Controleren op fouten 2ehands processor?

Pagina: 1
Acties:

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:51
Hallo allemaal,

Ik kon een echt scherp antwoord niet vinden om mijn vragen, dus vond ik het waard om zelf een topic te starten.

Ik vroeg mij af, wat zijn de risico's bij tweedehands koop van een processor en misschien nog belangrijker hoe herken je een disfunctionerende processor?

Er valt vrij weinig aan te beschadigen, hoogstens krassen bij het verwijderen van koelpasta. Dit is makkelijk op te merken.

Stel dat een processor disfunctioneert, hoe kan je daar dan snel achter komen? Door een benchmark te laten draaien bijvoorbeeld?

Het punt is, ik wil een tweedehands processor kopen maar de meesten zijn zonder garantie. Stel dat ik met de koper overeen zou komen om hem eerst een dagje of twee te testen voordat ik betaal, zou ik binnen die tijd met vrijwel zekerheid kunnen vaststellen dat hij prima functioneert? Of misschien nog een realistischer scenario; zou een bewijs (foto/filmpje) van de kant van de koper waarin de processor functioneert zoiets ook kunnen aantonen?

Ik denk dat dit een vraag is waarop het antwoord van algemeen belang, of in ieder geval interesse, is :P.

bij voorbaat dank,

FJA

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Koeling netjes monteren, dan een nachtje de torture test van Prime95 draaien, en daarbij de temperaturen in de gaten houden. Overleeft hij een nachtje (of langer) zonder hangup/reboot/BSOD en zonder 80 graden ofzo, dan lijkt hij me prima in orde.
Ik moet zeggen dat ik nog geen CPU heb meegemaakt die stuk was, zo lang hij in zijn leven nooit overclocked is geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door BèR op 30-10-2014 17:13 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 12:31
Het hangt een beetje af van het soort processor (merk).
Bij AMD zou ik bijvoorbeeld als eerste kijken of de pinnetjes niet verbogen zijn.
Verder kun je eigenlijk alleen maar zien of het werkt door het flink te stressen. Bijv. door een benchmark te draaien.

Computer says no

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Het is volgens mij sowieso al vrij lastig om een processor te beschadigen - je maakt 'm eerder helemaal kapot, totaal niet functionerend, dan dat je 'm zo beschadigd dat je er pas na een torture-test achter komt.

Wat mij betreft zou ik er al vertrouwen in hebben als je er operating system mee kan opstarten. Fouten bij een torture test kunnen ook wijzen op een brak moederbord, slechte koeling, slecht functionerende VRMs, slechte voeding...

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18

Thomg

Aww yiss

vanaalten schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 18:42:
Wat mij betreft zou ik er al vertrouwen in hebben als je er operating system mee kan opstarten. Fouten bij een torture test kunnen ook wijzen op een brak moederbord, slechte koeling, slecht functionerende VRMs, slechte voeding...
Eens, bij een torture test acht ik de kans flink groter dat er ergens incompabiliteit zit of gewoon een malfunctionerende onderdeel.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:19

Nemesizz

Untouchable

vanaalten schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 18:42:
Het is volgens mij sowieso al vrij lastig om een processor te beschadigen - je maakt 'm eerder helemaal kapot, totaal niet functionerend, dan dat je 'm zo beschadigd dat je er pas na een torture-test achter komt.

Zo denk ik er dus ook over. Volgens mij kun je een processor niet half-kapot* krijgen, hij werkt, of hij werkt helemaal niet.

Bij PGA's (CPU's met pinnen) kun je hooguit kromme of afgebroken pinnen hebben, verder intern is het niet kapot of helemaal kapot, maar dat merk je meteen als je de CPU in de socket stopt en de PC komt niet door de POST.

* = even het unlocken van cores bij bepaalde AMD's buiten beschouwing gelaten, daar kan een processor defecte cores bevatten die normaal uitgeschakeld zijn, het inschakelen daarvan kán dus wel voor fouten zorgen, maar onder normale omstandigheden, dus gewoon een CPU normaal gebruiken, kun je volgens mij geen half-defecte CPU hebben.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:14
CPU is een typisch doet het wel of niet onderdeel, er bestaat vrijwel geen tussenweg. Zoals hierboven al genoemd, als je gewoon kan opstarten en installeren etc dan zal er met de cpu niets aan de hand zijn... of beter gezegd wanneer er wat gebeurd is de kans groter dat het de overige onderdelen zijn die haperen. Cpu's gaan ook zelden stuk... buiten misbruik om dan.

