar heb gemerkt dat het op andere AP's niet anders is. Nu is het UPC modem de verdachte..

Ik heb momenteel mijn UPC modem als router in gebruik zonder dat deze wifi uitzendt.
Ik heb aan dit modem 2 switches waar aan hun beurt een 3tal AP's zitten.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is mijn UPC modem in bridge te zetten en dan een van mn AP's als router/modem in te stellen zonder iets aan mijn lay-out te veranderen.
Kan dit zomaar of dien ik dan met de router (voorheen AP) vóór de switches te zitten?

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:46
Je kan je upc modem als bridge instellen. Als een van je AP's een router functie heeft dan kan je die inzetten. Dient dan inderdaad wel voor de switch gezet te worden.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 17:58
Voor zover ik weet kan je je UPC modem alleen in bridge zetten als je meerdere IP's van UPC hebt (m.a.w. door upc in laten schakelen dus voor 5 of 10 euro per maand). Daarnaast moet je je topografie aanpassen, router moet inderdaad tussen WAN (bij bridged modem is dit na modem) en LAN (switches) zitten.

edit: wat je overigens wel kunt doen is (SPI) firewall uitzetten, ander local network gebruiken als die in modem en de router in de DMZ zetten. Zowiezo zou ik voordat je met ingewikkelde dingen begint eerst even met een netwerkkabel testen of dan ook de verbinding wegvalt, je zou niet de eerste zijn met een nieuwe gsm mast in de buurt of een rotte wifi kaart ;)

@hieronder: ik kan mijn UPC modem niet in bridged mode zetten ieder geval (Cisco EPC3925)

[ Voor 43% gewijzigd door base_ op 30-10-2014 19:22 ]

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:46
Nee hoor, je kan je modem zonder problemen in bridge mode zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat ik de modem in bridge kan zetten weet ik (dit werkt ook uiteraard :) )
Het ging mij puur om de locatie van de router t.o.v. de switches.
Komt namelijk niet zo goed uit op deze manier... Maar zal even gaan kijken wat ik voor elkaar kan kijken...

Gr!

• base_
Als je je router "in het netwerk" wilt plaatsen via dezelfde switches dan moet je normaliter vlan's gebruiken (zeker als je dhcp WAN adres gebruikt)

Verwijderd

Topicstarter
base_ schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 19:16:
Zowiezo zou ik voordat je met ingewikkelde dingen begint eerst even met een netwerkkabel testen of dan ook de verbinding wegvalt, je zou niet de eerste zijn met een nieuwe gsm mast in de buurt of een rotte wifi kaart ;)
Dat is dus precies het probleem.
Bedraad is er niets aan de hand..

Het is puur de wifi wat onstabiel is (vanaf alle drie de AP's)
Dingen die ik al bekeken heb:
*DHCP's uitgezet op de AP's
*NAT & Upnp uitgezet op de AP's
*AP's in zelfde ip range als router maar buiten DHCP range van de router
*verschillende wifi kanalen op de AP's (1,6,11)

Jullie nog suggesties?

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 14:28
Als je bedraad het probleem niet hebt dan kan je eigenlijk je UPC modem niet meer (of iig niet zomaar) de schuld geven. Helemaal omdat je wifi via een apart AP doet. Het kan wel de verbinding tussen een AP en je UPC modem zijn bijvoorbeeld (of alles wat er nog tussen zit). Probeer daar eens een ander kabeltje tussen.

Wat werkt er eigenlijk niet op het moment van de storing? Welke diensten van internet werken niet meer (denk aan DNS, FTP, WWW etc). Kan je nog je eigen router een ping geven? Andere clients op je netwerk? wat zegt een trace route naar 8.8.4.4 (google DNS server) dan bijvoorbeeld?

Weet je zeker dat alleen "internet" niet meer werkt of kan het zijn dat ook een deel van je LAN onbereikbaar is geworden? Als je het antwoord hier op weet, weet je in ieder geval in welke hoek je moet gaan kijken. Wat is er niet bereikbaar en hoe is dat aangesloten etc.

Staat er QoS aan op de modem? Wellicht dat je verbinding gewoon even gethrottled wordt omdat iemand een voip verbinding maakt o.i.d.

Nog genoeg te troubleshooten in ieder geval.

[ Voor 24% gewijzigd door Racemol op 30-10-2014 20:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, Racemol.

Ik heb het probleem niet bij 1 AP maar bij alle 3.

Op het moment van de storing kan ik niet buiten mijn LAN, alles binnen mijn LAN lijkt dan benaderbaar (ook mn modem).
Het UPC modem heeft geen QOS functie.
Ik zal verder je andere tips nog even toepassen als het weer zover is.

• base_
Als op alle aansluitingen bedraad stabiel werkt dan zit het waarschijnlijk in de lucht, zendmast of kapotte magnetron, weinig aan te doen, hooguit met eenspectrum analyzer en richtantenne op zoek. Wel heb je kans dat op 5ghz minder problemen zijn (geen garanties).

Verwijderd

Topicstarter
Dit lijkt me onwaarschijnlijk aangezien alles binnen de LAN wel bereik baarblijft..

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ga eerst maar eens troubleshooten en uitvinden wat er exact misgaat voordat je alles omgooit. Ook met meerdere devices testen.
Pagina: 1