Een foto/filmpje van de verkoper dat het systeem draait zegt eigenlijk niet veel, heel slecht gedacht kan het ook een ander systeem zijn, maar de kans dat de verkoper zelf of eventueel de bezorger voor schade zorgt is een stuk reëler :) Maar als de verkoper voorzichtig is en de boel goed verpakt kan er eigenlijk weinig gebeuren...

[ Voor 38% gewijzigd door MicGlou op 30-10-2014 19:10 ]

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:42
MicGlou schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 19:05:
CPU is een typisch doet het wel of niet onderdeel, er bestaat vrijwel geen tussenweg. Zoals hierboven al genoemd, als je gewoon kan opstarten en installeren etc dan zal er met de cpu niets aan de hand zijn... of beter gezegd wanneer er wat gebeurd is de kans groter dat het de overige onderdelen zijn die haperen.
Inderdaad die dingen doen het of ze doen het niet. Komt zelden voor dat ze tijdens gebruik kapot gaan. Processor uit de jaren tachtig die doen het nog steeds. Wat betreft kwaliteit en levensduur verdienden de ingenieurs bij zowel Intel als Amd en andere processor fabrikanten een dikke pluim.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb heel wat cpu's overgeplaatst vanwege defecte moederborden, dus die kun je zien als '2de hands', daarbij heb ik voor mijn eigen servers ook 2de hands CPU's gekocht (Xeon's - S771 en daarvoor S604) en die hebben altijd gewerkt en de systemen die nu nog draaien doen het ook nog perfect.

In de 18 jaar dat ik met computers gewerkt heb, heb ik in totaal 5 defecte cpu's gezien, 3 AMD's in het Athlon tijdperk welke gewoon kapot gedrukt waren bij het monteren van de koeler en 2 intels welke zwaar overklocked waren en de HS verwijderd was.

Als de CPU juist gewoon werkt zodra je je systeem aan zet dan is hij gewoon goed, de kans dat je een defecte CPU tegenkomt is zeer klein zolang het uiteraard geen fysieke schade is zoals gebogen pinnetjes of krassen.

Het is meestal het moederbord dat defect gaat, cpu's blijven het eeuwig doen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:42
FJA schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:09:
Hallo allemaal,

Ik kon een echt scherp antwoord niet vinden om mijn vragen, dus vond ik het waard om zelf een topic te starten.

Ik vroeg mij af, wat zijn de risico's bij tweedehands koop van een processor en misschien nog belangrijker hoe herken je een disfunctionerende processor?

Er valt vrij weinig aan te beschadigen, hoogstens krassen bij het verwijderen van koelpasta. Dit is makkelijk op te merken.

Stel dat een processor disfunctioneert, hoe kan je daar dan snel achter komen? Door een benchmark te laten draaien bijvoorbeeld?

Het punt is, ik wil een tweedehands processor kopen maar de meesten zijn zonder garantie. Stel dat ik met de koper overeen zou komen om hem eerst een dagje of twee te testen voordat ik betaal, zou ik binnen die tijd met vrijwel zekerheid kunnen vaststellen dat hij prima functioneert? Of misschien nog een realistischer scenario; zou een bewijs (foto/filmpje) van de kant van de koper waarin de processor functioneert zoiets ook kunnen aantonen?

Ik denk dat dit een vraag is waarop het antwoord van algemeen belang, of in ieder geval interesse, is :P.

bij voorbaat dank,

FJA
Welke processor wil je eigenlijk aanschaffen? Er zit namelijk een verschil tussen AMD en Intel waarbij Intel geen fysieke pinnen heeft terwijl AMD dat wel heeft.

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:51
Wat een goede en snelle reacties, bedankt allemaal!

[ Voor 90% gewijzigd door FJA op 30-10-2014 22:47 ]

Verwijderd

FJA schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:09:
Hallo allemaal,

bij voorbaat dank,

FJA
Denk dat het grootste probleem in dit verhaal is , een koper vinden die zo gek is om een cpu op te sturen voordat hij zijn geld binnen heeft. Mits dit geen bekende oid van je is. Ik zeg overigens NIEt dat je niet netjes zal betalen he! :P
Pagina: 1